Skuespilleren Axel Strøbye er død
Fra : N. Christensen

Dato : 13-07-05 16:08

Den populære skuespiller Axel Strøbye er død. Han blev 77 år.
Strøbye var i mere end 25 år tilknyttet til Det kongelige
Teater. Han medvirkerede i en lang række film. Mest succes
fik han formentlig i tv-serien Matador - i rollen som
sagfører Skjold Hansen.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=264309

--
N. Christensen

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-07-05 17:29

"N. Christensen" <ic3@er4ic3.dk> wrote in message
> [...]
> Teater. Han medvirkerede i en lang række film. Mest succes
> fik han formentlig i tv-serien Matador - i rollen som

Jeg vil nu mest huske ham som den evigt plagede politimand i Olsen-banden.
"Kære unge mand ..."

--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Silver

Dato : 14-07-05 19:49

> Jeg vil nu mest huske ham som den evigt plagede politimand i Olsen-banden.
> "Kære unge mand ..."

Ja....R.I.P, Kriminalassistent Viggo Jensen.....

Silver.

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 15-07-05 20:51

Som sagfører Skjold-Hansen var han god men ellers har jeg altid syntes at
han var meget stereotyp i sit spil: samme diktion, samme manerer med hovedet
etc. Uanset hvad han spillede var det næsten altid den samme lidt
karrikerede figur han opførte.
Mvh
Jørgen

Fra : Peter Heide

Dato : 16-07-05 01:45

"Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hovedet
> etc. Uanset hvad han spillede var det næsten altid den samme lidt

Enig. Har altid syntes han var en halv-kedelig skuespiller. Måske
en smule bedre end kollegaen Birger Jensen.

Fra : Per Vadmand

Dato : 16-07-05 10:52

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> wrote in message

> Enig. Har altid syntes han var en halv-kedelig skuespiller. Måske
> en smule bedre end kollegaen Birger Jensen.

Jeg vil hellere kalde ham, begrænset. han kan nogle få ting, men dem, han
kan (kunne) er han virkelig god til.

Det har han egentlig tilfælles med mane store skuespillere som fx Cary
Grant.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 16-07-05 11:30

Per Vadmand skrev:
> Jeg vil hellere kalde ham, begrænset. han kan nogle få ting, men
> dem, han kan (kunne) er han virkelig god til.

Er der mon nogen af jer, der har set ham på teatret?

Jeg har ikke, det er jeg lidt for ung til, men det kunne være sjovt
med nogle førstehåndsindtryk. Han var jo kongelig skuespiller i 25 år,
før han - ifølge de nekrologer, jeg har læst - blev frosset ud i
begyndelsen af halvfemserne.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Jesper

Dato : 16-07-05 11:27

fPeter Heide <pheide@ofir.dk> wrote:

> "Jørgen Jacobsen" <jabber@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Enig. Har altid syntes han var en halv-kedelig skuespiller. Måske
> en smule bedre end kollegaen Birger Jensen.

Har du set ham i selvmordsskolen? Der spiller han virkeligt mange roller
og det er sjovt!

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 16-07-05 12:27

Jørgen Jacobsen skrev:

> [...]
> manerer med hovedet etc. Uanset hvad han spillede var det næsten
> altid den samme lidt karrikerede figur han opførte.

Der var ikke meget karikeret over hans fremragende præstation i "Pelle
Erobreren".

--
Mvh. Peter

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 19-07-05 11:26

Nej det har du ret i. Det var en god præstation.
Mvh
Jørgen