Letning af MC... uden at tænke i fornuft
Fra : Moller

Dato : 09-07-05 14:48

Hejsa,
   Nu har jeg sådan en FZR1000 stående i haven, og er lidt nysgerig i hvad
der skal gøres ved den.... MEN, en ting er sikkert, alt hvad der ik er
krav om til at køre på en bane, det skal væk ;) så er der sparet vægt
der... MEN :

   Hvad er der mest fornuftig i at gøre for at lette vægt ?

   1. Bagende stellet som bære sæde osv... den vejer 3-4 gange så meget
som grund stellet vejer alene, og til min gru ser jeg den er lavet i
ståll ? så hvilken maskiner er der et aftageligt bagendeparti på som er
lavet i Alumenium ? som jeg måske er heldig nok til at kunne flytte over ?

   2. Bagsvingeren ? er også i stål(GS500 look typen), ville denne del
være mere at foretrække at skifte som det første end f.eks. bagsæde
partiet ? der er jo nogen pludser her nemlig stivere cykel osv. hvis man
skifter denne, så er det bare hvad maskine man skal hente den fra ? og
ville det være dumt at vælge en bagsvinger hvor jeg ender med min aksel
afstand formindske lidt ? eller vil det være helt dumt.

   3. Så der den med boltende ??? er det virkelig tiden værd at skifte
ALLE bolte ud til Alumeniums eller titaniums bolt ? og er det ik for dyr
en omgang vs. vægtbesparende hed i forhold til forslag 1 og 2 ?

   4.. kåbe ? til de flestes forbrug, er en lille let frontkåbe ik
rigeligt, vs. en komplet fuldkåbe ? det er jo ik touringsbrug vi skal ha
den til at køre :)

   5. Batteriet ? da alt lys osv. er fjernet, bør jeg så ikke kunne
montere et mindre et på, f.eks. et der er bedre til at give en god
startstrøm, men ik har så meget kapacitet ? nok ik meget vægt der
spares, men hvis jeg alligevel skal skifte batteriet ?

   Og til sidste vil jeg lige gøre opmærksom på endnu engang at dette
projekt indeholder INTET fornuft i sig, og derved skal i bare slå
drengerøvs tankerne til, og glemme ALT om fornuft... så det med at
maskinen er for tung, bøvlet, gamle osv. preller 100% af alligevel.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 09-07-05 15:53

In article <42cfd598$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
>    3. Så der den med boltende ??? er det virkelig tiden værd at skifte
> ALLE bolte ud til Alumeniums eller titaniums bolt ? og er det ik for dyr
> en omgang vs. vægtbesparende hed i forhold til forslag 1 og 2 ?

Titanium er lettere og stærkere ... og meget dyrere!

Bor boltene ud, og drej af hovederne hvor det er lige meget.
Det samme med stikakslerne. Jeg kører selv med aluminium stikaksler (og
titanbolte; men hvad betyder et sankorn i Sahara!?)
Skift til alu-skruer hvor muligt.
Væk med kåben, den er alligevel overflødig på trackdays og kan med
fordel erstattes af frame-sliders.

Ellers bor huller, drej af godset, smid væk hvor muligt.

Bageste kædehjul -> alu
Evt. mindre kæde.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Moller

Dato : 09-07-05 15:55

Hekto wrote:

> Titanium er lettere og stærkere ... og meget dyrere!

   Må finde en god Titaniums bolt/aksel pusher ;)

> Bor boltene ud, og drej af hovederne hvor det er lige meget.

   du mener gøre dem hule ? ... og når man fjerne hovede, hvordan skruer
jeg dem så ind og ud ?

> Det samme med stikakslerne. Jeg kører selv med aluminium stikaksler (og
> titanbolte; men hvad betyder et sankorn i Sahara!?)

   Kan de to aksler som holdere motoren bagtil holde til at være i Alu ?
der er 2 tværgående 10mm aksler, jeg mangler dem begge i hel stand, så
det er jo værd at erstatte hvis man aligevel skal skaffe nogen.

