/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Anbefalinger af stærke gyserfilm ?
Fra : Thor


Dato : 25-06-05 07:35

I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla. står
" Stærke gys - DVD ".

Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm der
gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
på vejen.

Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
for de sidste 4-5 år vil nok være passende.

Tak for hjælpen!

Hilsen Thor





 
 
Peter Larsen (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Peter Larsen


Dato : 25-06-05 09:03


"Thor" <m@xxxx.dk> wrote in message
news:42bcfa1e$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla.
>står
> " Stærke gys - DVD ".
>
> Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm
> der
> gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
> på vejen.
>
> Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
> på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
> for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>
> Tak for hjælpen!
>
> Hilsen Thor

Jeg synes den amerikansk genindspilning af The Ring var
utroligt effektiv.



Klavs Rommedahl (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Klavs Rommedahl


Dato : 25-06-05 17:29

"Peter Larsen" <Lort@Lort.lort> wrote in message news:<42bd0fc7$0$288$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Thor" <m@xxxx.dk> wrote in message
> news:42bcfa1e$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> >I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla.
> >står
> > " Stærke gys - DVD ".
> >
> > Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm
> > der
> > gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
> > på vejen.
> >
> > Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
> > på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
> > for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
> >
> > Tak for hjælpen!
> >
> > Hilsen Thor
>
> Jeg synes den amerikansk genindspilning af The Ring var
> utroligt effektiv.

Forbandelsen/Crudge (eller såda lidt derhenad) er da nuttet .
Ellers er den danske Bag det stile ydre faktisk fin fed nok.

Per (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 27-06-05 09:56

> Jeg synes den amerikansk genindspilning af The Ring var
> utroligt effektiv.
>
Den var også mit første bud!



Morbid Angel (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 25-06-05 12:15

On Sat, 25 Jun 2005 08:35:18 +0200, "Thor" <m@xxxx.dk> wrote:

>I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla. står
>" Stærke gys - DVD ".
>
>Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm der
>gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
>på vejen.
>
>Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
>på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
>for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>
>Tak for hjælpen!
>
>Hilsen Thor
>
>
>
Kan de ikke være asiatiske med engelske tekster?
Hvis det er lige megte så kan jeg anbefale den Thailanske film,
Shutter som kan købes ret billigt hos CDWow.

Ellers er der fra Asian Vision til 50,- kr de koreanske The Phone og
Uninvited.
The Eye og Dark Water kan også godt gå an.
Filmene kan købes hos Fona, Stereo-Studio, TP Musik ellers hos
www.Dvdoo.com

Af ikke asiatiske gysere/thrillere kan anbefales SAW.

Nyindspilningen af Motorsavsmassakeren får også gode anmeldelser af
gyser/slasher fans har dog ikke selv set den.

Hold fingrene fra film som Cabin Fever og Wrong Turn de stinker.


Mvh


MA


Mvh


MA


Mine DVDfilm: http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/MorbidAngel

Holst (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 25-06-05 12:27


Morbid Angel wrote:

> Nyindspilningen af Motorsavsmassakeren får også gode anmeldelser af
> gyser/slasher fans har dog ikke selv set den.

Er nyindspilningen en gyser? Der kan man bare se.


Morbid Angel (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 26-06-05 09:45

On Sat, 25 Jun 2005 13:26:39 +0200, Holst <newsjun05@shelter.dk>
wrote:

>
>Morbid Angel wrote:
>
>> Nyindspilningen af Motorsavsmassakeren får også gode anmeldelser af
>> gyser/slasher fans har dog ikke selv set den.
>
>Er nyindspilningen en gyser? Der kan man bare se.

Mener du måske at den gamle ikke er en horror film?
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0072271/

Der betegnes den som Horror og jeg har også ment at den var en horror
film, dog har jeg ikke set den i de sidste 10 år.





Mvh


MA


Mine DVDfilm: http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/MorbidAngel

Holst (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-06-05 10:05


Morbid Angel wrote:

>>>Nyindspilningen af Motorsavsmassakeren får også gode anmeldelser af
>>>gyser/slasher fans har dog ikke selv set den.
>>
>>Er nyindspilningen en gyser? Der kan man bare se.
>
> Mener du måske at den gamle ikke er en horror film?

Næh. Jeg har set den gamle to gange, og jeg må erkende, at det vist mere
er en humoristisk splatterfilm end en gyser. Der var ikke meget "gys"
over en som sådan, synes jeg. Men okay, er man 10 år, kan den måske
noget være lidt gyseragtig, men er man 20+ år, så ...

Og så kunne det jo være, at nyindspilningen var anderledes, men næppe ...


Ruth Nielsen (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 26-06-05 11:15


"Holst" skrev i en meddelelse
>
> Morbid Angel wrote:
>
> >>>Nyindspilningen af Motorsavsmassakeren får også gode anmeldelser af
> >>>gyser/slasher fans har dog ikke selv set den.
> >>
> >>Er nyindspilningen en gyser? Der kan man bare se.
> >
> > Mener du måske at den gamle ikke er en horror film?
>
> Næh. Jeg har set den gamle to gange, og jeg må erkende, at det vist
mere
> er en humoristisk splatterfilm end en gyser. Der var ikke meget "gys"
> over en som sådan, synes jeg. Men okay, er man 10 år, kan den måske
> noget være lidt gyseragtig, men er man 20+ år, så ...
>
> Og så kunne det jo være, at nyindspilningen var anderledes, men næppe
....

Nå, men hvis meningerne om hvad en gyserfilm er, kan være så
forskellige, så vil jeg da ikke tøve med kraftigt at anbefale "Sea of
Love" med Al Pacino og Ellen Barkin. Personligt vil jeg kalde det en fin
gyser af højt karat, fordi ikke er spekuleret i at gøre den slem med
splattereffekter og andet bræk. Den er bare dejligt spændende hele vejen
igennem.

Man ser da blod nogle gange, men ikke udpenslede modbydeligheder.

Ruth
>


JJ (26-06-2005)
Kommentar
Fra : JJ


Dato : 26-06-05 21:56

On Sun, 26 Jun 2005 12:14:42 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

>
>>
>> Og så kunne det jo være, at nyindspilningen var anderledes, men næppe
>...
>
>Nå, men hvis meningerne om hvad en gyserfilm er, kan være så
>forskellige, så vil jeg da ikke tøve med kraftigt at anbefale "Sea of
>Love" med Al Pacino og Ellen Barkin. Personligt vil jeg kalde det en fin
>gyser af højt karat, fordi ikke er spekuleret i at gøre den slem med
>splattereffekter og andet bræk. Den er bare dejligt spændende hele vejen
>igennem.

Det er en meget ordinær film, som højst bør kaldes for en thriller.


