Ang Kørekort regler
Fra : Tommy Fer

Dato : 15-06-05 21:19

Hej NG

Min søster er lige begyndt på MC kørekortet og mig bekendt er reglen når
du tager det lille kort, og har haft det i 2 år, så bliver det
automatisk til et "stort" kort. Dette mener hendes kørelære ikke er
tilfældet.

Er der nogen der har nogen paragraffer? jeg er lidt lost på google.dk

mvh Tommy Fer

Fra : Lisbeth Støvring

Dato : 15-06-05 22:19

"Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilfældet.
>
> Er der nogen der har nogen paragraffer? jeg er lidt lost på google.dk

Prøv at tjekke denne: http://www.dmcn.dk/FAQ/VisEmne.asp?ID=12 her skulle
du vist kunne finde svar.

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten Kjaer Lennon

Dato : 15-06-05 22:30

Tommy Fer wrote:
> [...]
> du tager det lille kort, og har haft det i 2 år, så bliver det
> automatisk til et "stort" kort. Dette mener hendes kørelære ikke er

Det var i hvert tilfælde det som politimanden sagde i fredags i "Trafik på
4´erien".

Se her hvad Dansk Kørelære Union skriver

http://www.dk-u.dk/dku/faq/korekort/generelt.htm#kategori

Så mon ikke hendes kørelære skulle i skolen en tur.

(Kan ikke lige finde bekendtgørelse om det)

--
Morten!

Fra : Jesper Andersen

Dato : 15-06-05 22:57

On Wed, 15 Jun 2005 21:29:30 +0000 (UTC), Morten Kjaer Lennon
<usenet.20040811@spam.gummiand.dk> wrote:

> [...]
>
>Så mon ikke hendes kørelære skulle i skolen en tur.
>
>(Kan ikke lige finde bekendtgørelse om det)

Det er både rigtigt og forkert
Man opnår automatisk ret til stort kort efter de 2 år, men man må dog
IKKE føre en stor mc før man har søgt og modtaget retten til at føre
stor mc, det kommer ikke af sig selv, man SKAL ansøge, det er dog en
formsag.
Hvis man bliver stoppet med et kort til lille mc, vil man vel og mærke
hvis det er en betjent der følger reglerne få øjeblikkelig køreforbud
indtil man har søgt og bleve bevilget det store kort, selvom man er
berettiget til stor mc kort vil det være en polsas sag.

Så det nemmeste for alle parter er, når tiden er inde ansøg inden du
sætter dig op på en stor mc.

Ved tvivl ring og spørg den lokale politistation.

Fra : ellisa

Dato : 15-06-05 23:29

> [...]
> til et "stort" kort. Dette mener hendes kørelære ikke er tilfældet.
>
> Er der nogen der har nogen paragraffer? jeg er lidt lost på google.dk

Hvis hun er fyldt 21 år når hun tager kortet, får hun automatisk det store
kort uden 2-års reglen.
Se det link som Morten har skrevet.

/ellisa

Fra : Jesper Andersen

Dato : 16-06-05 03:25

On Thu, 16 Jun 2005 00:28:31 +0200, "ellisa" <virker@ikke> wrote:

>Hvis hun er fyldt 21 år når hun tager kortet, får hun automatisk det store
>kort uden 2-års reglen.

Korrekt, hvis hun er fyldt 21.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-06-05 08:42

On 2005-06-16, Jesper Andersen <notmymail@rodebunken.lo> wrote:

> Korrekt, hvis hun er fyldt 21.

Man kan sagtens tage det lille kort selvom man er fyldt 21.
Man skal til køreprøve på stor cykel og man skal have ansøgt om stort
kort; 21 år eller ej.

--
Andreas

Fra : N/A

Dato : 16-06-05 15:32

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-06-05 15:32

On 2005-06-16, Jesper Andersen <notmymail@rodebunken.lo> wrote:

> Ja men du kan gå direkte til det store.

Ikke uden at vente to år eller at tage en ny prøve.

--
Andreas

Fra : Jesper Andersen

Dato : 16-06-05 15:39

On Thu, 16 Jun 2005 14:32:07 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Ikke uden at vente to år eller at tage en ny prøve.

