Eksklusion fra andelsbolig
Fra : Jesper M.

Dato : 16-06-05 19:24

En bekendt er blevet ekskluderet af en andelsboligforening
på grund af klager over støj.

Ca. 3-4 beboere har klaget.

Der er tidligere blevet fremsendt advarsel om en mulig
eksklusion, såfremt at husordenen ikke blev overholdt.

Der er blevet givet et fraflytningsvarsel på en måned.

Fraflytter beboeren ikke inden en måned,
vil sagen blive overgivet til fogedretten.

Da beboeren ikke er enig i de fremsatte påstande
og ikke umiddelbart har i sinde at fraflytte,
vil jeg lige høre, hvordan han bør forholde sig ?

Jeg formoder, at han bør kontakte en advokat.

Kan i anbefale nogle advokater til dette formål ?

Jesper.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 16-06-05 23:27

Jesper M. wrote:

> Da beboeren ikke er enig i de fremsatte påstande
> og ikke umiddelbart har i sinde at fraflytte,
> vil jeg lige høre, hvordan han bør forholde sig ?

Det vigtigste er at undersøge, om esklusionen er sket lovligt. Er den det,
er der ikke noget at gøre, og din ven må flytte.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jesper M.

Dato : 17-06-05 08:33

On Fri, 17 Jun 2005 00:27:14 +0200, "Kevin Edelvang"
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Det vigtigste er at undersøge, om esklusionen er sket lovligt.

Sket lovligt ?

Eksklusionen er ( efter bestyrelsens mening )
sket i overensstemmelse med foreningens vedtægter.

>Er den det, er der ikke noget at gøre, og din ven må flytte.

Da han ikke deler samme mening som bestyrelsen,
har han ( som skrevet ) ikke i sinde at fraflytte.

Herefter ender sagen vel i Fogedretten ?

Jesper M.

Fra : Holst

Dato : 17-06-05 15:07

Jesper M. wrote:

> Sket lovligt ?
>
> Eksklusionen er ( efter bestyrelsens mening )
> sket i overensstemmelse med foreningens vedtægter.

En eksklusion burde efter min mening kunne indklages til
generalforsamlingen. Hvad siger vedtægterne om eksklusion?

Fra : JM@xx.xx

Dato : 18-06-05 15:40

On Fri, 17 Jun 2005 16:06:48 +0200, Holst <newsjun05@shelter.dk> wrote:

>En eksklusion burde efter min mening kunne indklages til
>generalforsamlingen. Hvad siger vedtægterne om eksklusion?

At bestyrelsen kan ekskludere et medlem
og bringe dennes brugsret til ophør.

Jesper M.

Fra : per christoffersen

Dato : 18-06-05 15:56

<JM@xx.xx> skrev i en meddelelse

> At bestyrelsen kan ekskludere et medlem
> og bringe dennes brugsret til ophør.

En bestyrelses beslutninger (uanset af hvilken art den måtte være) kan altid
omstødes af en generalforsamling.
Der kan derfor indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, der kan
tage stilling til beslutningen.
Beslutningen kan også sendes til domstolene, med henblik på en prøvning.
Det kræver selvfølgelig, at man har midlerne og viljen til at gå den vej.

/Per

Fra : Henning

Dato : 17-06-05 16:22

On Thu, 16 Jun 2005 20:23:49 +0200, Jesper M. <JM@xx.xx> wrote:

>En bekendt er blevet ekskluderet af en andelsboligforening
>på grund af klager over støj.

Hvem har ekskluderet ham? Bestyrelsen? Har den magt til det, det
plejer kun at være et flertal ved en ekstraordinær generalforsamling,
der kan gøre det.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-06-05 17:31

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvem har ekskluderet ham? Bestyrelsen? Har den magt til det, det
> plejer kun at være et flertal ved en ekstraordinær generalforsamling,
> der kan gøre det.

Citat fra ABFs standardvedtægter:

§ 21

Eksklusion (21.1) I følgende tilfælde kan en andelshaver
ekskluderes af foreningen og brugsretten bringes til ophør af bestyrelsen:

Hilsen Inger

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-06-05 19:00

In article <42b2fab1$0$18643$14726298@news.sunsite.dk>, Inger Pedersen wrote:

> Citat fra ABFs standardvedtægter:
>
> § 21
>
> Eksklusion (21.1) I følgende tilfælde kan en andelshaver
> ekskluderes af foreningen og brugsretten bringes til ophør af bestyrelsen:

Så eksklusionen er som udgangspunkt lovlig. Så er er spørgsmålet
om grundlaget for den er lovlig. Hvad skal årsagerne være ?
Såfremt de ikke er opfyldt, så har bestyrelsen et problem, da de som
udgangspunkt personligt er ansvarlige for deres handlinger.

Fra : JM@xx.xx

Dato : 18-06-05 15:40

On Fri, 17 Jun 2005 17:21:55 +0200, Henning <nomail@all.invalid> wrote:

>Hvem har ekskluderet ham? Bestyrelsen?

Ja.

>Har den magt til det,

Tilsyneladende.

>det plejer kun at være et flertal ved en ekstraordinær generalforsamling,
>der kan gøre det.

Af vedtægterne fremgår det bl.a.:

"Bestyrelsen kan ekskludere et medlem og bringe dennes brugsret til
ophør i flg. tilfælde :

Hvor der bl.a. står :

"Når et medlem gør sig skyldig i forhold til dem, som efter lejelovens
bestemmelser berettiger lejeren til at hæve lejemålet."

Jesper M.