3W (27-06-2005)
Kommentar
Fra : 3W


Dato : 27-06-05 02:10

"JJ" <Jsins@hotmail.com> wrote in message
news:1i5ub1d3d16jevi64i96sfasebpg0bqubb@4ax.com...
> Det er en meget ordinær film, som højst bør kaldes for en thriller.

Og forskellen på en "thriller" og en gyser er hvad?



ML-78 (27-06-2005)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 27-06-05 19:40

3W skrev:

> > Det er en meget ordinær film, som højst bør kaldes for en thriller.
>
> Og forskellen på en "thriller" og en gyser er hvad?

En thriller er en spændingsfilm.


ML-78


3W (28-06-2005)
Kommentar
Fra : 3W


Dato : 28-06-05 00:55


"ML-78" <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> wrote in message
news:42c04814$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> 3W skrev:
>
> > > Det er en meget ordinær film, som højst bør kaldes for en thriller.
> >
> > Og forskellen på en "thriller" og en gyser er hvad?
>
> En thriller er en spændingsfilm.

http://www.ordbogen.com/opslag.php?ord=thriller&sprog=english
http://www.ordbogen.com/opslag.php?ord=gyser&sprog=danish



ML-78 (28-06-2005)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 28-06-05 17:16

3W skrev:

> > > Og forskellen på en "thriller" og en gyser er hvad?
> >
> > En thriller er en spændingsfilm.
>
> http://www.ordbogen.com/opslag.php?ord=thriller&sprog=english
> http://www.ordbogen.com/opslag.php?ord=gyser&sprog=danish

Sådan bruges genrebetegnelserne sjældent i praksis. Læg f.eks. mærke
til, at første link angiver krimi og lignende som synonym. En krimi er
heller ikke en gyser.


ML-78


Per (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 27-06-05 10:01

> Nå, men hvis meningerne om hvad en gyserfilm er, kan være så
> forskellige, så vil jeg da ikke tøve med kraftigt at anbefale "Sea of
> Love" med Al Pacino og Ellen Barkin. Personligt vil jeg kalde det en fin
> gyser af højt karat, fordi ikke er spekuleret i at gøre den slem med
> splattereffekter og andet bræk. Den er bare dejligt spændende hele vejen
> igennem.
>
> Man ser da blod nogle gange, men ikke udpenslede modbydeligheder.
>
> Ruth
>>
>

Sea of Love er da ikke nogen gyser! Det er en thriller.



Ruth Nielsen (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 27-06-05 19:06


"Per" skrev i en meddelelse



> > Nå, men hvis meningerne om hvad en gyserfilm er, kan være så
> > forskellige, så vil jeg da ikke tøve med kraftigt at anbefale "Sea
of
> > Love" med Al Pacino og Ellen Barkin. Personligt vil jeg kalde det en
fin
> > gyser af højt karat, fordi ikke er spekuleret i at gøre den slem med
> > splattereffekter og andet bræk. Den er bare dejligt spændende hele
vejen
> > igennem.
> >
> > Man ser da blod nogle gange, men ikke udpenslede modbydeligheder.
> >
> > Ruth

>
> Sea of Love er da ikke nogen gyser! Det er en thriller.


Guuud ja - very thrilling. Men der er nu mange gode gys hele vejen
igennem, især for dem, der ser den første gang.


Ruth


Morten DH (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Morten DH


Dato : 25-06-05 20:06

"Morbid Angel" <morbid@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:u5fqb1h3p3aoau92pn5qmm53ofja4so8s7@4ax.com...
> Nyindspilningen af Motorsavsmassakeren får også gode anmeldelser af
> gyser/slasher fans har dog ikke selv set den.

Jeg synes faktisk den er ret udmærket, den skal du ikke snyde dig selv for

> Hold fingrene fra film som Cabin Fever og Wrong Turn de stinker.

Jeg forstår ikke hvorfor de 2 film ofte kritiseres... de gør da ikke noget
forkert i forhold til de mange 80'er slasherfilm, som de tydeligevis er
inspireret af - men de er vist hverken bedre eller dårligere til gengæld

Men ellers er vi enige, når først man har set en stak af de asiatiske
horrorfilm, så er mange amerikanske en tam omgang (omend amerikanske
geninspilninger af asiatiske horrofilm faktisk er rimeligt vellykkede efter
min mening)...



blumi (25-06-2005)
Kommentar
Fra : blumi


Dato : 25-06-05 12:39

The Entity fra 1981, den er sindsyg skummel!


"Thor" <m@xxxx.dk> skrev i en meddelelse
news:42bcfa1e$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla.
står
> " Stærke gys - DVD ".
>
> Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm
der
> gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
> på vejen.
>
> Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
> på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
> for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>
> Tak for hjælpen!
>
> Hilsen Thor
>
>
>
>



Martin Møller (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Møller


Dato : 25-06-05 12:55


"Thor" <m@xxxx.dk> skrev i en meddelelse
news:42bcfa1e$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla.
>står
> " Stærke gys - DVD ".
>
> Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm
> der
> gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
> på vejen.
>
> Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
> på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
> for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>
> Tak for hjælpen!

Se7en er jo altid god.

Derudover kan jeg anbefale "Saw", "April Fools Day" og "Dead End" som også
er lidt humoristisk.

Martin



Stenberg (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Stenberg


Dato : 25-06-05 13:51

On Sat, 25 Jun 2005 13:54:45 +0200, "Martin Møller"
<martinboy@hotmail.com> wrote:

>
>"Thor" <m@xxxx.dk> skrev i en meddelelse
>news:42bcfa1e$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla.
>>står
>> " Stærke gys - DVD ".
>>
>> Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm
>> der
>> gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
>> på vejen.
>>
>> Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
>> på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
>> for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>>
>> Tak for hjælpen!
>
>Se7en er jo altid god.
>
>Derudover kan jeg anbefale "Saw", "April Fools Day" og "Dead End" som også
>er lidt humoristisk.
>
>Martin
>


Haute Tension (Fransk - findes dog i engelsk dub vers.)


MJ-23 (25-06-2005)
Kommentar
Fra : MJ-23


Dato : 25-06-05 17:47


"Thor" <m@xxxx.dk> skrev i en meddelelse
news:42bcfa1e$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla.
>står
> " Stærke gys - DVD ".
>
> Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm
> der
> gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
> på vejen.
>
> Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
> på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
> for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>
> Tak for hjælpen!
>
> Hilsen Thor

Helt sikkert, Darnkes Falls. Hårene rejste sig op efter 2 min og blev
stående resten af filmen!

