Det lange lys..
Fra : Ulvir

Dato : 16-07-05 10:44

Efter at ha' oplevet at et par bilister er drejet ud foran mig (med kraftig
opbremsning og en sort læderklædt fååkfinger i deres bakspejl til følge), er
jeg begyndt at køre udelukkende med det lange lys på.. Synes bare at jeg
vil nævne det.. Nu kan jeg ses på laaaang afstand, og nu holder de sør'me
tilbage.

Drive carefully- Ulvir.

Fra : Armand

Dato : 16-07-05 10:59

Ulvir wrote:
> [...]
> jeg begyndt at køre udelukkende med det lange lys på..
> Nu kan jeg ses på laaaang afstand, og nu holder de sør'me tilbage.

De kører ud foran dig fordi de regner dig for en ØV'ert og ikke fordi de
ikke ser dig, og Øverter kan også køre med langt lys :-|

En benkendt i politiet har engang kommenteret sin pistol som: "har
aldrig haft den trukket. Man skal huske på at dén er den sidste
"opgradering" af situationen, og hvis dét ikke virker hvad er der så at
falde tilbage på? !"
Jeg har det lidt på den samme måde, med at spilde muligheden for en
opblænding ved at køre med permanent langt lys!
Synes bare lige jeg vil nævne det!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 16-07-05 11:23

In article <US4Ce.60257$Fe7.197087@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> [...]
> Jeg har det lidt på den samme måde, med at spilde muligheden for en
> opblænding ved at køre med permanent langt lys!

Jeg har gjort nøjagtig den samme iagtagelse som Ulvir!
Sørgeligt men sandt - det hjælper gevaldigt!

Det er jo lige meget hvilke tanker og billeder der dukker op i deres
hoveder, MC, øvert' korpulerende elefanter, hvad ved jeg ... bare man
bliver set, og at de bliver hvor de er!

Det er også rigtigt at man går glip af muligheden for at 'kippe' med det
lange lys. Det kan man savne af og til; men kompenserer så med et solidt
bilhorn!

.... kunne de bare lære at se ordentligt efter, ville meget være sparet!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Richard

Dato : 16-07-05 14:44

Armand wrote:

> Jeg har det lidt på den samme måde, med at spilde muligheden for en
> opblænding ved at køre med permanent langt lys!

Isoleret set har du ret, men så kan du jo skifte lang-kort-lang et par
gange

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Bo Nielsen

Dato : 16-07-05 11:22

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil nævne det.. Nu kan jeg ses på laaaang afstand, og nu holder de sør'me

Jeg kører kun med lang lys når jeg har en lav sol i ryggen, da er det
essentielt for at blive set, ellers vil jeg hellere blinke med lyset, når
jeg kommer hen mod en sidevej, hvor jeg kan se en bilist, der vil svinge ud
på "min" vej - det har mere en én gang fået en bilist til at hugge
bremserne, når vedkommende så mig blinke.

ScooterBo

Fra : flemsus

Dato : 17-07-05 18:12

Ulvir wrote:
> [...]
> til følge), er jeg begyndt at køre udelukkende med det lange lys på..
> Synes bare at jeg vil nævne det.. Nu kan jeg ses på laaaang afstand,

Du kan da bare holde afstand!

--
REMOVE NOSPAM TO REPLY.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Kasperkk

Dato : 17-07-05 20:28

flemsus wrote:

> Du kan da bare holde afstand!

Hvordan holder man afstand til en bil der pludselig svinger ud foran en??
Ikke særlig kvik kommentar

Kasperkk

Fra : flemsus

Dato : 18-07-05 08:45

Kasperkk wrote:

> Hvordan holder man afstand til en bil der pludselig svinger ud foran
> en?? Ikke særlig kvik kommentar
>

> Kasperkk

Nej, men hvis du var kvik ville du se at kommentaren er til en senere
prædiken. Forresten tror jeg kun det lange lys er nødvendigt hvis man
kører alt for hurtigt.

--
REMOVE NOSPAM TO REPLY.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Richard

Dato : 18-07-05 19:08

flemsus wrote:

> Forresten tror jeg kun det lange lys er nødvendigt hvis man
> kører alt for hurtigt.

Ikke nødvendigvis, Flemming. Efter min erfaring er det lange lys i
dagtimerne især nyttigt, når solen står lavt og i ryggen af mc'isten samt
på dage, der er markant varmere end dagen før. På sådanne dage har mange
bilisternes beklageligvis ikke tålmodighed til at respektere deres
vigepligt og standser tidligst, når bilen holder på selve stoplinien,
fortovskanten eller hajtænderne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : flemsus

Dato : 18-07-05 21:22

Richard wrote:

> [...]
> respektere deres vigepligt og standser tidligst, når bilen holder på
> selve stoplinien, fortovskanten eller hajtænderne

Jeg indrømmer at bemærkningen måske var lidt "smart" Men jeg har aldrig selv
oplevet problemet Eller sagt på en anden måde, jeg har kunnet se om bilisten
ville køre frem. Så det har jo nok haft noget med min fart at gøre at jeg
kunne se det komme.

--
REMOVE NOSPAM TO REPLY.
Mvh. Flemming Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 21:43

> [...]
er
> jeg begyndt at køre udelukkende med det lange lys på..

Jeg har altid det lange lys tændt om dagen. Hvis jeg en dag har glemt at
tænde det, så opdager jeg det ved at bilerne vælter mere ud foran mig end de
ellers ville have gjort.

Så sådan som jeg vurderer det, så løber man en unødig risiko ved kun at
anvende nærlyset om dagen.

Jeg synes faktisk at forskellen på de andres adfærd er særdeles tydelig når
man har det lange lys på i forhold til nærlyset.

