/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
motorolie : SE, SF, SG/CE - Hva´ hulen....~
Fra : Fogholt


Dato : 04-06-01 11:18

Har lige kikket i de gamle tråde ang. emne, men ku´ ikke rigtigt finde
noget, ud over at folk er uenige om olier til cyklerne.

Sidder med Louis´ katalog og ku´ godt tænke mig at bestille lidt olie, da
det er billigere end hos f.eks. MC-nøglen. Men alle de TYPER !?!?!?!?!?
Hva´ fa´en er hvad....
( Ikke for at rippe op i en gammel tråd, men det lød nu til at man sagtens
ku bruge andre olier end MC olier altså olier fra Bilka etc.)
I min instruks skal jeg vælge API med "efternavnet" SE , SF eller ekvivalent
SF-SE, SF-SE-CC, SF-SE-SD. Det er der ikke nogen der hedder hos Louis. Der
hedder de SG/CE ??? Aner ikke hvad ovennævnte betyder, men måske ved I det
??

Nogen med interessante indslag ??

Tilbagelænet deruda´

Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
Virago MC Club Danmark # 899
fogholt@worldonline.dk






 
 
kriller (04-06-2001)
Kommentar
Fra : kriller


Dato : 04-06-01 11:42

hej
det er godkendelse lige som SAE 10/40, de hedder bare noget andet.
det ene er godkendelse i USA (mener jeg )
I grove træk standard godkendelser og minimumskrav.
jeg håber du kan bruge det til noget....
Nogle gange står det ved påfyldnings dækslet hvilken olie der skal bruges
fek.s
SAE 10/40.
hvis du er i tvivl kan man ringe til olieselskabet som har div. lister som
de slår op i
jeg har selv snakket med dem om min ZX10´er, og der sagde de at jeg kan køre
på en alm.semisyntese SAE 10/40. de var søde og hjælpsomme.
hej kriller

Fogholt <fogholt@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YiJS6.1171$R84.265638@news010.worldonline.dk...
> Har lige kikket i de gamle tråde ang. emne, men ku´ ikke rigtigt finde
> noget, ud over at folk er uenige om olier til cyklerne.
>
> Sidder med Louis´ katalog og ku´ godt tænke mig at bestille lidt olie, da
> det er billigere end hos f.eks. MC-nøglen. Men alle de TYPER !?!?!?!?!?
> Hva´ fa´en er hvad....
> ( Ikke for at rippe op i en gammel tråd, men det lød nu til at man sagtens
> ku bruge andre olier end MC olier altså olier fra Bilka etc.)
> I min instruks skal jeg vælge API med "efternavnet" SE , SF eller
ekvivalent
> SF-SE, SF-SE-CC, SF-SE-SD. Det er der ikke nogen der hedder hos Louis.
Der
> hedder de SG/CE ??? Aner ikke hvad ovennævnte betyder, men måske ved I det
> ??
>
> Nogen med interessante indslag ??
>
> Tilbagelænet deruda´
>
> Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
> Virago MC Club Danmark # 899
> fogholt@worldonline.dk
>
>
>
>
>



Claus Rittig (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-06-01 11:57

"kriller" <krillers@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:9ffol8$nb5$1@news.inet.tele.dk...
> det er godkendelse lige som SAE 10/40, de hedder bare noget andet.
> det ene er godkendelse i USA (mener jeg )

Næh, der er nu noget sludder.
SAE 10w/40 siger kun noget om viskositeten, ikke om kvaliteten.

SF/CD er en kvalitets-klassifikation hvor Sx siger noget om kvaliteten i
forbindelse med bensinmotorer, og Cx i forbindelse med dieselmotorer. Andet
bogstav (x'et) er kvalitetsklassen, og A er ringeste, B lidt bedre, c igen
lidt bedre osv. En SF olie er altså bedre end en SE.
En SG er dermed klart bedre end den din instruks anbefaler, så den kan du
roligt hælde på din motor, Fogholt.

