|
| Vask og regøring Fra : Ulfo |
Dato : 10-07-05 21:59 |
|
Jeg har nu købt min første motorcykel (GS500), og den skal selvfølgelig
passes og plejes. Mit spørgsmål er nu, hvad man skal bruge til at vaske og
rengøre den med, hvor og hvordan? Den skal selfølgelig have den helt store
tur.
Hvilke vidundermidler og husmor-tricks kender I, til fælge, sædet, motoren,
kæden, tanken og alt det andet?
På forhånd tak
Ulrik
| |
Ronni Jensen (10-07-2005)
| Kommentar Fra : Ronni Jensen |
Dato : 10-07-05 22:26 |
|
> Hvilke vidundermidler og husmor-tricks kender I, til fælge, sædet,
> motoren, kæden, tanken og alt det andet?
>
Fælge: fælgrens
Kæde: tændvæske (petroleum, bruger som regel lugtfri)
Resten: autoshampoo og evt Autosol
Og husk for alt i verden at lade være med at bruge grove køkkensvampe,
stålbørster og hvad folk ellers finder på for at få skrabt fluerne og
mågelortene af cyklen.. brug en blød autosvamp eller lign.
Efter en gang fælgrens, gi'r jeg godt nok fælgene en tur med en blød
opvaskebørste (lidt nemmere at komme til med), men ellers er det vist meget
forskelligt hvad folk bruger - lige fra piberensere til tandbørster
--
Med venlig hilsen,
Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649
| |
Kong (10-07-2005)
| Kommentar Fra : Kong |
Dato : 10-07-05 22:34 |
|
Jeg pakker fronten af cyklen ind i avis papir og gør det vådt med lunken
sæbevand, lader det sidde på ca 5 min hvorefter alle insekter er opløst og
kan skylles let af. Giver ingen ridser eller lig. pga skrubning.
/Palle
"Ulfo" <sulfo@clanbug.dk> wrote in message
news:42d18c16$0$60737$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har nu købt min første motorcykel (GS500), og den skal selvfølgelig
> passes og plejes. Mit spørgsmål er nu, hvad man skal bruge til at vaske og
> rengøre den med, hvor og hvordan? Den skal selfølgelig have den helt store
> tur.
>
> Hvilke vidundermidler og husmor-tricks kender I, til fælge, sædet,
> motoren, kæden, tanken og alt det andet?
>
> På forhånd tak
>
> Ulrik
>
| |
Mikael Jørgensen (11-07-2005)
| Kommentar Fra : Mikael Jørgensen |
Dato : 11-07-05 04:12 |
|
/snip
>hvad man skal bruge til at vaske og
> rengøre den med, hvor og hvordan? Den skal selfølgelig have den helt store
> tur.
/snip
Hej.
Tillykke med din bike!
Jeg har selv en GS500, med hvide fælge, og de er nemme at svine til... Jeg
har eksperimenteret med mange ting! Jeg gjorde mig selv den tjeneste at
købe en haveslange med sådan en pistol på, og hver dag når jeg kommer hjem
(biken er mit primære transportmiddel) skyller jeg fælgene med kold vand,
og tører dem over med en engangskarklud. Sker det jeg glemmer det i en
periode, så bruger jeg først fælgerens som næsten altid virker, derefter
WD40 hvis det sidder godt fast og er de helt sorte må jeg nok indrømme jeg
en enkelt gang har brugt rense benzin... (skyllede hurtigt det af med
vand, har hørt lakken ikke havde vildt godt af det).
Selve min kåbe har jeg købt noget mc rens nede ved min mc dealer som
virker ganske godt. Forlygten får bare med lidt vand og knofedt.
Mit største problem jeg står med tilbage er kalken i vandet, har gået og
kigget efter et filter som kunne sættes på slangen som tog det men har
ikke fundet noget endnu, det jeg bruger er et vaske skind fra
tankstationen, virker nu også meget godt.
Mine lameller på motoren (sorte) sidder der dog altid kalk på.
Hvis biken skal skinne rigtigt meget har jeg noget, protect and shine, som
jeg sprøjter på den, og evt. noget silicone spray.
Det mest effektive mod hård snavs er indtil nu rense benzinen.
Mvh.
Mikael Jørgensen.
| |
Squish (11-07-2005)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 11-07-05 08:03 |
|
Mikael Jørgensen wrote:
> /snip
>
>> hvad man skal bruge til at vaske og rengøre den med, hvor og hvordan?