Argumentet med at man ikke kan blinke med lyset hvis man har det lange lys
tændt, det forstår jeg ikke.... for det kan man da godt.

Så jeg vil råde til at man altid har det lange lys tændt om dagen, og om
aftenen bør man nok først blænde ned når modkørende begynder at give signal
om at man blænder.

I sidste ende handler det om risikovurdering og om liv eller død, så jeg ser
simpelthen ikke et eneste argument for ikke at have langt lys på.

Mvh
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 23:01

"Jesper Juul Pedersen" <spam> skrev i en meddelelse
> så jeg ser simpelthen ikke et eneste argument for ikke at have langt lys
> på.

kr. 500,- i bøde for ukorrekt lygteføring, er da et godt argument i mine
øjne og ører.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 09:22

In article <42dad51c$0$73988$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Dannie"
<dannie(a)dfmc.dk> says...
> kr. 500,- i bøde for ukorrekt lygteføring, er da et godt argument i mine
> øjne og ører.

.... men småting i forhold til måske at få smadret en arm, et ben ... et
hoved????

.... Se det som en mulighed!

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 11:27

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> [...]
> <dannie(a)dfmc.dk> says...
>>
> ... men småting i forhold til måske at få smadret en arm, et ben ... et

Ja det kan der jo så være noget om, men jeg har p.t. kun været ude for en
der var ved, at køre frem foran mig en gang, og der var mit nærlys sprunget
derefter, brugte jeg da også det lange lys resten af vejen hjem, dog ikke
uden at blive konfronteret med dette af policen.

--
Mvh.
Dannie

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 11:58

In article <42db83ec$0$70683$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Dannie"
<dannie(a)dfmc.dk> says...
> [...]
> derefter, brugte jeg da også det lange lys resten af vejen hjem, dog ikke
> uden at blive konfronteret med dette af policen.

Spøjst!
Jeg er ikke een eneste gang blevet konfronteret med mit valg af
lygteføring, ikke engang når jeg er blevet stoppet for alm. kontrol af
kørekort.

Fra : Schlæger

Dato : 18-07-05 06:59

Jesper Juul Pedersen wrote:

> [...]

> tænde det, så opdager jeg det ved at bilerne vælter mere ud foran mig end de

Jeg har selv tænkt ideen, men egentlig synes jeg nu ikke, at bilerne
"vælter ud foran mig". Måske skyldes det at min MC fylder pænt i
landskabet ??

> [...]

> Argumentet med at man ikke kan blinke med lyset hvis man har det lange lys
> tændt, det forstår jeg ikke.... for det kan man da godt.

Hvordan bærer du dig ad med at gøre det ?? Jeg kan i hvert fald ikke
"blinke" med mit lange lys, når det er tændt i forvejen ....

> Så jeg vil råde til at man altid har det lange lys tændt om dagen, og om
> aftenen bør man nok først blænde ned når modkørende begynder at give signal
> om at man blænder.

Her er du på usikker grund. Du må ikke benytte dit lys på en måde, så det
blænder andre. Det er ikke DERES ansvar, men DIT.

> I sidste ende handler det om risikovurdering og om liv eller død, så jeg ser
> simpelthen ikke et eneste argument for ikke at have langt lys på.

Hvad med færdselsloven og almindelige hensyn ??

> Mvh
> Jesper

Mch Schlæger

Fra : Dr.Enduro

Dato : 18-07-05 09:18

Schlæger wrote:

> Her er du på usikker grund. Du må ikke benytte dit lys på en måde, så
> det blænder andre. Det er ikke DERES ansvar, men DIT.

<SNIP>

> Hvad med færdselsloven og almindelige hensyn ??

Er enig med Schlæger. Egentlig forbavser det mig, at han er den første,
der nævner argumentet. OK, på gamle cykler med dårlige lygter gør det
måske ikke så meget forskel at have fjernlyset tændt, men på forholdsvis
nye mc'er er lygterne ofte superbe, og man kommer til at blænde
modkørende med det lange lys. I bedste fald er det bare en irriterende
mangel på hensyn, i værste fald kan modkørende også køre af sporet og
ramme dig og andre.
Desuden tror jeg ikke på, at du bliver mere synlig af at køre med langt
lys. En, der kigger i bakspejlet og bliver blændet, har endnu sværere
ved at vurdere din hastighed end under normale omstændigheder, og sådan
noget slår ihjel.

--

Hilsen Jan

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 10:57

In article <42db65a9$0$36340$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
janeiffert@NOSPAMhotmail.com says...
> [...]
> lys. En, der kigger i bakspejlet og bliver blændet, har endnu sværere
> ved at vurdere din hastighed end under normale omstændigheder, og sådan

Husk lige reglerne for korrekt lygteføring på motorvej!
De indbefatter faktisk at man anvender det lange lys!

Jo bedre lygter(moderne) jo mindre burde de da blænde, da lyset er
'skarpere afskåret' end på gamle typer.
De fleste tror at de bliver blændet; men faktisk gør de ikke!
Er man blændet, vil lyskilden fremstå som en lysende plet, hvis man
kigger væk eller lukker øjnene. Synscellerne er blevet 'overstyret', og
man kan ikke se med fuldt udbytte i et par minutter.
Det er noget andet end 'bare at have set et skarpt lys' på en
modkørende. Dette kan være irriterende om natten.

Problemet er vel heller ikke om man bliver blændet af at kigge i
bakspejlet! Man kører jo ikke helt op i r-enden af en bil, slet ikke om
natten. Billisten har vel heller ikke det store behov for nøjagtigt at
vurdere fart og afstand ... det skulle da lige være for at han bedre
kan ramme een, med en lille kvik manøvre ud til siden!!!???
Det må være nok at han kan se man er der, så han kan tage sine
forholdregler og gøre tegn hvis han bremser eller drejer! ... man
kommer jo ikke jollende med 210 km/t ... vel????

