|
| Gæt en motorskade... Fra : tb |
Dato : 11-07-05 08:25 |
|
Har en gammel reservemotor til en cbr1k jeg ville prøve at få køreklar.
Kender ikke dens baggrund, men den har nogle sære fejl, som jeg undrer mig
over hvad kan være opstået af. Kan I hjælpe ?
1 : 13 ud af 16 ventiler skæve. Slutter tæt, men kan pga deres bøjning
meget dårligt bevæge sig i ventilrør.
2 : knastkæde meget slidt/revet på bagsiden. Virker som om noget har været i
klemme mellem den og tandhjul
3 : Masser af ridser på indersiden af gearkassemetallet i bunden af motoren
4 : Masser af metalpartikler i bunden.
Derudover kan jeg ikke finde fejl. Knastaksler fine. Ingen slør i lejrer.
Hvad kan den have været udsat for ?
| |
Torben Scheel (11-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 11-07-05 09:35 |
|
tb wrote:
> Har en gammel reservemotor til en cbr1k jeg ville prøve at få køreklar.
> Kender ikke dens baggrund, men den har nogle sære fejl, som jeg undrer mig
> over hvad kan være opstået af. Kan I hjælpe ?
>
> 1 : 13 ud af 16 ventiler skæve. Slutter tæt, men kan pga deres bøjning
> meget dårligt bevæge sig i ventilrør.
> 2 : knastkæde meget slidt/revet på bagsiden. Virker som om noget har været i
> klemme mellem den og tandhjul
> 3 : Masser af ridser på indersiden af gearkassemetallet i bunden af motoren
> 4 : Masser af metalpartikler i bunden.
>
> Derudover kan jeg ikke finde fejl. Knastaksler fine. Ingen slør i lejrer.
> Hvad kan den have været udsat for ?
>
>
18000 RPM?
--
vh
Torben
| |
tb (11-07-2005)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 11-07-05 13:00 |
|
>> 1 : 13 ud af 16 ventiler skæve. Slutter tæt, men kan pga deres bøjning
>> meget dårligt bevæge sig i ventilrør.
....
>> Hvad kan den have været udsat for ?
> 18000 RPM?
Hæ. Ja det er da et rigtigt godt bud. Har ikke fundet ud af om der er
omdrejningsbegrænser på, men jeg tror det umiddelbart ikke. Og manden jeg
købte den af kunne meget vel være en 18k rpm type (ingen fordomme her
Men jeg havde dog troet, at stemplerne ville have taget skade også så ?
| |
BikerB (11-07-2005)
| Kommentar Fra : BikerB |
Dato : 11-07-05 10:20 |
|
tb wrote:
> Har en gammel reservemotor til en cbr1k jeg ville prøve at få køreklar.
> Kender ikke dens baggrund, men den har nogle sære fejl, som jeg undrer mig
> over hvad kan være opstået af. Kan I hjælpe ?
> 1 : 13 ud af 16 ventiler skæve. Slutter tæt, men kan pga deres bøjning
> meget dårligt bevæge sig i ventilrør.
> 2 : knastkæde meget slidt/revet på bagsiden. Virker som om noget har været i
> klemme mellem den og tandhjul
> 3 : Masser af ridser på indersiden af gearkassemetallet i bunden af motoren
> 4 : Masser af metalpartikler i bunden.
> Derudover kan jeg ikke finde fejl. Knastaksler fine. Ingen slør i lejrer.
> Hvad kan den have været udsat for ?
Hvis knastkæden er for slidt eller strammeren er i stykker kan
motorbremsning være særdeles usund. Ventilerne kan komme ned og ramme
stemplerne med bøjning til følge... Måske det var et bud?
Alternativt: knastkæden har været timet forkert og motoren startet op =>
ca samme som ovenstående...
Bare et par ideer.
\BB
| |
Steen L. Eriksen (11-07-2005)
| Kommentar Fra : Steen L. Eriksen |
Dato : 11-07-05 12:28 |
|
For mig lyder det som om den har fået en god gammeldags tæsk.
Håndtaget i bund i et lavt gear og lade den tage omdrejninger,
formentlig igennem og ud af det røde felt på omdrejningstælleren.
