nye skiver og klodser binder
Fra : Jacob Larsen

Dato : 17-07-05 22:02

Hej.

Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder den ene
bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til, at det sker, og hvad kan jeg
gøre ved det?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Hekto

Dato : 17-07-05 22:26

In article <42dac72e$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>, jacobl@[{[--
FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk says...
> Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder den ene
> bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til, at det sker, og hvad kan jeg
> gøre ved det?

Nu bliver stemplerne jo trykket længere tilbage, og der sidder åbenbart
noget skidt på dem som gør at de klemmer.

Afmonter kaliberen og 'blæs' stemplerne od og rens det hele.
Saml igen evt. med lidt bremsefedt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 08:48

Jacob Larsen skrev i meddelelsen
> [...]
>
>Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder den ene
>bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til, at det sker, og hvad kan jeg

Adskille, rense i sprit, vær særlig opmærksom på rillerne hvori pakningerne
befinder sig. Bemærk hvilken side af gummipakningerne der vender ud ad, og
genmonter med samme orientering, (gælder ved genbrug af gamle pakninger, som
har tilpasset sig de typisk lidt skrå flader i kaliperen). Rens stemplerne
for fastgroet bremsestøv, men vær forsigtig med ikke at ridse overfladen
unødigt. Vandslibepapir korn 2000 går an. Ved samling indfedtes
gummipakningerne og rillerne i kaliperen med Ate eller Biltema bremsefedt,
ALDRIG KOBBERFEDT. Nyt friskt bremsevædske påfyldes.

Panikjegviludatkørenuløsning: Pump stemplerne så langt ud at det er muligt
at fjerne det værste fastgroet bremsestøv fra stemplerne, tør af i sprit,
motioner stemplerne, tør af med sprit, repeat until.... Og husk stort
bremseservice til vinter.

Og, brug kun en anelse kobberfedt på kanterne af bremseklodserne, og evt.
pind der går gennem huller i klodserne, ALDRIG på bagsiden af klodserne hvor
det kan trænge gennem belægningen, og ødelægge denne. (Bemærk hvorledes der
er typisk runde arealer af bremsebelægningen, der går gennem metalpladen,
velsagtens af hensyn til belægningens vedhæftning til stålpladen.)

Som alternativ til kobberfedt kan med fordel anvendes Klüber montagepasta,
som er ekstremt varmefast, og uden kobberindhold, og som derfor ikke giver
anledning til galvanisk tæring.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 10:02

meddelelse news:42db6281$0$36324$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> som er ekstremt varmefast, og uden kobberindhold, og som derfor ikke giver

Hvad med Biltema bremsefedt, kan man ikke også bruge det ved montage af
klodserne ?

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Moller

Dato : 18-07-05 10:11

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> Hvad med Biltema bremsefedt, kan man ikke også bruge det ved montage af
> klodserne ?

   Hvis det er den til at smøre pakdåserne med når man renovere kaliberne
;) er det nok ik så smart...

   På den anden side... kobberfedt delen, hvorfor ha endnu en dåse
stående, når Kobberfedt kan bruges til så mange ting ;) og kobberfedt
har man jo altid stående .... Ik ... ik ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 11:55

Moller skrev i meddelelsen <42db721d$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>...

> Hvis det er den til at smøre pakdåserne med når man renovere kaliberne
>;) er det nok ik så smart...

Biltema's bremsefedt er netop _kun_ til pakninger i kalipre, banjo'er og
hovedcylindre, IKKE til udvendige bremsedele !

Så nej, det er nok ikke smart...

> På den anden side... kobberfedt delen, hvorfor ha endnu en dåse
>stående, når Kobberfedt kan bruges til så mange ting ;) og kobberfedt
>har man jo altid stående .... Ik ... ik ;)

Kobberfedt er uanvendelig i krig som fred når først man har prøvet Klüber.
Klüber tærer ikke dine aluminiumdele, tørrer ikke ud, og ikke mindst, er et
ualmindeligt godt smøremiddel, hvilket ikke kan siges om kobberfedt :-|

mvh
Orla

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-07-05 10:36

"Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:42db6281$0$36324$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> Jacob Larsen skrev i meddelelsen
> <42dac72e$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>...

> [SNIP] Forklaring om at rense bremsekalibrene osv.

Takker for den gode forklaring. Og også tak til alle andre der er kommet med
råd og forslag.

Jeg vil prøve at få skidtet renset som I snakker om, når jeg igen kan køre
cyklen hjem til min far og hans værksted. Lige nu venter jeg på en ny
knastkædestrammer og jeg vil ikke køre før den er skiftet, da cyklen lyder
ret usund.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 18-07-05 10:34

Jacob Larsen wrote:
> Hej.
>
> Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder den ene
> bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til, at det sker, og hvad kan jeg
> gøre ved det?

Har du renoveret/renset kaliberen?
Eller har du blot sat nye belægninger på?

Skil kaliberen ad, og rens og smør stempel/ringe m.v. så burde den ged
være barberet
Søg lidt på google-groups og du vil finde flere udmærkede vejldeninger
til hvordan man gør og hvad du skal være opmærksom på.

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-07-05 08:11

> Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder den ene
> bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til, at det sker, og hvad
> kan jeg gøre ved det?

Hej Jacob

Du skal rense dine kalibere. Det er helt normalt. Jeg har skrevet en
artikkel om emnet:

http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

--
Mojn