>> Den skal selfølgelig have den helt store tur.
>
> Mit største problem jeg står med tilbage er kalken i vandet, har gået og
> kigget efter et filter som kunne sættes på slangen som tog det men har
> ikke fundet noget endnu, det jeg bruger er et vaske skind fra
> tankstationen, virker nu også meget godt.
>
> Mine lameller på motoren (sorte) sidder der dog altid kalk på.
Gør som jeg: Brug regnvand! Eller tilsæt afspændingsmiddel (til
opvaskemaskinen) i vaskevandet.
--
Squish
VFR750F
CB400F
| |
Tommy Fer (11-07-2005)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 11-07-05 08:02 |
|
> Det mest effektive mod hård snavs er indtil nu rense benzinen.
Prøv med lampe olie
mvh Tommy Fer
| |
christian (11-07-2005)
| Kommentar Fra : christian |
Dato : 11-07-05 08:03 |
|
Jeg har smuttet forbi den lokale thansen og købt noget auo shampoo, så den
lige kan blive sruppet bag ørne.Brugern alm blød børste af dem mn kn sættepå
hae slangen.
Der efter har jeg også købt deres voks der ude, så man lige kan polere den
bagefter vask.
"Ulfo" <sulfo@clanbug.dk> wrote in message
news:42d18c16$0$60737$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har nu købt min første motorcykel (GS500), og den skal selvfølgelig
> passes og plejes. Mit spørgsmål er nu, hvad man skal bruge til at vaske og
> rengøre den med, hvor og hvordan? Den skal selfølgelig have den helt store
> tur.
>
> Hvilke vidundermidler og husmor-tricks kender I, til fælge, sædet,
> motoren, kæden, tanken og alt det andet?
>
> På forhånd tak
>
> Ulrik
>
| |
Richard (11-07-2005)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 11-07-05 10:40 |
|
Ulfo wrote:
> Jeg har nu købt min første motorcykel (GS500), og den skal selvfølgelig
> passes og plejes. Mit spørgsmål er nu, hvad man skal bruge til at vaske og
> rengøre den med, hvor og hvordan? Den skal selfølgelig have den helt store
> tur.
Hvor brugt og snavset er den da? Vask med vand er sikkert nødvendigt til
godt snavsede mc'er, der kører i regnvejr og på grusveje. Men der er
IMHO ingen grund til at udsætte en mc for unødigt vand, herunder til
rengøring - tør blanke og klarlaklakerede metaldele af i
lampeolie/lugtfri petroleum og de lakerede i vinter- eller sprøjtevoks,
når du kommer hjem fra dine ture, tørvask med andre ord
De kroge, du ikke kommer ind i, beskyttes af den rest af vintervoks, du
ikke fik tørret af i foråret. Her af følger, at uanset hvordan du
opbevarere mc'en til vinter, er det en god idé at sprøjte den ind i etr
tykkere eller tyndere lag vintervoks IMHO
Motorex Protect&Shine 645 kan var,t anbefales som vintervoks - de er
også god til den nævnte rengøring, men bare alt for dyr - lampeolie gør
rengøringen lige så godt, men konserverer dårligere pga sin flygtigere
konsistens og mangel på voksdele.
Alaska silicone på sprøjteflaske er god til gummidele - og til at friske
den sorte farve på lakerede motordele. Se meget mere om pleje og
vinterkonservering i de ældre indlæg herinde
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Ole Hansen (16-07-2005)
| Kommentar Fra : Ole Hansen |
Dato : 16-07-05 09:17 |
|
Richard wrote:
> Motorex Protect&Shine 645 kan var,t anbefales som vintervoks - de er
> også god til den nævnte rengøring, men bare alt for dyr - lampeolie gør
> rengøringen lige så godt, men konserverer dårligere pga sin flygtigere
> konsistens og mangel på voksdele.
Det har jeg, med stor fornøjelse, brugt på mine fælge efter grundig
rengøring. De er meget nemmere at gøre rene efterfølgene..
--
Ole Hansen
| |
Lasse Nygaard (28-03-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 28-03-06 18:52 |
|
Når man nu har en "Fritliggende" motor som jeg, hvordan rengøres den så
let efter en saltet tur?