Overdrejet. Overdrejningen kan også stamme fra en gearkasse der ikke
kan fastholdes i gear, men gerne vil ''ralle'' i ''frigear'' mellem to
gear. Spånerne i olien kan være fra gearkassen, hvis de er magnetiske.
Er spånnerne IKKE magnetiske er det enten hvidmatal fra lejerne, eller
aluminium fra motorblokken.
Det kunne også være at knastkæden har hoppet en tand på et af
tandhjulene, motoren er gået ud af takt, med bøjede ventiler til
følge.
Den har garanteret flere overraskelser til dig, når du får den skildt
HELT ad.
On Mon, 11 Jul 2005 09:25:05 +0200, "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:
>Har en gammel reservemotor til en cbr1k jeg ville prøve at få køreklar.
>Kender ikke dens baggrund, men den har nogle sære fejl, som jeg undrer mig
>over hvad kan være opstået af. Kan I hjælpe ?
>
>1 : 13 ud af 16 ventiler skæve. Slutter tæt, men kan pga deres bøjning
>meget dårligt bevæge sig i ventilrør.
>2 : knastkæde meget slidt/revet på bagsiden. Virker som om noget har været i
>klemme mellem den og tandhjul
>3 : Masser af ridser på indersiden af gearkassemetallet i bunden af motoren
>4 : Masser af metalpartikler i bunden.
>
>Derudover kan jeg ikke finde fejl. Knastaksler fine. Ingen slør i lejrer.
>Hvad kan den have været udsat for ?
>
>
| |
Armand (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-07-05 00:48 |
|
Steen L. Eriksen wrote:
>
> Det kunne også være at knastkæden har hoppet en tand på et af
> tandhjulene, motoren er gået ud af takt, med bøjede ventiler til
> følge.
>
Dén tilslutter jeg mig!
--
Armand.
| |
tb (12-07-2005)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 12-07-05 08:08 |
|
>> Det kunne også være at knastkæden har hoppet en tand på et af
>> tandhjulene, motoren er gået ud af takt, med bøjede ventiler til
>> følge.
>
> Dén tilslutter jeg mig!
Hvordan vil det ske ? Med mindre kæden er ekstremt slidt (lang). Og er det
tilfældet vil den vel have raslet som jeg ved ikke hvad. Kan man med en
eller anden kørestil få den til at hoppe? Og en enkelt tand er vel næsten
ikke nok til ligefrem at få ventilerne til at kysse stemplerne
| |
Steen L. Eriksen (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Steen L. Eriksen |
Dato : 12-07-05 11:01 |
|
Slidt motor, dårligt justeret eller defekt knastkædestrammer, kraftig
pludselig ændring i motorens omdrejningstal (fuld gas i et lavt gear,
to gear ned ved motorbremsning eller frigear mellem to gear med hanen
i bund) vil kunne være pausible forklaringer på en ''hoppet''
knastkæde.
En knastaksel, der er ude af takt, vil ALTID resultere i motorhavari.
Moderne motorer, opstod da japanerne begyndte at lave motorcykler, har
så snævre tolerancer at der ikke er plads til at gå ud af takt. Det er
prisen for at ville have en højtydende motor.
Steen L. Eriksen
DucSt3
On Tue, 12 Jul 2005 09:08:20 +0200, "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote:
>>> Det kunne også være at knastkæden har hoppet en tand på et af
>>> tandhjulene, motoren er gået ud af takt, med bøjede ventiler til
>>> følge.
>>
>> Dén tilslutter jeg mig!
>
>
>Hvordan vil det ske ? Med mindre kæden er ekstremt slidt (lang). Og er det
>tilfældet vil den vel have raslet som jeg ved ikke hvad. Kan man med en
>eller anden kørestil få den til at hoppe? Og en enkelt tand er vel næsten
>ikke nok til ligefrem at få ventilerne til at kysse stemplerne
>
>
| |
Armand (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-07-05 18:33 |
|
tb wrote:
>>>Det kunne også være at knastkæden har hoppet en tand på et af
>>>tandhjulene, motoren er gået ud af takt, med bøjede ventiler til
>>>følge.
>>
>>Dén tilslutter jeg mig!
