Kørebog: Skal km-tælleren aflæses?
Fra : Morten

Dato : 16-06-05 22:56

Hej

Jeg er partner i et I/S selskab, hvor jeg bruger min egen bil til
firmakørsel. Derfor skal jeg til at lave kørebog, men jeg kan ikke rigtig
blive klog på om det er et krav at man skriver hvad KM-tælleren står på
før
og efter hver tur (da det jo ikke siger ret meget når jeg også køre
privat)

Jeg har set på http://www.korebog.dk/ hvor der er et billede af en
kørebog -
er der ikke en der kan kaste et blik på det billede og fortælle mig om det
er tilstrækkeligt hvis jeg laver et regnskab magen til det i f.eks. excel
(det i toppen af siden)

/Morten

Fra : -= JF =-

Dato : 17-06-05 00:15

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> firmakørsel. Derfor skal jeg til at lave kørebog, men jeg kan ikke rigtig
> blive klog på om det er et krav at man skriver hvad KM-tælleren står på

Jeg bruger ind i mellem (men meget sjældent) min bil til firmakørsel, og jeg
skal skrive flg.:
Dato, årsag til kørsel, fra-sted, til-sted, KM-start, KM-slut, kørte KM.

Oprindeligt skrev jeg bare dato, hvorfor jeg kørte og hvor langt jeg havde
kørt, men revisionen bad om lidt mere detalierede oplysninger

Mvh John

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-06-05 09:10

> [...]
> før
> og efter hver tur (da det jo ikke siger ret meget når jeg også køre

Jeg har tidligere haft diskussionen med mit lokale skattekontor.
De forlangte at kørerbogen også indeholdt aflæsninger af KM-tælleren. Jeg
kunne bare ikke se hvorfor de skulle have oplysninger om hvor meget jeg
kører privat i min private bil når alle udgifter betales af mig privat. Der
er således ingen fordeling af udgifter mellem privat og erhverv, kun
betaling af kørerpenge efter statens takster når jeg bruger min private bil
erhvervsmæssigt.
Skattevæsnet bøjede sig i mit tilfælde, men du skal være forberedt på at det
kan give problemer.

Fra : Janus

Dato : 17-06-05 19:11

> [...]
> før
> og efter hver tur (da det jo ikke siger ret meget når jeg også køre

Du skal føre en kørebog, hvor kilometertælleren er aflæst ved dagens
begyndelse og dens slutning. (ikke den enkelte tur.). Dagens kørte kilometer
skal fordeles mellem privat og erhverv og ved den erhvervsmæssige kørsel
skal angives bestemmelsessteder og lign. notater, der kan sandsynliggøre og
eventuelt dokumentere regnskabets rigtighed.
Det fremgår af Ligningsvejledningen 2005 afsnit A.F.3.4.1 fra
www.toldskat.dk.
eller se dette link:
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=104054&vID=200789&search=kørebog
For at kunne foretage fordelingen korrekt af den enkelte dags kørte
kilometer, kan du blive nødt til at notere antal erhvervsmæssig km. pr. tur
eller de privat km pr. dag (tur), men det er ikke noget der skal fremgå af
kørebogen, men alene anvendes af dig til brug for dagens samlede notering af
erhversmæssige og private kørte kilometer i kørebogen.

Janus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-06-05 20:37

In article <42b31231$0$652$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Janus wrote:

> [...]
> kørebogen, men alene anvendes af dig til brug for dagens samlede notering af
> erhversmæssige og private kørte kilometer i kørebogen.

Til oplysning, så har erhvervsbladet i dag en artikel om en medarbejder
der blev beskattet af firmabil alene fordi der ikke var ført kørsels-
regnskab, selvom han ikke havde rådighed over bilen (kontrakt om ikke at
bruge den privat).

Fra : Morten

Dato : 19-06-05 17:53

> [...]
af
> erhversmæssige og private kørte kilometer i kørebogen.

Okay - så det SKAL altså fremgå... men jeg forstår bare ikke hvorfor:

Hvis tælleren har rykker sig 100 km på en dag, og jeg skal dokumentere at
jeg har kørt 30 km som er firma relateret, så er det klart at de sidste 70
km er privat (da jeg jo ikke også skal dokumentere min privat kørsel) ... så
uanset hvad km-tælleren står på så vil det jo stadig kun være beskrivelsen
af hver enkelt firma-tur der er brugbar - resten vil jo bare blive antaget
for privat-kørsel uanset om den så har rykket sig 50 km, eller 300 km på en
dag...

Hvad med weekender - skal jeg også holde styr på hvad den står på der ved
start og slut på dagen (selvom det kun er privat kørsel) ?

Og dette vil jo så også betyde at det produkt som www.korebog.dk tilbyder
ikke opfylder told & skat's krav..?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-06-05 13:06

> Okay - så det SKAL altså fremgå... men jeg forstår bare ikke hvorfor:

Heller ikke jeg, og jeg fik som sagt også skattevæsnet til at bøje sig (i
mit tilfælde).
Km-tælleren er kun relevant når der er udgifter, som skal fordeles. Det er
der ikke når der blot afregnes Km-penge efter statens takst.

> Hvad med weekender - skal jeg også holde styr på hvad den står på der ved
> start og slut på dagen (selvom det kun er privat kørsel) ?

Jeg fik at vide at der skulle føres kørerbog *hver* dag, og det uanset at
jeg kun kører erhvervsmæssigt i min private bil 1-2 gange om måneden.
Hvis du læser kravene til kørselsregnskabet er der heller ikke nogen tvivl
om at du fører kørerbog *hver* eneste dag, hvor du noterer Km-tælleren ved
dagens begyldelse og igen ved dagens afslutning.

<SNIP>
For at et kørselsregnskab skal kunne kræves lagt til grund ved
skatteansættelsen, må kørebogen være ført dagligt med angivelse af:
1.. kilometertællerens udvisende henholdsvis ved den daglige kørsels
begyndelse og ved dens afslutning,
2.. datoen for kørslen, og
3.. den daglige kørsels fordeling mellem privat og erhvervsmæssig kørsel,
idet der med hensyn til den erhvervsmæssige kørsel må være angivet
bestemmelsessteder og lign. notater, der kan sandsynliggøre og eventuelt
dokumentere regnskabets rigtighed.
</SNIP>