Bjarne wrote:
> Problemet er at den kun kan køre 110Km/t og det er lidt for lidt på
> motorvej.
For at holde de 110 på en cykel med så opret, bredtfavnenede kørestilling
komfortabelt - ment ifht acceleration dertil og til overhalinger, ikke
kørerkomfort - skal du nok regne med at have omkring 25 hk til rådighed.
Om det kan lokkes ud af den motor uden at sætte holdbarheden over styr, er
nok et godt spørgsmål? Og den resulterende motorkarakteristik vil
sandsynligvis kræve hyppigere gearskift.
> Forhandleren har foreslået at skaffe et tandhjul med to tænder ekstra
> foran, men da den i forvejen ikke er for kvik i 5. gear, tror jeg ikke det
> vil hjælpe ret meget, og slet ikke i modvind.
Nej, genial forhandler
Prøv hellere at sætte større tandhjul bagpå, så
den fx løber 115-120 ved indgangen til det røde felt. Hvis den har
ormdrejningstæller, ellers så det svarer til maks. omdrejninger, som vel
er angivet.
Har du et fortandhjul med en tand mindre til rådighed, så prøv at montere
det for lige at se virkningen. Men skift så tilbage og få et tilsvarende
større tandhjul bagpå, om nødvenigt også en længere kæde. Det mindre
tandhjul foran vil alt andet lige øge sliddet på kæden.
Husk også at vælge et bagtandhjul, med skævt tandantal ifht fortandhjul og
antallet af kædeled - gælder også fortandhjul. Det giver alt andet lige
længere kædelevetid - se evt. mere om emnet i ældre indlæg herinde
> Så er der nogle specielle luftfiltre der skulle give lidt, men er det noget
> der kan mærkes.
> Eller andre ideer.
Som Brian er inde på, er din bedste chance at finde noget fra en
tilsvarende japansk cykel, hvis det passer. Prøv først det med gearingen;
det er langt det billigste at lave - og evt. ændre igen
--
Richard pade, Sorgenfri, DK