Dér hvor langt lys virker, er i tæt trafik og i byområder, hvor det er
svært at skelne en enlig mc-lygte blandt et hav af dobbelte billygter.
Kører der en MC foran en bil, eller er det bare en anden bil der ligger
bag den forreste, og hvor man kun kan se den ene lygte?
Eller kommer billisten fra en sidevej, og kaster et hurtigt blik til
siden, ser en lygte og kører alligevel over, fordi en enlig lygte rent
faktisk ikke vræler i hans underbevidste øre, at han lige skal kigge en
ekstra gang?
Her hjælper det lange lys, er det min egen erfarring.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-07-05 11:43

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> Husk lige reglerne for korrekt lygteføring på motorvej!
> De indbefatter faktisk at man anvender det lange lys!

....uden at blænde de modkørende.

> Jo bedre lygter(moderne) jo mindre burde de da blænde, da lyset er
> 'skarpere afskåret' end på gamle typer.

Ja, på nærlyset. Fjernlys er vel stadig fuldt blus i (næsten) alle
retninger?

> [...]
> Det er noget andet end 'bare at have set et skarpt lys' på en
> modkørende. Dette kan være irriterende om natten.

Så har jeg åbenbart mere følsomme øjne end dig. Jeg kan sagtens blive
blændet, efter din definition, om dagen. Og nu vi er i gang med at synes
noget om sagen, så synes jeg det er pisse irriterende at se på de
modkørendes fjernlys i dagslys.

Selv kører jeg kun med mit udmærkede nærlys om dagen. 'Det lange' gemmer
jeg til der rent faktisk bliver mørkt.

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 11:57

In article <kkdpstgpf7f.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com
says...
> ...uden at blænde de modkørende.

Ja, selvfølgelig; men det gør man heller ikke med korrekt indstillede
lygter, når man kører parallelt i hver sin retning.

> Ja, på nærlyset. Fjernlys er vel stadig fuldt blus i (næsten) alle
> retninger?

Nej, glasset eller facetterne i parabolen 'former' lyskeglen.
Bedre på de moderne lygter end på gamle.

> [...]
> blændet, efter din definition, om dagen. Og nu vi er i gang med at synes
> noget om sagen, så synes jeg det er pisse irriterende at se på de

Næ, du skal bare lade være med at sidde i stirre ind i det!
Hvis ikke det på en eller anden måde 'irriterede' ville det jo heller
ikke virke, vel?
Formålet er jo netop at skabe den opmærksomhed der er nødvendig for
ikke at blive overset, hvilket nærlys åbenbart ikke er godt nok til.

Det behøver ikke nødvendigvis at være det lange lys, en eller anden
form for blink/modullering kunne også gøre det. Anvendelsen af det
lange lys er jo bare en form for mild selvtægt, i mangel af bedre
muligheder. Så længe billisterne (og myndighederne) ignorerer
problemet, må hver især jo beskytte sig bedst muligt, hvad enten det er
med kort eller langt lys.
En anden mulighed der også fungerer rimeligt, er anvendelsen af en pære
med gult lys. Jeg har ikke selv prøvet; men det skulle også virke.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-07-05 12:08

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> In article <kkdpstgpf7f.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com

> Nej, glasset eller facetterne i parabolen 'former' lyskeglen.
> Bedre på de moderne lygter end på gamle.

Måske, men vil der ikke stadig 'spilde' en del lys over hos den modkørende?
Jeg mener; det skal vel oplyse hele vejbanen for at være anvendeligt om
natten?

> Næ, du skal bare lade være med at sidde i stirre ind i det!

Jaja, så kan jeres påståede 'morderbillister' jo også bare lade være
med at køre ud foran jer.

> Hvis ikke det på en eller anden måde 'irriterede' ville det jo heller
> ikke virke, vel?

Tjah, for nu at køre en Magrethe Auken, så kan jeg jo mene at I ikke tager
hensyn til andre end jer selv i trafikken og er på linie med fartsyndere,
overhaler-overhalere og andre terrorister.

> Formålet er jo netop at skabe den opmærksomhed der er nødvendig for
> ikke at blive overset, hvilket nærlys åbenbart ikke er godt nok til.

Mit er?!? Eller det i virkeligheden ikke nærlyset som gør udslaget?
Jeg bliver overset så tilpas lidt at jeg ikke lige kan komme på hvornår
det sidst er sket for mig.

> Det behøver ikke nødvendigvis at være det lange lys, en eller anden
> form for blink/modullering kunne også gøre det.

Det har jeg spekuleret lidt over, men er strandet hver gang ved at det må
være _virkelig_ irriterende om natten. Altså for den der skal køre på den
MC hvor det er monteret.

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 12:49

In article <kkdhdespe1u.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com
says...
> [...]
> Jeg mener; det skal vel oplyse hele vejbanen for at være anvendeligt om

Jo, det vil nærlys også.
Det er dog stadig ikke det samme som at blænde, idet du ikke ser
direkte ind i kernen af lyskeglen, hvor lysintensisteten er så kraftig
at der otræder 'mætning' i øjet.

> Jaja, så kan jeres påståede 'morderbillister' jo også bare lade være
> med at køre ud foran jer.
Se! Dét ville jo være den elegante og strømliniede løsning, som alle
kunne leve med!

> Tjah, for nu at køre en Magrethe Auken, så kan jeg jo mene at I ikke tager
> hensyn til andre end jer selv i trafikken og er på linie med fartsyndere,
> overhaler-overhalere og andre terrorister.

