|
| Højrevigepligt Fra : Peter B. Juul |
Dato : 15-07-05 23:22 |
|
Er der nogen, der vil være med til at starte en folkebevægelse mod
højrevigepligt?
Den skal helst være hurtigtarbejdende. Der er cirka en måned til min
næste køreprøve.
(pis. pis. pis. pis. pis.)
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,
I speak only 0}._.{0 Det er for Tiden hvad jeg veed
for myself. O/ \O Om Smørrebrød og Kierlighed." - J.H. Wessel.
| |
Jacob Bunk Nielsen (15-07-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Bunk Nielsen |
Dato : 15-07-05 23:43 |
|
p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:
> Er der nogen, der vil være med til at starte en folkebevægelse mod
> højrevigepligt?
Ja, folk kan jo ikke finde ud af den alligevel.
> Den skal helst være hurtigtarbejdende. Der er cirka en måned til min
> næste køreprøve.
Tis, held og lykke næste gang.
--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)
| |
Anders Houmark (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 16-07-05 00:40 |
|
Peter B. Juul wrote:
> Er der nogen, der vil være med til at starte en folkebevægelse mod
> højrevigepligt?
>
> Den skal helst være hurtigtarbejdende. Der er cirka en måned til min
> næste køreprøve.
>
> (pis. pis. pis. pis. pis.)
Øv det var sgu ærgeligt Peter! Jeg håbede ellers på, at du bestod i dag.
Klø på, så skal du nok bestå næste gang
--
Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk
| |
Schlæger (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-07-05 05:40 |
|
Peter B. Juul wrote:
> Er der nogen, der vil være med til at starte en folkebevægelse mod
> højrevigepligt?
> Den skal helst være hurtigtarbejdende. Der er cirka en måned til min
> næste køreprøve.
> (pis. pis. pis. pis. pis.)
Reglen om højrevigepligt er egentlig ret enkel. Højrevigepligt kan KUN
forekomme som den første vigepligt på en vej, eller som en stribe efter
hinanden - typisk i kvarterer med sideveje tæt efter hinanden. Hvis du har
passeret en vej på din højre side, som havde ubetinget vigepligt, kan der
ikke derefter forekomme en vej med højrevigepligt - før du selv har
passeret en ubetinget vigepligt. Så starter "systematikken" forfra.
Kan du følge beskrivelsen i tankerne ???
Mch Schlæger
| |
Ulvir (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Ulvir |
Dato : 16-07-05 05:59 |
|
Schlæger wrote:
> Reglen om højrevigepligt er egentlig ret enkel. Højrevigepligt kan KUN
> forekomme som den første vigepligt på en vej, eller som en stribe
> efter hinanden - typisk i kvarterer med sideveje tæt efter hinanden.
> Hvis du har passeret en vej på din højre side, som havde ubetinget
> vigepligt, kan der ikke derefter forekomme en vej med højrevigepligt
> - før du selv har passeret en ubetinget vigepligt. Så starter
> "systematikken" forfra.
>
> Kan du følge beskrivelsen i tankerne ???
Nej..
| |
Schlæger (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-07-05 10:37 |
|
Ulvir wrote:
> Schlæger wrote:
>> Reglen om højrevigepligt er egentlig ret enkel. Højrevigepligt kan KUN
>> forekomme som den første vigepligt på en vej, eller som en stribe
>> efter hinanden - typisk i kvarterer med sideveje tæt efter hinanden.
>> Hvis du har passeret en vej på din højre side, som havde ubetinget
>> vigepligt, kan der ikke derefter forekomme en vej med højrevigepligt
>> - før du selv har passeret en ubetinget vigepligt. Så starter
>> "systematikken" forfra.
>>
>> Kan du følge beskrivelsen i tankerne ???
> Nej..
Godt så !!
Du drejer til højre ad en vej. Den første vej, som du møder på din højre
hånd har hajtænder, og dermed har trafikanterne fra denne vej ubetinget
vigepligt for dig. Du fortsætter din kørsel, og alle efterfølgende veje på
din højre hånd vil ALTID have ubetinget vigepligt.
På et tidspunkt kommer du til et kryds, hvor du selv har ubetinget
vigepligt. du kører lige over dette kryds. Den første vej, som du møder på
din højre hånd, kan have enten højre vigepligt eller ubetinget vigepligt.
Hvis den har ubetinget vigepligt, vil alle efterfølgende veje også have
ubetinget vigepligt (som nævnt ovenfor). Hvis den har højre vigepligt, kan
næste vej enten have højre vigepligt eller ubetinget vigepligt.
Altså: Efter en sidevej med ubetinget vigepligt på din højre hånd, kan der
ALDRIG komme en sidevej, som du har højre vigepligt for.
Var det bedre ??
Mch Schlæger
| |
Jon & Ann-Rikka (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Jon & Ann-Rikka |
Dato : 16-07-05 12:23 |
|
Jeg tror at det schlæger vil fortælle er at hvis man køre på en vej hvor
sidevej nr 1 har ubetinget vigepligt, så har resten det også som følge af at
den vej man køre på har højerer "prioritet", hvis man da kan sige det
sådan..
Jeg har lagt mærke til ( i hvert fald i Odense ) at flere og flere vejkryds
med højre vigepligt har fået lave forhøjede øer med opkørselsramper, som er
en ret sikekr indikator på at man nok skal sætte farten ned og kigge sig
for..
Men ellers gælder det bare om at være vågen...
--
MVH
Jon Larsen ( som har opdaget at de har lavet skildpaddebump i Slagelse, de
er sindsyge... )
Technician 1T Pilot Plant
BioProcess Purification Novo Nordisk A/S
Suzuki GSX-R 250
| |
Dr.Enduro (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 16-07-05 13:24 |
|
Jon & Ann-Rikka wrote:
> Jeg har lagt mærke til ( i hvert fald i Odense ) at flere og flere vejkryds
> med højre vigepligt har fået lave forhøjede øer med opkørselsramper, som er
> en ret sikekr indikator på at man nok skal sætte farten ned og kigge sig
> for..
Hm, er det ikke sådan, at hvis fortovet ikke er afbrudt, men fortsætter
tværs over vejen, så har man ubetinget vigepligt, ligesom når man kører
ud fra en privat grund?
--
Hilsen Jan
| |
Jon & Ann-Rikka (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Jon & Ann-Rikka |
Dato : 16-07-05 22:09 |
|
Det er generelt at hvis man køre over anden belægning end asfalt, dvs.
fortov, cykelsti, brosten osv., så er det ubetinget vigepligt, men mange
steder, som jeg har lagt mærke til, gælder der altså højre vigepligt....
Det
er som skrevet de generelle regler... derfor bør man være vågen og se på
skilte, osv..
--
MVH
Jon Larsen
Technician 1T Pilot Plant
BioProcess Purification Novo Nordisk A/S
Suzuki GSX-R 250
--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 0 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
| |
bem (18-07-2005)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 18-07-05 06:53 |
|
"Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:42d97773$0$21445$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Det er generelt at hvis man køre over anden belægning end asfalt, dvs.
> fortov, cykelsti, brosten osv., så er det ubetinget vigepligt, men mange
> steder, som jeg har lagt mærke til, gælder der altså højre vigepligt....
