|
| Intervaller... Fra : Koeffe |
Dato : 12-07-05 11:20 |
|
Nogen der kender en almen kendt sang der begynder med:
- En stor kvart (tritonus)?
- En lille sekst?
- En lille septim?
- En stor septim?
--
Koeffe
| |
bonfils (12-07-2005)
| Kommentar Fra : bonfils |
Dato : 12-07-05 15:22 |
|
On the day of our lord Tue, 12 Jul 2005 12:20:09 +0200, the most
honourable "Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com>
expostulated:
>Nogen der kender en almen kendt sang der begynder med:
Jeg ved, jeg har haft en bog engang, hvor der var en liste over
intervaller og hvilke sange, der startede med dem. Men nu kan jeg kun
huske
>- En stor kvart (tritonus)?
"Maria" fra "West Side Story"...
>- En lille sekst?
>- En lille septim?
>- En stor septim?
--
bonfils
http://kim.bonfils.com
"And let's face it: when a description of your life
sounds like the name of a Bonfils track you're in
deep, deep trouble."
- Kirsten Bayes, a.b.s.f.g.
| |
Koeffe (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Koeffe |
Dato : 12-07-05 16:59 |
|
"bonfils" skrev
| >- En stor kvart (tritonus)?
|
| "Maria" fra "West Side Story"...
Hehem den har jeg også selv stående. Problemet er bare lige
at den sang kender jeg ikke *g*
--
Koeffe
| |
Koeffe (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Koeffe |
Dato : 12-07-05 17:26 |
|
| - En stor kvart (tritonus)?
hey, hvad med "the simpsooooons"?
Altså der i starten af titel-melodien hvor de synger "the
simpsoooons".
--
Koeffe
| |
bonfils (13-07-2005)
| Kommentar Fra : bonfils |
Dato : 13-07-05 06:50 |
|
"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
news:42d3ef5b$0$77656$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>| - En stor kvart (tritonus)?
>
>
> hey, hvad med "the simpsooooons"?
>
> Altså der i starten af titel-melodien hvor de synger "the
> simpsoooons".
Jo, det er da vist rigtigt. (Faktisk er de tre toner magen til starten af
den melodi, jeg nævnte)
Selve Simpsons-kendingsmelodien starter også med et tritonus-spring (her
ligger den anden tone bare ikke så længe)
--
bonfils
http://kim.bonfils.com
"I think if you know what you believe, it makes it a lot easier to answer
questions. I can't answer your question."
- George W. Bush
| |
David Rasmussen (13-07-2005)
| Kommentar Fra : David Rasmussen |
Dato : 13-07-05 07:05 |
|
bonfils wrote:
>
> Selve Simpsons-kendingsmelodien starter også med et tritonus-spring (her
> ligger den anden tone bare ikke så længe)
>
Nej, den starter med en stor terts. Først herefter kommer den
formindskede kvint i forhold til grundtonen, men jo ikke i forhold til
den store terts der lige er blevet spillet. Tonaliteten er den jazzede
lydian dominant.
/David
| |
bonfils (13-07-2005)
| Kommentar Fra : bonfils |
Dato : 13-07-05 11:01 |
|
"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:42d4af17$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> bonfils wrote:
>>
>> Selve Simpsons-kendingsmelodien starter også med et tritonus-spring (her
>> ligger den anden tone bare ikke så længe)
>>
>
> Nej, den starter med en stor terts. Først herefter kommer den formindskede
> kvint i forhold til grundtonen, men jo ikke i forhold til den store terts
> der lige er blevet spillet. Tonaliteten er den jazzede lydian dominant.
D'OH!
Yes, du har ret. Note to self: Ikke poste om musikteori, før jeg har fået
min kaffe...
--
bonfils
http://kim.bonfils.com
| |
Niels Rune Brandt (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Niels Rune Brandt |
Dato : 12-07-05 21:39 |
|
> - En stor kvart (tritonus)?
Tja, sorry hvis jeg lyder perfid, men det lyder til du er i gang med
musikteorien, så jeg kan lige tilføje, at kvart og kvint er
forstørret/formindsket - ikke stor/lille. En trinonus er altså en forstørret
kvart/formindsket kvint. Mest korrekt en formindsket kvint, da den opstår
som naturtonerækkens ufuldkomne dominant.
/Rune
| |
Koeffe (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Koeffe |
Dato : 12-07-05 21:48 |
|
"Niels Rune Brandt" skrev
| Tja, sorry hvis jeg lyder perfid, men det lyder til du er
i gang med
| musikteorien, så jeg kan lige tilføje, at kvart og kvint
er
| forstørret/formindsket - ikke stor/lille. En trinonus er
altså en forstørret
| kvart/formindsket kvint. Mest korrekt en formindsket
kvint, da den opstår
| som naturtonerækkens ufuldkomne dominant.
Jeg fandt lige et gammelt papir frem og har besluttet mig
for at jeg vil kunne lytte mig til enhvert interval. Nu skal
jeg have det lært én gang for alle. Det papir jeg har er dog
ufuldendt. Derfor søger jeg svaret her inde. Ja, jeg ved
godt at det rigtig hedder forstørret og formindsket, men jeg
gik ud fra at I alligevel forstod hvad jeg mente.
--
Koeffe
| |
Jesper Juellund Jens~ (13-07-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Juellund Jens~ |
Dato : 13-07-05 09:13 |
|
"Koeffe" skrev:
> Jeg fandt lige et gammelt papir frem og har besluttet mig for at jeg vil
> kunne lytte mig til enhvert interval.
Jeg har en lille privat teori om, at vi hører intervaller ret
forskelligt. Nogle kan ret let identificere f.eks. en kvint, mens det
for andre - mig selv inklusive - har meget mere at gøre med placeringen
i tonearten.
For eksempel lyder c-g, d-a og e-h i C-dur ret forskelligt i mine ører,
selv om det alle er kvinter. Prøv for eksempel at spille:
1) c-h-c-e-d-c-c-g (kvint c-g)
2) c-h-c-d-a-g-c (kvint d-a)
3) c-d-e-f-e-h-c (kvint e-h)
Tjah, for mig er det for eksempel i det sidste eksempel lettere at høre,
at der springes fra toneartens terts, e, op til ledetonen, h, som leder
op mod c'et, end at høre "intervallet en kvint".
Hm, måske ikke så klart, men jeg håber, at I forstår, hvad jeg mener.
Det er i øvrigt en del af baggrunden for solmisation, hvor hver tone
gives en stavelse og et håndtegn osv. Jeg har dog ikke selv så meget
erfaring med det.
--
Jesper Juellund Jensen
| |
Jesper Juellund Jens~ (13-07-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Juellund Jens~ |
Dato : 13-07-05 09:13 |
|
Niels Rune Brandt skrev:
> En trinonus er altså en forstørret kvart/formindsket kvint. Mest korrekt
> en formindsket kvint, da den opstår som naturtonerækkens ufuldkomne
> dominant.
Jeg mener ikke, at man generelt kan sige, at intervallet "mest korrekt"
er en formindsket kvint. Det er simpelthen to forskellige intervaller.
Fra h op til f: formindsket kvint
Fra f op til h: forstørret kvart
Lidt forsimplet kan man vel sige, at forskellen er, hvor mange toner man
i den musikalske kontekst fornemmer mellem de to toner:
- Mellem h og f fornemmes tre toner (c, d og e eller lignende), og det
er derfor en kvint.
- Mellem f og h fornemmes derimod kun to toner (a og g eller lignende),
og det er derfor en kvart.
Det svarer til forskellen mellem forstørret sekund (f-gis) og lille
terts (f-as) - to forskellige intervaller, hvor man i tertsen fornemmer
en tone inden i intervallet (fx g), mens det ikke fornemmes i sekunden.
Man kan ikke sige, at det ene interval er "mere korrekt" end det andet -
det er bare to forskellige intervaller.
For nu at gøre det rigtig nørdet: I Ges-dur fornemmes kun to toner
mellem ces (svarende til h) og f, nemlig des og es. Intervallet fra ces
op til f er derfor en forstørret kvart og ikke en formindsket kvint.
--
Jesper Juellund Jensen
| |
Lasse Bjørn Jensen (13-07-2005)
| Kommentar Fra : Lasse Bjørn Jensen |
Dato : 13-07-05 08:15 |
|
At Tue, 12 Jul 2005 12:20:09 +0200, Koeffe mumbled something like:
> Nogen der kender en almen kendt sang der begynder med:
>
> - En stor kvart (tritonus)?
Introen til "Purple Haze" med Hendrix :)
--
Lasse
| |
|
|