Jo, men som så meget andet af det hun ævler om, holder den jo ikke i
det virkelige liv, hvor man kan blive slået sådan rigtigt ihjel!
Dels har man jo pligt til at passe bedst muligt på sig selv - specielt
når ingen andre gør det - dels skal man tage hensyn til andre ... i DEN
prioriterede rækkefølge.

Alle andre udlægninger bliver gjort til skamme af Darwin's teorier!

> Mit er?!? Eller det i virkeligheden ikke nærlyset som gør udslaget?
> Jeg bliver overset så tilpas lidt at jeg ikke lige kan komme på hvornår
> det sidst er sket for mig.

Jeg vil slet ikke udelukke videnskabens fremskridt m.h.t. udformning af
lygter; men jeg har altså ikke sådant et moderne vidunder!
Så paragraf 1 i ovenstående træder ikraft!

> Det har jeg spekuleret lidt over, men er strandet hver gang ved at det må
> være _virkelig_ irriterende om natten. Altså for den der skal køre på den
> MC hvor det er monteret.

Dels behøver det jo ikke være selve lygten; men en lille ekstra lygte
kunne gøre det! Den skal kun kunne ses i en meget lille vinkel
fremefter, og lyset behøver ikke at være så kraftigt igen. Effekten
burde bero på 'blinkeriet'.

Ikke fordi man bliver så meget klogere:

Blænding:
Der kan forekomme to forskellige former for blænding, synsnedsættende
blænding og ubehagsblænding. De to former er dog ofte kombineret.
Synsnedsættende blænding opstår, når en væsentlig del af synsfeltet har
en luminans, der afviger meget fra luminansen af det, man arbejder med.
Øjet vil nemlig tilpasse sig en gennemsnitsluminans og vil derfor ikke
være indstillet bedst muligt til arbejdsopgaven.
Ubehagsblænding er et problem, der normalt skyldes en af følgende
årsager:
der er for dårligt afskærmede lyskilder indenfor synsfeltet, d.v.s.
lavere end 30° over øjets plan
lyset reflekteres i blanke arbejdsmaterialer - film, plastfolie,
glittet papir, værktøj osv.

Ikke at man bliver så meget klogere af det; men for at blive blændet
skal man se temlig direkte ind i kernen af lyskeglen.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-07-05 13:37

> [...]

> har man jo pligt til at passe bedst muligt på sig selv - specielt når
> ingen andre gør det - dels skal man tage hensyn til andre ... i DEN

Vi bliver aldrig enige om det har (og det har vi svjh vist aldrig været ,
men så kan jeg jo bare pudse min glorie over at jeg ikke behøver at køre
rundt og lyse alt og alle i øjnene for at blive set. Glorien trænger sandt
at sige også til en omgang og så må jeg bare håbe at den ikke kommer til
at skinne så meget at den blænder...

> Jeg vil slet ikke udelukke videnskabens fremskridt m.h.t. udformning
> af lygter; men jeg har altså ikke sådant et moderne vidunder!

Mnøe... Jeg tror stadig ikke på at at det er intensiteten af din forlygte
der gør udslagt (og nu ingen yver-vittigheder). Hvis jeg skal filosofere
så er det at man ubevidst kører på en lidt anden måde når man kører med
langt lys og på den måde opnår en væsentlig større synlighed.

> Så paragraf 1 i ovenstående træder ikraft!

Netop - ingen indrømmelser!

> [...]
> kunne gøre det! Den skal kun kunne ses i en meget lille vinkel
> fremefter, og lyset behøver ikke at være så kraftigt igen. Effekten

True - hvad siger Magthaverne til sådan en anordning? Var de ikke ved at
forbyde de forskellige blinkenlights sidste år?

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 14:11

In article <kkdzmsknvds.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com
says...

> [...]
> at sige også til en omgang og så må jeg bare håbe at den ikke kommer til

Det behøver vi jo heller ikke! ... bare jeg kører forrest og samme vej,
vil det aldrig genere dig!

> [...]
> så er det at man ubevidst kører på en lidt anden måde når man kører med
> langt lys og på den måde opnår en væsentlig større synlighed.

Naaah; men forlygte er efter dagens standard, på tørrelse med
rådhusuret! Jeg har aldrig rigtigt selv haft mulighed for at se den i
aktion på afstand!

> Netop - ingen indrømmelser!

Indrømmelser er kun for de svage ... Darwin slår til igen! ;oP

> True - hvad siger Magthaverne til sådan en anordning? Var de ikke ved at
> forbyde de forskellige blinkenlights sidste år?

Der var også engang det var forbudt at køre med styrthjelm, fordi man
'æggede' til race!
Hvis man kørte med kørelys før det blev påbudt, blinkede alle fordi man
skulle spare på pærerne!
Stænklapperne? Bagskærmslængde .... masser af eksempler på at
myndigheder efter laaaang tid kan blive klogere!

Fra : Schlæger

Dato : 18-07-05 16:22

Hekto wrote:

> [...]

> Stænklapperne? Bagskærmslængde .... masser af eksempler på at
> myndigheder efter laaaang tid kan blive klogere!

Tråden startede med en påstand om, at det i dagslys er en fordel at køre
med langt lys. Derved mener "nogen" at kunne dokumentere, at han aldrig
bliver overset.

Andre mener noget andet.

Så gik der "natkørsel" i tråden, og vi kan vel nok blive enige om, at der
er himmelvid forskel på at møde et modkørende fjernlys om natten og om
dagen - forudsat omstændighederne ellers er de samme.

Vi bør også kunne blive enige om, at lyskeglen på et fjernlys ude på sin
yderste rækkevidde dækker mere end køretøjets egen vogn- og kørebane.
Ellers skal nogle grafikere i hvert fald i gang med at revidere deres
tidligere arbejder.