> Skift til alu-skruer hvor muligt.
> Væk med kåben, den er alligevel overflødig på trackdays og kan med
> fordel erstattes af frame-sliders.

   :) har kun 1 sidestykke af kåben, så den er nu væk, lurede bare på om
en lille front tingest havde noget at sige ? eller bare er popsmart til
banedage :)

   Det gør også at luftindtaget i siden mangler, så jeg vil nok komme med
en masse ideforslag og rådspørgen når der skal ombygges luftfilterkasse
;) nægter at ha clamp-ons, men der skal gøres noget ved indsugningen :)
især når der er en god åben potte med fra starten.

> Ellers bor huller, drej af godset, smid væk hvor muligt.

   Er i gang :) der er jo mange El-dele osv. som ikke behøves, og det med
bagskærm osv. er da noget reklamerede fis... en tynd lille carbon eller
glasfiber plade vil blive sat ind, så elektronikken ik blir beskidt, og
den bagerste del af sædestativen skæres væk.

> Bageste kædehjul -> alu
> Evt. mindre kæde.

   Så vidt jeg husker er det en 530 kæde lige nu, men som jeg har forstået
holder 520 kæderne nu om dage fint til den slags, og så er et alu
tandhjul helt klart en selvfølge ;) prisforskellen er for lille nu der
skal købes kædekit ind alligevel.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 09-07-05 17:12

In article <42cfe560$0$18645$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
stærkere ... og meget dyrere!

>    Må finde en god Titaniums bolt/aksel pusher ;)

Ja; men dyrt er det, hvis alt skal skiftes.

>    du mener gøre dem hule ? ... og når man fjerne hovede, hvordan skruer
> jeg dem så ind og ud ?

Jep, hul lige igennem. Det midterste hollder alligevel ikke noget!
Udvendig 6-kant kan lettes i centrum. Indvendig 6-kant må gøres lavere.

>    Kan de to aksler som holdere motoren bagtil holde til at være i Alu ?
> der er 2 tværgående 10mm aksler, jeg mangler dem begge i hel stand, så
> det er jo værd at erstatte hvis man aligevel skal skaffe nogen.

Jeg ved ikke om de er stærke nok i Alu; men Titanium vil sikkert kunne
holde!

>    :) har kun 1 sidestykke af kåben, så den er nu væk, lurede bare på om
> en lille front tingest havde noget at sige ? eller bare er popsmart til
> banedage :)

En 'fluesmækker' foran tager lige det værdste.

> [...]
> ;) nægter at ha clamp-ons, men der skal gøres noget ved indsugningen :)
> især når der er en god åben potte med fra starten.

Nu ikke pivet! ... der skal vel ikke sidde CV'ere på, hvis det skal du
til noget! Keihin eller Del'Orto!

> [...]
> holder 520 kæderne nu om dage fint til den slags, og så er et alu
> tandhjul helt klart en selvfølge ;) prisforskellen er for lille nu der

Du går jo immervæk fra 9mm gods til 6mm på kædehjulet + fra stål til
Alu.

Fra : Tommy Fer

Dato : 09-07-05 23:10

Moller wrote:
> [...]

SNIP en masse om titanium

Moller, GLEM ALT OM TITANIUM... du bruger 2000kr og spare 40 gram, det
er for latterligt på den cykel !

Du skære bagenden af din sub frame, således at det kun lige holder føre
sædet.. dvs 4 kg sparet (oder so) pris.. ½ skærskive....

Hvis du skal køre race som du snakker om... så dropper du generatoren,
den er tung og gør din cykel mindre omdrejnings villig, dvs du laver et
total loss system, der kræver du lader når du ikke køre og du har et
godt batteri.

Jeg ville nok beholde kåben, den giver sq lidt Men prøv og se om der
er dæmpnings materiale i den.

Lygter osv. ud med det...

