Tak for svaret. Jeg har dog lige to hurtige mere
1. Hvis en 4-takts motor smører stempel/cylinder ved at "sprøjte" olie op
fra krumtappen, så forstår jeg ikke helt hvorfor man siger at en ny motor
ikke skal bruge olie, altså påfyldning af olie burde være unødvendigt.... er
det fordi den ikke forbrænder olien som en 2-takter gør (en 4-takter har
mulighed for at genbruge olien)?
2. Bliver gearene på en 4-takts motor smurt af samme olie som det krumtappen
ligger i ?
Mvh Chris
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d35f65de79ee70798980a@news.tele.dk...
> In article <42cbd347$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> chl@heleneogjens.dk says...
>> 2. Jeg har planer om snart at skifte olien på min RD'er, men det er som
>> jeg
>> kan forstå kun "transmission oil" altså olie til smøring af gearene, så
>> hvor
>> vigtigt er det egentligt at skifte olien (er det nok at fylde lidt på en
>> gang imellem hvis oliestanden falder).
>> Man kan vel ikke sammenligne den gyldne regel om olieskift på en 4-takts
>> bilmotor hver 10.000 km (motorolie) med olieskift af gearolie ?
>>
> 1)
> Det har den sandelig også!
> Når krumtappen pisker rundt, slynges der rigeligt med olie op under
> stemplet og op på cylindervægene.
>
> 2)
> Aditiverne bliver 'slidt' og koblingen sviner også olien med afslidt
> belægning.
> Man følger den gyldne regel ... der er nedskrevet i manualen!
> Ellers kig på
www.rd350lc.de
>
http://www.rd350lc.de/hb4l0/wart-350yps/wart-350yps.html
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!