Summa summarum: I mørke er fjernlys måske udmærket, så længe man kører i
en svag venstrekurve eller der er bevoksning eller anden afskærming i
midterrabatten på den motorvej, hvor man kører.

På landevej vil et fjernlys altid genere de modkørende (medmindre ham med
tændt fjernlys kører i en venstrekurve).

Tilbage er så en konflikt mellem rækkevidden af hhv. nær- og fjernlys og
den hastighed, man oftest ønsker at køre med. Det har dog ingen relevans
for den aktuelle debat.

Skal debatten landes der ??

Mch Schlæger

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 17:34

In article <dbghe0$703$1@abbeden.bunk.cc>, gertschlagerFJERN@hotmail.com
says...

> Tråden startede med en påstand om, at det i dagslys er en fordel at køre
> med langt lys. Derved mener "nogen" at kunne dokumentere, at han aldrig
> bliver overset.
>
> Andre mener noget andet.

Dokumentere er nok lige i overkanten; men en klar fornemmelse - ja!

> Så gik der "natkørsel" i tråden, og vi kan vel nok blive enige om, at der
> er himmelvid forskel på at møde et modkørende fjernlys om natten og om
> dagen - forudsat omstændighederne ellers er de samme.

Helt enig, idet der er stur forskel i lysintensiteten på dagslys og
måneskin! Deraf følger også at det opfattes forskelligt!

> [...]
> yderste rækkevidde dækker mere end køretøjets egen vogn- og kørebane.
> Ellers skal nogle grafikere i hvert fald i gang med at revidere deres
Ja, og nej!
Spredningen er ikke tilsigtet; menopstår som følge af at optikken ikke
er helt ideel - fabriksfremstillet.
At lyset på en eller anden afstand overlapper den anden kørebane er
stadig ikke et kriterie for om det blænder eller irriterer. Intensiteten
er aftaget betydeligt og er ikke ens i hele bredden.

> Summa summarum: I mørke er fjernlys måske udmærket, så længe man kører i
> en svag venstrekurve eller der er bevoksning eller anden afskærming i
> midterrabatten på den motorvej, hvor man kører.

Måske? - det er uovertruffent!!!

> På landevej vil et fjernlys altid genere de modkørende (medmindre ham med
> tændt fjernlys kører i en venstrekurve).

Nej, langt fra altid! Det kommer an på lygteindstilling og afstand bl.a.
På afstande under 300m vil det dog i mørke irritere; men ikke
nødvendigvis blænde.
Ingen kan påstå at lys som man lige kan læse avis ved på 300m, er
blændende!?

> Tilbage er så en konflikt mellem rækkevidden af hhv. nær- og fjernlys og
> den hastighed, man oftest ønsker at køre med. Det har dog ingen relevans
> for den aktuelle debat.
>
> Skal debatten landes der ??

Hvorfor?

Iøvrigt siger færdselsloven:
§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes
tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde
baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved
vogntogets bageste nummerplade.

Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under
hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker
kørsel.

Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:

1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,

2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan
blændes,

3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå
risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller

4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den forankørende kan
blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til
køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren
tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.

Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes påkrævet,
kan nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i medfør af
stk. 3 ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes.

Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan
i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må
ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.

Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.

Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end
påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er
udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.

Fra : Schlæger

Dato : 18-07-05 18:43

Hekto wrote:

> [...]

> påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er
> udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.

Ja tak - Jeg har online adgang til Schultz lovguide.

Kernen lige nu er åbenbart, hvor let det er for en fører af at
motorkøretøj at vurdere, om hans eget lys kan blænde føreren af et andet
køretøj.

Tvivlen skal vel komme den anden trafikant til gode .......

Mch Schlæger

Fra : Richard

Dato : 18-07-05 19:02

Schlæger wrote:

<snip en masse, der burde vöre klippet bort allerede>

> Kernen lige nu er åbenbart, hvor let det er for en fører af at
> motorkøretøj at vurdere, om hans eget lys kan blænde føreren af et andet
> køretøj.

I dagslys er det IMHO rimelig let at sikre, at man ikke blænder
modkørende, når man har solen i ryggen og kører med fjernlys. Man skal
blot have sin egen skygge foran sig på egen vejbane

Og skulle skyggen falde lidt ind over midten af vejen, er alm. mc-fjernlys
næppe stærkere end solen...

> Tvivlen skal vel komme den anden trafikant til gode ...

Det er rigtigt, men man må samtidig forvente, at modkørende holder øjnene
på deres egen vejbane og ikke stirrer på modkørendes lygter. Det er nok
årsag til, at mange lader sig blænde - især på motorvej, hvor man skal
køre med fjernlys for at kunne holde den tilladte hastighed

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 22:40

In article <dbgpmd$ohl$1@abbeden.bunk.cc>, gertschlagerFJERN@hotmail.com
says...
> [...]
> køretøj.
>
> Tvivlen skal vel komme den anden trafikant til gode .......

Det behøver han jo sådan set ikke. Han må ikke ligge foran/være
modkærende og nærmere end 300m hvis det er et køretøj, og 150m hvis det
er en cyklist eller en fodgænger. ... i flg. loven, og hvis det er mørkt
og på uoplyst vej.

Det jeg synes er sagens kerne er, at det ikke er ALTID at langt lys
blænder, og at der derfor ikke nødvendigvis skal blændes ned så snart
man ser en cigaretglød et sted derude!

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-07-05 07:46

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:

> Det jeg synes er sagens kerne er, at det ikke er ALTID at langt lys
> blænder, og at der derfor ikke nødvendigvis skal blændes ned så snart
> man ser en cigaretglød et sted derude!

Det er nemlig lige præcis sagens kerne, men konklusionen er forkert.