/Martin



Frede Hansen (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Frede Hansen


Dato : 25-06-05 18:28

"MJ-23" <martin-mjFJERNDETTE@mail.dk> wrote in
news:42bd8a86$0$82724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

>
> "Thor" <m@xxxx.dk> skrev i en meddelelse
> news:42bcfa1e$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der
>>bla. står
>> " Stærke gys - DVD ".
>>
>> Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke
>> gyserfilm der
>> gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par
>> anbefalinger med på vejen.
>>
>> Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren
>> ikke er på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film
>> udgivet inden for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>>
>> Tak for hjælpen!
>>
>> Hilsen Thor
>
> Helt sikkert, Darnkes Falls. Hårene rejste sig op efter 2 min og blev
> stående resten af filmen!
>
> /Martin
>
>
>

Glitter, den skal sgu nok få det til at løbe koldt ned af ryggen
på dig og efterlade dig med brækfornemmelser når du har set den

--
Frede Hansen
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Steen Jensen (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Steen Jensen


Dato : 25-06-05 22:57

Thor <m@xxxx.dk> wrote:

> Kravet er, at de skal være engelsksproget.

Tilslutter mig køen af Saw-anbefalingerne
http://isteen.smartlog.dk/22860_Saw.html
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Dopedog (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Dopedog


Dato : 26-06-05 11:50

>> Kravet er, at de skal være engelsksproget.
>
> Tilslutter mig køen af Saw-anbefalingerne
> http://isteen.smartlog.dk/22860_Saw.html

Om jeg fatter folks begejstring af SAW. Jeg har set indkøbsposer i ALDI som
var mere skræmmende !

> --
> Bedste hilsener
>
> Steen Jensen



Thomas (25-06-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 25-06-05 23:49

Thor wrote:

> Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm der
> gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
> på vejen.

Hvad med "The Others". Den var ret godt skruet sammen, og ikke poppet på
nogen måde.

Mvh
Thomas

Holst (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-06-05 10:07


Thomas wrote:

> Hvad med "The Others". Den var ret godt skruet sammen, og ikke poppet på
> nogen måde.

Ja, en rigtig, rigtig lækker film. Men da ikke det store gys.

Steen Jensen (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Steen Jensen


Dato : 26-06-05 13:18

Thomas <noreply@toemail.th> wrote:

> Hvad med "The Others".

Ret kedelig efter min smag
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 09:30

Et par bud herfra på engelsksprogede gysere fra de sidste fem år:

"The Others" (2001), naturligvis

Den oversete "Frailty" (2001): http://imdb.com/title/tt0264616

Den eminente "Identity" (2003): http://imdb.com/title/tt0309698

Zombiesatiren "28 Days Later" (2002): http://imdb.com/title/tt0289043
(genindspilningen af "Dawn of the Dead" fra 2004 er også ganske
veloplagt - ikke at forveksle med spoofen "Shaun of the Dead" som er
ret usjov)

Af aktuelle DVD-udgivelser går "The Grudge" vel lige an, hvis ikke man
stiller for store krav til logik og kan lade sig nøje med et par gode
gys. De amerikanske "The Ring"-film vil jeg fraråde, da de er
f-o-r-f-æ-r-d-e-l-i-g-e og absolut U(!)-uhyggelige i sammenligning med
moderfilmene. Det ER i Asien det sner for tiden mht. gyserfilm.

"Saw" er lige kommet ud på DVD og har masser af overraskelser i
ærmet. Forudsigelig i sin uforudsigelighed, men ganske velgjort:
http://imdb.com/title/tt0387564


ML-78 (26-06-2005)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 26-06-05 18:20

Brian P skrev:

> Zombiesatiren "28 Days Later" (2002): http://imdb.com/title/tt0289043
> (genindspilningen af "Dawn of the Dead" fra 2004 er også ganske
> veloplagt - ikke at forveksle med spoofen "Shaun of the Dead" som er
> ret usjov)

Opfattede du "28 Days Later" som en satire? Jeg så den mere som en
ganske veludført zombiefilm (omend ikke gyser), selv om den har enkelte
humoristiske indslag.


ML-78


Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 10:53

Say what?


Holst (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-06-05 11:03


Brian P wrote:

> Say what?

Ja, en rigtig, rigtig lækker film. Men da ikke det store gys.

Forstod du det denne gang?

Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 12:56

Det er snarere din definition af "gys", jeg ikke forstår...


Holst (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-06-05 13:31


Brian P wrote:

> Det er snarere din definition af "gys", jeg ikke forstår...

Når man ser en gyser, skal man blive bange, føle en isnende fornemmelse
ned ad ryggen og lignende.

Det gør jeg bestemt ikke med "The Others". Det er alletiders film, som
jeg på det kraftigste vil anbefale. Amenábar er en utrolig dygtig
instruktør, der har fået skabt en meget fascinerende film med nogle sære
twists.

Film som "Motorsavsmassakren", som også har været nævnt her i tråden, er
bestemt heller ikke en gyser. Jeg kaldte det en humoristisk
splatterfilm. Filmen er grotest og vanvittig, og for at en gyser skal
kunne fungere ordentligt, er man nødt til at kunne tage filmen
alvorligt. Og det kan man da slet ikke med "Motorsavsmassakren" - det er
mere komedie end gyser. Der er også folk, som kalder "Bad Taste" for en
gyser.

Nu har jeg ikke rigtig set så mange af de nyere amerikanske gyserfilm,
såsom Scream, som jeg dog har set. De prøver at skabe gyset, men
samtidig pakker de det ind i en absurd og vanvittig, typisk teenage-,
indpakning, der ødelægger ethvert gys, så det bliver en grotesk kliche
af en gyserfilm. Der findes utallige af den slags amerinske "gysere",
hele "Freden den 13."-rækken af film og lignende, film jeg har set mange
af, men som glemmes lige så hurtigt, som de ses. Det er teenagegysere,
hvis eneste formål er, at når teenagekæresterne går i biografen, så kan
pigen lade som om hun bliver utrolig skræmt af filmen og derfor "legalt"
kan krybe tæt ind til sin fyr.

Alfred Hitchcock siges jo at være gysets mester. Desværre er det så
mange år siden jeg har set nogen af hans film, at jeg ikke rigtig husker
dem. Jeg har i høj grad overvejet at kigge nærmere på dem.

En, efter min mening, rigtig gyser er japanske "Dark Water" af Nakata -
ham der også har lavet "The Ring". Det var en rigtig gyser, for du kunne
virkelig mærke filmens effekt på publikum i biografen. En enkelt dråbe
vand, der faldt ned, var stort set nok til at få halvdelen af salen til
at falde døde om af skræk.

Andre har allerede nævnt "Dark Water" her i tråden.

ML-78 (26-06-2005)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 26-06-05 18:17

Holst skrev:

> Brian P wrote:
>
> > Det er snarere din definition af "gys", jeg ikke forstår...
>
> Når man ser en gyser, skal man blive bange, føle en isnende
fornemmelse
> ned ad ryggen og lignende.

I hvert fald må det være filmens intention. Om den så opfylder det eller
ej kan man ikke rigtig bruge til at bestemme genre ud fra. Jeg har
ligeledes set et utal af gysere, der ikke skræmte mig men som må
betegnes at tilhøre genren.

> Det gør jeg bestemt ikke med "The Others".