Rittig



Fogholt (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Fogholt


Dato : 04-06-01 12:11



> SF/CD er en kvalitets-klassifikation hvor Sx siger noget om kvaliteten i
> forbindelse med bensinmotorer, og Cx i forbindelse med dieselmotorer.
Andet
> bogstav (x'et) er kvalitetsklassen, og A er ringeste, B lidt bedre, c igen
> lidt bedre osv. En SF olie er altså bedre end en SE.
> En SG er dermed klart bedre end den din instruks anbefaler, så den kan du
> roligt hælde på din motor, Fogholt.
>
> Rittig
>

Danke sehr...
tænke nok at jeg ville høre fra dig igen. Er du en slags Doktor Olie oder
was

Tilbagelænet deruda´

Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
Virago MC Club Danmark # 899
fogholt@worldonline.dk

der fra nu a´ husker at skrive Re i stedet for Sv når jeg svarer på indlæg






Michael K.S. (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 04-06-01 12:33

On Mon, 4 Jun 2001 13:10:38 +0200, "Fogholt" <fogholt@worldonline.dk>
wrote:


>Danke sehr...
>tænke nok at jeg ville høre fra dig igen. Er du en slags Doktor Olie oder

Det kan du også hurtigt blive forudsat at du kan læse pdf-filer:

http://www.api.org/programs_services/quality/oilguide.pdf

-M

Søren L Hansen (07-06-2001)
Kommentar
Fra : Søren L Hansen


Dato : 07-06-01 10:53


Michael K.S. <MichaelKS@image.dk> wrote in article
<s9smhtsbq4tigu6mjpti8bkakn2k14lkpd@4ax.com>...
> >Danke sehr...
> >tænke nok at jeg ville høre fra dig igen. Er du en slags Doktor Olie
oder
>
Narj, han er bare selvlært allround ekspert Og en ekspert er jo som
alle ved en mand der har begået alle de fejl der kan begås inden for det
emne ekspertisen dækker.

--
Søren
lindholt@person.dk
http://www.lindholt.person.dk
"Feeling good, feeling good, all the money in the world is spent on feeling
good", J.B. Lenoir


Henry (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 04-06-01 12:45

> SF/CD er en kvalitets-klassifikation hvor Sx siger noget om kvaliteten i
> forbindelse med bensinmotorer, og Cx i forbindelse med dieselmotorer.
Andet
> bogstav (x'et) er kvalitetsklassen, og A er ringeste, B lidt bedre, c igen
> lidt bedre osv. En SF olie er altså bedre end en SE.
> En SG er dermed klart bedre end den din instruks anbefaler, så den kan du
> roligt hælde på din motor, Fogholt.

Hej Claus

Måske skulle du også forklare hvorfor noget af den dyre dyre kvalitets olie
ikke altid er god for koblingen

mvh
Henry



Claus Rittig (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-06-01 16:16

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse
news:9ffsh3$69a$1@news.inet.tele.dk...

> Måske skulle du også forklare hvorfor noget af den dyre dyre kvalitets
olie
> ikke altid er god for koblingen

Det kan jeg ikke rigtig.
Jeg har hørt nogle sige at visse højkvalitets-olier er tilsat
friktionsnedsættende additiver som kan få en motorcykelkobling til at glide.
Det skulle efter sigende være noget specielt for "bil" olier.
Jeg har i de sidste 10 år udelukkende brugt "bil" olie på mine motorcykler,
og der er vist ingen kobling/gearkasse der bliver brugt så hårdt som
motocross og enduro cyklers (jo, RR raceres bliver brugt lige så hårdt, men
dem har jeg indtil nu ingen erfaring med). Jeg har imidlertid aldrig haft
problemerne selv, og ingen af dem jeg har snakket med rundt omkring på
banerne har haft problemet, så jeg ved ikke rigtig...
Måske er det en vandrehistorie?
Jeg skal ikke gøre mig klog på noget, kun konstatere at jeg aldrig er stødt
på problemet. Er du Henry?

Rittig



Henry (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 04-06-01 17:30

> Det kan jeg ikke rigtig.
> Jeg har hørt nogle sige at visse højkvalitets-olier er tilsat
> friktionsnedsættende additiver som kan få en motorcykelkobling til at
glide.
> Det skulle efter sigende være noget specielt for "bil" olier.
> Jeg har i de sidste 10 år udelukkende brugt "bil" olie på mine
motorcykler,
> og der er vist ingen kobling/gearkasse der bliver brugt så hårdt som
> motocross og enduro cyklers (jo, RR raceres bliver brugt lige så hårdt,
men
> dem har jeg indtil nu ingen erfaring med). Jeg har imidlertid aldrig haft
> problemerne selv, og ingen af dem jeg har snakket med rundt omkring på
> banerne har haft problemet, så jeg ved ikke rigtig...
> Måske er det en vandrehistorie?
> Jeg skal ikke gøre mig klog på noget, kun konstatere at jeg aldrig er
stødt
> på problemet. Er du Henry?