Jeg har tænkt lidt på at fjerne tanken og sprøjte en masse Vanish på, da
det indtil videre har fjernet alt andet skidt let jeg har haft problemer
med. (Dog ikke på mc'en endnu)
Hvad siger i?
| |
Jes Vestervang (28-03-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 28-03-06 19:12 |
|
Lasse Nygaard <nugiz@compuclub.dk> writes:
> Jeg har tænkt lidt på at fjerne tanken og sprøjte en masse Vanish på,
> da det indtil videre har fjernet alt andet skidt let jeg har haft
> problemer med. (Dog ikke på mc'en endnu)
Når du bruger noget fedtopløsende er det under alle omstændigheder
kritisk at det får metallet givet et beskyttende lag olie, ellers
korroderer alt i en grusom fart.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Lasse Nygaard (28-03-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 28-03-06 22:14 |
|
Jes Vestervang skrev:
> Lasse Nygaard <nugiz@compuclub.dk> writes:
>
>> Jeg har tænkt lidt på at fjerne tanken og sprøjte en masse Vanish på,
>> da det indtil videre har fjernet alt andet skidt let jeg har haft
>> problemer med. (Dog ikke på mc'en endnu)
>
> Når du bruger noget fedtopløsende er det under alle omstændigheder
> kritisk at det får metallet givet et beskyttende lag olie, ellers
> korroderer alt i en grusom fart.
Tænker du på en bestemt slags olie?
| |
Jes Vestervang (28-03-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 28-03-06 22:20 |
|
Lasse Nygaard <nugiz@compuclub.dk> writes:
> Jes Vestervang skrev:
>> Lasse Nygaard <nugiz@compuclub.dk> writes:
>>
>>> Jeg har tænkt lidt på at fjerne tanken og sprøjte en masse Vanish
>>> på, da det indtil videre har fjernet alt andet skidt let jeg har
>>> haft problemer med. (Dog ikke på mc'en endnu)
>> Når du bruger noget fedtopløsende er det under alle omstændigheder
>> kritisk at det får metallet givet et beskyttende lag olie, ellers
>> korroderer alt i en grusom fart.
>
> Tænker du på en bestemt slags olie?
Egentlig ikke, men WD40 er da et godt udgangspunkt. Må det være grimt
tager man bare noget undervognsbehandling
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Armand (29-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-03-06 00:13 |
|
Lasse Nygaard wrote:
> Jes Vestervang skrev:
>> Lasse Nygaard <nugiz@compuclub.dk> writes:
>>
>>> Jeg har tænkt lidt på at fjerne tanken og sprøjte en masse Vanish på,
>>> da det indtil videre har fjernet alt andet skidt .....
>>
>> Når du bruger noget fedtopløsende er det under alle omstændigheder
>> kritisk at det får metallet givet et beskyttende lag olie, ellers
>> korroderer alt i en grusom fart.
> Tænker du på en bestemt slags olie?
Tag nærmere Jes' betragtning som et råd imod grundig affedtning :-|
Hvis det er salt du kæmper mod, hvorfor så bruge fedt opløsende
rengøringesmidler (incl. almindelige sæber)? Salt opløses ganske let af
rent vand, så en afskylning bør være tilstrækkelig!
MKS har før talt imod salthysteriet med ord om at motorcyklen er en
brugsting og at den ikke lige synker sammen næste efterår p.g.a.
saltpåvirkning, og min mening er lidt i samspil dermed: hvis man ikke
vælger at holde sin motorcykel 100% upåvirket af salt, så er det lidt at
stikke blår i øjnene på sig selv at udføre alskens ritualer for at
minimere påvirkningen fra kemikaliet :-|
Faktisk tror jeg at kørsel på tørre salt-hvide veje i bund og grund er
mindre skadeligt end efterfølgende at spule de opløste tørre saltkager ind
i alle kroge og gevind :-|
Og så er der lige et hængeparti fra sidste forår:
Jeg mindes at have set en jingle hvor Leth fjernede saltrande fra
ruskindssko v.h.a. skummetmælk!
- Er der nogen der kan huske at havde set hele programmet og derfor også
husker argumentet for skummetmælken?
- Er der evt. andre mere kemi-kyndige, der kan gennemskue tricket?
Der hvor jeg vil hen, er om det er et mirakelmiddel som også med succes
kan bruges mod vejsalt på motorcyklen!