Hvordan har du lagt mærke til det? Efter færdselslovens § 26, stk.3 har man
ubetinget vigepligt ved kørsel over fortov og cykelsti. Der er ikke noget
krav om, at der skal være skiltning eller afmærkning med hajtænder - der
*er* bare ubetinget vigepligt. Det må du vist hellere huske til næste gang
du kører over et fortov, hvor du tror, der er højrevigepligt
/Bo
| |
Schlæger (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 18-07-05 07:11 |
|
bem wrote:
> "Jon & Ann-Rikka" <jonlarsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:42d97773$0$21445$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>> Det er generelt at hvis man køre over anden belægning end asfalt, dvs.
>> fortov, cykelsti, brosten osv., så er det ubetinget vigepligt, men mange
>> steder, som jeg har lagt mærke til, gælder der altså højre vigepligt....
> Hvordan har du lagt mærke til det? Efter færdselslovens § 26, stk.3 har man
> ubetinget vigepligt ved kørsel over fortov og cykelsti. Der er ikke noget
> krav om, at der skal være skiltning eller afmærkning med hajtænder - der
> *er* bare ubetinget vigepligt. Det må du vist hellere huske til næste gang
> du kører over et fortov, hvor du tror, der er højrevigepligt
> /Bo
....ellers får du smæk i venstre side på et tidspunkt......
Mch Schlæger
| |
Dr.Enduro (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 18-07-05 09:22 |
|
Jeg kører generelt altid forsigtigt sådan nogle steder, fordi man altid
kan regne med, at 50% ikke kender reglerne. Så hvis de stopper, fint
nok, hvis ikke, vil jeg hellere stå på bremsen end at blive påkørt.
--
Hilsen Jan
| |
Jon & Ann-Rikka (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Jon & Ann-Rikka |
Dato : 18-07-05 13:00 |
|
Ok.. " lagt mærke til " er også forkert udtrykt i dette tilfælde..
De steder hvor jeg bl.a. var til køreprøve, kom vi ovre disse "øer" i
krydsende, som var lavet af betonfliser med opkørsel af asfalt.. der var
højre vigepligt i disse kryds...
--
MVH
Jon Larsen
Technician 1T Pilot Plant
BioProcess Purification Novo Nordisk A/S
Suzuki GSX-R 250
| |
Dr.Enduro (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 16-07-05 07:24 |
|
Schlæger wrote:
> Reglen om højrevigepligt er egentlig ret enkel. Højrevigepligt kan KUN
> forekomme som den første vigepligt på en vej, eller som en stribe efter
> hinanden - typisk i kvarterer med sideveje tæt efter hinanden. Hvis du
> har passeret en vej på din højre side, som havde ubetinget vigepligt,
> kan der ikke derefter forekomme en vej med højrevigepligt - før du selv
> har passeret en ubetinget vigepligt. Så starter "systematikken" forfra.
>
> Kan du følge beskrivelsen i tankerne ???
Den fatter jeg heller ikke. Til gengæld har jeg taget kørekort i
Tyskland, hvor der er masser af højre vigepligt, og det er slet ikke
noget problem. Princippet er da helt enkelt: Hvis ikke der står noget
skilt, nogen lyskurv eller er nogen hajtænder, så holder du tilbage for
alt, hvad der kommer fra højre, det er da til at finde ud af, synes jeg.
--
Hilsen Jan
| |
Simon Rasch 9640 (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Simon Rasch 9640 |
Dato : 16-07-05 09:52 |
|
<SNIP>
> Princippet er da helt enkelt: Hvis ikke der står noget skilt, nogen
> lyskurv eller er nogen hajtænder, så holder du tilbage for alt, hvad der
> kommer fra højre, det er da til at finde ud af, synes jeg.
ja, nemlig ja
Hvor svært kan det være ?
Venligst Simon
| |
mlt (16-07-2005)
| Kommentar Fra : mlt |
Dato : 16-07-05 10:28 |
|
> > Princippet er da helt enkelt: Hvis ikke der står noget skilt, nogen
> > lyskurv eller er nogen hajtænder, så holder du tilbage for alt, hvad der
> > kommer fra højre, det er da til at finde ud af, synes jeg.
Nej, det er da ikke simpelt for hvis der nu kun står et skilt på vejen fra
højre og ingen hajtænder eller lyssignaler, så skal man vist kikke ret godt
efter ud til højre efter et skilt der står måske 50 m fra krydset? Det
virker ikke ret trafiksikkert at skulle kikke efter det ved hvert
kryds/sidevej...
Teorien fra Schlæger lyder dog ret simpel, hvis den holder i praksis(som jeg
ikke tvivler på den gør):
Højrevigepligter forekommer så - ifølge Schlægers teori - KUN som den første
sidevej man møder på den strækning man kører på efter man selv har haft
ubetinget vigepligt.
Har man således passeret én vej med ubetinget vigepligt, så kan man roligt
køre videre og vide at de næste veje ALTID er ubetinget vigepligt for
sidevejene(med mindre man altså selv møder en ubetinget vigepligt, så skal
man lige være vågen ved det næste møde med en sidevej, men herefter ikke
fokusere på det mere).
Det er da en god huskeregel synes jeg. Tak for det Schlæger !
*Med venstre fra styret*
Michael
| |
Bendt Rasmussen (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Bendt Rasmussen |
Dato : 16-07-05 09:56 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42d8a7ea$0$40469$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Schlæger wrote:
>
> > Reglen om højrevigepligt er egentlig ret enkel. Højrevigepligt kan KUN
> > forekomme som den første vigepligt på en vej, eller som en stribe efter
> > hinanden - typisk i kvarterer med sideveje tæt efter hinanden. Hvis du
> > har passeret en vej på din højre side, som havde ubetinget vigepligt,
> > kan der ikke derefter forekomme en vej med højrevigepligt - før du selv
> > har passeret en ubetinget vigepligt. Så starter "systematikken" forfra.
> >
> > Kan du følge beskrivelsen i tankerne ???
>
>
> Den fatter jeg heller ikke. Til gengæld har jeg taget kørekort i
> Tyskland, hvor der er masser af højre vigepligt, og det er slet ikke
> noget problem. Princippet er da helt enkelt: Hvis ikke der står noget
> skilt, nogen lyskurv eller er nogen hajtænder, så holder du tilbage for
> alt, hvad der kommer fra højre, det er da til at finde ud af, synes jeg.
>
Og husk, at der kan også være højrevigepligt i T-kryds !
mvh
Bendt
| |
Schlæger (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-07-05 10:28 |
|
Bendt Rasmussen wrote:
> "Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:42d8a7ea$0$40469$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Schlæger wrote:
>>
>> > Reglen om højrevigepligt er egentlig ret enkel. Højrevigepligt kan KUN
>> > forekomme som den første vigepligt på en vej, eller som en stribe efter
>> > hinanden - typisk i kvarterer med sideveje tæt efter hinanden. Hvis du
>> > har passeret en vej på din højre side, som havde ubetinget vigepligt,
>> > kan der ikke derefter forekomme en vej med højrevigepligt - før du selv
>> > har passeret en ubetinget vigepligt. Så starter "systematikken" forfra.
>> >
>> > Kan du følge beskrivelsen i tankerne ???