Fra : Hekto

Dato : 19-07-05 08:08

In article <kkdu0irnvj0.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com
says...
> Det er nemlig lige præcis sagens kerne, men konklusionen er forkert.

Det er vel sådan set dét vi diskuterer!?

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-07-05 10:41

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> In article <kkdu0irnvj0.fsf@rrnord.dk>, mikkel.christensen@gmail.com
> says...
> >
> Det er vel sådan set dét vi diskuterer!?

Jah, men du er jo uden for pædagogisk rækkevidde

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 11:55

Mikkel Christensen skrev i meddelelsen ...

>Jah, men du er jo uden for pædagogisk rækkevidde

Lidt ligesom når "nogen" vil belære _mig_ om hvordan mine ører fungerer, og
vil fortælle _mig_ hvordan tinitus "skal opleves".

Fakta for _mig_ er, at når jeg møder et sådant "lyshav", hvor lidt det så
end lyser mig direkte i øjnene, så ødelægges _mine_ øjnes kontrastforhold,
og alt andet foran _mig_ opleves meget mørkt, og som resultat er jeg nødt
til at stå på bremsen :-/ Hvorimod jeg ser de fleste ting ganske tydeligt
hvis bare "fjolset" blænder ned, jeg har endog et pænt billede af hvad der
er på vejen selv et stykke forbi den modgående, ikke fordi at min egen
lyskegle gør megen gavn så langt fremme, men fordi at _mine_ øjne bevarer en
del af deres i øvrigt udmærkede nattesyn.

Sjovt nok reagerer "klovnen" jo også mange gange ret hysterisk hvis at jeg,
i trods, selv blænder op igen. Er det så egoisme ? Eller forglemmelse ?
Tjae, jeg ved det ikke.....

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 19-07-05 12:36

In article <42dcdb0a$1$70218$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> [...]
> i trods, selv blænder op igen. Er det så egoisme ? Eller forglemmelse ?

- uden for pædagogisk rækkevidde ... eller ikke
Iøvrigt har jeg også tinitus! =

Du kan jo kun reagere i forhold til hvordan du selv oplever det.
Måske er jeg bare mere tollerant end andre???
I mørke er det nogen gange irriterende, især i tåge og/eller regn.
Ellers finder jeg kun det lange lys irriterende når de kommer for tæt
på; men hvis ikke jeg stirrer direkte in i de modkørendes lygter, er
det ikke det store problem.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 19-07-05 16:33

Hekto wrote:

> Iøvrigt har jeg også tinitus! =

Nej nej, du har ikke tinitus. Det kan godt være, at du OPLEVER det som
om du havde tinitus, fordi du har haft en syngende lyd i dine ører de
sidste 10 år, men det er kun tinitus, hvis nerverne i den indre ambolt
vibrerer i en logaritmisk frequens...

--

Hilsen Jan

Fra : Hekto

Dato : 19-07-05 18:40

In article <42dd1d1a$0$59394$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> [...]
> om du havde tinitus, fordi du har haft en syngende lyd i dine ører de
> sidste 10 år, men det er kun tinitus, hvis nerverne i den indre ambolt

Nåååååh ...! .....?

Troede bare det var 'kanon-øre' :o?

Fra : Dr.Enduro

Dato : 19-07-05 19:23

Fra : Niels Pein

Dato : 19-07-05 19:58

"Hekto" skrev ...

> Du kan jo kun reagere i forhold til hvordan du selv oplever det.

Hvis man er langt fremme i skoen, formår man også at reagere i forhold til
hvordan andre fortæller at de oplever det.

Som jeg oplever brug af langt lys i dagtimerne, er det irriterende, men det
er ikke fordi jeg bliver blændet.

Når en modkørende motorcykel kører med normal lygteføring, kan jeg se selve
motorcyklen og fører, og jeg kan se om der evt. er flere der ligger bagved.
Når en modkørende motorcykel kører med langt lys, er det ofte så kraftigt,
at jeg stort set kun kan se selve "lyspletten". Dermed ryger både
afstandsbedømmelse og hastighedsbedømmelse en tur. Pisse irriterende! Og
samtidig kan jeg ikke se om der skulle ligge een mere lige bagved, fordi
lyspletten "fylder for meget" i billedet.

Jeg har efterhånden erfaret (som jeg oplever det), at køretøjer der kører
med langt lys er lidt længere væk end jeg umiddelbart ville tro, hvilket jeg
sådan set udnytter hvis jeg f.eks. leder efter plads til en overhaling.

Mvh.
Niels

Fra : Hekto

Dato : 19-07-05 21:56

In article <42dd4d4d$0$43661$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
fornavn@efternavn.dk says...
> [...]
> samtidig kan jeg ikke se om der skulle ligge een mere lige bagved, fordi
> lyspletten "fylder for meget" i billedet.

Ja, OK. Det argument kan jeg godt følge.
Når vi taler dagslys, er jeg sådan set enig i at der er ulemper, såvel
som fordele. Ikke fodi det nødvendigvis blænder; men at det, som du
skriver, kan ændre opfattelsen af afstand og hastighed. Det kan i sig
selv rumme nogle problemer.
Det ændrer dog ikke nødvendigvis på at man bliver set af dem der ellers
ville overse en.

Et skarpt, ikke blændende, måske moduleret, kørelys for motorcykler,
tror jeg kunne løse problemet effektivt.

Fra : Jante

Dato : 20-07-05 03:46

"Hekto" skrev:

> Et skarpt, ikke blændende, måske moduleret, kørelys for motorcykler,
> tror jeg kunne løse problemet effektivt.

At slukke det IMHO fuldstændig fejlagtige kørelys på 4-hjulede
køretøjer ville vel have samme effekt, og i tilgift øge synligheden
af både udrykningskøretøjer og uoplyste! bløde trafikanter?