Der er selvfølgelig stor forskel på, hvad enkeltpersoner reagerer på.
Jeg opfatter "The Others" som klart værende en gyser, og endda i samme
subgenre som de andetsteds nævnte "Dark Water" og "The Innocents".

> Film som "Motorsavsmassakren", som også har været nævnt her i tråden,
er
> bestemt heller ikke en gyser. Jeg kaldte det en humoristisk
> splatterfilm. Filmen er grotest og vanvittig, og for at en gyser skal
> kunne fungere ordentligt, er man nødt til at kunne tage filmen
> alvorligt. Og det kan man da slet ikke med "Motorsavsmassakren" - det
er
> mere komedie end gyser. Der er også folk, som kalder "Bad Taste" for
en
> gyser.

Jeg er helt enig i, at film med (alt for mange) humoristiske elementer
sædvanligvis ikke kan klassificeres som gysere. Der findes undtagelser
hvor filmene indeholder en del "comedy relief", som jeg personligt
finder meget irriterende. Eksempler kunne være nogle af Universals gamle
gysere.

> Alfred Hitchcock siges jo at være gysets mester. Desværre er det så
> mange år siden jeg har set nogen af hans film, at jeg ikke rigtig
husker
> dem. Jeg har i høj grad overvejet at kigge nærmere på dem.

Trods sit omdømme som 'gysets mester' har han lavet meget få egentlige
gysere. "Psycho" er en gyser, og det er vel også det "The Birds" primært
må betegnes som. Så er der grænsetilfælde som "Rebecca" og "Vertigo",
der befinder sig et sted mellem thriller og psykologisk gyser.

> En, efter min mening, rigtig gyser er japanske "Dark Water" af
Nakata -

Helt enig.


ML-78


Holst (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-06-05 20:55


ML-78 wrote:

>>En, efter min mening, rigtig gyser er japanske "Dark Water" af
>>Nakata -
>
> Helt enig.

Jeg var meget fascineret af den film, fordi den kunne sætte en hel sal i
bevægelse.

Normalt, når man er i biografen, kan man indimellem godt høre lidt af
folks reaktion på overraskelse, gys og lignende. Men det er tit ret
begrænset - det er jo trods alt bare en film. De voldsommeste reaktioner
findes jo typisk, når Schwarzenegger endelig dukker op i den nye
Schwarzenegger-film, og så er det hujen og tilråb.

Ellers ser man sjældent, at biografens publikum lever sig ind i filmen.
En ting, der dog typisk kan påvirker folk, og især kvinder, er voldsomme
og afstumpet vold i en ellers "seriøs" film. Her mener jeg ikke volden i
en almindelig Schwarzenegger-film eller lignende, men f.eks. voldtægten
i "Irréversible", der i sin voldsomhed og afstumpethed jo nærmest ikke
kan undgå at påvirke publikummet.

Og netop en sådan nærmest massepsykose opnår Nakata med "Dark Water".
Man kan bare mærke, hvordan hele biografsalen får gyser og får
kuldegysninger blot fordi en ganske almindelig lille dråbe vand drypper.

Hans "The Ring" er sådan umiddelbart en bedre film, synes jeg, men trods
det opnåede den slet ikke den samme reaktion i biografen, som "Dark
Water" gjorde. Derfor synes jeg, at Dark Water var en fantastisk film.
Nu må jeg jo se, hvad jeg selv siger til at se den igen på dvd ved
lejlighed.


Giraf (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Giraf


Dato : 26-06-05 22:36

> i "Irréversible", der i sin voldsomhed og afstumpethed jo nærmest ikke
> kan undgå at påvirke publikummet.

Jeg fatter simpelthen stadig ikke hvordan nogen kan lide den film. Det
er som om folk ser den som et rigtigt fransk udfordrene intellektuelt
stykke kunst, og jeg følte virkelig efter mange pinefulde minutter at
det var måske den VÆRSTE film jeg nogensinde havde set. Men det er
sikkert blevet diskutteret til hudløshed allerede ;)

Holst (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-06-05 22:46


Giraf wrote:

>>i "Irréversible", der i sin voldsomhed og afstumpethed jo nærmest ikke
>>kan undgå at påvirke publikummet.
>
> Jeg fatter simpelthen stadig ikke hvordan nogen kan lide den film. Det
> er som om folk ser den som et rigtigt fransk udfordrene intellektuelt
> stykke kunst, og jeg følte virkelig efter mange pinefulde minutter at
> det var måske den VÆRSTE film jeg nogensinde havde set. Men det er
> sikkert blevet diskutteret til hudløshed allerede ;)

Hvorfor synes du, at det er den værste film, du nogensinde har set?

Giraf (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Giraf


Dato : 26-06-05 23:17

Holst wrote:
>
> Giraf wrote:
>
>>> i "Irréversible", der i sin voldsomhed og afstumpethed jo nærmest
>>> ikke kan undgå at påvirke publikummet.
>>
>>
>> Jeg fatter simpelthen stadig ikke hvordan nogen kan lide den film. Det
>> er som om folk ser den som et rigtigt fransk udfordrene intellektuelt
>> stykke kunst, og jeg følte virkelig efter mange pinefulde minutter at
>> det var måske den VÆRSTE film jeg nogensinde havde set. Men det er
>> sikkert blevet diskutteret til hudløshed allerede ;)
>
>
> Hvorfor synes du, at det er den værste film, du nogensinde har set?

Jamen blandt andet pga. den voldtægts scene du skriver om, som er
trukket fuldstændigt i langdrag, så man nærmest har lyst til at løbe
skrigende ud af biografen. Ved godt at det sikkert er det der er
pointen, men altså arghghgh. Eller ham i starten der får smadret sit
ansigt til ukendelighed. Jeg kan virkeligt ikke se det geniale
kunsteriske i sådan noget, det er det samme som at putte guldfisk i
blendere og sælge det som kunst, det er direkte stupidt i min mening.

Og ved godt det er meget tricky at starte fra slutningen og køre tilbage
til starten, men det fattede man rimeligt hurtigt, og så faldt det
fuldstændigt til jorden. Og mange af de "tidsstykker" filmen var delt op
i var trukket i langdrag, hvilket, for mig, føltes ganske pinefuldt at
overvære.

Og så synes jeg at filmen havde indhold til måske 20 min., istedet for
97 min.

Det mest overraskende for mig var at læse alle mulige film kritikere
rose den til skyerne, det var den virkelige gyser for mig :)

Jo, filmen var/er nyskabende, men det i sig selv er ikke nok til at
løfte en film op. Oh well, hader sku bare den film :P

Holst (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 27-06-05 08:39


Giraf wrote:

["Irréversible":]

> Jamen blandt andet pga. den voldtægts scene du skriver om, som er
> trukket fuldstændigt i langdrag, så man nærmest har lyst til at løbe
> skrigende ud af biografen. Ved godt at det sikkert er det der er
> pointen, men altså arghghgh. Eller ham i starten der får smadret sit
> ansigt til ukendelighed. Jeg kan virkeligt ikke se det geniale
> kunsteriske i sådan noget, det er det samme som at putte guldfisk i
> blendere og sælge det som kunst, det er direkte stupidt i min mening.