>>
>>
>> Den fatter jeg heller ikke. Til gengæld har jeg taget kørekort i
>> Tyskland, hvor der er masser af højre vigepligt, og det er slet ikke
>> noget problem. Princippet er da helt enkelt: Hvis ikke der står noget
>> skilt, nogen lyskurv eller er nogen hajtænder, så holder du tilbage for
>> alt, hvad der kommer fra højre, det er da til at finde ud af, synes jeg.
>>
> Og husk, at der kan også være højrevigepligt i T-kryds !
> mvh
> Bendt
Ja. Et kryds er et kryds - uanset om det har 3 eller 4 veje. I gamle dage
var lige netop T-kryds virkelig med til at forplumre vigepligtsreglerne,
men det er lykkeligvis et overstået kapitel.
Mch Schlæger
| |
Bendt Rasmussen (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Bendt Rasmussen |
Dato : 16-07-05 11:53 |
|
"Schlæger" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dbajvo$8v2$1@abbeden.bunk.cc...
> Bendt Rasmussen wrote:
>
> > Og husk, at der kan også være højrevigepligt i T-kryds !
>
> > mvh
> > Bendt
>
> Ja. Et kryds er et kryds - uanset om det har 3 eller 4 veje. I gamle dage
> var lige netop T-kryds virkelig med til at forplumre vigepligtsreglerne,
> men det er lykkeligvis et overstået kapitel.
>
> Mch Schlæger
>
Jeg holder næsten dagligt tilbage for andre, der ikke tror, at
højrevigepligten er gældende i et T-kryds.
De tror de har "forkørselsret" (som der ikke er noget der hedder).
mvh
Bendt
| |
Schlæger (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-07-05 16:29 |
|
Bendt Rasmussen wrote:
> "Schlæger" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:dbajvo$8v2$1@abbeden.bunk.cc...
>> Bendt Rasmussen wrote:
>>
>> > Og husk, at der kan også være højrevigepligt i T-kryds !
>>
>> > mvh
>> > Bendt
>>
>> Ja. Et kryds er et kryds - uanset om det har 3 eller 4 veje. I gamle dage
>> var lige netop T-kryds virkelig med til at forplumre vigepligtsreglerne,
>> men det er lykkeligvis et overstået kapitel.
>>
>> Mch Schlæger
>>
> Jeg holder næsten dagligt tilbage for andre, der ikke tror, at
> højrevigepligten er gældende i et T-kryds.
> De tror de har "forkørselsret" (som der ikke er noget der hedder).
> mvh
> Bendt
De tog måske også deres kørekort i 70'erne ..... (hvor der var "skærpet
almindelig vigepligt", når man kom kørende til et T-kryds på den vej, som
ikke er gennemgående)
Mch Schlæger
| |
Ib Jakobsen (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 19-07-05 23:13 |
|
Schlæger skrev:
> Ja. Et kryds er et kryds -
Ja, der er men der er nuancer. Kører man på hovedvej med B16
tavle, så har sidevejene ubetinget vigepligt. Man kan dog
ikke vide sig sikker, for sidevejen kan også være en
hovedvej. Sådan et er jeg stødt på i Basel by.
--
Med venlig hilsen
Ib Jakobsen
| |
Peter B. Juul (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 16-07-05 10:57 |
|
"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> writes:
> Og husk, at der kan også være højrevigepligt i T-kryds !
Det var præcis sådan en, det gik galt ved.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Yes," said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) "I see now," said Winnie-the-Pooh.
I speak only 0}._.{0 "I have been Foolish and Deluded," said he,
for myself. O/ \O "and I am a Bear of no Brain at All."
| |
Armand (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-07-05 11:12 |
|
Bendt Rasmussen wrote:
>
> Og husk, at der kan også være højrevigepligt i T-kryds !
- - - - Hvor det kræver én beslutsom trafikant hvis der pludselig
befinder sig en venstresvingende trafikant på hvert "ben"
--
Armand.
| |
Dr.Enduro (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 16-07-05 11:44 |
|
Armand wrote:
> Bendt Rasmussen wrote:
>
>>
>> Og husk, at der kan også være højrevigepligt i T-kryds !
>
>
> - - - - Hvor det kræver én beslutsom trafikant hvis der pludselig
> befinder sig en venstresvingende trafikant på hvert "ben"
>
Hmm, bortset fra at et t-kryds er karakteriseret ved, at der kun er
tre ben, dvs. en af dem kan ikke dreje til venstre. Men i et almindeligt
kryds er det rigtigt, der må man bare finde ud af det med håndtegn osv,
men det sker ret sjældent, selv i Tyskland.
--
Hilsen Jan
| |
Armand (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-07-05 14:09 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Armand wrote:
>
>> Bendt Rasmussen wrote:
>>
>>>
>>> Og husk, at der kan også være højrevigepligt i T-kryds !
>>
>>
>>
>> - - - - Hvor det kræver én beslutsom trafikant hvis der pludselig
>> befinder sig en venstresvingende trafikant på hvert "ben"
>>
>
> Hmm, bortset fra at et t-kryds er karakteriseret ved, at der kun er tre
> ben, dvs. en af dem kan ikke dreje til venstre...
Et T-kryds med højrevigepligt er at opfatte som et Y-kryds, hvorved alle
der skal følge højre kantsten ikke har vigepligt, men dem der skal den
anden vej principielt drejer til venstre og har mulighed for at have
trafik fra højre der skal viges for!
> ...Men i et almindeligt kryds er det rigtigt, der må man bare finde
> ud af det med håndtegn osv, men det sker ret sjældent
Det er ren matematik:
I T-kryds er det lettere at ende i en 3-3 situation, end det er med 4-4
i et almindeligt kryds!
I årene da jeg tog kørekort var der stadig højrevigepligt lige indenfor
Nørreport, og den primære færdsel ud af byen kom ad T'ets "bjælke" og
skulle til venstre ud ad porten, derved skulle der kun yderligere to
"venstresvingende" til at låse situationen, og den sidste kunne let
komme til mens én holdt tilbage for færdselsmængden ud af byen!
--
Armand.
| |
Tom Christensen (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Tom Christensen |
Dato : 17-07-05 00:20 |
|
>> - - - - Hvor det kræver én beslutsom trafikant hvis der pludselig
>> befinder sig en venstresvingende trafikant på hvert "ben"
>>
>
> Hmm, bortset fra at et t-kryds er karakteriseret ved, at der kun er tre
> ben, dvs. en af dem kan ikke dreje til venstre. Men i et almindeligt kryds
> er det rigtigt, der må man bare finde ud af det med håndtegn osv, men det
> sker ret sjældent, selv i Tyskland.
Du må faktisk ikke vinke eller på anden måde signalere andre trafikanter
frem - det er kun politiet, som har lov til at dirigere trafikken.
--
med venlig hilsen
Tom Christensen
(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)
| |
Dr.Enduro (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 17-07-05 09:57 |
|
Tom Christensen wrote:
> Du må faktisk ikke vinke eller på anden måde signalere andre trafikanter
> frem - det er kun politiet, som har lov til at dirigere trafikken.