Klog på det, uha da nej, men jeg har da hørt fra flere MC'ister der lige
pludsligt efter et skift til dyr fuldsyntetisk olie (anbefalet af en
forhandler), pludseligt havde en kobling der fedtede - men om det er en
kombination af bedre olie og en slidt kobling aner jeg ikke, flere af dem
har så skiftet tilbage til semisyntetisk eller "normal" mineralsk og så
forsvandt problemet.



mvh
Henry



Janus (06-06-2001)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 06-06-01 21:07

>
> Klog på det, uha da nej, men jeg har da hørt fra flere MC'ister der lige
> pludsligt efter et skift til dyr fuldsyntetisk olie (anbefalet af en
> forhandler), pludseligt havde en kobling der fedtede - men om det er en
> kombination af bedre olie og en slidt kobling aner jeg ikke, flere af dem
> har så skiftet tilbage til semisyntetisk eller "normal" mineralsk og så
> forsvandt problemet.

Jeg var en af dem. Så dum som jeg var dengang, købte jeg noget fuldsyntetisk
10-60 castrol, og det var i forbindelse med et koblingsskift, hvor både
koblingen og fjedrene blev skiftet ud.
Olien forårsagede at koblingen fedtede selv ved en varm motor.

Lige nu er jeg skiftet tilbage til 10 -40 halvsyntetisk (SJ- som nok ikke er
helt så godt, læs bilolie) og den fedter stadig lidt på en kold motor. Måske
har koblingspladerne taget permanent skade af den anden olie???

Næste gang prøver jeg med en mineralsk olie Mobil 1 10-40 SG som man netop
nu kan får til 99kr for 4 L i Johannes Fog i Lyngby, spændende om det vil
hjælpe

Janus FZR 600



Armand (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-01 21:36


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:9fgagv$o64$1@news.inet.tele.dk...
> "Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse
> news:9ffsh3$69a$1@news.inet.tele.dk...
>
> > Måske skulle du også forklare hvorfor noget af den dyre dyre
kvalitets
> > olie ikke altid er god for koblingen
> Det kan jeg ikke rigtig.
> Jeg har hørt nogle sige at visse højkvalitets-olier er tilsat
> friktionsnedsættende additiver som kan få en motorcykelkobling til at
glide.
> Det skulle efter sigende være noget specielt for "bil" olier.

Jeg husker at Jørund nævnte at den p.t. højeste API klassificering: SJ,
kunne(!) indeholde friktionsnedsættende additiver, som ikke er heldige
for en vådkobling!
Uanset, så skal det være at læse på etiketten hvorvidt det er tilfældet
at disse additiver er tilsat!

Mine erfaringer omkring olie/kobling er at det ikke gavner
koblingsdoseringen at olien bliver for tynd: Min Tidligere GPZ 900'er
skulle ikke under 10W- - før det blev umuligt at lave en højgearsstart
(= test af doserbarhed!) p.g.a. at koblingen vedvarende huggede i!

--
Armand.







Steen Gruby (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-06-01 22:05

On Mon, 4 Jun 2001 17:15:59 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej.

>Jeg har i de sidste 10 år udelukkende brugt "bil" olie på mine motorcykler,
>og der er vist ingen kobling/gearkasse der bliver brugt så hårdt som
>motocross og enduro cyklers (jo, RR raceres bliver brugt lige så hårdt, men
>dem har jeg indtil nu ingen erfaring med). Jeg har imidlertid aldrig haft
>problemerne selv, og ingen af dem jeg har snakket med rundt omkring på
>banerne har haft problemet, så jeg ved ikke rigtig...
>
Jeg har leget lidt med forskellige olier til mine cykler.
Da jeg havde MC olie på min XN85 var den ikke til at rive i frigear.
Og det gav et ordenligt klonk når jeg satte den i gear.
Btw. XN85 har vådkobling.
Jeg prøvede forskellige bilolier på den uden den store aha oplevelse
indtil jeg hældte Q8's F1 olie på den.
F1 olien er en SAE 10W-50 API SJ/CD.
Nul problemer mere - koblingen klæber ikke og fedter heller ikke.
Og netop XN85 med sin turbo kræver god olie.
Den er ikke just billig 440 Kr for 4 liter, men derved blev det.
Paso'en kræver i følge fabrikken Castrol GTX olie - den er bare ikke
rigtig lagervare på servicestationerne her i området (der kan man
faktisk ikke få andet end bajere og pornoblade)..
Så der har jeg igen prøvet lidt af hvert.
Det værste var Kvicklys fuldsyntetiske guld olie.
En frisk tur ud ad motorvejen og olien var pisket til flødeskum med
det festlige ressultat at olien væltede ud af udluftningsrøret.
Det tog et par dage at rydde op efter svineriet.
Pt. kører den også med Q8 F1, men det er ikke lige sagen.
Nu er den ikke til at rive i frigear når den står stille.
Jeg har skaffet en dunk Castrol RS 10W-60 racing oil, og det bliver
næste eksperiment.
Og forresten - så har Duc'en tørkobling så det er ikke
"koblingsklæberi" den lider af.