/J

Fra : Hekto

Dato : 20-07-05 08:04

In article <kViDe.61193$Fe7.200348@news000.worldonline.dk>, jante
{REMOVE}@orangenet.dk says...
> At slukke det IMHO fuldstændig fejlagtige kørelys på 4-hjulede
> køretøjer ville vel have samme effekt, og i tilgift øge synligheden
> af både udrykningskøretøjer og uoplyste! bløde trafikanter?

Hmmmm .... hvordan mener du det vil have samme effekt at fjerne det på
bilerne, og sætte det på motorcyklerne?
Jeg er enig i at nogle kørelys er lige så forkølede som en gammeldags
nefa-blænder, og ikke gør den store gavn.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-07-05 09:09

Hekto wrote:
> [...]
> Jeg er enig i at nogle kørelys er lige så forkølede som en gammeldags
> nefa-blænder, og ikke gør den store gavn.

Jeg mener at kunne _huske_ at kan kan få pærer der sidder lidt løst i
fatningen, således at fokuspunktet i parabolen bevæger sig/ryster, med
den effekt at lyset set fra de øvrige trafikanter "pulserer" lidt, har
set effekten en gang på landevejen, det var ganske iøjnefaldende - men
præcist hvad, hvordan og så videre det husker jeg ikke :-/

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Jante

Dato : 21-07-05 05:00

Hej "Hekto", du skrev:

> [...]
> Jeg er enig i at nogle kørelys er lige så forkølede som en gammeldags
> nefa-blænder, og ikke gør den store gavn.

Ok, prøver lige igen:

"Hekto" skrev:

> [...]
> ville overse en.
>
> Et skarpt, ikke blændende, måske moduleret, kørelys for motorcykler,
> tror jeg kunne løse problemet effektivt.

Hvis motorcykler (og andre tohjulere samt udrykningskøretøjer) i
dagtimerne kørte med kørelys/nærlys mens bilerne kørte uden lys,
ville det ovenfor beskrevne problem muligvis også kunne undgåes
- og det ville vel samtidig (qua den øgede kontrast mellem 2-
og 4-hjulede køretøjer) forbedre mc'ernes synlighed? Desuden
ville man måske samtidig kunne undgå, at de uoplyste, bløde
trafikanter blev overset i samme grad som det ofte sker idag
(disse ville jo blive relativt mindre 'usynlige')?

Eller er det stadig noget vrøvl, jeg skriver?

/J

Fra : Niels Pein

Dato : 20-07-05 18:51

"Hekto" skrev ...

> Det ændrer dog ikke nødvendigvis på at man bliver set af dem der
> ellers ville overse en.

Det er så også det jeg tvivler lidt på, fordi min erfaring viser at det sker
mindst lige så ofte i bil som på motorcykel, at nogen kører ud lige foran
mig.

Jeg tror at når man bliver overset, er det fordi modparten har været totalt
ukoncentreret og slet ikke kigget, og så er det lige meget hvad lys man
kører med. Man har også hørt om folk der dribler ud foran en lastbil og
bliver most.

Mvh. Niels

Fra : Schlæger

Dato : 20-07-05 19:11

Niels Pein wrote:

> [...]

> ukoncentreret og slet ikke kigget, og så er det lige meget hvad lys man
> kører med. Man har også hørt om folk der dribler ud foran en lastbil og

Har du overvejet "A-stolpe-problematikken" ????

Det er meget nærliggende at kalde modparten "ukoncentreret", men måske er
der en naturlig forklaring.....

En Volvo 945 kan sagtens gemme f.eks. en Ford Sierra i "skyggen" af
A-stolpen. Det samme gælder sikkert for andre bilmærker - men det er et
overset problem !

Mch Schlæger

Fra : Hekto

Dato : 20-07-05 20:19

In article <dbm43l$fq1$1@abbeden.bunk.cc>, gertschlagerFJERN@hotmail.com
says...

> [...]
>
> En Volvo 945 kan sagtens gemme f.eks. en Ford Sierra i "skyggen" af
> A-stolpen. Det samme gælder sikkert for andre bilmærker - men det er et

Normalt kan man jo holde sig ude af de bageste blinde vinkler, ved at
overhale eller sagge agterud.
A-stolpen er et problem fordi man kan ikke se om billisten har hindret
udsyn. Den er minimal på de fleste biler; men den eksisterer!

Fra : BoA

Dato : 19-07-05 16:57

Hekto skrev:

> En anden mulighed der også fungerer rimeligt, er anvendelsen af en pære
> med gult lys. Jeg har ikke selv prøvet; men det skulle også virke.

Har prøvet. Virker ikke !
Blev torpederet af en madkassechauffør "der vist
lige skulle over på den anden side" uden at
overholde sin vigepligt. Klart dagslys. Ingen sol
i øjnene. Fuldt udsyn. Min hastighed ca 100 kmt.
Resultat: 9 mdr i sengen. Ben amputeret. Hø. hånd
og skulder ødelagt. Øjenskade på v. øje. Mc totalt
smadret.
Jeg kørte med gult lys i ca ½ år forud for ulykken
og mærkede ikke nogen tydeligt bedre effekt om
dagen, men dog en lidt bedre om natten.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 00:23

Mikkel Christensen wrote:

> Selv kører jeg kun med mit udmærkede nærlys om dagen. 'Det lange' gemmer
> jeg til der rent faktisk bliver mørkt.

Slår mig også lige at det i høj grad er et spørgsmål om at "læse"
trafikken og holde passende lav fart hvor man derudfra er usikker på
andre trafikanters agt.