>
Det lyder lidt mystisk, at man ikke må give håndtegn for at fortælle
andre, at man giver afkald på sin forkørselsret. Så måtte man jo heller
ikke vinke nogen ud af en indkørsel eller en sidegade, når man har gjort
plads til dem i en kø. Jeg kan altså ikke forestille mig, at det er
forbudt at kommunikere via håndtegn (det er jo ikke at dirigere
trafikken), og selv hvis det var, så vil jeg vædde på, at der ikke
findes en eneste betjent i hele landet, der ville give dig en bøde for
det. Og selv hvis der var, så var jeg ligeglad, man skal jo hjælpe
hinanden, right?
--
Hilsen Jan
| |
Bendt Rasmussen (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Bendt Rasmussen |
Dato : 16-07-05 12:02 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:l35Ce.60275$Fe7.196690@news000.worldonline.dk...
> Bendt Rasmussen wrote:
> >
> > Og husk, at der kan også være højrevigepligt i T-kryds !
>
> - - - - Hvor det kræver én beslutsom trafikant hvis der pludselig
> befinder sig en venstresvingende trafikant på hvert "ben"
>
Den kan jeg ikke følge ?
Et T-kryds med højrevigepligt.
Jeg holder i benet i T'et og skal til venstre.
Til højre for mig holder der en som skal til venster
Til venster for mig holder en som skal lige ud.
og har så fanget den alligevel - skulle bare lige tænke det igennem.
Ham der skal lige ud, skal holde tilbage for mig (han har højrevigepligt)
Jeg skal holde tilbage for ham der skal til venstre (jeg har højrevigepligt)
Ham der skal svinge til venstre skal holde tilbage for ham der skal ligeud
(vigepligt ved venstresving)
Det kunne jo blive helt hyggeligt.
mvh
Bendt
| |
Armand (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-07-05 14:24 |
|
Bendt Rasmussen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:l35Ce.60275$Fe7.196690@news000.worldonline.dk...
>
>>Bendt Rasmussen wrote:
>>
>>>Og husk, at der kan også være højrevigepligt i T-kryds !
>>
>>- - - - Hvor det kræver én beslutsom trafikant hvis der pludselig
>>befinder sig en venstresvingende trafikant på hvert "ben"
>
> Et T-kryds med højrevigepligt.
> Jeg holder i benet i T'et og skal til venstre.
> Til højre for mig holder der en som skal til venster
> Til venster for mig holder en som skal lige ud?
> .....skulle bare lige tænke det igennem.
> Ham der skal lige ud, skal holde tilbage for mig (han har højrevigepligt)
> Jeg skal holde tilbage for ham der skal til venstre (jeg har højrevigepligt)
> Ham der skal svinge til venstre skal holde tilbage for ham der skal ligeud
> (vigepligt ved venstresving)
> Det kunne jo blive helt hyggeligt.
Jup!
Og nu hvor du er forberedt på situationen, er det måske dig der tager
beslutningen og løsner proppen hvis du en dag selv skulle stå i
situationen!?
--
Armand.
| |
Schlæger (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-07-05 10:27 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Schlæger wrote:
>> Reglen om højrevigepligt er egentlig ret enkel. Højrevigepligt kan KUN
>> forekomme som den første vigepligt på en vej, eller som en stribe efter
>> hinanden - typisk i kvarterer med sideveje tæt efter hinanden. Hvis du
>> har passeret en vej på din højre side, som havde ubetinget vigepligt,
>> kan der ikke derefter forekomme en vej med højrevigepligt - før du selv
>> har passeret en ubetinget vigepligt. Så starter "systematikken" forfra.
>>
>> Kan du følge beskrivelsen i tankerne ???
> Den fatter jeg heller ikke. Til gengæld har jeg taget kørekort i
> Tyskland, hvor der er masser af højre vigepligt, og det er slet ikke
> noget problem. Princippet er da helt enkelt: Hvis ikke der står noget
> skilt, nogen lyskurv eller er nogen hajtænder, så holder du tilbage for
> alt, hvad der kommer fra højre, det er da til at finde ud af, synes jeg.
Det er jeg ret enig i, men problemet er bare, at det kan være svært at se
på afstand, om en sidevej på din højre side har hajtænder. Dit udsyn kan
være hæmmet af f.eks. parkerede biler.
Mch Schlæger
| |
Bo Nielsen (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Bo Nielsen |
Dato : 16-07-05 11:08 |
|
""Schlæger"" <gertschlagerFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dbajsm$8qg$1@abbeden.bunk.cc...
> Dr.Enduro wrote:
>
>> Schlæger wrote:
>
>>> Reglen om højrevigepligt er egentlig ret enkel. Højrevigepligt kan KUN
>>> forekomme som den første vigepligt på en vej, eller som en stribe efter
>>> hinanden - typisk i kvarterer med sideveje tæt efter hinanden. Hvis du
>>> har passeret en vej på din højre side, som havde ubetinget vigepligt,
>>> kan der ikke derefter forekomme en vej med højrevigepligt - før du selv
>>> har passeret en ubetinget vigepligt. Så starter "systematikken" forfra.
>>>
>>> Kan du følge beskrivelsen i tankerne ???
>
>
>> Den fatter jeg heller ikke. Til gengæld har jeg taget kørekort i
>> Tyskland, hvor der er masser af højre vigepligt, og det er slet ikke
>> noget problem. Princippet er da helt enkelt: Hvis ikke der står noget
>> skilt, nogen lyskurv eller er nogen hajtænder, så holder du tilbage for
>> alt, hvad der kommer fra højre, det er da til at finde ud af, synes jeg.
>
> Det er jeg ret enig i, men problemet er bare, at det kan være svært at se
> på afstand, om en sidevej på din højre side har hajtænder. Dit udsyn kan
> være hæmmet af f.eks. parkerede biler.
>
> Mch Schlæger
Hvorfor man jo også kører efter forholdende - altså sætter farten ned til
man er sikker på hvilke forhold der gør sig gældende!
ScooterBo
| |
Dr.Enduro (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 16-07-05 11:47 |
|
Schlæger wrote:
>
> Det er jeg ret enig i, men problemet er bare, at det kan være svært at
> se på afstand, om en sidevej på din højre side har hajtænder. Dit udsyn
> kan være hæmmet af f.eks. parkerede biler.
Det er jeg enig i, de der hajtænder er ikke helt perfekte, i snevejr
eller når de er slidte f.eks. kan man slet ikke se dem. Det er nok
grunden til, at de heller ikke findes i Tyskland. Der bruger man
udelukkende skilte hhv. højre vigepligt - sidstnævnte bl.a. for at sænke
farten i boligområder. Man bliver nemlig nødt til at bremse ned på en 20
km/t mange steder, hvis man skal kunne nå at holde for trafik fra højre.
>
> Mch Schlæger
--> Mch=MC-Hilsen?
--
Hilsen Jan
| |
Schlæger (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-07-05 11:55 |
|
Dr.Enduro wrote:
> --> Mch=MC-Hilsen?
Jeps
Mch Schlæger
| |
Armand (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-07-05 11:10 |
|
Dr.Enduro wrote:
>
> .............Til gengæld har jeg taget kørekort i
> Tyskland, hvor der er masser af højre vigepligt, og det er slet ikke
> noget problem. Princippet er da helt enkelt: Hvis ikke der står noget
> skilt, nogen lyskurv eller er nogen hajtænder, så holder du tilbage for
> alt, hvad der kommer fra højre, det er da til at finde ud af, synes jeg.