Man kan jo altid diskutere, hvad der skal afbildes på film, og hvad der
ikke skal afbildes på film. Der er ikke nogen tvivl om, at netop
voldtægtsscenen er noget at det mest modbydelige og voldsomme, jeg
nogensiden har set på film. Der er næppe nogen normale mennesker, der
ligefrem nyder at se noget sådant. Men en voldtægt i en gangtunnel vil
jo aldrig være en sensuel erotisk oplevelse, så hvorfor skjule det?
Hvorfor ikke bare vise det i sin modbydelse afstumpethed? Filmen vil jo
gerne vise en "troværdig" historie. Den kunst, som filmen er, bliver jo
falsk, hvis man holder ting fordækt, synes jeg.

> Og ved godt det er meget tricky at starte fra slutningen og køre tilbage
> til starten, men det fattede man rimeligt hurtigt, og så faldt det
> fuldstændigt til jorden.

Det er vist ikke første gang, at en film er blevet vist sådan, og ja,
man fatter det rimelig hurtigt. Men vores oplevelse var bestemt ikke, at
det faldt til jorden. Tænk på hvor anderledes filmen ville have været,
hvis den var vist i normal rækkefølge. Ja, så var filmen nok faldet til
jorden, for det er jo trods alt en yderst banal historie, der fortælles.

Men er der noget i vejen med det? Du og jeg lever jo, når alt kommer til
alt, nok også et rimelig banalt liv, og det er lidt det stærke i filmen.
Det liv, personerne i filmen lever, kunne være det liv, vi andre lever.

Der har ganske rigtig tidligere været diskussion af denne film her i
gruppen. En eller anden postede et rigtig godt indlæg. Jeg kan anbefale
at finde det på groups.google.com og læse det.

> Jo, filmen var/er nyskabende, men det i sig selv er ikke nok til at
> løfte en film op. Oh well, hader sku bare den film :P

Ja, det er ikke noget nyt, at man hader det, man ikke forstår

Giraf (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Giraf


Dato : 27-06-05 15:00

> Ja, det er ikke noget nyt, at man hader det, man ikke forstår

Fed logik, hvis man ikke kan lide filmen, så må det være fordi man ikke
forstår den. Dvs filmen KAN ikke være dårlig eller hvad ? ;)

http://www.rottentomatoes.com/m/irreversible/

Den har dog fået en mere blandet modtagelse end jeg lige kunne huske,
men dem der har givet den dårlige karakterer forstår den måske heller
ikke ? :D

Holst (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 27-06-05 15:29


Giraf wrote:

>>Ja, det er ikke noget nyt, at man hader det, man ikke forstår
>
> Fed logik, hvis man ikke kan lide filmen, så må det være fordi man ikke
> forstår den. Dvs filmen KAN ikke være dårlig eller hvad ? ;)

Jo, selvfølgelig. Nu var der jo en grund til, at jeg satte en smiley.

Men generelt er det tit sådan, at er der nogen ting, man ikke forstår,
så synes man heller ikke om det.

Martin Helbo (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Martin Helbo


Dato : 28-06-05 07:32

"Giraf" <dong@ding.dk> skrev i en meddelelse
news:ZbFve.57139$Fe7.186556@news000.worldonline.dk...
> > i "Irréversible", der i sin voldsomhed og afstumpethed jo nærmest ikke
> > kan undgå at påvirke publikummet.
>
> Jeg fatter simpelthen stadig ikke hvordan nogen kan lide den film.

Jeg synes den var en af de mest ubehagelige film jeg nogensinde har set, men
var dog alligevel facineret af billed- og lydsiden. Jeg synes at filmens
visuelle side var helt fantastisk, billederne var utrolig flotte og
velkomponerede, og lydsiden passede rigtig godt. Især under den
omdiskuterede voldtægtsscene, hvor den monotome brummen kører.
Det var ubehageligt, men jeg kunne ikke lade være med at være facineret af
hans stilsikre måde at bruge enkle virkemidler på.

Men det er ikke en film jeg har lyst til at se igen.

--
Martin Helbo
www.thedude.dk



Holst (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 28-06-05 08:21


Martin Helbo wrote:

> Jeg synes den var en af de mest ubehagelige film jeg nogensinde har set, men
> var dog alligevel facineret af billed- og lydsiden. Jeg synes at filmens
> visuelle side var helt fantastisk, billederne var utrolig flotte og
> velkomponerede, og lydsiden passede rigtig godt. Især under den
> omdiskuterede voldtægtsscene, hvor den monotome brummen kører.
> Det var ubehageligt, men jeg kunne ikke lade være med at være facineret af
> hans stilsikre måde at bruge enkle virkemidler på.
>
> Men det er ikke en film jeg har lyst til at se igen.

Netop for at kigge nærmere på filmens billeder og lignende, kunne jeg
godt tænke mig at se filmen igen. På den ene side, altså, for på den
anden side har jeg så absolut ingen lyst til at se den film igen, fordi
den er så ubehagelig.

Ruth Nielsen (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Ruth Nielsen


Dato : 28-06-05 11:51


"Holst" skrev i en meddelelse
> Martin Helbo wrote:



> ... være facineret af
> > hans stilsikre måde at bruge enkle virkemidler på.
> >
> > Men det er ikke en film jeg har lyst til at se igen.
>
> Netop for at kigge nærmere på filmens billeder og lignende, kunne jeg
> godt tænke mig at se filmen igen. På den ene side, altså, for på den
> anden side har jeg så absolut ingen lyst til at se den film igen,
fordi
> den er så ubehagelig.


Når I nu har så meget godt at sige om hans fine stil, vil jeg da godt
spørge, om I kan nævne andre film af ham?


Måske nogen der er en smule mere behagelige.


Ruth


Holst (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 28-06-05 12:09


Ruth Nielsen wrote:

> Når I nu har så meget godt at sige om hans fine stil, vil jeg da godt
> spørge, om I kan nævne andre film af ham?