Jo, hvis du er fyldt 21 skal du ikke vente 2 år.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-06-05 21:37

On 2005-06-16, Jesper Andersen <notmymail@rodebunken.lo> wrote:

> Jo, hvis du er fyldt 21 skal du ikke vente 2 år.

Det er jo det jeg skriver: Enten to år ELLER en ny prøve (og for lige at
få det slået helt fast er det §13 i BEK nr 801 af 22/09/2003, der
dækker)

--
Andreas

Fra : Jesper Andersen

Dato : 16-06-05 21:59

On Thu, 16 Jun 2005 20:37:01 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Det er jo det jeg skriver: Enten to år ELLER en ny prøve (og for lige at
>få det slået helt fast er det §13 i BEK nr 801 af 22/09/2003, der
>dækker)

Er personen fyldt 21 er der INTET krav om de 2 år's erfarring,

"Personer, der er fyldt 21 år kan få udstedt kørekort til stor
motorcykel uden at kravet om 2 års erfaring i kørsel på lille
motorcykel er opfyldt."

http://www.dk-u.dk/dku/faq/korekort/generelt.htm

mit sidste ord i denne tråd er:

Til dem der ønsker at tage kørekort til MC, kontakt jeres lokale
politimyndighed de vil være istand til at hjælpe med evt. spørgsmål.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-06-05 22:35

On 2005-06-16, Jesper Andersen <notmymail@rodebunken.lo> wrote:

> Er personen fyldt 21 er der INTET krav om de 2 år's erfarring,

Nej, ikke hvis de tager en køreprøve på en stor cykel.

> "Personer, der er fyldt 21 år kan få udstedt kørekort til stor
> motorcykel uden at kravet om 2 års erfaring i kørsel på lille
> motorcykel er opfyldt."
>
> http://www.dk-u.dk/dku/faq/korekort/generelt.htm

Ovenstående modsiger mig ikke, men udelader blot at man skal tage prøven
for at få det udstedt.

Det står ganske klart i bekendtgørelsen:

Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel, jf. § 6, stk. 1, nr. 2,
litra b-d, er dog betinget af, at den pågældende

1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på
baggrund af et kørekort til kategori A,

2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille
motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21 år
og herefter har bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel, jf.
bilag 6, eller

3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er
fyldt 21 år og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve
til kategori A på en stor motorcykel, jf. bilag 6.

--
Andreas

Fra : Jesper Andersen

Dato : 16-06-05 15:34

On Thu, 16 Jun 2005 07:41:31 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Man kan sagtens tage det lille kort selvom man er fyldt 21.
>Man skal til køreprøve på stor cykel og man skal have ansøgt om stort
>kort; 21 år eller ej.

Ja, men du kan gå direkte til det store, og hvem går igang med det
lille hvis de kan få det store

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-06-05 21:38

On 2005-06-16, Jesper Andersen <notmymail@rodebunken.lo> wrote:

> Ja, men du kan gå direkte til det store, og hvem går igang med det
> lille hvis de kan få det store

Det kender jeg flere der har gjort - fx folk der ikke har følt sig i
fysisk stand til at håndtere skolecykler af den størrelse.

--
Andreas

Fra : Anonym

Dato : 16-06-05 04:48

Wed, 15 Jun 2005 22:18:33 +0200, Tommy Fer <NOSPAM@fotofer.dk> skrev:
> [...]
> tilfældet.
>
> Er der nogen der har nogen paragraffer? jeg er lidt lost på google.dk

Søg på "Bekendtgørelse om kørekort". Selve loven er på retsinfo.

Desvære kender mange kørelærere ikke altid reglerne, og måske burde man droppe
sådan en kørelære?

Ikke engang færdselsreglerne kender de altid - og engang var en der påstod, at
man måtte vende på motorvej/motortrafikvej!

I nogen tilfælde burde man måske fratage kørelærerne deres kørekort?

Hvis de ikke kender reglerne, syntes jeg at det er bedre man siger det fremfor
noget forkert, og så lover at evt. undersøge det til næste gang ved at læse
loven.