begrænsning i statsministers "levetid"
Fra : MooreHojer

Dato : 19-06-05 22:53

Hej NG

Har Danmark en lov der begrænser antal år/runder en statsminister kan
bestride sin post? Eller må han side der så længe folket vil genvælge
ham?

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/

Fra : Knud Thomsen

Dato : 19-06-05 23:04

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse
| Hej NG
|
| Har Danmark en lov der begr?nser antal ar/runder en statsminister
kan
| bestride sin post? Eller ma han side der sa l?nge folket vil
genv?lge
| ham?

Nu er det ikke folket der v?lger statsministeren her i Danmark.
Han v?lges /udpeges af dronningen/Folketinget i.
Han kan sidde der sa l?nge han ikke har et flertal mod sig.

Knud

Fra : Holst

Dato : 20-06-05 08:21

MooreHojer wrote:

> Har Danmark en lov der begrænser antal år/runder en statsminister kan
> bestride sin post? Eller må han side der så længe folket vil genvælge
> ham?

Det korte svar: ja.

Det lange svar: statsministeren vælges ikke af folket, men udpeges
derimod af Folketinget (faktisk vil det sige regenten) til at lede
regeringen.

Fra : MooreHojer

Dato : 20-06-05 10:34

> Det korte svar: ja.

Hvor lang tid?

> Det lange svar: statsministeren vælges ikke af folket, men udpeges
> derimod af Folketinget (faktisk vil det sige regenten) til at lede
> regeringen.

Ok!

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-06-05 10:45

> Hvor lang tid?

Ja-et galdt det sidste af dine to spørgsmål (altså om statsministeren kan
sidde ubegrænset).
Det kan han godt, og jeg kan heller ikke lige komme i tanke om lande hvor
statsministeren ikke kan.
Det plejer at være præsidenter (altså statsoverhoveder), der kan have
begrænsning på deres embedsperioder.

/Per

Fra : Holst

Dato : 20-06-05 11:02

MooreHojer wrote:

> Hvor lang tid?

Indtil han dør. Der er ikke nogen aldersgrænse. Anders Fogh Rasmussen
kan for eksempel reelt fortsætte indtil sin død, blot så længe han kan
samle et flertal om en af ham ledet regering.

Fra : Michael Bruun

Dato : 20-06-05 11:08

"Holst" <newsjun05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
> Anders Fogh Rasmussen kan for eksempel reelt fortsætte indtil
> sin død, blot så længe han kan samle et flertal om en af ham
> ledet regering.

Nej. I Danmark har vi negativ parlamentarisme. Det indebærer, at en regering
kan forblive ved magten, så længe der ikke er et parlamentsflertal, der
udtaler sig mod dens fortsættelse. Der skal altså ikke nødvendigvis være et
flertal FOR regeringen, der må blot ikke være et flertal MOD regeringen.

/ Michael

Fra : Rune Wold

Dato : 20-06-05 11:21

Holst wrote:

[klip]

> Indtil han dør. Der er ikke nogen aldersgrænse. Anders Fogh Rasmussen
> kan for eksempel reelt fortsætte indtil sin død, blot så længe han kan
> samle et flertal om en af ham ledet regering.

Jeg tror den helt skarpe formulering er, at en statsminister kan side så
længe, der ikke er et mistillidsvotum *imod* en af ham ledet regering,
jf. GRL § 15.

Det skal forstås på den måde, at så længe et flertal ikke kan blive
enige om at vælte statsministeren, så kan han regerer med et de facto
parlementarisk flertal imod ham.

/Rune Wold