>
>
>
> Hvordan vil det ske ? Med mindre kæden er ekstremt slidt (lang). Og er det
> tilfældet vil den vel have raslet som jeg ved ikke hvad. Kan man med en
> eller anden kørestil få den til at hoppe? Og en enkelt tand er vel næsten
> ikke nok til ligefrem at få ventilerne til at kysse stemplerne
>
>
Færdig kædestramme-mekanisme :-/
Dét er tilsyneladende en af de ofte sete (men aldrig nævnte) fejl på
CBR600, så hvorfor ikke på Kilo'en også?
Hvordan foregår ventiljusteringen?
Ifald at det en med "under bucket shims" så knasterne skal ud for at
udskifte fornødne shims, kan mekanikeren (ejeren?) have fået lagt
knasterne i ude af takt :-/
At det ikke er hele stakken, eller hele den ene side tyder forøvrigt på
at det kan være sket i opstartsøjeblikket og motoren er gået i stå før
de sidste ventiler har kommet i klemme
--
Armand.
--
Armand.
| |
tb (12-07-2005)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 12-07-05 18:37 |
|
>>
> Færdig kædestramme-mekanisme :-/
> Dét er tilsyneladende en af de ofte sete (men aldrig nævnte) fejl på
> CBR600, så hvorfor ikke på Kilo'en også?
Jep. en typisk fejl for den store også. Plejer dog blot at give mere
motorraslen.
> Hvordan foregår ventiljusteringen?
Vippearme med stilleskrue.
> At det ikke er hele stakken, eller hele den ene side tyder forøvrigt på at
> det kan være sket i opstartsøjeblikket og motoren er gået i stå før de
> sidste ventiler har kommet i klemme
Altså en hjemmeskruer der ikke lige havde læste hele haynes først
| |
Ukendt (13-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-07-05 08:09 |
|
tb skrev i meddelelsen ...
>>>
>> Færdig kædestramme-mekanisme :-/
>> Dét er tilsyneladende en af de ofte sete (men aldrig nævnte) fejl på
>> CBR600, så hvorfor ikke på Kilo'en også?
>
>Jep. en typisk fejl for den store også. Plejer dog blot at give mere
>motorraslen.
Det kommer an på kæden, typisk sidder der i nyere mc-er en hyvochain meget
lig en tandrem, og de skal holdes stramme, ellers tander de med sikkerhed på
et tidspunkt over. En rullekæde skal være meget slap før det samme sker,
faktisk vil den inden den når punktet hvor den kan tande over, lyde komplet
ulideligt, samt være på vej til at slide sig ud gennem motorblokken.
På VTR'en sidder der to hyvochains med hver sin "skodstrammer", og opgiver
strammeren helt, så er der dømt havari. Nu er det sjældent at strammeren
opgiver i et hug, som regel går delene fast i gammel stift olie, og en
rensning af delene gør underværker
Strammerprincippet, med den optrukne "urfjeder" er såmænd fint nok, den
lægger et ensartet tryk på kæden uanset hvor slidt kæden er. Men det OEM
firma der laver disse strammere, til flere mc-producenter, har vægtet lave
produktionsomkostningerne for højt i forhold til nøjagtighed og holdbarhed i
strammeren. De er simpelthen for uensartede, og sliddet i strammeren er for
stort fordi at delene ikke passer sammen.
mvh
Orla
| |
MKS - 74 (12-07-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 12-07-05 18:45 |
|
On Tue, 12 Jul 2005 19:32:48 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Færdig kædestramme-mekanisme :-/
>Dét er tilsyneladende en af de ofte sete (men aldrig nævnte) fejl på
>CBR600, så hvorfor ikke på Kilo'en også?
Det er noget sludder - det er netop en af de ofte nævnte problemer med
alle CBR'ere såvel 600, 900, 1000 og 1100. Der findes iøvrigt flere
udgaver af knastkædestrammerne der kan kendes og differentieres på den
farvede prik, sædvanligvis kun et auditivt problem, der dog i yderste
konsekvens (sjældent) kan resultere i mistiming såfremt det komplet
ignoreres. Udskiftning iøvrigt en ganske lille operation, som de
fleste vil kunne udføre.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Armand (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-07-05 23:23 |
|
MKS - 74 wrote:
> On Tue, 12 Jul 2005 19:32:48 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>
>>Færdig kædestramme-mekanisme :-/
>>Dét er tilsyneladende en af de ofte sete (men aldrig nævnte) fejl på
>>CBR600, så hvorfor ikke på Kilo'en også?