Bagfodhvilere.. ud med dem.

Det er de ting du umiddelbart kan tage af uden det koster noget, Start
dog med det

mvh Tommy Fer

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 10:31

Tommy Fer skrev i meddelelsen
<42d0ce90$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> [...]
>den er tung og gør din cykel mindre omdrejnings villig, dvs du laver et
>total loss system, der kræver du lader når du ikke køre og du har et

Eller finder en en af de selvforsynende RD generator/tændingsanlæg, tror det
var en tysk 250 jeg så det på, og kaster akkumulatoren, og resten af
elsystemet, væk..

mvh
Orla

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 09-07-05 16:07

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tankerne til, og glemme ALT om fornuft... så det med at maskinen er for
> tung, bøvlet, gamle osv. preller 100% af alligevel.

Hej Lars.
Da jeg nok aldrig har mødt dig, kan jeg ikke vide hvordan du ser ud. Men
mange gange er der store vægtbesparelser ved at man selv går på slankekur.
Man ser tit, at folk ofrer store penge på at gøre deres maskine lettere og
så slæber de selv rundt på måske 10 kg for meget. Håber du forstår min
pointe, og ovenstående er bestemt ikke skrevet for at genere dig.
Hilsen Matthias

Fra : Moller

Dato : 09-07-05 16:41

Matthias H Matthiessen wrote:

> [...]
> så slæber de selv rundt på måske 10 kg for meget. Håber du forstår min
> pointe, og ovenstående er bestemt ikke skrevet for at genere dig.

   Inga, er det dig ;) hæhæ

Hej Matthias,
   Jeg er 186cm høj, og vejer 90-96kg, alt efter årstid... nogen vægt
guru'er siger det er 10kg for meget, andre mener det er idealvægten ;)
da de ikke kan blive enige, og jeg selv ik gider at tænke i om jeg er
for fed, eller for lækker ;) har jeg valgt at sige OK, jeg æder som jeg
plejer, og holder vægten som den er nu. Det jeg så er god til(efter min
egen mening), er at pille ved MC'er... det vil du nok også kende til fra
tidligere indlæg ala "Jeg er nu opgraderet fra en GT-380 til en Bandit
1200, hvordan for den flere heste" osv. At mange af de ting jeg gør, er
der absolut ingen fornuft i (racegearkasse, og ReadVentil på en MZ), og
slet ikke tænkt på økonomien... man kan godt kalde det lidt drengerøvs
agtigt, men jeg er jo nærmest en Engel i forhold til motortosserne som
også skriver herinde ;)

   Men jo... Tunnings trick nr. 1 vil nok komme på programmet, når Inga
har brokket sig nok, men indtil da, så benytter jeg alle de andre tricks.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Pwh

Dato : 09-07-05 21:22

Matthias H Matthiessen wrote:
> og så slæber de selv rundt på måske 10 kg for meget.

LOL

/Jens

Fra : F.Sander

Dato : 09-07-05 17:05

Jeg har vejet min RC30 ned til 175KG tanket!!! ( ca. 10l. bens')
1. Drop titanium bolte, de 4xxg er for dyre som udgangspunkt.( eller i
starten af en ombyg, )
2. Batteriet er der du iforhold til penge for mest ud af at skifte ( til
feks. 2x6v Hawker )
3. Mag. hjul !!! den styer bedre du spare ca. 4kg
4.!!!! det fedeste fjern rotor/stator og få en 'racer' generator den kan
holde støm på men endnu vigtiger du kan høre hvordan din motor er meget mere
omd. villig, min V4 med FCR kaburator ( fladspjælds )tager næsten gassen som
en 2t. Jeg tror ikke der er andre VFR i DK der er så omd. villig.

osv.

Men vil du betale prisen? det er fedt men dyrt...
--
Mvh. Finn Sander.
Honda RC30 fordi livet er for kort til Suzuki,

Fra : Hekto

Dato : 09-07-05 23:08

In article <DASze.98$hz.1@news.get2net.dk>, rc30@wanadoo.dk says...
> 3. Mag. hjul !!! den styer bedre du spare ca. 4kg

Husk at magnesium har begrænset holdbarhed. Små 10 år.
Så køb aldrig brugt!

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 08:01

Hekto skrev i meddelelsen ...
In article <DASze.98$hz.1@news.get2net.dk>, rc30@wanadoo.dk says...
> 3. Mag. hjul !!! den styer bedre du spare ca. 4kg

Husk at magnesium har begrænset holdbarhed. Små 10 år.
Så køb aldrig brugt!

Arhh, hold nu lige hestene. Påstår Du at alle boksermotorer til Boblen
allerede er gået i opløsning ? Krumtaphuset i den motor er nemlig af
magnesium.

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 10-07-05 09:24

In article <42d0c946$0$64054$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Arhh, hold nu lige hestene. Påstår Du at alle boksermotorer til Boblen
> allerede er gået i opløsning ? Krumtaphuset i den motor er nemlig af
> magnesium.

Hvis du mener en alm. nedgroet negl, så tror jeg ikke den er af
magnesium. Det er muligt at det er en legering med magnesium.
Dog er det en kensgerning at materialet 'degraderer' over en
forholdsvis kort årrække (>10 år), hvilket gør ældre magnesiumfælge
noget suspekte.

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 10:31

Hekto skrev i meddelelsen ...

>Hvis du mener en alm. nedgroet negl, så tror jeg ikke den er af
>magnesium. Det er muligt at det er en legering med magnesium.

Det er magnesium, og skrothandlerne vil ikke vide af den del af "neglen",
(lært af erfaring). Årsagen til brugen skulle være den simple, at man i
krigs og efterkrigsårene havde en voldsom mangel på aluminium i tyskland, og
efterfølgende forblev det blot magnesium. Styrkemæssigt og vægtmæssigt ville
aluminium have været alt rigeligt.

>Dog er det en kensgerning at materialet 'degraderer' over en
>forholdsvis kort årrække (>10 år), hvilket gør ældre magnesiumfælge
>noget suspekte.

Mon ikke snarere det handler om at støbeteknikken er vanskelig, typisk er
støbte emner hullet som en si, og krumtaphuse kræver iflg. Norton, som
brugte materialet til deres works racere, en coatning for at være olietæt.

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 10-07-05 11:08

In article <42d0e9d1$0$242$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Orla
> [...]
> støbte emner hullet som en si, og krumtaphuse kræver iflg. Norton, som
> brugte materialet til deres works racere, en coatning for at være olietæt.

Det er muligt du har ret ... har aldrig eget sådan een. Jeg synes bare
at det er et temlig dyrt materiale at lave motorblokke af. Til gængæld
vejer det 66% af alu og måske har det været en fordel p.gr.a.
hækmotoren.
Magnesium er væsentlig dyrere end aluminium, og har den grimme egenskab
at det brænder fortrinligt i atmosfærisk luft. Derudover er det stærkt
påvirkeligt af vand og fugt.
Det er muligvis det sidste der sammen med porøsiteten gør at det har
'begrænset holdbarhed'

Fra : F.Sander

Dato : 10-07-05 11:17

Husk at magnesium har begrænset holdbarhed. Små 10 år.
Så køb aldrig brugt!
-------------

Som hoved regl har du ret, men det vigtigste er at de er blevet malet med
den rigtig grund maling, for så er holdbar hedden rimelig. Med normal
grunder "ånder" fælgen, og så slutter festen ( husk alle de sære italiener
der i 70/start 80 var med mag. hjul )

Jeg vil kun bruge et brugt mag. hujl der ikke er i org. maling til regnvejs
dæk.

Dog her de fleste rettet deres hjul siden starten af 90' , Mavic's berømte
3/5egert-som knækkede på IOM med Robert Dunlop, har fået en forstærkning (
om det så var mag. eller alu kan jeg ikke huske, men den er blevet
forstærkket. )

Jeg har set en del mag. hjul til enkelt svinger, og har kun set to som var
begyndt at revne , det sker ikke på en dag, men alligevel så det ikke vidre
hyggeligt ud.

Og PVM vil ikke sælge deres gammle Penta modellen længere....

Jeg ved godt andre kan køre bedre end mig med sta. hjul, men jo letter en
cykel er, jo nemmer er den også at komme rundt med + man bliver hurtigere
bedre / har nemmer ved at 'lære' at køre bane.
Og hvad man ikke har i talent, må man jo prøve at kompensere med på andre
måder.

FS -

Fra : Hekto

Dato : 10-07-05 13:00

In article <gA6Ae.194$PV3.185@news.get2net.dk>, rc30@wanadoo.dk says...
> [...]
> den rigtig grund maling, for så er holdbar hedden rimelig. Med normal
> grunder "ånder" fælgen, og så slutter festen ( husk alle de sære italiener

Hvilket også er een af årsagerne til at brugtsalget af Desmo 500 sport
twin'en går noooget trægt!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-07-05 18:05

Moller <news@molnit.com> writes:

> [...]
> sparet vægt der... MEN :
>
>    Hvad er der mest fornuftig i at gøre for at lette vægt ?

Man hører jo om at man kan få udstødsningssystemer, der kun vejer
halvdelen af det originale, hvis det da stadig sidder på cyklen. I den
forbindelse er det jo nok også klogt at gøre sig nogle tanker om
tilladt støjniveau på de baner, du har tænkt dig at køre på.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Moller

Dato : 09-07-05 18:17

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> forbindelse er det jo nok også klogt at gøre sig nogle tanker om
> tilladt støjniveau på de baner, du har tænkt dig at køre på.

   Ja, man kan spare en del... f.eks. et Yosamura fulsystem betyder 5-8kg
sparet på en Bandit 1200 osv. så det er mange kg. vi snakker om her.
   Men som du selv nævner, så er der støj problemer, og jeg vil ikke ende
med samme problem som på Poznan i år, at der kom et brev i sidste
øjeblick at man kun må larme med 96dB osv. og så ikke kunne køre.

   Udstødnings systemet er også en af de rigtigt dyre poste at skifte på,
så det ligger sidst i bunken over vanvittige ide'er.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 10-07-05 01:25

Moller wrote:
> [...]
> der... MEN :
>
> Hvad er der mest fornuftig i at gøre for at lette vægt ?

Bogense pillen!

Think about it: Enhver Ducatiejer kan på enkleste vis sulte sig til et
permanent vægttab af samme størrelse som for 1000 kr monteret kulfiber
vejer :-|

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-07-05 08:18

Armand skrev:

> Bogense pillen!
>
> Think about it: Enhver Ducatiejer kan på enkleste vis sulte sig til et
> permanent vægttab af samme størrelse som for 1000 kr monteret kulfiber
> vejer :-|

Kender indtil flere Ducatiejere hvor det har været meget
vigtigt at tabe sig for i det hele taget at kunne køre.
Mavens/røvens størrelse er inkompatibel med modellens
tank/sæde.

Ib Jakobsen

Fra : Hekto

Dato : 10-07-05 09:21

In article <42d0cbb0$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
senator@post.tele.dk says...
> Kender indtil flere Ducatiejere hvor det har været meget
> vigtigt at tabe sig for i det hele taget at kunne køre.
> Mavens/røvens størrelse er inkompatibel med modellens
> tank/sæde.

Det kommer and på modellens årgang!
Er det een af de gamle kan man godt opgive! Der findes ikke noget der
passer på det sæde, uanset størrelse, vægt eller facon! =

Fra : Hekto

Dato : 10-07-05 09:20

In article <LUZze.59045$Fe7.193941@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Think about it: Enhver Ducatiejer kan på enkleste vis sulte sig til et
> permanent vægttab af samme størrelse som for 1000 kr monteret kulfiber
> vejer :-|

Jeg tro ikke du har ret! ... 1 Kg kulfiber/titanium/magnesium koster
meget mere end 1000 kr.!

Fra : Armand

Dato : 10-07-05 11:27

Hekto wrote:
> In article <LUZze.59045$Fe7.193941@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...

> Jeg tro ikke du har ret! ... 1 Kg kulfiber/titanium/magnesium koster
> meget mere end 1000 kr.!

Øhh??
Tror du ikke jeg har ret?

Hvis 1kg let-nateriale koster meget mere end 1000,-, så er det da så
meget lettere at tabe sig det samme som man kan få for 1000,-kr!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 10-07-05 12:59

In article <fK6Ae.59085$Fe7.193934@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Hvis 1kg let-nateriale koster meget mere end 1000,-, så er det da så
> meget lettere at tabe sig det samme som man kan få for 1000,-kr!

Det var jo det jeg mente!
1Kg kulfiber m.v. koster nok nærmere det dobbelte, så det er ENDNU
lettere at 'tabe sig' til 1000 kr. i kulfiber!

Fra : F.Sander

Dato : 10-07-05 14:01

> Det var jo det jeg mente!
> 1Kg kulfiber m.v. koster nok nærmere det dobbelte, så det er ENDNU
> lettere at 'tabe sig' til 1000 kr. i kulfiber!
> ---------------------

På feks.Titanium 1 mm plade er prisen næsten steget 100% i forhold til
sommeren 2004.

Kulfiber var/er dyr, men en rulle på 1m x (tror det er 20-25m) koster stadig
over 1000Euro, min kami' har købt de to ruller han skal bruge i år......

FS

Fra : lange

Dato : 11-07-05 15:18

> snip en masse trationelle tips til at lette en mc.

Du kan jo også bare gå i gang med boremaskinen som vist i linket:

http://www.vfr.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2376&KW=seri%F8s

Han har i hvert fald ikke tænkt i ret mange fornuftige baner inden han gik
i gang.

Mvh
Lange

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-07-05 15:56

> http://www.vfr.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2376&KW=seri%F8s

"Sorry, only members with sufficient permission can access this page"

Fra : lange

Dato : 12-07-05 08:31

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> "Sorry, only members with sufficient permission can access this page"

Ups.

Prøver lige at få billedet lagt et andet sted
Lange

Fra : lange

Dato : 12-07-05 08:36

> "Sorry, only members with sufficient permission can access this page"

http://photobucket.com/albums/v711/mpldk/?action=view¤t=7144a2bb.jpg
skulle virke.
Mvh
Lange

Fra : Jacob Larsen

Dato : 12-07-05 09:07

"lange" <lange@vfr.dk> wrote in message

> http://photobucket.com/albums/v711/mpldk/?action=view¤t=7144a2bb.jpg

Hold da op. Og ham synsmanden jeg spurgte var lidt utilfreds med at min
gear- og bremsepedal var udstyret med en række små huller. Hvis han så den
der, ville han da besvime. :-/

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Bo Nielsen

Dato : 12-07-05 10:32

"lange" <lange@vfr.dk> skrev i en meddelelse

> http://photobucket.com/albums/v711/mpldk/?action=view¤t=7144a2bb.jpg
> skulle virke.
> Mvh
> Lange

Det tror jeg s'gu ikke konstruktøren af svingeren har beregnet den skulle
kunne holde til :)

ScooterBo

Fra : F.Sander

Dato : 13-07-05 16:58

Der er for MEGET flex' i den bagsvinger..... + det undre 'han' stadig køre
med vandpumpe og meget andet som kan gøres letter, så for at svare på
teksten: han er en notcase' eller hvordan det staves............

FS
Med 5 x ca28mm huller i bagsviger / dog kun! i undersiden...>