Næh, men det kan http://www.imdb.com/name/nm0637615/

Morbid Angel (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 28-06-05 13:08

On Tue, 28 Jun 2005 12:50:50 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

>
>Når I nu har så meget godt at sige om hans fine stil, vil jeg da godt
>spørge, om I kan nævne andre film af ham?
>
>
>Måske nogen der er en smule mere behagelige.
>
>
>Ruth

Jeg tror ikke Gaspar Noé har lavet noget "behageligt"




Mvh


MA


Mine DVDfilm: http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/MorbidAngel

Morten DH (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Morten DH


Dato : 27-06-05 16:24

"Holst" <newsjun05@shelter.dk> skrev i en meddelelse
news:42bea018$0$305$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nu har jeg ikke rigtig set så mange af de nyere amerikanske gyserfilm,
> såsom Scream, som jeg dog har set. De prøver at skabe gyset, men samtidig
> pakker de det ind i en absurd og vanvittig, typisk teenage-, indpakning,
> der ødelægger ethvert gys, så det bliver en grotesk kliche af en
> gyserfilm. Der findes utallige af den slags amerinske "gysere", hele
> "Freden den 13."-rækken af film og lignende, film jeg har set mange af,
> men som glemmes lige så hurtigt, som de ses. Det er teenagegysere, hvis
> eneste formål er, at når teenagekæresterne går i biografen, så kan pigen
> lade som om hun bliver utrolig skræmt af filmen og derfor "legalt" kan
> krybe tæt ind til sin fyr.

Jeg læste en dansk bog om gysere for en del år siden (mener den hed i Lyst
og død eller noget i den stil, forfatteren var i hvert fald en kvinde) - her
opfattes fredag den 13. og lignende film som ren
sexualoplysning/skræmmekampagne fra et land som har berøringsangst med den
slags... Der er jo en masse liderlige teens med og de dør som fluer; mens
den obligatoriske overlevende som regel er den uskyldige pige, som ikke vil
have sex - budskabet er klart... ingen sex, ellers går det galt

En ret morsom indgangsvinkel, som faktisk holder overraskende godt vand når
man tænker lidt over det... Men det har nu ikke helt ødelagt min facination
af slashergenren



Mikkel Møldrup-Lakje~ (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~


Dato : 27-06-05 16:31

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
news:42c01a07$0$15162$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> Jeg læste en dansk bog om gysere for en del år siden (mener den hed i Lyst
> og død eller noget i den stil, forfatteren var i hvert fald en kvinde) -
> her opfattes fredag den 13. og lignende film som ren
> sexualoplysning/skræmmekampagne fra et land som har berøringsangst med den
> slags... Der er jo en masse liderlige teens med og de dør som fluer; mens
> den obligatoriske overlevende som regel er den uskyldige pige, som ikke
> vil have sex - budskabet er klart... ingen sex, ellers går det galt

Det er godt set - og det er jo faktisk en vigtig del af grundlaget for
gyseren Scream, som du sikkert har set?

Jeg synes faktisk at Scream er en rigtig god gyser, netop pga. disse
metareflektioner som er skrevet ind i manuskriptet og bliver til en
væsentlig del af historien.

Scream var en film, der gjorde indtryk på mig. Og jeg bryder mig endda
generelt ikke specielt meget om gysere.

Mikkel



Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 13:03

"The Machinist" - måske ikke nogen gyser, men god er den og gys har
den: http://www.imdb.com/title/tt0361862


Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 13:08

Så kom med et stærkere forslag? Film, ikke plastposer o. lign. ;)


Dopedog (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Dopedog


Dato : 26-06-05 20:27

Så kom med et stærkere forslag? Film, ikke plastposer o. lign. ;)



Tja, den nye Texas Chainsaw, The Grudge (Amerikansk som japansk), The Eye
(japansk), ALLE A Nightmare On Elm Street Filmene (der er vist en 7 stykker
SVJH), ALLE Friday The 13th filmene (der er vist 10 indtil videre, men der
kommer vist snart en nummer 11), An American Werewolf In London

-Ronnie



Morbid Angel (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Morbid Angel


Dato : 26-06-05 23:20

On Sun, 26 Jun 2005 21:27:01 +0200, "Dopedog"
<dopedogDELETETHIS@privat.dk> wrote:

ALLE Friday The 13th filmene (der er vist 10 indtil videre,

>
> -Ronnie
>

Der er 11, den sidste hedder Freddy vs. Jason





Mvh


MA


Mine DVDfilm: http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/MorbidAngel

Dopedog (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Dopedog


Dato : 27-06-05 21:58

> ALLE Friday The 13th filmene (der er vist 10 indtil videre,
>
>>
>> -Ronnie
>>
>
> Der er 11, den sidste hedder Freddy vs. Jason

Den nægter jeg at se som en "rigtig" Jason (eller Freddy) film, for hold
KÆFT hvor er den da ringe :-\



Christian (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 27-06-05 08:25

On Sun, 26 Jun 2005 21:27:01 +0200, "Dopedog"
<dopedogDELETETHIS@privat.dk> wrote:

>Så kom med et stærkere forslag? Film, ikke plastposer o. lign. ;)
>
>
>
>Tja, den nye Texas Chainsaw, The Grudge (Amerikansk som japansk), The Eye
>(japansk), ALLE A Nightmare On Elm Street Filmene (der er vist en 7 stykker
>SVJH), ALLE Friday The 13th filmene (der er vist 10 indtil videre, men der
>kommer vist snart en nummer 11), An American Werewolf In London

Hmm - gad vide om jeg kan stille følgende spørgsmål uden det lyder
nedladende... Jeg prøver: Hvor gammel er du? Jeg synes jeg ser en
trend hos "yngre" mennesker at ovenstående film er uhyggelige.
Personligt har jeg set dem alle, og finder dem ikke en dyt uhyggelige.
"The Grudge" var direkte kedelig. Men altså - mit spørgsmål er reelt
nok - jeg forsøger ikke at gøre grin.

De mest uhyggelige jeg har set er:

- Don't look now
- Invasion of the body snatchers (original)
- Exocisten

/Christian

Dopedog (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Dopedog


Dato : 27-06-05 21:59

>>Tja, den nye Texas Chainsaw, The Grudge (Amerikansk som japansk), The Eye
>>(japansk), ALLE A Nightmare On Elm Street Filmene (der er vist en 7
>>stykker
>>SVJH), ALLE Friday The 13th filmene (der er vist 10 indtil videre, men der
>>kommer vist snart en nummer 11), An American Werewolf In London
>
> Hmm - gad vide om jeg kan stille følgende spørgsmål uden det lyder
> nedladende... Jeg prøver: Hvor gammel er du? Jeg synes jeg ser en
> trend hos "yngre" mennesker at ovenstående film er uhyggelige.
> Personligt har jeg set dem alle, og finder dem ikke en dyt uhyggelige.
> "The Grudge" var direkte kedelig. Men altså - mit spørgsmål er reelt
> nok - jeg forsøger ikke at gøre grin.

Hehe bare iorden du spørger Jeg er 22 men ja, jeg er nok mest til de
"hurtige BØH" film eller hvad man siger :)

> De mest uhyggelige jeg har set er:
>
> - Don't look now
> - Invasion of the body snatchers (original)
> - Exocisten
>
> /Christian



Steen Jensen (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Steen Jensen


Dato : 27-06-05 08:55

Dopedog <dopedogDELETETHIS@privat.dk> wrote:

> Tja, den nye Texas Chainsaw,

Jeg synes ikke, den kan hamle op med originalen - men ingen af filmene
var noget særligt, i mine øjne.
--
Bedste hilsener

Steen Jensen

Dopedog (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Dopedog


Dato : 27-06-05 22:00

>> Tja, den nye Texas Chainsaw,
>
> Jeg synes ikke, den kan hamle op med originalen - men ingen af filmene
> var noget særligt, i mine øjne.

En af mine venner er også fuldstændig skruet over med originalen men jeg
synes virkelig at (både 1'eren og 2'eren af den gamle version) var SÅ skod!
Specielt slutningen! Hvae, løb de tør for film eller ... ??



John Hinge (27-06-2005)
Kommentar
Fra : John Hinge


Dato : 27-06-05 10:28

On 26 jun 2005 Dopedog was heard to say:

> ALLE A Nightmare On Elm Street Filmene (der er
> vist en 7 stykker SVJH)'

Hmm jeg har aldrig set Elmstreet serien som decideret uhyggelig..
Jeg finder flere af dem ganske intelligente og sort humor agtige,
og de er højt oppe på min yndlingsgyser liste, men selv deres
'bøh effekter' er sådan lidt.. hmm Ikke skræmmende..
Jeg finder dem lidt hvad jeg vil kalde meta agtige, dvs at de
for mig mere er en slags reference film. Deres ideer bliver jo
egentlig også rafineret i f.eks Scream, som også på mange punkter
er hvad jeg vil kalde en meta gyser, forstået på den måde at
den spiller på referencer til gysergenren selv og til seerens
kendskab til genren. Man gyser ikke af handlingen men man ser
nærmest med med en 'jeg er "in on the joke"' fornemmelse

Men som nævnt, jeg holder meget af Elmstreet filmene..
Freddie styrer.



--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
On usenet I represent no one but myself.
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..
Are you on Drugs ?" Gordo - The Black Hand - KotDT #79

Dopedog (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Dopedog


Dato : 27-06-05 21:59

> Hmm jeg har aldrig set Elmstreet serien som decideret uhyggelig..
> Jeg finder flere af dem ganske intelligente og sort humor agtige,
> og de er højt oppe på min yndlingsgyser liste, men selv deres
> 'bøh effekter' er sådan lidt.. hmm Ikke skræmmende..
> Jeg finder dem lidt hvad jeg vil kalde meta agtige, dvs at de
> for mig mere er en slags reference film. Deres ideer bliver jo
> egentlig også rafineret i f.eks Scream, som også på mange punkter
> er hvad jeg vil kalde en meta gyser, forstået på den måde at
> den spiller på referencer til gysergenren selv og til seerens
> kendskab til genren. Man gyser ikke af handlingen men man ser
> nærmest med med en 'jeg er "in on the joke"' fornemmelse
>
> Men som nævnt, jeg holder meget af Elmstreet filmene..
> Freddie styrer.

Mr. Krueger er den bedste, ingen tvivl om det



Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 14:48

"Dark Water" er fed, helt sikkert. Men det er ikke engelssproget (omend
meget inspireret af vestlige gysere).

"The Others" virkede dog præcis som du beskriver på mig - en snigende
uhygge uden ydre effektjageri.

En 'rigtig' gyser af samme skole - og klasse - er "The Innocents"
(1961).

Hitchcocks "Psycho" (og Powells "Peeping Tom") forfinede
psyko-thrilleren, gyset uden det okkulte element, mens "The Birds" var
mere udvendig. Det var enormt indflydelsesrige film, men også de to
eneste gysere Hitchcock lavede, hvis man ser bort fra den tv-serie, der
gav ham titlen som "gysets mester", selvom han kun instruerede et
fåtal af episoderne (som han til gengæld intro- og extroducerede).


ML-78 (26-06-2005)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 26-06-05 18:23

Brian P skrev:

> "The Others" virkede dog præcis som du beskriver på mig - en snigende
> uhygge uden ydre effektjageri.

> En 'rigtig' gyser af samme skole - og klasse - er "The Innocents"
> (1961).

"The Haunting" (1963) bør også nævnes som en af hovedfilmene i
subgenren, selv om jeg ikke synes den er helt på højde med "The
Innocents".

Har du i øvrigt set "The Uninvited" (1944)? Den nævnes igen og igen som
en af de bedste af slagsen, men jeg er endnu ikke faldet over den.


ML-78


Giraf (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Giraf


Dato : 26-06-05 15:04

Thor wrote:
> I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla. står
> " Stærke gys - DVD ".
>
> Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm der
> gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
> på vejen.
>
> Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
> på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
> for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>
> Tak for hjælpen!
>
> Hilsen Thor

Jeg synes The Machinist er rigtigt creepy, ihvertfald første gang man
ser den, og den er ret ny.

Men hvis du nu måske alligevel overvejer lidt ældre film, så kan jeg
varmt anbefale a clockwork orange. Jeg så den første gang efter jeg lige
havde røget en spliff, og asso, det var sku uhyggeligt ud over alle
grænser ;)

Per Vadmand (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 26-06-05 18:53

Hvis det absolut skal være gysere, må jeg så bede om de gode gamle
Corman.-film med Vincent Price!

--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

;)



Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 19:41

Efter min mening er "The Haunting" flere klasser under "The Innocents",
men den har da sine øjeblikke.

Har set "The Uninvited" for mange år siden. Jeg husker den som meget
atmosfærefyldt, med et kraftigt anstrøg af romantik a la "Portrait of
Jeannie" (1948), som jeg af en eller anden grund forbinder den med.
Mener den har en scene med et kvindeligt spøgelse i flagrende
gevandter på en trappe, som Spielberg lod sig inspirere af til
"Poltergeist".

Men nu var det ikke de gamle klassikere vi var ved. Don't get me
started! :)


Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 20:03

Jeg opfattede klart som "28 Days Later" som en samfundssatire i
zombiefilmforklædning.

Og ser zombiefilm som en slags gysere. Det er ikke splatter det hele.


Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 20:04

Jeg opfattede klart "28 Days Later" som en samfundssatire i
zombiefilmforklædning - og ser zombiefilm som en slags gysere. Men
måske tager jeg fejl i begge henseender.


Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 20:09

Undskyld at jeg gentager mig selv. Mit første svar forsvandt fra min
skærm.

Kinda spooky.


Brian P (26-06-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 26-06-05 20:13

"gamle" kan jeg delvis gå med til. Men "gode"?

Har aldrig rigtig forstået hvorfor de er blevet kult. Men det er jo
nok fordi jeg ikke er indviet.


