Cubafup, McNamara og "Fog of War"film
Fra : Bo Warming

Dato : 01-07-05 08:17

Ny film om krigsministeren under Kennedy og Lyndon Johnson skamroses af
Svend Auken i Politiken idag, og han påstår at hvis blot en sådan mand havde
undladt at adlyde ordrer og lade millioner gå i døden, så havde det været
bedre for verden.
En anden debatør påstår at danske bureaukrater, der afviser
flygtninge/familiesammenføringer, burde adlyde NyrnbergTrial og følge
samvittighed og hjælpe folk ind, heltemodigt.

Selvfølgelig betyder illoyalitet overfor chef at man erstattes meget hurtigt
af en anden.

Cuba påstås af McNamara at kunne have skabt verdenskrig i 1962.
Han siger det var tilfældighed at det ikke gik talt.
Nej - McNamara reklamerer for egen indsats, ved at påstå at der var risiko
for atom og verdenskrig.
USSR turde ikke krig - de vidste at som i WW2 var USA totaloverlegen.
Der var gentleman-agreement om at en fare skulle iscenesættes, så
USA-rustningsindustri kunne få bevilginger

Fra : Tenzel Kim

Dato : 01-07-05 10:42

Bo Warming wrote:
> [...]
> Der var gentleman-agreement om at en fare skulle iscenesættes, så
> USA-rustningsindustri kunne få bevilginger

The Truth is Out There.... Den er i hvert tilfælde ikke her

Tenz.

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-07-05 11:04

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message

> The Truth is Out There.... Den er i hvert tilfælde ikke her

Jo, i dette tilfælde har Bo faktisk fat i noget. Ifølge den danske
efterretningstjenestes leder Oberst Lunding vidste Kennedy allerede, da han
holdt sin tale, at de russiske krigsskibe var vendt om.

At krigsfaren var reel - eller blev oplevet sådan - i dagene op til
vendepunktet, er en anden sag, som er fint skildret i filmen "13 days".

At russerne bluffede og ikke var villige til krig, tror jeg, Bo har ret i.
Hvad man ellers kunne sige om Hrustjof, var han ikke sindssyg.
--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Tenzel Kim

Dato : 01-07-05 11:25

Per Vadmand wrote:
> Jo, i dette tilfælde har Bo faktisk fat i noget. Ifølge den danske
> efterretningstjenestes leder Oberst Lunding vidste Kennedy allerede, da han
> holdt sin tale, at de russiske krigsskibe var vendt om.

Det var nu mest det om gentleman-agreementet jeg ville betvivle. At USA
måske udnyttede situationen til deres egen fordel kan ikke rigtigt undre
nogen. Det har vi jo set utallige gange både før og siden.

Tenz.

Fra : Bo Warming

Dato : 02-07-05 10:00

Da Vadmand giver mig ret, vil jeg tilføje at USSR opnåede en fordel ved
deres letgennemskuelige bluff (en af mine gymnasielærere på Holte Gymnasieum
gennemskuede det, samme uge.)
USA trak raketter(Model Jupiter, forældede) væk fra Tyrkiet og lovede ikke
at generobre Cuba.
USA opnåede - ved det sidste - et varigt fjendebillede.Hvad der er guld
værd, når alt handler om PR.
PINLIGT AT DEN AF SVEND AUKEN OG FILMANMELDERNE VILDT OPREKLAMEEDE McNamara
film forbigår sådent, der jo er DET VÆSENTLIGE