Og højrevigepligt forekommer fortrinsvis i situationer hvor man
alligevel ikke børe køre hurtigere end at man kan overskue dét!
Problemet i at man overraskes af højrevigepligt ligger nok i at man
luller sig i søvn ud fra en forestilling om "forkørselsret", men sagen
er snarere at standard-scenariet ér højrevigepligt og at man istedet for
at irriteres over højrevigepligten, skal nyde når det er trafikken fra
sidevejene der har vigepligten!
I Holland har jeg nydt at man i større udstrækning end herhjemme,
benytter de små gule 'firkant på spidsen' - hovedvejsskilte, hvorved man
f.eks. selv i byområder mindes om at man kører på en strækning hvor
andre skal holde tilbage, eller modsat hvis de mangler!
--
Armand.
(der lykkeligvis tog kørekort i en provindby, hvor der kun var ganske få
forekomster af diverse "fælder", som man derfor under køreundervisningen
lærte eksistensen af, udenad)
| |
Dr.Enduro (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 16-07-05 11:53 |
|
Armand wrote:
> Problemet i at man overraskes af højrevigepligt ligger nok i at man
> luller sig i søvn ud fra en forestilling om "forkørselsret", men sagen
> er snarere at standard-scenariet ér højrevigepligt og at man istedet for
> at irriteres over højrevigepligten, skal nyde når det er trafikken fra
> sidevejene der har vigepligten!
>
> I Holland har jeg nydt at man i større udstrækning end herhjemme,
> benytter de små gule 'firkant på spidsen' - hovedvejsskilte, hvorved man
> f.eks. selv i byområder mindes om at man kører på en strækning hvor
> andre skal holde tilbage, eller modsat hvis de mangler!
>
Jep. De der firkantede skilte (de kaldes spejlæg) bliver også flittigt
brugt i Tyskland. Så hvis man kommer til et kryds, hvor der ikke er
sådan et skilt (de bruges fortrinsvis på større veje) eller et påbud om
vigepligt, så er det højre vigepligt, det kan da ikke være nemmere.
Danskerne er bare ikke vant til det. Jeg kender kun 3-4 steder her i
Odense, hvor der overhovedet er højre vigepligt. Når folk så tager til
Fleggaard eller Otto Duborg for at handle ind, fatter de ikke princippet
og kører, som om de var i DK.
--
Hilsen Jan
| |
Schlæger (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-07-05 11:59 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Armand wrote:
>> Problemet i at man overraskes af højrevigepligt ligger nok i at man
>> luller sig i søvn ud fra en forestilling om "forkørselsret", men sagen
>> er snarere at standard-scenariet ér højrevigepligt og at man istedet for
>> at irriteres over højrevigepligten, skal nyde når det er trafikken fra
>> sidevejene der har vigepligten!
>>
>> I Holland har jeg nydt at man i større udstrækning end herhjemme,
>> benytter de små gule 'firkant på spidsen' - hovedvejsskilte, hvorved man
>> f.eks. selv i byområder mindes om at man kører på en strækning hvor
>> andre skal holde tilbage, eller modsat hvis de mangler!
>>
> Jep. De der firkantede skilte (de kaldes spejlæg) bliver også flittigt
> brugt i Tyskland. Så hvis man kommer til et kryds, hvor der ikke er
> sådan et skilt (de bruges fortrinsvis på større veje) eller et påbud om
> vigepligt, så er det højre vigepligt, det kan da ikke være nemmere.
> Danskerne er bare ikke vant til det. Jeg kender kun 3-4 steder her i
> Odense, hvor der overhovedet er højre vigepligt. Når folk så tager til
> Fleggaard eller Otto Duborg for at handle ind, fatter de ikke princippet
> og kører, som om de var i DK.
Jeg sidder og lærer en helt masse nyt - efter at have haft "førerbevis" i
30 år og kørt i Tyskland næsten lige så længe (heldigvis uden
vigepligtsuheld) ......
Mch Schlæger
| |
Peter B. Juul (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 16-07-05 12:18 |
|
"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> writes:
> steder her i Odense, hvor der overhovedet er højre vigepligt. Når folk
> så tager til Fleggaard eller Otto Duborg for at handle ind, fatter de
> ikke princippet og kører, som om de var i DK.
Lyder som første gang jeg kørte bil i USA.
Jeg kom til disse 4-way stops, hvor alle skal stoppe helt og man så
kører i den rækkefølge man ankom. DET havde jeg ikke fanget, så jeg
prøvede at holde tilbage for alle eller kører efter dem, der kørte
foran. Det gav en del farlige situationer...
--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O
| |
Simon Rasch 9640 (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Simon Rasch 9640 |
Dato : 17-07-05 12:28 |
|
<SNIP>
> Jeg kom til disse 4-way stops, hvor alle skal stoppe helt og man så
> kører i den rækkefølge man ankom.
<SNIP>
Det har jeg hørt om, men hvad så hvis der holder 10 biler i hver retning, så
er der jo ingen der kan huske hvornår de skal køre, eller hvordan?
Simon
| |
Armand (23-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-07-05 01:58 |
|
Dr.Enduro wrote:
> Armand wrote:
>
>>
>> I Holland har jeg nydt at man i større udstrækning end herhjemme,
>> benytter de små gule 'firkant på spidsen' - hovedvejsskilte, hvorved
>> man f.eks. selv i byområder mindes om at man kører på en strækning
>> hvor andre skal holde tilbage, eller modsat hvis de mangler!
>>
>
>
> Jep. De der firkantede skilte (de kaldes spejlæg) bliver også flittigt
> brugt i Tyskland. Så hvis man kommer til et kryds, hvor der ikke er
> sådan et skilt (de bruges fortrinsvis på større veje) eller et påbud om
> vigepligt, så er det højre vigepligt, det kan da ikke være nemmere.
Var lige på 250 km's tur i Tyskland idag, og lagde p.g.a. snakken bedre
mærke til "spejlæggene":
Udover at de er placeret med jævne mellemrum langs hovedvejene, så er de
placeret ved kryds, som også "trekant på spidsen" bruges, á lige op til
et kryds!
Man kan derved ikke være i tvivl om ens vigepligt:
Trekanten: ubetinget vigepligt!
Spejlægget: ingen vigepligt!
Ingen af delene: Højrevigepligt (som altså ér den grundlæggende
vigepligts-situation)!
--
Aremand.
| |
Schlæger (23-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 23-07-05 05:11 |
|
Armand wrote:
> Dr.Enduro wrote:
>> Armand wrote:
>>
>>>
>>> I Holland har jeg nydt at man i større udstrækning end herhjemme,
>>> benytter de små gule 'firkant på spidsen' - hovedvejsskilte, hvorved
>>> man f.eks. selv i byområder mindes om at man kører på en strækning
>>> hvor andre skal holde tilbage, eller modsat hvis de mangler!
>>>
>>
>>
>> Jep. De der firkantede skilte (de kaldes spejlæg) bliver også flittigt
>> brugt i Tyskland. Så hvis man kommer til et kryds, hvor der ikke er
>> sådan et skilt (de bruges fortrinsvis på større veje) eller et påbud om
>> vigepligt, så er det højre vigepligt, det kan da ikke være nemmere.
