Sandblæsning af fælge..
Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 08-07-05 11:00

Heya.. -Igen..

Sandblæsning:

Er det noget man kan gøre selv?
-Jeg har ikke rigtingt nogen erfaring med det, men der er jo kun en måde at
lære det på!

Jeg mener selv at jeg ville kunne gøre det hvis jeg bare har det rigtige
udstyr.
Jeg har allerede en kompressor. Men kan jeg bare tage i byggemarkedet og
købe en pistol? Eller skal der noget specielt til?

Grunden til at jeg vil sandbæse er at det simpelthen tager for lang tid med
almindeligt sandpapir.
Men det skulle jo gerne få den samme finnish. -Eller bedre!

Hvad siger i?
Jeg skal have fælgene glat som en barne rumpe, og jeg skulle meget gerne
selv gøre det..

-Hvad muligheder har jeg?

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : M. Hoey

Dato : 08-07-05 11:25

"OlIvEr [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad siger i?
> Jeg skal have fælgene glat som en barne rumpe, og jeg skulle meget gerne

Jeg har selv en af de pistoler til at sandblæse et frimærke med, og en lille
hobbykompressor, det rækker ikke, mit råd ville være et besøg hos ham her:

http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/

Han ved hvad det handler om, og hans priser er yderst realle, han laver
rigtig mange interessante projekter for folk, sandblæsning, glasblæsning,
svejsning, pladearbejde. Skal ud til ham idag, hans navn er Stefano, og han
går op i sit job og sit håndværk, ikke mange der gør det nu til dags. Sidst
jeg var derude, var han igang med karossen til en Ferrari!

Forstår godt at du vil give dig ud i at gøre det selv, men det kræver at man
har noget ordentligt udstyr, bla. en fornuftig kompressor, med et stort
resoir, et kabinet, så der ikke går alt for meget sand/glas til spilde!

Lidt billeder af det jeg har fået lavet:

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=3644&m=full

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=4079&m=full

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=4259&m=full

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=4044&m=full

http://www.dfmc.dk/gallerypicture.asp?id=6725&m=full

Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=355

Fra : Megas

Dato : 08-07-05 11:21

OlIvEr [6000] wrote:
> [...]
> Jeg har allerede en kompressor. Men kan jeg bare tage i byggemarkedet
> og købe en pistol? Eller skal der noget specielt til?

Hvis du kender et byggemarked hvor man kan gå ind fra gaden & købe en
pistol, tror jeg at polisen meget gerne vil høre nærmere om det Nej
seriøst, du skal jo bruge en "kasse" til at samle sandet i når du blæser det
på fælgene, ellers får du jo fyldt værkstedet som en bedre sandkasse. Hvis
det er pga økonomi du vil gøre det selv,tror jeg altså at det bedre kan
svare sig at betale sig fra det..

> [...]
>
> Hvad siger i?
> Jeg skal have fælgene glat som en barne rumpe, og jeg skulle meget

Sandblæsning fjerner lak & crom, men giver en ru overflade som skal
maskinpolers bagefter. Det kan selvfølgelig også gøres i hånden hvis du ikke
har andet at lave i sommerferien

> -Hvad muligheder har jeg?
Hvor der er vilje, er der vej

--

Megas *aka* Søren A.
DFM 404

Fra : Armand

Dato : 08-07-05 13:30

Megas wrote:

> Sandblæsning fjerner lak & crom, men giver en ru overflade som skal
> maskinpolers bagefter.

P.g.a. materialets ringe hårdhed skal aluminium også glasblæses frem for
sandblæses :-|

--
Armand.

Fra : Steffen Voss Winkler

Dato : 08-07-05 13:46

Jeg besøgte en glasblæser med min bagfælg men han ville ikke røre ved det,
når det skulle blankpoleres - dertil var glasblæsning (og sandblæsning) for
voldsom en proces....
Han anbefalede bums og knofedt..... og det blev det så til - og det er
altså ikke så voldsomt et arbejde som det lyder.....

hilsner
Steffen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=870
http://home20.inet.tele.dk/mariavw/UploadCBR.jpg

Fra : LasseChristensen

Dato : 08-07-05 13:51

Jeg kan så fortælle dig at glasblæsning er optimalt til en højglanspolering.

På med en grov poleringspude på en maskine og du er kørende!

Hvis du ikke har en grov kan du finslibe med vandslibepapir

Fra : anders majland

Dato : 08-07-05 21:47

> Han anbefalede bums og knofedt.....

Eller prøv med nitromors - det fjerne lakken uden knofedt på min aprilia.
Måske en japanerlak er lidt bedre .... Jeg købte nitromors i silvan

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 08-07-05 22:48

> Eller prøv med nitromors - det fjerne lakken uden knofedt på min aprilia.
> Måske en japanerlak er lidt bedre .... Jeg købte nitromors i silvan
---
Det er ikke malingen der er problemet, det er mere overfladen.. Den er meget
ru! Men tror nu bare det bliver til knofedt så.. Så er jeg på den sikre
side.. Men damn det kommer til at tage sin tid.. :((

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 09:10

OlIvEr [6000] skrev i meddelelsen
<42cef3ba$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> [...]
>ru! Men tror nu bare det bliver til knofedt så.. Så er jeg på den sikre
>side.. Men damn det kommer til at tage sin tid.. :((

Og det er da også derfor at de fleste lader eger og midten af fælgen være
malet. Kanterne er ret nemme når fælgen er opspændt i drejebænken. Dremmel
og Fein trekantsliber er nok de bedste hjælpemidler når overfladen skal
forberedes til polering.

Sand/glasblæsning er i hvertfald ikke løsningen, har selv været der med en
motorblok, derimod er glasblæsning et fint underlag for lakering. Husk
etch-primer på aluminium.

mvh
Orla

Må jeg foreslå at Du, hvor Du nu ellers er kommet til med poleringen, maler
hjul og bagsvinger over med et tyndt lag maling, samler cyklen, og kommer ud
at køre. Du er nemlig ved at køre træt i projectet, og så vil man typisk
"skære hjørner", (som glasblæsning). Og brug så hele næste vinter på
poleringsopgaverne, den tynde lak fjernes jo let til den tid.

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 09-07-05 10:26

> [...]
> "skære hjørner", (som glasblæsning). Og brug så hele næste vinter på
> poleringsopgaverne, den tynde lak fjernes jo let til den tid.
----
Tro mig, jeg er ikke ved at køre træt i det..

MEN hvis der er ting der kan gøre det nemmere gør jeg gerne det!
I dette tilfælde er der nok ikke nogen anden udvej end knofedt. -Så det er
bare noget jeg vil gå i krig med..

Fra : Megas

Dato : 11-07-05 13:47

Armand wrote:

> P.g.a. materialets ringe hårdhed skal aluminium også glasblæses frem
> for sandblæses :-|

Ups, godt mine gamle sierrafælge ikke véd det *G* På den anden side er de
nok lidt tykkere end mc-fælge

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 16:24

Megas skrev i meddelelsen <2UtAe.59285$Fe7.194034@news000.worldonline.dk>...

>Ups, godt mine gamle sierrafælge ikke véd det *G* På den anden side er de
>nok lidt tykkere end mc-fælge

Givetvis mere gods, men under alle omstændigheder er sandblæsning den
ringeste løsning før en polering...... :-| Maling er en ganske anden sag.

mvh
Orla

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 11-07-05 16:47

> Hvad siger i?
> Jeg skal have fælgene glat som en barne rumpe, og jeg skulle meget gerne
> selv gøre det..
>
> -Hvad muligheder har jeg?
-----
Dremmel og en trekantsliber var løsningen..