Jesper (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 27-06-05 03:14

Thor <m@xxxx.dk> wrote:

> I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla. står
> " Stærke gys - DVD ".
>
> Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm der
> gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
> på vejen.
>
> Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
> på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
> for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>
> Tak for hjælpen!
>
> Hilsen Thor

Den absolut bedste engelsksprogede horrorfilm i mands minde er 'Event
Horizon'.
Stuart Gordons 'Dagon' kan varmt anbefales, en visuelt utrolig flot og
stemningsfuld horrorfilm.
Det samme gælder Gordons thriller 'King of the Ants', som mange dog vil
finde både for outreret og bizar.
Den hyggelige: Don Coscarellis 'Bubba Ho-Tep', ikke meget horror over
den, men rigtig god hyggelig horrorkomeidestemning over den.
--
Three things are certain: Death, taxes and lost data.
Guess which has occurred. -- David Dixon
http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/extract

Per (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 27-06-05 09:59

"Thor" <m@xxxx.dk> wrote in message
news:42bcfa1e$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der bla.
>står
> " Stærke gys - DVD ".
>
> Jeg er ikke selv fan af denne genre og ved ikke rigtig hvilke gyserfilm
> der
> gyser mest, men jeg tænkte om i mon kunne give mig et par anbefalinger med
> på vejen.
>
> Kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
> på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
> for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>
> Tak for hjælpen!
>
> Hilsen Thor
>
Dawn of the Dead er rigtig fed selvom det nok er mere en action/gyser:
http://www.imdb.com/title/tt0363547/

Går du længere tilbage så er The Entity nok en af de mest uhyggelige film
jeg har set: http://www.imdb.com/title/tt0082334/



Christian (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 27-06-05 10:14

On Mon, 27 Jun 2005 10:59:25 +0200, "Per" <no@tak.dk> wrote:

>Går du længere tilbage så er The Entity nok en af de mest uhyggelige film
>jeg har set: http://www.imdb.com/title/tt0082334/

Det påståes at den er baseret på virkelige hændelser. Der var en
udsendelse på Discoery om den, og kvinden findes, og står fast på sin
historie.

/Christian


Poul E Møller (28-06-2005)
Kommentar
Fra : Poul E Møller


Dato : 28-06-05 12:06



> kravet er, at de skal være engelsksproget. Jeg ved at fødselslaren ikke er
> på forkant med de seneste gyserfilm, så anbefalinger af film udgivet inden
> for de sidste 4-5 år vil nok være passende.
>
> Tak for hjælpen!
>
> Hilsen Thor

Efter i er begyndt at nævne gamle gysere forstår jeg slet ikke at min
favorit nr. 1 ikke er blevet nævnt, den er faktisk så uhyggelig for mig så
jeg ikke tør se den mere, jeg hader spøgelser.
Det er selvfølgelig "The Shinning" jeg taler om men det er måske bare mig
der synes den er uhyggelig.
Ellers kan jeg anbefale The Ring og The Grudge sidstnævnte har jeg heller
ikke fået set færdig

Hilsen Poul E M



MGA (28-06-2005)
Kommentar
Fra : MGA


Dato : 28-06-05 17:22


> Efter i er begyndt at nævne gamle gysere forstår jeg slet ikke at min
> favorit nr. 1 ikke er blevet nævnt, den er faktisk så uhyggelig for mig så
> jeg ikke tør se den mere, jeg hader spøgelser.
> Det er selvfølgelig "The Shinning" jeg taler om men det er måske bare mig
> der synes den er uhyggelig.
> Ellers kan jeg anbefale The Ring og The Grudge sidstnævnte har jeg heller
> ikke fået set færdig
>
> Hilsen Poul E M
The Shining er dejlig! Men Exorcisten er altså også en film, der kan ses
igen og igen

Mette



Peter Brandt Nielsen (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 01-07-05 20:44

Thor skrev:
> I anledningen af en fødselsdag har jeg fået en ønskeliste hvor der
> bla. står " Stærke gys - DVD ".

Man kunne vælge en lille pakke af klassisk gys af gode instruktører.
Så er man også med til at opbygge en ordentlig dvd-samling hos
modtageren. Lad være med at give noget, hvis du ikke har en klar
fornemmelse af, at det er godt. For eksempel:

Psycho
Rødt chok
Eksorcisten
The Shining
Rosemary's Baby

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk


Brian P (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 11-07-05 22:11

Har du i øvrigt set "The Uninvited" (1944)? Den nævnes igen og igen
som
en af de bedste af slagsen, men jeg er endnu ikke faldet over den.

Nu har jeg haft lejlighed til at gense "The Uninvited" (1944). Den er
en velgjort lille sag, som skæmmes noget af den comic relief, der
omtales andetsteds i tråden her. Selve historien er forudsigelig på
sådan en skabelonagtig måde, men de mådeholdne effekter er noget af
det bedste jeg mindes at have set i film fra 40erne. Og jo, det er den
med spøgelseskvinden i de flagrende gevandter, som har givetvis må
have inspireret Spielberg da han skrev "Poltergeist". Duften af mimoser
i "Poltergeist" er en direkte hilsen til denne film som jeg først
fatter nu. Mr. Tuttle fra "The Others" synes også meget inspireret af
en gartner, Jessup, der optræder ganske kort i denne film.

Hvorfor "The Uninvited" tilsyneladende endnu ikke er ude på DVD,
fatter jeg ikke.


ML-78 (12-07-2005)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 12-07-05 16:45

Brian P skrev:

> Hvorfor "The Uninvited" tilsyneladende endnu ikke er ude på DVD,
> fatter jeg ikke.

Den ejes sandsynligvis af et af de sløve selskaber, som f.eks. Warner
eller Sony. Den er udgivet på VHS, men foreløbig har jeg valgt at vente
på en eventuel DVD-udgivelse. Hvor fandt du den egentlig?


ML-78


ML-78 (12-07-2005)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 12-07-05 17:02

Jeg skrev:

> Den ejes sandsynligvis af et af de sløve selskaber, som f.eks. Warner
> eller Sony.

Det lader til at være Universal.


ML-78


Brian P (12-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 12-07-05 19:44

Det er osse sløvt, at "The Innocents" ikke er ude...


AJC (12-07-2005)
Kommentar
Fra : AJC


Dato : 12-07-05 20:37

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in news:1121193815.994713.283640
@g49g2000cwa.googlegroups.com:

> Det er osse sløvt, at "The Innocents" ikke er ude...

Og de fremragende Shadowlands og Fried Green Tomatoes begge med danske
undertekster.

ML-78 (12-07-2005)
Kommentar
Fra : ML-78


Dato : 12-07-05 22:34

Brian P skrev:

> Det er osse sløvt, at "The Innocents" ikke er ude...

Den er udgivet på en australsk DVD. Der er faktisk en anmeldelse på et
dansk website:

http://www.verdensfilm.dk/theinnocents/theinnocents.html

Ellers er den også annonceret til udgivelse 6. september af Fox i USA.


ML-78


Brian P (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian P


Dato : 13-07-05 08:53

Cool!


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste