Hekto wrote:
> In article <42d188cc$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> ksFJERN@skysovs.com says...
>
>>Jeg tænkte mere på om det er skadeligt for flercylindrede motore når
>>stemplerne skal trækkes af baghjulet?
>>
>
> ... er det da ikke skadeligt for eencylindrede???
>
> Der gælder vel samme regler som at sejtrække under tilkørsel.
> Motorbremsning påvirker vel i nogen grad på samme måde?
>
Indenfor samme omdrejningsområde som man ellers ville køre i (og
motorbremsning vil ofte forekomme som nedgearinger og derved med (ét
gear) højere omdrejninger end ved almindelig kørsel. Så
motorbremsnings-omdrejninger ækvivalant til sejg-træk vil være et særsyn.
Dertil kommer at ned i de omdrejningsområder vil motoren sjældent bremse
særsklit godt eftersom at karbureringens tomgangs-system begynder at
"skubbe på".
Mine fem cents til subj. vil være at trods det faktum at moderne
motorers motorbremsning er så kraftig at man, for at undgå at baghjulet
fedter ved kraftig motorbremsning, ligefrem har udviklet koblinger der
"glider igennem", så har motorbremsning som nedgearings-understøttelse
af max bremsning li'godt den fordel at motorbremsning nok kan få
baghjulet til at fedte; men ikke blokere (kører motoren rundt vil
baghjulet også gøre det!) - Ergo en primitiv ABS for bagbremsen
Derudover er eneste alternativ at koble ud og "rulle med motorcyklen",
og ved sådan kørsel kan det volde større problemer at kontrollere
genindkoblingen, end motorbremsen ellers ville afstedkomme.
Ved at motoren "er med" hele tiden under en decellerarion, er det
tillige lettere at opfatte tidspunktet for nødvendig nedgearing, end at
skulle regne på fart og forekommende gear :-|
Summa summarum: Hold altid motoren indkoblet under hele kørslen !!!
--
Armand.