>
>
> Det er noget sludder - det er netop en af de ofte nævnte problemer med
> alle CBR'ere såvel 600, 900, 1000 og 1100. Der findes iøvrigt flere
> udgaver af knastkædestrammerne der kan kendes og differentieres på den
> farvede prik,
Hvilket giver mig erindringer om flerfoldige mod's på VF'ernes
smøresystem, hvoraf man kan udlede at de første af slagsen også var kiks.
Hvad fanden er det med Honda's udviklings-ingeniører? Regner man
designfejl for så utænkelige (hvilket passer fint ind i mine ældgamle
Honda-fordomme) at man har sat praktikanter til at varetage modifikation
og udvikling???
--
Armand.
| |
Ukendt (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-07-05 22:22 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>Færdig kædestramme-mekanisme :-/
>Dét er tilsyneladende en af de ofte sete (men aldrig nævnte) fejl på
>CBR600, så hvorfor ikke på Kilo'en også?
Hvis den også har "urfjeder" modellen kan det ikke undre. Det er et
underlødigt OEM produkt som jeg nyligt opdagede også sad på en GPX600
mvh
Orla
| |
tb (13-07-2005)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 13-07-05 11:49 |
|
>>Færdig kædestramme-mekanisme :-/
>>Dét er tilsyneladende en af de ofte sete (men aldrig nævnte) fejl på
>>CBR600, så hvorfor ikke på Kilo'en også?
>
>
> Hvis den også har "urfjeder" modellen kan det ikke undre. Det er et
> underlødigt OEM produkt som jeg nyligt opdagede også sad på en GPX600
Det er det dog ikke. Ligner mere en koblingfjeder. Kan dog se på
erstatnings knast strammere at de er ændret lidt, så man har vel erkendt, at
tingene ikke spiller.
Meen, de gamle VFR ejere med tandhjul istedet for knastkæde må da side og
godte sig lidt nu
| |
Ukendt (13-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-07-05 12:09 |
|
tb skrev i meddelelsen ...
>> Hvis den også har "urfjeder" modellen kan det ikke undre. Det er et
>> underlødigt OEM produkt som jeg nyligt opdagede også sad på en GPX600
>
>Det er det dog ikke. Ligner mere en koblingfjeder. Kan dog se på
>erstatnings knast strammere at de er ændret lidt, så man har vel erkendt,
at
>tingene ikke spiller.
Med urfjeder mener jeg tætvundet fjeder som trækkes op, ikke den "originale
ur bladfjeder". Se evt.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/camchain/chain.html
>Meen, de gamle VFR ejere med tandhjul istedet for knastkæde må da side og
>godte sig lidt nu
Sikkert, men tænk så på det "justeringshelvede" de skal igennem ved et skift
af toppakning. :-| Nej, det er faktisk en rigtig god idé med tandhjul omend
dyrt og tungt.
mvh
Orla
| |
tb (13-07-2005)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 13-07-05 15:10 |
|
>>Det er det dog ikke. Ligner mere en koblingfjeder. Kan dog se på
>>erstatnings knast strammere at de er ændret lidt, så man har vel erkendt,
> at
>>tingene ikke spiller.
>
> Med urfjeder mener jeg tætvundet fjeder som trækkes op, ikke den
> "originale
> ur bladfjeder". Se evt.
CBRerne har en knasttrammer der sidder mellem knastkæden og trækker
knastkæden ind mod sig selv (giver samme resultat som en udenfor der trykker
ind). Hvorfor de har valgt dette design fatter jeg ikke, men måske er det
dét der er CBRernes problem...
>>Meen, de gamle VFR ejere med tandhjul istedet for knastkæde må da side og
>>godte sig lidt nu
>
> Sikkert, men tænk så på det "justeringshelvede" de skal igennem ved et
> skift
> af toppakning. :-| Nej, det er faktisk en rigtig god idé med tandhjul
> omend
> dyrt og tungt.
Hmm, tjae. Om ikke andet har de to topstykker, og den del kan jeg godt
undvære
| |
|
|