> Var lige på 250 km's tur i Tyskland idag, og lagde p.g.a. snakken bedre
> mærke til "spejlæggene":
> Udover at de er placeret med jævne mellemrum langs hovedvejene, så er de
> placeret ved kryds, som også "trekant på spidsen" bruges, á lige op til
> et kryds!
> Man kan derved ikke være i tvivl om ens vigepligt:
> Trekanten: ubetinget vigepligt!
> Spejlægget: ingen vigepligt!
> Ingen af delene: Højrevigepligt (som altså ér den grundlæggende
> vigepligts-situation)!
Du siger dermed, at i samtlige kryds, hvor du IKKE har nogen form for
vigepligt, står der et spejlæg for at vise dig, at du ingen vigepligt har
???
De må sørme da fylde godt op i trafikbilledet - især inden for bymæssig
bebyggelse ... :o/
Mch Schlæger
| |
Armand (23-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-07-05 22:14 |
|
Schlæger wrote:
> Armand wrote:
>
>> Dr.Enduro wrote:
>>
>>> Armand wrote:
>>>
>>>>
>>>> I Holland har jeg nydt at man i større udstrækning end herhjemme,
>>>> benytter de små gule 'firkant på spidsen' - hovedvejsskilte, hvorved
>>>> man f.eks. selv i byområder mindes om at man kører på en strækning
>>>> hvor andre skal holde tilbage, eller modsat hvis de mangler!
>>>>
>>>
>>>
>>> Jep. De der firkantede skilte (de kaldes spejlæg) bliver også
>>> flittigt brugt i Tyskland. Så hvis man kommer til et kryds, hvor der
>>> ikke er sådan et skilt (de bruges fortrinsvis på større veje) eller
>>> et påbud om vigepligt, så er det højre vigepligt, det kan da ikke
>>> være nemmere.
>
>
>> Var lige på 250 km's tur i Tyskland idag, og lagde p.g.a. snakken
>> bedre mærke til "spejlæggene":
>> Udover at de er placeret med jævne mellemrum langs hovedvejene, så er
>> de placeret ved kryds, som også "trekant på spidsen" bruges, á lige op
>> til et kryds!
>> Man kan derved ikke være i tvivl om ens vigepligt:
>> Trekanten: ubetinget vigepligt!
>> Spejlægget: ingen vigepligt!
>> Ingen af delene: Højrevigepligt (som altså ér den grundlæggende
>> vigepligts-situation)!
>
>
> Du siger dermed, at i samtlige kryds, hvor du IKKE har nogen form for
> vigepligt, står der et spejlæg for at vise dig, at du ingen vigepligt
> har ???
> De må sørme da fylde godt op i trafikbilledet - især inden for bymæssig
> bebyggelse ... :o/
>
Det slog mig undervejs, da jeg så sådanne, men jeg lægger ikke hovedet
på blokken for en 100% dækning og observationen var da også på åben
landevej!
På den anden side, så er dét da en mere relevant skiltning, end at
skilte med spejlæg for hver kilometer langs hovedvejene :-/
I Holland, hvor jeg i sin tid blev belært om brugen af spejlæggene i
by-område, var der masser af dem når først man fik øje for dem, så jeg
tror egentlig at det er dig der overdramatiserer :-/
--
Armand.
| |
Schlæger (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 24-07-05 05:56 |
|
Armand wrote:
> Schlæger wrote:
>> Armand wrote:
>>
>>> Dr.Enduro wrote:
>>>
>>>> Armand wrote:
>>>>
>>>>>
>>>>> I Holland har jeg nydt at man i større udstrækning end herhjemme,
>>>>> benytter de små gule 'firkant på spidsen' - hovedvejsskilte, hvorved
>>>>> man f.eks. selv i byområder mindes om at man kører på en strækning
>>>>> hvor andre skal holde tilbage, eller modsat hvis de mangler!
>>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Jep. De der firkantede skilte (de kaldes spejlæg) bliver også
>>>> flittigt brugt i Tyskland. Så hvis man kommer til et kryds, hvor der
>>>> ikke er sådan et skilt (de bruges fortrinsvis på større veje) eller
>>>> et påbud om vigepligt, så er det højre vigepligt, det kan da ikke
>>>> være nemmere.
>>
>>
>>> Var lige på 250 km's tur i Tyskland idag, og lagde p.g.a. snakken
>>> bedre mærke til "spejlæggene":
>>> Udover at de er placeret med jævne mellemrum langs hovedvejene, så er
>>> de placeret ved kryds, som også "trekant på spidsen" bruges, á lige op
>>> til et kryds!
>>> Man kan derved ikke være i tvivl om ens vigepligt:
>>> Trekanten: ubetinget vigepligt!
>>> Spejlægget: ingen vigepligt!
>>> Ingen af delene: Højrevigepligt (som altså ér den grundlæggende
>>> vigepligts-situation)!
>>
>>
>> Du siger dermed, at i samtlige kryds, hvor du IKKE har nogen form for
>> vigepligt, står der et spejlæg for at vise dig, at du ingen vigepligt
>> har ???
>> De må sørme da fylde godt op i trafikbilledet - især inden for bymæssig
>> bebyggelse ... :o/
>>
> Det slog mig undervejs, da jeg så sådanne, men jeg lægger ikke hovedet
> på blokken for en 100% dækning og observationen var da også på åben
> landevej!
> På den anden side, så er dét da en mere relevant skiltning, end at
> skilte med spejlæg for hver kilometer langs hovedvejene :-/
Umiddelbart synes jeg at det er "spild af skiltning", hvis der skal være
et skilt hver eneste gang, man roligt kan køre videre. Det ville efter min
mening være mere hensigtsmæssigt med tavler når der var højrevigepligt -
DER er jo virkelig grund til at være på vagt !!
Måske derfor er højrevigepligten i vid udstrækning erstattet af den
ubetingede do.
> I Holland, hvor jeg i sin tid blev belært om brugen af spejlæggene i
> by-område, var der masser af dem når først man fik øje for dem, så jeg
> tror egentlig at det er dig der overdramatiserer :-/
Jeg visualiserer bare en skilteskov på turen gennem Århus .... Nogle
steder ligger sidevejene så tæt, at det næppe er muligt at parkere lovligt
mellem to hjørner.
Mch Schlæger
| |
Anonym (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Anonym |
Dato : 24-07-05 13:40 |
|
Jeg er ved at tage kørekort til bil - og den holder ikke den med prioritet! Jeg er sikker på, min kørelære kan finde mange veje her i storkøbenhavn, hvor højrevigepligt, og ubetinget vigepligt skifter. Du kan altså ikke tale om vejens prioritet.
Vi har faktisk flere gange kørt på dem. (Jeg tror der er nogen ved nørrebro).
Dog holder en anden lov måske (endnu): Kører der bus på vejen (der har busstop), forekommer ikke højrevigepligt på vejen hvor det er busstop skilt.
Min kørelære er i øvrigt god til at finde sjove veje. Som eksempel findes et sted, hvor et kryds er gågade - men ikke nogen af vejene som kører til krydset.
Og der findes et sted med parkeringsskilt - hvor der står kun bus. Her må man godt standse, i modsætning til på en invalideparkeringsplads, og ved et rigtig busstop.