Kai Harekilde skrev på et tidspunkt en epistel om olie.
Kai er "arveligt" belastet da hans ophav har en fortid i
olieindustrien.
Har du stadig den kai???????????

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Michael K.S. (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 04-06-01 12:18

On Mon, 4 Jun 2001 12:42:26 +0200, "kriller" <krillers@privat.dk>
wrote:

>hej
>det er godkendelse lige som SAE 10/40, de hedder bare noget andet.
>det ene er godkendelse i USA (mener jeg )

Nej det er nu ikke rigtigt,men altså SAE 10/40 f.eks er et
viskositetmål fastlagt af S.A.E. (Society of Automotive Engineers) og
fortæller noget om oliens tyktflydenhed kold og ved opvarmning

API målet derimod er et kvalitetsmål angivet af den amerikanske
olieindustri API (American Petroleum Institute-standardiseringsorgan).

S'et angiver såmænd blot at olien er til benzinmotorer og andet
bogstav mest til hvor nye motorer den kan bruges i,da fabrikanternes
krav generelt stiger kan man sige at jo højere bogstav jo højere
kvalitet, således en SJ bedre end SG f.eks.Den nuværende højeste er
iøvrigt SJ.

Hvilken olie der er god nok og man bør bruge i sin cykel derimod,
gider jeg slet ikke diskutere.Personlig vil jeg mene at den af
fabrikanten anbefalede må være god nok,andet er oftest spild af
penge,men det er bare min holdning.

-M

Frederik (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 04-06-01 16:00

"Michael K.S." <MichaelKS@image.dk> wrote in message
news:9mpmhts1mbp8mcvvohv6go2qrg7u6a8sl8@4ax.com...
> On Mon, 4 Jun 2001 12:42:26 +0200, "kriller" <krillers@privat.dk>
> wrote:
>
> >hej
> >det er godkendelse lige som SAE 10/40, de hedder bare noget andet.
> >det ene er godkendelse i USA (mener jeg )
>
> Nej det er nu ikke rigtigt,men altså SAE 10/40 f.eks er et
> viskositetmål fastlagt af S.A.E. (Society of Automotive Engineers) og
> fortæller noget om oliens tyktflydenhed kold og ved opvarmning
>
> API målet derimod er et kvalitetsmål angivet af den amerikanske
> olieindustri API (American Petroleum Institute-standardiseringsorgan).
>
> S'et angiver såmænd blot at olien er til benzinmotorer og andet
> bogstav mest til hvor nye motorer den kan bruges i,da fabrikanternes
> krav generelt stiger kan man sige at jo højere bogstav jo højere
> kvalitet, således en SJ bedre end SG f.eks.Den nuværende højeste er
> iøvrigt SJ.
>
> Hvilken olie der er god nok og man bør bruge i sin cykel derimod,
> gider jeg slet ikke diskutere.Personlig vil jeg mene at den af
> fabrikanten anbefalede må være god nok,andet er oftest spild af
> penge,men det er bare min holdning.
>
> -M

Hvordan ved man iøvrigt om olien er fuldsyntetisk eller blot halvsyntetisk
udfra louis beskrivelser? Ved nogle olier står der fuldsyntetisk, ved andre
står der intet. Det kunne jo tyde på at det så var en halvsyntetisk, men
jeg er ikke sikker. Jeg hørt at en halvsyntetisk olie er det, der passer
bedst til min CB500, nogen kommentarer der?
Iøvrigt: Kan en for gammel olie betyde glid i koblingen? Jeg har nemlig
problemet når motoren er kold, der kan jeg ofte komme op på 8000 i 1. ved 40
km/t. Ved den hastighed i 1. burde den ikke gå mere end 6000. Problemet
ser ud til om ikke andet at mindskes jo varmere motoren er, men det er
stadig lidt irriterende. Mellem 4500 og 7500 har den også en lidt snerrende
lyd, som jeg ikke mener har været der hele tiden.
Håber der er nogen der har lidt erfaring her de vil dele ud af :).