--
Armand.
| |
Ronni Jensen (29-03-2006)
| Kommentar Fra : Ronni Jensen |
Dato : 29-03-06 00:23 |
|
> - Er der evt. andre mere kemi-kyndige, der kan gennemskue tricket?
> Der hvor jeg vil hen, er om det er et mirakelmiddel som også med
> succes kan bruges mod vejsalt på motorcyklen!
>
Hehe gad fandme godt se naboens ansigtsudtryk hvis jeg stod og
gennemspulede Vifferen i indkørslen med Mini Mælk fra Arla!!
Og nu vi er ved det - når kommunerne alligevel smider så meget salt hver
vinter, hvorfor afslutter de så ikke saltningsperioden med en mælke-spuling
af selvsamme gader og stræder om foråret?
--
Med venlig hilsen,
Ronni Jensen
Honda VFR 750 RC36
http://www.dfmc.dk/?id=649
| |
Armand (29-03-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-03-06 00:41 |
|
Ronni Jensen wrote:
>> - Er der evt. andre mere kemi-kyndige, der kan gennemskue tricket?
>> Der hvor jeg vil hen, er om det er et mirakelmiddel som også med
>> succes kan bruges mod vejsalt på motorcyklen!
>>
> Hehe gad fandme godt se naboens ansigtsudtryk hvis jeg stod og
> gennemspulede Vifferen i indkørslen med Mini Mælk fra Arla!!
Det er vel ikke værre end alle de vinterplagede motorcyklister der dagligt
lige tester bussens forlygteglas for salt ved at slikke på det
--
Armand.
| |
Torben Scheel (29-03-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 29-03-06 06:35 |
|
Ronni Jensen wrote:
> Og nu vi er ved det - når kommunerne alligevel smider så meget salt hver
> vinter, hvorfor afslutter de så ikke saltningsperioden med en mælke-spuling
> af selvsamme gader og stræder om foråret?
>
Fordi vores ytringsfrihed forbyder os at støtte Arla?
--
vh
Torben
| |
Lasse Nygaard (29-03-2006)
| Kommentar Fra : Lasse Nygaard |
Dato : 29-03-06 12:38 |
|
Armand skrev:
> Lasse Nygaard wrote:
>
>> Jes Vestervang skrev:
>>> Lasse Nygaard <nugiz@compuclub.dk> writes:
>>>
>>>> Jeg har tænkt lidt på at fjerne tanken og sprøjte en masse Vanish på,
>>>> da det indtil videre har fjernet alt andet skidt .....
>>>
>>> Når du bruger noget fedtopløsende er det under alle omstændigheder
>>> kritisk at det får metallet givet et beskyttende lag olie, ellers
>>> korroderer alt i en grusom fart.
>
>> Tænker du på en bestemt slags olie?
>
> Tag nærmere Jes' betragtning som et råd imod grundig affedtning :-|
>
> Hvis det er salt du kæmper mod, hvorfor så bruge fedt opløsende
> rengøringesmidler (incl. almindelige sæber)? Salt opløses ganske let af
> rent vand, så en afskylning bør være tilstrækkelig!
>
> MKS har før talt imod salthysteriet med ord om at motorcyklen er en
> brugsting og at den ikke lige synker sammen næste efterår p.g.a.
> saltpåvirkning, og min mening er lidt i samspil dermed: hvis man ikke
> vælger at holde sin motorcykel 100% upåvirket af salt, så er det lidt at
> stikke blår i øjnene på sig selv at udføre alskens ritualer for at
> minimere påvirkningen fra kemikaliet :-|
> Faktisk tror jeg at kørsel på tørre salt-hvide veje i bund og grund er
> mindre skadeligt end efterfølgende at spule de opløste tørre saltkager
> ind i alle kroge og gevind :-|
>
> Og så er der lige et hængeparti fra sidste forår:
> Jeg mindes at have set en jingle hvor Leth fjernede saltrande fra
> ruskindssko v.h.a. skummetmælk!
> - Er der nogen der kan huske at havde set hele programmet og derfor også
> husker argumentet for skummetmælken?
> - Er der evt. andre mere kemi-kyndige, der kan gennemskue tricket?
> Der hvor jeg vil hen, er om det er et mirakelmiddel som også med succes
> kan bruges mod vejsalt på motorcyklen!
>
Det var på en våd saltet vej, derfor er det ikke særlig kønt mere, jeg
fik den gjort rent over det meste lige efter ankomst, men motoren fik
jeg ikke taget.
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 12-07-05 07:27 |
|
> Jeg har nu købt min første motorcykel (GS500), og den skal
> selvfølgelig passes og plejes. Mit spørgsmål er nu, hvad man skal
> bruge til at vaske og rengøre den med, hvor og hvordan?
Hej Ulrik
Min fremgangsmåde, som jeg er godt tilfreds med, kører således:
Sprøjt vand på hele cyklen. Tag din bilvaskebørste og gnub let med MASSER af
vand på kåbefronten hvis der sidder døde insekter og kåbesider hvis du har
kørt i regnvejr, så der er skidt op ad siden. Bare lige en hurtig tur for at
fjerne skidt som ridser når du vasker den med autoshampoo senere. Hold
børsten væk fra områder med olie (motor og kæde) så den ikke bliver beskidt.
Herefter vasker jeg
fælge/skiver/kalibre/hugger/kædeskærm/støtteben/afjedringslinks og
bagsvinger i Shell affedtning, som jeg er meget tilfreds med og som ikke er
så dyrt. Jeg har ikke fundet et produkt som er bedre- jo til stærkt fedtede
områder bruger jeg petroleum først, og slutter af med Shell affedtning. Jeg
bruger en pensel til jobbet, da man så kan komme ind i alle kriger og
hjørner man ikke kan komme til men en børste. Penslen må ikke være med
jernkappe til at holde hårene sammen. Det ridser helt vildt! Den skal være
med plastik kappe. Nu skulle cyklen faktisk være flot og pæn og uden fedtede
oliepletter.
Så vasker jeg hele cyklen med en spand med autoshampoo. Jeg bruger stadig
masser af vand, skidtet bliver skyllet væk og ikke mast rundt på kåbedelene.
Skyl grundigt efter og tør den af med et vaskeskind. Der var et tip på DFM
om at man kunne overhælde cyklen med en spand vand hvori man har hældt en
lille hættefuld afspændningsmiddel. Det skulle fjerne at kalken i vandet og
sørge for der ikke kommer kalkpletter på cyklen selv om man ikke tørrer den
af. Jeg har ikke selv fået testen tippet endnu, men det lyder troværdigt.
Herefter kan man pudse cyklen hvis man har tid. Jeg anbefaler indfarvet voks
til kåbedelene og kofanger indfarvningsmiddel til plasten. Grunden til jeg
bruger indfarvet voks er at jeg kan tillade mig at være meget mere sjusket
med påføringen, da, hvis der sidder en rest tilbage i en rille, ikke vil
danne en øjebæ af dimensioner som der gør hvis voksen er hvid.
Alt plastik får en omgang kofangerindfarvning. Jeg bruger et middel fra
bildillen der hedder bumperblack. Sidespejle, blinklys, bagskærm,
styrkonsoller, instrumentpanel og giviboks bliver rigtig flot.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Hekto (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 12-07-05 08:48 |
|
In article <42d362bf$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>,
bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk says...
> Tag din bilvaskebørste og gnub let med MASSER af
> vand på kåbefronten hvis der sidder døde insekter og kåbesider hvis du har
> kørt i regnvejr, så der er skidt op ad siden
>
- og Armands fidus med et skud barberskum virker fortrinligt!
En håndfuld fordeles over fronten og trækker i 5-10 min.
Det skal helst være en uden talkum!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Psypher (12-07-2005)
| Kommentar Fra : Psypher |
Dato : 12-07-05 19:16 |
|
"Ulfo" <sulfo@clanbug.dk> skrev i en meddelelse
news:42d18c16$0$60737$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har nu købt min første motorcykel (GS500), og den skal selvfølgelig
> passes og plejes. Mit spørgsmål er nu, hvad man skal bruge til at vaske
og
> rengøre den med, hvor og hvordan? Den skal selfølgelig have den helt
store
> tur.
>
> Hvilke vidundermidler og husmor-tricks kender I, til fælge, sædet,
> motoren, kæden, tanken og alt det andet?
Stort tillykke herfra.
Jeg har gået ud fra den her http://cph.ing.dk/arkiv/1199/mcrens/
den syntes jeg er ret god.
--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02
http://www.dfmc.dk/?id=562
--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 123 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
| |
|
|