Enhver form for logik, bliver slået i jorden, når man har en god kørelære.
| |
Schlæger (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 24-07-05 15:53 |
|
Anonym wrote:
> Jeg er ved at tage kørekort til bil - og den holder ikke den med prioritet!
Jeg er sikker på, min kørelære kan finde mange veje her i storkøbenhavn, hvor
højrevigepligt, og ubetinget vigepligt skifter. Du kan altså ikke tale om
vejens prioritet.
> Vi har faktisk flere gange kørt på dem. (Jeg tror der er nogen ved nørrebro).
Jeg taler ikke om prioritet. Prøv at læse min beskrivelse.
Hvis du kan komme med bare ET eksempel på, at at højrevigepligt og ingen
vigepligt skifter, så skal du bare underrette vejmyndighederne.
Mch Schlæger
| |
Anonym (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Anonym |
Dato : 25-07-05 15:51 |
|
Jeg kan komme med masser af eksempler på, at højrevigepligt, og "ubetinget
vigepligt" for sidevejende skifter.
Du kan ikke altid forvente, at en vej er "overordnet" vej, blot fordi der er
veje med ubetinget vigepligt.
Du har ubetinget vigepligt i flere tilfælde:
1. Når man møder vigepligtstavle,
2. Ved Vigelinie (populært kaldet hajtænder),
3. Ved Stoplinie,
4. Hvor STOP tavlen er opsat,
5. Ved udkørsel fra parkeringsplads,
6. Ved udkørsel fra ejendom eller grundstykke,
7. Ved udkørsel fra tankstation el. lign.,
8. Ved udkørsel fra markvej eller sti,
9. Ved udkørsel fra gågade,
10. Ved udkørsel fra Opholds- og legeområde,
11. Ved møde med fly i lufthavnsområde,
12. Ved udkørsel over fortov, cykelsti, og over rabat, som er hævet over
kørebanen på den vej man kører ind på, eller som har en ændret belægning i
overkørslen, f.eks. brosten.
Som eksempel, kan du have mange små vilaveje, hvor det er højrevigepligt i
kryds, og hvor det også er ubetinget vigepligt fra ejendom eller grundstykke.
Det er meget normalt, at bruge højrevigepligt i sådanne områder, for øge
bilisternes opmærksomhed, og begrænse hastigheden. Man må ikke bare "suse" frem
og forbi, da det kan være børn som er på vejen.
Gennerelt gælder, at det ikke forekommer højrevigepligt, på en overodnet vej. En
overordnet vej, er ikke en vej, hvor der ikke forekommer ubetinget vigepligt.
Det forekommer ubetinget vigepligt, på de fleste underordnede veje.
Hvis derimod, at der kører bus på vejen, eller at den har midterstribe - så er
det en klart overordnet vej.
Der findes veje, hvor det er svært at afgøre, om det er overordnede veje, eller
ikke. F.eks. hvor sidevejene har vigepligt - indtil at man pludselig
overskrider en vej, der har lidt højere "prioritet" og hvor at vejen man kører
af, så har vigepligt. Da det kun sjældent er lyskryds, kan det være meget
farligt, og man skal passe på, at ikke falde i og tro, at fordi sidevejende har
hajtænder, så er man på en overordnet vej, og forventer ikke vigepligt.
Alligevel kan det være vigepligt, i næste kryds, hvor en større vej krydser. Det
kan også ske, at hvem som har vigepligt skifter, og at det skifter om det er
højrevigepligt, eller ubetinget vigepligt.
Har du derimod midterstribe, er det en overordnet vej.
Sun, 24 Jul 2005 14:52:35 +0000 (UTC), gertschlagerFJERN@hotmail.com (Schlæger)
skrev:
> Anonym wrote:
>
> > Jeg er ved at tage kørekort til bil - og den holder ikke den med prioritet!
> Jeg er sikker på, min kørelære kan finde mange veje her i storkøbenhavn, hvor
> højrevigepligt, og ubetinget vigepligt skifter. Du kan altså ikke tale om
> vejens prioritet.
> > Vi har faktisk flere gange kørt på dem. (Jeg tror der er nogen ved
nørrebro).
>
> Jeg taler ikke om prioritet. Prøv at læse min beskrivelse.
>
> Hvis du kan komme med bare ET eksempel på, at at højrevigepligt og ingen
> vigepligt skifter, så skal du bare underrette vejmyndighederne.
>
> Mch Schlæger
>
| |
Armand (14-08-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-08-05 12:32 |
|
Armand wrote:
> Schlæger wrote:
>
>> Armand wrote:
>>
>>
>>> Var lige på 250 km's tur i Tyskland idag, og lagde p.g.a. snakken
>>> bedre mærke til "spejlæggene":
>>> Udover at de er placeret med jævne mellemrum langs hovedvejene, så er
>>> de placeret ved kryds, som også "trekant på spidsen" bruges, á lige
>>> op til et kryds!
>>> Man kan derved ikke være i tvivl om ens vigepligt:
>>> Trekanten: ubetinget vigepligt!
>>> Spejlægget: ingen vigepligt!
>>> Ingen af delene: Højrevigepligt (som altså ér den grundlæggende
>>> vigepligts-situation)!
>>
>>
>>
>> Du siger dermed, at i samtlige kryds, hvor du IKKE har nogen form for
>> vigepligt, står der et spejlæg for at vise dig, at du ingen vigepligt
>> har ???
>> De må sørme da fylde godt op i trafikbilledet - især inden for
>> bymæssig bebyggelse ... :o/
>>
>
> Det slog mig undervejs, da jeg så sådanne, men jeg lægger ikke hovedet
> på blokken for en 100% dækning og observationen var da også på åben
> landevej!........
> I Holland, hvor jeg i sin tid blev belært om brugen af spejlæggene i
> by-område, var der masser af dem når først man fik øje for dem, så jeg
> tror egentlig at det er dig der overdramatiserer :-/
De to gange jeg sidenhen har været rundt omkring Flensborg har jeg fået
verificeret min første opfattelse:
Der står spejlæg i rigt omfang i trafikken hvilket må svare til tæt ved
100%, og typisk er de kun placeret i forbindelse med sideveje på din
højre hånd (hvilket også indbefatter kryds), hvor du ellers skulle holde
tilbage for trafikken á højrevigepligt.
Den eneste afvigelse jeg har kunnet notere er at i byområder står
spejlæggene plageret lige inden sidevejen, hvor de på landeveje, sjovt
nok, står placeret 6-8 meter efter(!) sidevejen!
--
Armand.
| |
Dr.Enduro (25-07-2005)
| Kommentar Fra : Dr.Enduro |
Dato : 25-07-05 14:43 |
|
Hej Armando
Det er rigtigt, hvad du siger, de der skilte står rigtig mange steder.
Reglen er dog, som jeg husker den, at der bare behøver stå et spejlæg.
Hele resten af vejen har man så forkørselsret, indtil man drejer hhv.
møder en "vigepligt-trekant", et stop-skilt eller et spejlæg med to
streger igennem. Faktisk står de der spejlæg også på mange lyskurve i
byerne, de bliver nemlig slukket om aftenen nogle steder, så trafikken
kan glide bedre.