Mvh Frederik
CB500




Claus Rittig (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-06-01 16:21

"Frederik" <dev@null.com> skrev i en meddelelse
news:9fg7tn$ftb$1@news.inet.tele.dk...

> Iøvrigt: Kan en for gammel olie betyde glid i koblingen? Jeg har nemlig
> problemet når motoren er kold, der kan jeg ofte komme op på 8000 i 1. ved
40
> km/t. Ved den hastighed i 1. burde den ikke gå mere end 6000. Problemet
> ser ud til om ikke andet at mindskes jo varmere motoren er, men det er
> stadig lidt irriterende. Mellem 4500 og 7500 har den også en lidt
snerrende
> lyd, som jeg ikke mener har været der hele tiden.

Du skal først og fremmest tjekke dit koblingskabel grundigt! Ofte kan skidt
og rustrester i kablet få det til at glide trægt omkring yderpunkterne, og
det kan få koblingen til at glide. Jeg har aldrig været ude for at gammel
olie fik koblingen til at glide.

Husk iøvrigt at en motor skal køre med mineralsk olie under tilkøring, og
ikke i for god kvalitet.

Rittig



Frederik (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 04-06-01 19:56

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
news:9fgagv$o64$2@news.inet.tele.dk...
> "Frederik" <dev@null.com> skrev i en meddelelse
> news:9fg7tn$ftb$1@news.inet.tele.dk...
>
> > Iøvrigt: Kan en for gammel olie betyde glid i koblingen? Jeg har
nemlig
> > problemet når motoren er kold, der kan jeg ofte komme op på 8000 i 1.
ved
> 40
> > km/t. Ved den hastighed i 1. burde den ikke gå mere end 6000.
Problemet
> > ser ud til om ikke andet at mindskes jo varmere motoren er, men det er
> > stadig lidt irriterende. Mellem 4500 og 7500 har den også en lidt
> snerrende
> > lyd, som jeg ikke mener har været der hele tiden.
>
> Du skal først og fremmest tjekke dit koblingskabel grundigt! Ofte kan
skidt
> og rustrester i kablet få det til at glide trægt omkring yderpunkterne, og
> det kan få koblingen til at glide. Jeg har aldrig været ude for at gammel
> olie fik koblingen til at glide.
>
> Husk iøvrigt at en motor skal køre med mineralsk olie under tilkøring, og
> ikke i for god kvalitet.
>
> Rittig
>
>

Jeg vil prøve at kigge på det, men jeg har lige justeret frigangen forleden,
og der virkede det som om det kørte let. Den har iøvrigt gået ca. 35k km,
så den er tilkørt. Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal
tage det fra en ende af? :)

Mvh Frederik



Claus Rittig (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 04-06-01 22:38

"Frederik" <dev@null.com> skrev i en meddelelse
news:9fglo5$4ck$1@news.inet.tele.dk...

> Jeg vil prøve at kigge på det, men jeg har lige justeret frigangen
forleden,
> og der virkede det som om det kørte let. Den har iøvrigt gået ca. 35k km,
> så den er tilkørt. Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal
> tage det fra en ende af? :)

Tjah, slidte koblingsplader, måske? Du er nødt til at pille en plade ud og
måle tykkelse på den for at tjekke. Ellers... bum, bum, bum, det ved jeg
faktisk ikke. Anyone?

Rittig



Peder Eskildsen (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Peder Eskildsen


Dato : 05-06-01 09:49

On Mon, 4 Jun 2001 23:38:00 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>> Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal
>> tage det fra en ende af? :)
>
>Tjah, slidte koblingsplader, måske? Du er nødt til at pille en plade ud og
>måle tykkelse på den for at tjekke. Ellers... bum, bum, bum, det ved jeg
>faktisk ikke. Anyone?

Slappe fjedre. Må også af og måles
--
Peder
m/Mille

Armand (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-01 11:13


Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
news:9fgv7l$9uk$2@news.inet.tele.dk...
> "Frederik" <dev@null.com> skrev i en meddelelse
> news:9fglo5$4ck$1@news.inet.tele.dk...
>
> > ......Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal tage det
> > fra en ende af? :)
> Tjah, slidte koblingsplader, måske? Du er nødt til at pille en plade
> ud og måle tykkelse på den for at tjekke. Ellers... bum, bum, bum, det
ved
> jeg faktisk ikke. Anyone?