At tænde for det lange lys, kan måske nok hjælpe i en vis grad; men ikke
mere end ovennævnte forhold, og fjernlys vil måske snarere blive en
hovedpude at hvile sin trafiklæsning på, så man bliver omend endnu mere
overrasket den dag der alligevel er en der kører ud foran en(s lange
lygteføring) :-/

--
Armand.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 18-07-05 18:10

Hekto wrote:

> Husk lige reglerne for korrekt lygteføring på motorvej!
> De indbefatter faktisk at man anvender det lange lys!

Ok, der går lidt for meget synoptik i den forneden. Om man nu bliver
subjektivt eller objektivt blændet, om hornhuden og forhuden forsnævrer
sig osv. er jo en teknisk finesse, som dybest set er ligegyldig, synes
jeg, når det nu engang er sådan, at hvis man møder en med fjernlys på,
så kan man ikke se en skid foran sig.

Og den der med motorvejen tvivler jeg altså på. Jeg kan ikke
færdselsloven udenad, men jeg har aldrig hørt, at det skulle være
tilladt at køre med langt lys på motorvejen, når der er foran- eller
modkørende. Det stemmer også dårligt overens med de paragraffer, du
citerer længere nede: at man ikke må bruge langt lys, hvis det blænder
nogen (subjektivt eller objektivt eller transsuggestivt eller hvad ved jeg).

--

Hilsen Jan

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 18:53

In article <42dbe27e$0$40799$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> [...]
> nogen (subjektivt eller objektivt eller transsuggestivt eller hvad ved jeg).

Nåh, tilladt er det nu nok, når bare ikke det er til gene for andre.
Hvor hurtigt er det lige du kan køre med kun nærlyset, på uoplyst
vej????
Langt lys og motorvej har noget at gøre med ændringen til 130km/t; men
jeg har ikke lige umiddelbart kunnet finde noget direkte om det.
Der står selvf. at man ikke må anvende det på oplyst vej, eller når det
er genrende. Iøvrigt skal man nedsætte hastigheden når man blænder ned!

Fra : Richard

Dato : 18-07-05 21:19

Dr.Enduro wrote:
> [...]
> færdselsloven udenad, men jeg har aldrig hørt, at det skulle være
> tilladt at køre med langt lys på motorvejen, når der er foran- eller

De modkørende forventes at holde øjnene på egen vejbane; midterrabatten
er tilstrækkelig adskillelse til, at man kan ikke behøver blænde ned. På
motorvej om natten skal du derfor kun blænde ned, når du indhenter
forankørende. Med nærlys må du nedsætte hastigheden tilsvarende - så
nogenlunde er konklusionen af Kurt Marks hyppige skriverier om emnet i
hans trafikklumme i Berl. Tid. gennem de seneste par år

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-07-05 23:45

Richard <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> writes:

> De modkørende forventes at holde øjnene på egen vejbane;
> midterrabatten er tilstrækkelig adskillelse til, at man kan ikke
> behøver blænde ned.

Det kunne nu ellers være rart med noget buskads imellem, som man
svjh. bl.a. ser i Tyskland. Især i vådt føre kan gør refleksioner fra
modkørendes lys visir eller forrude til et virvar af lysende pletter

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Richard

Dato : 19-07-05 08:37

Jes Vestervang wrote:

> Det kunne nu ellers være rart med noget buskads imellem, som man
> svjh. bl.a. ser i Tyskland. Især i vådt føre kan gør refleksioner fra
> modkørendes lys visir eller forrude til et virvar af lysende pletter

Det er rigtigt, det undlader VD formentlig at anlægge for at spare
vedligeholdelse siden. Men mange danske motorveje er plaget af mangel på
det eller lignende blokering for lyset

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 00:17

Richard wrote:

> Det er rigtigt, det undlader VD formentlig at anlægge for at spare
> vedligeholdelse siden. Men mange danske motorveje er plaget af mangel på
> det eller lignende blokering for lyset

Jo mere grønt, desto mere fauna. Og der ér sq tilstrækkeligt med risiko
for konflikter med dyrelivet i forvejen, hvorfor det ikke skulle være
nødvendigt at gøre midterrabatterne til vildtreservater :-|

--
Armand.

Fra : Niels Pein

Dato : 17-07-05 23:20

Jeg forstår ikke helt de betragtninger der ofte kommer til udtryk, vedr. det
gode ved at køre med langt lys.
Min erfaring begrænser sig til ca. 160.000 km. i bil og ca. 230.000 km. på
motorcykel fordelt over godt 20 år, og jeg har aldrig brugt langt lys i
dagslys. Generelt oplever jeg ikke problemer med at folk kører ud foran mig
når jeg kører MC. Det hænder da en sjælden gang imellem, men det sker mindst
lige så ofte når jeg kører bil.

Min kørestil er nogenlunde ens i bil og på MC: Lidt til den friske side,
specielt i sving, men dog normalt under grænsen for hvor det koster
frakendelse af pappet. På MC kører jeg nok en smule hurtigere end i bil,
specielt selvfølgelig acceleration og overhalinger, men holder ca. samme
march-hastighed som i bil, når jeg kører på større veje.

Så for mig gælder, at enten overser man min bil lige så let som min
motorcykel, eller også har det ikke en sk*d med synlighed at gøre. Jeg tror
det har noget at gøre med kørestil og vejplacering.

Mvh. Niels

Fra : Schlæger

Dato : 18-07-05 07:00

Niels Pein wrote:

> [...]

> motorcykel, eller også har det ikke en sk*d med synlighed at gøre. Jeg tror
> det har noget at gøre med kørestil og vejplacering.

Og ikke mindst "A-stolpe-problematikken" vedrørende bilisters mulighed for
at se ud fra madkassen ......

> Mvh. Niels

Mch Schlæger