--
Hilsen Jan
| |
Peter B. Juul (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 16-07-05 10:56 |
|
gertschlagerFJERN@hotmail.com (Schlæger) writes:
> Reglen om højrevigepligt er egentlig ret enkel. Højrevigepligt kan KUN
> forekomme som den første vigepligt på en vej, eller som en stribe
> efter hinanden - typisk i kvarterer med sideveje tæt efter
> hinanden. Hvis du har passeret en vej på din højre side, som havde
> ubetinget vigepligt, kan der ikke derefter forekomme en vej med
> højrevigepligt - før du selv har passeret en ubetinget vigepligt. Så
> starter "systematikken" forfra.
>
> Kan du følge beskrivelsen i tankerne ???
Jeg kan godt se, hvad du mener. Problemet var bare, at jeg for sent
fangede, at vi _var_ i et kvarter med højrevigepligter.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet
I speak only 0}._.{0 nogensinde. Det er også det svageste
for myself. O/ \O bind i serien." -Per Abrahamsen
| |
Schlæger (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-07-05 12:02 |
|
Peter B. Juul wrote:
> gertschlagerFJERN@hotmail.com (Schlæger) writes:
>> Reglen om højrevigepligt er egentlig ret enkel. Højrevigepligt kan KUN
>> forekomme som den første vigepligt på en vej, eller som en stribe
>> efter hinanden - typisk i kvarterer med sideveje tæt efter
>> hinanden. Hvis du har passeret en vej på din højre side, som havde
>> ubetinget vigepligt, kan der ikke derefter forekomme en vej med
>> højrevigepligt - før du selv har passeret en ubetinget vigepligt. Så
>> starter "systematikken" forfra.
>>
>> Kan du følge beskrivelsen i tankerne ???
> Jeg kan godt se, hvad du mener. Problemet var bare, at jeg for sent
> fangede, at vi _var_ i et kvarter med højrevigepligter.
Du har så lært det på den hårde måde - i modsætning til udenadlære. Det er
træls lærdom, men måske nyttig (man skal jo forsøge det positive i alt).
Mch Schlæger
| |
Peter B. Juul (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 16-07-05 12:20 |
|
gertschlagerFJERN@hotmail.com (Schlæger) writes:
> Du har så lært det på den hårde måde - i modsætning til
> udenadlære. Det er træls lærdom, men måske nyttig (man skal jo forsøge
> det positive i alt).
Jeg har skam heller ikke noget at indvende. Det er helt fair, at jeg
dumpede. Men ærgerligt - specielt fordi jeg normalt altid (eh. Tror
jeg.) er opmærksom på højrevigepligten.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved
I speak only 0}._.{0 hvad du taler om."
for myself. O/ \O -Lasse Rimmer.
| |
Schlæger (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-07-05 12:59 |
|
Peter B. Juul wrote:
> gertschlagerFJERN@hotmail.com (Schlæger) writes:
>> Du har så lært det på den hårde måde - i modsætning til
>> udenadlære. Det er træls lærdom, men måske nyttig (man skal jo forsøge
>> det positive i alt).
> Jeg har skam heller ikke noget at indvende. Det er helt fair, at jeg
> dumpede. Men ærgerligt - specielt fordi jeg normalt altid (eh. Tror
> jeg.) er opmærksom på højrevigepligten.
He-he. Det udsagn vil jeg gerne tage til mig .... Kunne ikke have sagt det
bedre.
Molsgade/Helgenæsgade i Århus centrum HAR heldigvis fået hajtænder. Det
var der, hvor min BE-kørekort-lærer brugte de ekstra pedaler.
Mch Schlæger
| |
Ulvir (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Ulvir |
Dato : 16-07-05 13:30 |
|
Peter B. Juul wrote:
> Jeg har skam heller ikke noget at indvende. Det er helt fair, at jeg
> dumpede. Men ærgerligt - specielt fordi jeg normalt altid (eh. Tror
> jeg.) er opmærksom på højrevigepligten.
Man kan også være udsat for at man står helt stille og glor dumt på
hindanden- men vinke den anden frem (som har forkørselsret), må man vist
heller ikke- det er vist kun politiet og millien der har lov til at
'dirigere traffikken'..
| |
Schlæger (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Schlæger |
Dato : 16-07-05 16:34 |
|
Ulvir wrote:
> Peter B. Juul wrote:
>> Jeg har skam heller ikke noget at indvende. Det er helt fair, at jeg
>> dumpede. Men ærgerligt - specielt fordi jeg normalt altid (eh. Tror
>> jeg.) er opmærksom på højrevigepligten.
> Man kan også være udsat for at man står helt stille og glor dumt på
> hindanden- men vinke den anden frem (som har forkørselsret), må man vist
> heller ikke- det er vist kun politiet og millien der har lov til at
> 'dirigere traffikken'..
Det var så et argument for kollektiv trafik. Så er man behageligt fritaget
for at tage stilling til den slags problemer ....
Mch Schlæger
| |
Soren Lindholt (17-07-2005)
| Kommentar Fra : Soren Lindholt |
Dato : 17-07-05 11:03 |
|
"Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote in message
news:42d8fdc7$0$38478$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Peter B. Juul wrote:
>
>> Jeg har skam heller ikke noget at indvende. Det er helt fair, at jeg
>> dumpede. Men ærgerligt - specielt fordi jeg normalt altid (eh. Tror
>> jeg.) er opmærksom på højrevigepligten.
>
> Man kan også være udsat for at man står helt stille og glor dumt på
> hindanden- men vinke den anden frem (som har forkørselsret), må man vist
> heller ikke- det er vist kun politiet og millien der har lov til at
> 'dirigere traffikken'..
>
>
Hehe.... Jeg er nogen gange i Canada. Der har de masser af kryds hvor det er
den førstankommende der også må køre først... det er lidt sært i starten ,
og det sker at folk holder og venter og tænker lidt over om det er uhøfligt
at køre frem osv..
Søren
| |
Anker Møller (26-07-2005)
| Kommentar Fra : Anker Møller |
Dato : 26-07-05 10:21 |
|
Peter B. Juul skrev:
> Er der nogen, der vil være med til at starte en folkebevægelse mod
> højrevigepligt?
>
>
Folkebevægelsen er vel allerede startet.
Jeg oplever jævnligt at måtte foretage katastrofeopbremsninger på grund
af billister, der ikke kender til højrevigepligt eller bare mener at de
altid har forkørselret.
/anker
| |
Anonym (27-07-2005)
| Kommentar Fra : Anonym |
Dato : 27-07-05 17:11 |
|
Du skal altid være opmærksom på bilister der ikke overholder sin højrevigepligt, og det burde derfor ikke være "katastrofeopbremsninger".
Højrevigepligt er typisk (altid) på steder, hvor du ikke bør hurtigt.
Tue, 26 Jul 2005 11:20:54 +0200, Anker Møller <tdm850@mollers.nu> skrev:
> Peter B. Juul skrev:
> > Er der nogen, der vil være med til at starte en folkebevægelse mod
> > højrevigepligt?
> >
> >
>
> Folkebevægelsen er vel allerede startet.
>
> Jeg oplever jævnligt at måtte foretage katastrofeopbremsninger på grund
> af billister, der ikke kender til højrevigepligt eller bare mener at de
> altid har forkørselret.
>
> /anker
| |
|
|