En overhed kobling (p.g.a. for meget filen, eller burnout's?) har jeg
set kunne efterlade en sej fedtet hinde (inddampet motorolie?) på
koblingens stålplader, hvilket har medført såvel glidende kobling som
upålidelig koblingspunkt!
Hvis du checker koblingspladerne, så kontrollér også stålpladerne for
misfarvning og overflade!

Forresten Frederik: Er du ikke lidt hård ved CB'eren mens den er kold???

--
Armand.





Frederik (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 05-06-01 15:45


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9fibj6$uo9$4@news.cybercity.dk...
>
> Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> news:9fgv7l$9uk$2@news.inet.tele.dk...
> > "Frederik" <dev@null.com> skrev i en meddelelse
> > news:9fglo5$4ck$1@news.inet.tele.dk...
> >
> > > ......Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal tage det
> > > fra en ende af? :)
> > Tjah, slidte koblingsplader, måske? Du er nødt til at pille en plade
> > ud og måle tykkelse på den for at tjekke. Ellers... bum, bum, bum, det
> ved
> > jeg faktisk ikke. Anyone?
>
> En overhed kobling (p.g.a. for meget filen, eller burnout's?) har jeg
> set kunne efterlade en sej fedtet hinde (inddampet motorolie?) på
> koblingens stålplader, hvilket har medført såvel glidende kobling som
> upålidelig koblingspunkt!
> Hvis du checker koblingspladerne, så kontrollér også stålpladerne for
> misfarvning og overflade!
>
> Forresten Frederik: Er du ikke lidt hård ved CB'eren mens den er kold???
>
> --
> Armand.
>
>
>
>

Jo, sådan kører jeg heller ikke normalt, men jeg havde sådan en fornemmelse
af at den gled, og jeg synes det er nemmere at afgøre ved de højere
omdrejninger. Jeg kører som regel ikke meget over 6000 de først 10-15 min.
Hvor avanceret en manøvre er det at skille koblingen ad? Jeg har ikke
noget decideret værksted, men kan nok finde et sted at stå og gøre det i ro
og mag. Det skal lige siges at jeg ikke har nogen erfaring med at rode med
mc, men et eller andet sted skal man jo starte hvis man vil lære det :).

Mvh Frederik



Armand (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-01 20:49


Frederik <dev@null.com> skrev i en
news:9fircl$hvb$1@news.inet.tele.dk...
>
> Hvor avanceret en manøvre er det at skille koblingen ad? Jeg har
ikke
> noget decideret værksted, men kan nok finde et sted at stå og gøre det
i ro
> og mag. Det skal lige siges at jeg ikke har nogen erfaring med at
rode med
> mc, men et eller andet sted skal man jo starte hvis man vil lære det
:).

Og netop koblingen er en relativ enkel ting at starte med!

- Ud med olien!
- Af med det store koblings-dæksel på højre side pas på pakningen og
erstat ikke(!) en itugået pakning med flydende pakning!
- Afskru et antal skruer med fjedre under på koblingens dækplade!
- Aftag dækpladen, som skruer/fjedre fastholdt og udtag
koblingspladerne én for én, imens du for en sikkerheds skyld noterer dig
rækkefølgen og den evt. retning som "tværsporene" i belægningen måtte
have.
- Og så den gode gamle sætning: "samling i modsat rækkefølge"!

--
Armand.





Janus (06-06-2001)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 06-06-01 21:16

> Jeg vil prøve at kigge på det, men jeg har lige justeret frigangen
forleden,
> og der virkede det som om det kørte let. Den har iøvrigt gået ca. 35k km,
> så den er tilkørt. Hvad kan ellers årsage glid i koblingen, hvis vi skal
> tage det fra en ende af? :)

færdige koblingsplader, sløve koblingsfjedre, forkert justeret kobling (i
selve motor) typisk gøres dette på koblingssneglen hvor man kan spænde den
for hårdt således at den hele tiden kobler ud, ødelagt koblingssnegl
(hænger) , dårlig koblingskabel, for tyk olie, manglende frigang på
koblingsgrebet

det var vist det hele

Janus



Mikkel Christensen (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 05-06-01 12:11

Frederik <dev@null.com> wrote in article
<9fg7tn$ftb$1@news.inet.tele.dk>...
>
> jeg er ikke sikker. Jeg hørt at en halvsyntetisk olie er det, der passer
> bedst til min CB500, nogen kommentarer der?

Tja det er nu sikkert godt nok... Men jeg vil nu vove pelsen og
forkynde at semi-synth til enhver tid er "godt nok" til en CB500.
Står der iøvrigt noget om sagen i instruktionsbogen?

--
Mikkel
Der hældte den dyreste gearkasse olie han kunne finde på ræseren...

origo@earthling.net (05-06-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 05-06-01 14:17


"Mikkel Christensen" <mikkelx-xchristensen@mail1.stofaxnet.dk> wrote in
message news:01c0edb0$47e80970$f319a8c0@pc2651...
> Tja det er nu sikkert godt nok... Men jeg vil nu vove pelsen og
> forkynde at semi-synth til enhver tid er "godt nok" til en CB500.
> Står der iøvrigt noget om sagen i instruktionsbogen?
Det er vel egentlig godt nok til enhver MC som hovedsakelig benyttes på
veien.

JS



RacerNiels (04-06-2001)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 04-06-01 21:59


Fogholt <fogholt@worldonline.dk> wrote in message
news:YiJS6.1171$R84.265638@news010.worldonline.dk...
> Nogen med interessante indslag ??
>

Hej alle,

Johannes Fogh i Lyngby har stortilbud på MC olie i øjeblikket. De sælger
Mobil Super 10W40 API grade SG til 99Kr for 4 (FIRE) liter
API grade SG olie er lavet specielt til motorer hvor kolingen er badet i
motorolien, altså MC motorer. Olien er sikkert mineralsk, men det er ikke
beskrevet på dunken. Køb stort ind nu og hav billig olie til de næse par
olieskift.

Niels


Jes Vestervang (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 04-06-01 22:05

RacerNiels wrote:

>
> Fogholt <fogholt@worldonline.dk> wrote in message
> news:YiJS6.1171$R84.265638@news010.worldonline.dk...
> > Nogen med interessante indslag ??
> >
>
> Hej alle,
>
> Johannes Fogh i Lyngby har stortilbud på MC olie i øjeblikket. De sælger
> Mobil Super 10W40 API grade SG til 99Kr for 4 (FIRE) liter
> API grade SG olie er lavet specielt til motorer hvor kolingen er badet i
> motorolien, altså MC motorer. Olien er sikkert mineralsk, men det er ikke
> beskrevet på dunken. Køb stort ind nu og hav billig olie til de næse par
> olieskift.
>
Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
plejlstangsleje =

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 - nu med Silkolene til 85 kr literen & TS125ER

Jes Vestervang (04-06-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 04-06-01 22:06

Jes Vestervang wrote:

> RacerNiels wrote:
>
> >
> > Fogholt <fogholt@worldonline.dk> wrote in message
> > news:YiJS6.1171$R84.265638@news010.worldonline.dk...
> > > Nogen med interessante indslag ??
> > >
> >
> > Hej alle,
> >
> > Johannes Fogh i Lyngby har stortilbud på MC olie i øjeblikket. De sælger
> > Mobil Super 10W40 API grade SG til 99Kr for 4 (FIRE) liter
> > API grade SG olie er lavet specielt til motorer hvor kolingen er badet i
> > motorolien, altså MC motorer. Olien er sikkert mineralsk, men det er
> > ikke beskrevet på dunken. Køb stort ind nu og hav billig olie til de
> > næse par olieskift.
> >
> Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
> Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
> plejlstangsleje =

....på min tidligere motor
Jeg var vist lige hurtig nok til at få sendt den sidste posting afsted
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 & TS125ER

Henry (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 05-06-01 09:27

> > Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
> > Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
> > plejlstangsleje =
>
> ...på min tidligere motor
> Jeg var vist lige hurtig nok til at få sendt den sidste posting afsted

Øhhh, hvad skulle begrundelsen for den påstand være?? Skulle det så have
været fuldsyntetisk eller blot mineralsk olie istedet ifølge din mekaniker?

mvh
Henry



Jes Vestervang (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-06-01 10:43

Henry wrote:

> > > Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
> > > Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
> > > plejlstangsleje =
> >
> > ...på min tidligere motor
> > Jeg var vist lige hurtig nok til at få sendt den sidste posting afsted
> >
>
> Øhhh, hvad skulle begrundelsen for den påstand være?? Skulle det så have
> været fuldsyntetisk eller blot mineralsk olie istedet ifølge din
> mekaniker?
>
Det skulle være fuldsyntetisk olie. Problemet var, ifølge mekanikeren, at
oliefilmen ikke kunne bære på sådan en voldtunet motor som mikrogixxerens.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 & TS125ER

Janus (06-06-2001)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 06-06-01 21:27

> >
> Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
> Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
> plejlstangsleje =
>
hvad skal der så bruges??? helsyntetisk eller mineralsk????


Janus



Jes Vestervang (06-06-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 06-06-01 22:12

Janus wrote:

> > >
> > Men brug for alt i verden ikke delsyntetisk olie på gsxr250'ere!
> > Mekanikeren mente at det var det, som var skyld i at der gik et
> > plejlstangsleje =
> >
> hvad skal der så bruges??? helsyntetisk eller mineralsk????
>
Helsyntetisk! Ifølge mekanikeren skulle det være det eneste, hvor
oliefilmen var stærk nok.
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSXR250 & TS125ER

Fogholt (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Fogholt


Dato : 05-06-01 15:18

Hej hej - sikke en tråd jeg fik startet.

Hvem er lige ham der Johannes Fogh i Lyngby - og ikke mindst - hvad er
adressen ?? Det lyder som et godt tilbud

Tilbagelænet deruda´

Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
Virago MC Club Danmark # 899
fogholt@worldonline.dk


> Hej alle,
>
> Johannes Fogh i Lyngby har stortilbud på MC olie i øjeblikket. De sælger
> Mobil Super 10W40 API grade SG til 99Kr for 4 (FIRE) liter
> API grade SG olie er lavet specielt til motorer hvor kolingen er badet i
> motorolien, altså MC motorer. Olien er sikkert mineralsk, men det er ikke
> beskrevet på dunken. Køb stort ind nu og hav billig olie til de næse par
> olieskift.
>
> Niels
>



RacerNiels (06-06-2001)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 06-06-01 09:12

Fogholt <fogholt@worldonline.dk> wrote in message
news:hT5T6.3562$R84.597752@news010.worldonline.dk...
> Hvem er lige ham der Johannes Fogh i Lyngby - og ikke mindst - hvad er
> adressen ?? Det lyder som et godt tilbud
>

Jeg kender ikke den nøjagtige adresse - jeg ved bare hvor det ligger.
Det ligger overfor Lyngby Storcenter, så op ad Kanalvej, og så hen ad
Nørgaardsvej. Der skulle det gerne ligge ca. midt på.

Niels


Michael K.S. (06-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael K.S.


Dato : 06-06-01 09:10

On Tue, 5 Jun 2001 16:18:22 +0200, "Fogholt" <fogholt@worldonline.dk>
wrote:

>Hej hej - sikke en tråd jeg fik startet.
>
>Hvem er lige ham der Johannes Fogh i Lyngby - og ikke mindst - hvad er
>adressen ?? Det lyder som et godt tilbud

Fog uden H altså,men se adresse og kort her :

Johannes Fog A/S
Nørgaardsvej 3, 2800 Kgs. Lyngby

http://www.krak.dk/scripts/kortvisningsside.asp?KNR=1505781

-M

Lasse Lundberg (06-06-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Lundberg


Dato : 06-06-01 11:08

Bagved Magasin
det er et byggedmarked for by folk....dvs mere lukoms tilbehør end
brædder....

Lasse
CBR1000f

"Fogholt" <fogholt@worldonline.dk> wrote in message
news:hT5T6.3562$R84.597752@news010.worldonline.dk...
> Hej hej - sikke en tråd jeg fik startet.
>
> Hvem er lige ham der Johannes Fogh i Lyngby - og ikke mindst - hvad er
> adressen ?? Det lyder som et godt tilbud
>
> Tilbagelænet deruda´
>
> Claus Fogholt - Yamaha XV 1100, ´93
> Virago MC Club Danmark # 899
> fogholt@worldonline.dk
>
>
> > Hej alle,
> >
> > Johannes Fogh i Lyngby har stortilbud på MC olie i øjeblikket. De sælger
> > Mobil Super 10W40 API grade SG til 99Kr for 4 (FIRE) liter
> > API grade SG olie er lavet specielt til motorer hvor kolingen er badet i
> > motorolien, altså MC motorer. Olien er sikkert mineralsk, men det er
ikke
> > beskrevet på dunken. Køb stort ind nu og hav billig olie til de næse par
> > olieskift.
> >
> > Niels
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste