/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
EXUP lort!
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 06-07-05 01:23

Halløj,

Er du en af de "heldige", der har en maskine udstyret med EXUP (FZS, R1,
FZR oa.) så lyt efter nu! Min kære Kilofazer er udstyret med en af
slagsen og efter dette års vinteropbevaring fik jeg den ubehagelige -
men dog velkendte - 7000 rpm fejl på omdrejningstælleren. Det indikerer
at der er problemer med EXUPen. Fejlen gik - som forventet - væk efter
lidt kørsel fordi EXUP ventilen efterhånden bliver rystet løs når først
udstødningen bliver varm og man får kørt lidt - men det er et sikkert
tegn på at den skal efterses.

I forgårs fik jeg så taget mig sammen til at kigge på den og til trods
for at maskinen kun er 2 år gammel og aldrig har kørt i sne og salt så
var lortet groet rigtigt godt sammen alligevel. Faktisk så meget at jeg
uden større problemer fik drejet den ene bolt over evne så den knækkede

Det er nemlig således at eftersyn af EXUPen af uvisse årsager ikke er en
del af det almindelige service - hvilket man kan undre sig over når man
ser hvor skidtet er placeret.

Nu er min EXUP blevet smurt - men jeg skal desværre i gang med at bore
den fastgroede bolt ud så jeg kan få sat nye bolte i inden jeg skal på
bane på søndag. Wish me luck!

Så til alle jer med en EXUP - se at få smurt den inden den gror sammen! =

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

 
 
Ulvir (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 06-07-05 05:37

Tony Lorentzen wrote:
> Halløj,
>
> Er du en af de "heldige", der har en maskine udstyret med EXUP

Undskyld min uvidenhed- men hvad er EXUP?

Ulvir.




Peter Jakobsen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 06-07-05 06:26

Ulvir wrote:
> Tony Lorentzen wrote:
>> Halløj,
>>
>> Er du en af de "heldige", der har en maskine udstyret med EXUP
>
> Undskyld min uvidenhed- men hvad er EXUP?
>
> Ulvir.
Exup er en slags ventil (en bevægelig metaplade) der sidder i udstødningen,
der angiveligt skulle give et bedre træk ved omdrejninger under 5000. Jo
færre omdrjeninger, jo større modtryk i udstødningen. Men denne ventil gror
let fast, og skal smøres og renses ofte med kobberfedt (jeg gjorde det hver
5000 km på min thunderace)
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152



Tony Lorentzen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 06-07-05 09:11

Peter Jakobsen wrote:

> Exup er en slags ventil (en bevægelig metaplade) der sidder i udstødningen,
> der angiveligt skulle give et bedre træk ved omdrejninger under 5000. Jo
> færre omdrjeninger, jo større modtryk i udstødningen. Men denne ventil gror
> let fast, og skal smøres og renses ofte med kobberfedt (jeg gjorde det hver
> 5000 km på min thunderace)

Go plan - det vil jeg også gøre fremover!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Eg Egemarke (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 06-07-05 06:32

En ventil/bremse i udstødningen der groft sagt kan gøre udstødnings røret
større eller mindre og dermed øge modtrykket i udstødningen. Og dermed
højere effekt bedre moment mm

--
--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk


Armand (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-05 15:45

Eg Egemarke wrote:
> En ventil/bremse i udstødningen der groft sagt kan gøre udstødnings
> røret større eller mindre og dermed øge modtrykket i udstødningen. Og
> dermed højere effekt bedre moment mm
>
Ret beset er det for at kunne benytte en åben potte uden at tabe effekt
i det nedre område p.g.a. mgl. modtryk dér. Den åbne potte i sig selv
gavner på modsatte vis effekten i det høje område!

--
Armand.

Jakob D (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Jakob D


Dato : 06-07-05 16:18

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:A7Sye.58545$Fe7.193307@news000.worldonline.dk...
> Ret beset er det for at kunne benytte en åben potte uden at tabe effekt i
> det nedre område p.g.a. mgl. modtryk dér. Den åbne potte i sig selv gavner
> på modsatte vis effekten i det høje område!
>
> --
> Armand

..
Yderst enkel og god forklaring.

--

Med Venlig Hilsen

Jakob Danielsen
www.supermotard.dk



Thomas Mikkelsen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Mikkelsen


Dato : 06-07-05 06:34

Lige et hurtigt spørgsmål, hvad bruger du til at smøre den med som kan holde
til varmen i udstødningen?

Thomas Mikkelsen

"Tony Lorentzen" <spam@dfmc.dk> wrote in message
news:42cb245b$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Halløj,
>
> Er du en af de "heldige", der har en maskine udstyret med EXUP (FZS, R1,
> FZR oa.) så lyt efter nu! Min kære Kilofazer er udstyret med en af slagsen
> og efter dette års vinteropbevaring fik jeg den ubehagelige - men dog
> velkendte - 7000 rpm fejl på omdrejningstælleren. Det indikerer at der er
> problemer med EXUPen. Fejlen gik - som forventet - væk efter lidt kørsel
> fordi EXUP ventilen efterhånden bliver rystet løs når først udstødningen
> bliver varm og man får kørt lidt - men det er et sikkert tegn på at den
> skal efterses.
>
> I forgårs fik jeg så taget mig sammen til at kigge på den og til trods for
> at maskinen kun er 2 år gammel og aldrig har kørt i sne og salt så var
> lortet groet rigtigt godt sammen alligevel. Faktisk så meget at jeg uden
> større problemer fik drejet den ene bolt over evne så den knækkede
>
> Det er nemlig således at eftersyn af EXUPen af uvisse årsager ikke er en
> del af det almindelige service - hvilket man kan undre sig over når man
> ser hvor skidtet er placeret.
>
> Nu er min EXUP blevet smurt - men jeg skal desværre i gang med at bore den
> fastgroede bolt ud så jeg kan få sat nye bolte i inden jeg skal på bane på
> søndag. Wish me luck!
>
> Så til alle jer med en EXUP - se at få smurt den inden den gror sammen!
> =
>
> --
> Tony
> Fazer 1000 o>'o



Tony Lorentzen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 06-07-05 09:07

Thomas Mikkelsen wrote:

> Lige et hurtigt spørgsmål, hvad bruger du til at smøre den med som kan holde
> til varmen i udstødningen?

Kobberfedt - ligesom Peter

Husk også ved samme lejlighed at få stillet kablerne iht.
specifikationerne for din cykel. På en Fazer 1000 må der maks være 1,5
mm. slup.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Thomas Mikkelsen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Mikkelsen


Dato : 06-07-05 10:24

>
> Kobberfedt - ligesom Peter

Tak, så kom det på ønskesedlen

> Husk også ved samme lejlighed at få stillet kablerne iht.
> specifikationerne for din cykel. På en Fazer 1000 må der maks være 1,5 mm.
> slup.

Jeg har for nyelige investeret i en Aprilia RS250. Stille og roligt er jeg i
gang med at gennemgå den for at se om alt er som det skal være. Så på et
eller andet tidspunkt kommer jeg til power-valven, og der vil denne
oplysning være en stor hjælp.

Thomas Mikkelsen



Hekto (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-07-05 10:45

In article <42cba34d$0$78977$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
thmhomeNoSp@worldonline.dk says...
> Jeg har for nyelige investeret i en Aprilia RS250. Stille og roligt er jeg i
> gang med at gennemgå den for at se om alt er som det skal være. Så på et
> eller andet tidspunkt kommer jeg til power-valven, og der vil denne
> oplysning være en stor hjælp.
>

Ved samme lejlighed burde du måske investere i en forstærket power
valve, så du ikke ikke oplever at den dumper ned i stemplet ... lige
pludselig, med 120 i et snævert sving! Smilet stivner på en grim måde!
=
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Hans Joergensen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-07-05 10:50

Hekto wrote:
> Ved samme lejlighed burde du måske investere i en forstærket power
> valve, så du ikke ikke oplever at den dumper ned i stemplet ... lige
> pludselig, med 120 i et snævert sving! Smilet stivner på en grim måde!

Gør de den slags? Det ville aldrig være sket på en god gammel RD :)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Thomas Mikkelsen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Mikkelsen


Dato : 06-07-05 11:02

> Gør de den slags? Det ville aldrig være sket på en god gammel RD :)

http://www.thetuningworks.com/powervalves.htm

Der er vist et par tilfælde med RS250 og RGV250 (RS250 er en RGV250 motor)
hvor det er sket.

Thomas Mikkelsen



Hekto (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-07-05 11:31

In article <slrndcna9v.1lr.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...
> Gør de den slags? Det ville aldrig være sket på en god gammel RD :)
>
Det sker hverken med YPVS eller KIPS!

Suzuki's system (og 'Priller) har derimos kurs direkte mod stemplet, og
fejl medfører ikke kun stop af funktionen; men af ganze molevitten!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Thomas Mikkelsen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Mikkelsen


Dato : 06-07-05 10:56


> Ved samme lejlighed burde du måske investere i en forstærket power
> valve, så du ikke ikke oplever at den dumper ned i stemplet ... lige
> pludselig, med 120 i et snævert sving! Smilet stivner på en grim måde!

Taler du af erfaring?
Har godt læst om nogle uheldige episoder med den originale ventil, desuden
skulle de originale heller ikke have den mest optimale krumning. . Har du
nogle links til steder der sælger ventiler af god kvalitet?

Thomas Mikkelsen



Hekto (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-07-05 11:42

In article <42cbaaaa$0$79020$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
thmhomeNoSp@worldonline.dk says...
> Taler du af erfaring?
> Har godt læst om nogle uheldige episoder med den originale ventil, desuden
> skulle de originale heller ikke have den mest optimale krumning. . Har du
> nogle links til steder der sælger ventiler af god kvalitet?
>
Nej, jeg havde Yamaha og Kawasaki.

Link? ... jeg kan huske der var noget i tyskland; men prøv at søge
vedr. RG og RGV 250.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

MKS - 74 (06-07-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 06-07-05 12:18

On Wed, 6 Jul 2005 11:55:53 +0200, "Thomas Mikkelsen"
<thmhomeNoSp@worldonline.dk> wrote:

>Taler du af erfaring?

Det gør jeg, heldigvis ikke i fuld galop og den knækkede heller ikke
på den typiske måde men nøjedes (heldigvis) med at æde af
stempelkronen. Det er en idiot der har designet den motor (men det
_er_ så også en Skrot'zuki-motor)

>Har du
>nogle links til steder der sælger ventiler af god kvalitet?

http://62.79.120.117/RS250.html

Der er flere relevante links på siden...

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Hans Joergensen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-07-05 10:45

Thomas Mikkelsen wrote:
>> Husk også ved samme lejlighed at få stillet kablerne iht.
>> specifikationerne for din cykel. På en Fazer 1000 må der maks være 1,5 mm.
>> slup.
> Jeg har for nyelige investeret i en Aprilia RS250. Stille og roligt er jeg i
> gang med at gennemgå den for at se om alt er som det skal være. Så på et
> eller andet tidspunkt kommer jeg til power-valven, og der vil denne
> oplysning være en stor hjælp.

En Aprilla har da ellers ikke pisse meget med en Fazer 1000 at gøre
?

Selv plejer jeg at stille RD'ens ventil sådan ca. så det føles
rigtigt, og så den ser ud til at køre frem og tilbage uden slup :)

// Hans, snart på vejen igen, forhåbentligt.
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Thomas Mikkelsen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Mikkelsen


Dato : 06-07-05 10:53


> En Aprilla har da ellers ikke pisse meget med en Fazer 1000 at gøre
> ?

Det var nu heller ikke så meget det, mit oprindelige spørgsmål gik ud på.
Jeg spurgte hvad han brugte til at smøre EXUP ventilen med......

Thomas Mikkelsen



Hans Joergensen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-07-05 11:03

Thomas Mikkelsen wrote:
> Det var nu heller ikke så meget det, mit oprindelige spørgsmål gik ud på.
> Jeg spurgte hvad han brugte til at smøre EXUP ventilen med......

Oh, hvis det er en intern ting i motoren ville jeg godt nok ikke
smøre den med kobberfedt...

Normalt bliver den slags på totaktere vist smurt af overskuds
2taktsolie.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Moller (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-07-05 11:48

Hans Joergensen wrote:

> Oh, hvis det er en intern ting i motoren ville jeg godt nok ikke
> smøre den med kobberfedt...

   Er det heller ikke, EXUP sider i mellemrøret, lige efter 4-1 delen.

> Normalt bliver den slags på totaktere vist smurt af overskuds
> 2taktsolie.

   *LOL* det er derfor Yamaha bruger så meget olie, de bruger bare
motorolien for at skjule de burde af en 2 takts pumpe + beholder monteret ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Hans Joergensen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-07-05 22:25

Moller wrote:
>> Oh, hvis det er en intern ting i motoren ville jeg godt nok ikke
>> smøre den med kobberfedt...
>    Er det heller ikke, EXUP sider i mellemrøret, lige efter 4-1 delen.

Nu går den nuværende snak jo på RG(V)-motorens udstødningsventil..
og hvis den kan falde ned på stemplet kan den næsten ikke sidde i
mellemrøret :)

>> Normalt bliver den slags på totaktere vist smurt af overskuds
>> 2taktsolie.
>    *LOL* det er derfor Yamaha bruger så meget olie, de bruger bare
> motorolien for at skjule de burde af en 2 takts pumpe + beholder monteret ;)

Blabla :)

// Hans, med for højt justeret oliepumpe og godt med oliebrænderi.
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Moller (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-07-05 22:33

Hans Joergensen wrote:
> Moller wrote:
>
>>>Oh, hvis det er en intern ting i motoren ville jeg godt nok ikke
>>>smøre den med kobberfedt...
>>
>>   Er det heller ikke, EXUP sider i mellemrøret, lige efter 4-1 delen.
>
>
> Nu går den nuværende snak jo på RG(V)-motorens udstødningsventil..
> og hvis den kan falde ned på stemplet kan den næsten ikke sidde i
> mellemrøret :)

   Nopes, Thomas spørg helt præcist til EXUP, og det har intet med RG(V)
motorene at gøre, det er en anden undertråd som nu køre på 2 takts
motores ventil løsninger.

> // Hans, med for højt justeret oliepumpe og godt med oliebrænderi.

   Olie er til for at blive brændt, og jo mere vi brænder, jo hurtigere
kan vi få tvunget de miljøvenlige energikilder ind på banen :) så bare
brænd løs, men lad nu være med at bruge det der fake olie lavet på raps,
eller hvad de nu ellers finder på...


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Hans Joergensen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-07-05 22:36

Moller wrote:
>> Nu går den nuværende snak jo på RG(V)-motorens udstødningsventil..
>> og hvis den kan falde ned på stemplet kan den næsten ikke sidde i
>> mellemrøret :)
>    Nopes, Thomas spørg helt præcist til EXUP, og det har intet med RG(V)
> motorene at gøre, det er en anden undertråd som nu køre på 2 takts
> motores ventil løsninger.

Ok, du får ret :) men det vil nu stadig være en dårlig idé at smøre
en totakters udstødningsventil med kobberfedt :)

>> // Hans, med for højt justeret oliepumpe og godt med oliebrænderi.
>    Olie er til for at blive brændt, og jo mere vi brænder, jo hurtigere
> kan vi få tvunget de miljøvenlige energikilder ind på banen :) så bare
> brænd løs, men lad nu være med at bruge det der fake olie lavet på raps,
> eller hvad de nu ellers finder på...

Jeg kører kun på ægte halvsyntetisk ikke-røgfri olie af et billigt
fabrikat.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Armand (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-05 15:36

Hans Joergensen wrote:
> Thomas Mikkelsen wrote:
>
>>Det var nu heller ikke så meget det, mit oprindelige spørgsmål gik ud på.
>>Jeg spurgte hvad han brugte til at smøre EXUP ventilen med......
>
>
> Oh, hvis det er en intern ting i motoren ville jeg godt nok ikke
> smøre den med kobberfedt...
>
> Normalt bliver den slags på totaktere vist smurt af overskuds
> 2taktsolie.
>

- - - - Ligesåvel som at årsagen til at de sætter sig fast oftets er sod
og koks fra samme

--
Armand.

Hans Joergensen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-07-05 22:27

Armand wrote:
>> Normalt bliver den slags på totaktere vist smurt af overskuds
>> 2taktsolie.
> - - - - Ligesåvel som at årsagen til at de sætter sig fast oftets er sod
> og koks fra samme

NOK OLIE!

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Armand (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-05 23:05

Hans Joergensen wrote:
> Armand wrote:
>
>>>Normalt bliver den slags på totaktere vist smurt af overskuds
>>>2taktsolie.
>>
>>- - - - Ligesåvel som at årsagen til at de sætter sig fast oftets er sod
>>og koks fra samme
>
>
> NOK OLIE!
>

Nej!
Det er måske en klassisk RD-opfattelse; men diagnosen er under alle
omstændigheder "mere end nok" :-|

--
Armand.

Hans Joergensen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-07-05 23:27

Armand wrote:
>>>- - - - Ligesåvel som at årsagen til at de sætter sig fast oftets er sod
>>>og koks fra samme
>> NOK OLIE!
> Nej!
> Det er måske en klassisk RD-opfattelse; men diagnosen er under alle
> omstændigheder "mere end nok" :-|

Det var også bare for sjov at jeg skrev det

Der skal nu ret meget koks til før den gror fast.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Moller (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-07-05 11:47

Hans Joergensen wrote:

> En Aprilla har da ellers ikke pisse meget med en Fazer 1000 at gøre
> ?

   Jo da, udstødnings ventilens ide er jo samme idegrundlag for begge
cykler, nemlig at kunne regulere modtrykket i udstødningen for at kunne
være mere effektiv over flere omdr.

> Selv plejer jeg at stille RD'ens ventil sådan ca. så det føles
> rigtigt, og så den ser ud til at køre frem og tilbage uden slup :)
>
> // Hans, snart på vejen igen, forhåbentligt.

   Må¨vi da håbe ;) ellers er du jo bare endnu en i statistikken med en RD
der står stille hele tiden ;)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Steen E. (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 06-07-05 07:59


>
> Så til alle jer med en EXUP - se at få smurt den inden den gror
> sammen! =
>
> --
> Tony

Ja, jeg har også udsat at få givet den en gang kobberfedt.

Noget helt andet - nogen her på DFM har engang sagt, at formålet med
EXUP'en er at dæmpe lyden ved lave omdrejninger, og IKKE at hæve
effekten ved lave omdrejninger ?? Hvis det er rigtigt, så kan man vel
bare blokere den i åben stilling og fjerne trækkablerne til servomotoren
og evt. omdyse den ?

Anyone ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Moller (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-07-05 08:43

Steen E. wrote:

> Noget helt andet - nogen her på DFM har engang sagt, at formålet med
> EXUP'en er at dæmpe lyden ved lave omdrejninger, og IKKE at hæve
> effekten ved lave omdrejninger ?? Hvis det er rigtigt, så kan man vel
> bare blokere den i åben stilling og fjerne trækkablerne til servomotoren
> og evt. omdyse den ?
>
> Anyone ?

   Det lyder da helt forkert, men det ku da godt tænkes som en sidegevinst.

   EXUP blev monteret på FZR1000 maskinerne efter 89, da de havde store
problemer med at få ordentlig bund/mellem på dem, og da EXUP kom på,
blev det ekstremt svært for aftermarket udstødnings producenterne at
lave et fullsystem, som ikke kom til at ødelægge hele bunden på
maskinerne ;) så jeg vil da primært gætte på at det er bund/mellem
forøgelsen der er grunden til det, men en sidegevinst var at de måske ik
larmede så meget ved lave omdr. da de jo ikke har så åbent hul ud :)

   I virkeligheden er det jo tyvstjålet fra 2 takterne ;) men det ses jo
på de sidste par år at der nu kigges mere og mere på udstødningsdesign
fra 2 takterne til at hive de ekstra små hypper der gemmer sig ud.

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Michal (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 06-07-05 18:11

On Wed, 06 Jul 2005 09:42:47 +0200, Moller wrote:
>    I virkeligheden er det jo tyvstjålet fra 2 takterne ;) men det ses jo
> på de sidste par år at der nu kigges mere og mere på udstødningsdesign
> fra 2 takterne til at hive de ekstra små hypper der gemmer sig ud.

Hvad er der så specielt ved 2-takts udstødninger i forhold til 4-takts
udstødninger?

--
Venlig Hilsen
Michal

Armand (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-05 18:27

Michal wrote:
> On Wed, 06 Jul 2005 09:42:47 +0200, Moller wrote:
>
>>   I virkeligheden er det jo tyvstjålet fra 2 takterne ;) men det ses jo
>>på de sidste par år at der nu kigges mere og mere på udstødningsdesign
>>fra 2 takterne til at hive de ekstra små hypper der gemmer sig ud.
>
>
> Hvad er der så specielt ved 2-takts udstødninger i forhold til 4-takts
> udstødninger?
>

Lidt basic's:

På en totagger vælter den friske gasblanding tværs over stemplet og
skubber det forbrændte udstødningsgas foran sig; men hvor præcist kan
man trimme systemet til at der ikke bliver for meget udstødningsgas i
cylinderen, eller blæser for meget bensinblanding ud i udstødningen?!

En optimal totagger-udstødning er opbygget så trykbølger slår tilbage og
formedelst presser (planlagt) passeret bensinblanding tilbage i
cylinderen før porten lukker!
Trykbølger i den frekvens = resonnans, som kun vil virke optimalt ved
givne (høje?) omdrejningstal, hvorimod der vil forekomme større
"gennemskylning" ved lavere omdrejninger. Til imødegåelse af dét problem
opfandt Yamaha "power-valve'n" som i bund og grund er en variabel
tuning, derved at den hæver/sænker overkanten af udstødningen i forhold
til omdrejningerne og med sænket overkant i udstødningsporten ved lavere
omdrejninger, har friskgassen ikke samme mulighed for at ende i
udstødningen!

På firetaktere gælder det i en vis grad kun om at give
udstødningsgasserne så fri adgang til det fri som muligt; men også her
vil gasvekslingen kun være optimal ved et givent (højere) omdrejningstal
derved at overlapningsperioden mellem udstødnings og indsugnings
-ventilen vil medføre en totakts-lignende passage af friskgas over i
udstødningen. En ventil i forrørene til at mindske rørets tværsnit vil
medføre en modstand der sænker gas-flow'et således at friskgassen ikke
når at blæse ud i udstødningen!

--
Armand.

Moller (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-07-05 18:38

Armand wrote:

>> Hvad er der så specielt ved 2-takts udstødninger i forhold til 4-takts
>> udstødninger?
>>
>
> Lidt basic's:
>
> På en totagger vælter den friske gasblanding tværs over stemplet og
> skubber det forbrændte udstødningsgas foran sig; men hvor præcist kan
> man trimme systemet til at der ikke bliver for meget udstødningsgas i
> cylinderen, eller blæser for meget bensinblanding ud i udstødningen?!
>
> En optimal totagger-udstødning er opbygget så trykbølger slår tilbage og
> formedelst presser (planlagt) passeret bensinblanding tilbage i
> cylinderen før porten lukker!
> Trykbølger i den frekvens = resonnans, som kun vil virke optimalt ved
> givne (høje?) omdrejningstal, hvorimod der vil forekomme større
> "gennemskylning" ved lavere omdrejninger. Til imødegåelse af dét problem
> opfandt Yamaha "power-valve'n" som i bund og grund er en variabel
> tuning, derved at den hæver/sænker overkanten af udstødningen i forhold
> til omdrejningerne og med sænket overkant i udstødningsporten ved lavere
> omdrejninger, har friskgassen ikke samme mulighed for at ende i
> udstødningen!
>
> På firetaktere gælder det i en vis grad kun om at give
> udstødningsgasserne så fri adgang til det fri som muligt; men også her
> vil gasvekslingen kun være optimal ved et givent (højere) omdrejningstal
> derved at overlapningsperioden mellem udstødnings og indsugnings
> -ventilen vil medføre en totakts-lignende passage af friskgas over i
> udstødningen. En ventil i forrørene til at mindske rørets tværsnit vil
> medføre en modstand der sænker gas-flow'et således at friskgassen ikke
> når at blæse ud i udstødningen!


   Og den største forskel mellem de to er så at på 2 takterne betyder
udstødnings designet nærmest alt for ydelsen, hvorimod 4 takterne indtil
nu har kunne hente meget mere andre steder i motoren, og derved er det
med fancy faconer, og diverse ventiler i udstødningen ikke været
prioteret særligt højt ;) Men da MC producenterne er ved at nå hvor at
udviklings kroner på at hive mere ud af maskinen ved at optimere
udstødnings systemet, så det yder bedre, samt stadig overholder miljø
kravende blir mindre end det der bruges inde i motoren, så vil vi se
mere og mere af den slags ventil løsninger ala EXUP fra de andre
fabrikanter ;) måske de venter på et eller andet Yamaha Patent udløber.

   At så Yamaha lavede ventilløsningen kommer ik så meget bag på en, de
har jo kanon suces med RD350, TDR125 osv. og så er yamaha i mine øjne
dem som er mest eksperimenterende med MC, bare tag deres forhjulstræk
sammen med öhlins også ;) eller igen, deres MotoGP racer, for det kan
godt være den er lidt svag i motoren, men i stedet er den sygt
styrvelig, og bare alle de underlige indtag de har lavet i den... at den
så kræver en rigtig god pilot at udnytte til sit fulde(har de jo fået
nu), det er en anden sag.

   Og af underlige mærker... tag f.eks. V-max da den kom frem, eller i år
MT-01 ;) eller for den sags skyld tør de prøve med et underligt koncept
ala Bullshit... øh, Buldog ;) og tage det som en mand, at den ik liiiige
ramte hvor den skulle(måske derfor MT-01 kom så hurtigt ud derefter).

   aaarrrggg, nu pludre den jo løs.... stopper her ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Armand (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-05 22:57

Moller wrote:
> Armand wrote:
>
> ..................Men da MC producenterne er ved at nå hvor at
> udviklings kroner på at hive mere ud af maskinen ved at optimere
> udstødnings systemet, så det yder bedre, samt stadig overholder miljø
> kravende blir mindre end det der bruges inde i motoren, så vil vi se
> mere og mere af den slags ventil løsninger ala EXUP fra de andre
> fabrikanter ;) måske de venter på et eller andet Yamaha Patent udløber.

Har alle de japanske ikke hvert deres system idag?
Jeg har set det med sikkerhed på Fireblade'n (á butterfly-ventiler, hvor
det oprindelige EXUP var et spjæld á virkning som låget på en brødkasse)
og mener også at have noteret mig at ZX10'eren har noget der ligner
Honda'ens meget.

> At så Yamaha lavede ventilløsningen kommer ik så meget bag på en,
> ..............eller igen, deres MotoGP racer, for det kan
> godt være den er lidt svag i motoren, men i stedet er den sygt
> styrvelig,

Køreegenskaberne har altid været Yamahas force i GP-klasserne!


--
Armand.

Michal (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Michal


Dato : 07-07-05 18:05

On Wed, 06 Jul 2005 23:57:07 +0200, Armand wrote:
> Moller wrote:
>> Armand wrote:

Tak til både Armand og Moller for kæmpe-god forklaring :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Tony Lorentzen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 06-07-05 09:05

Steen E. wrote:

> Ja, jeg har også udsat at få givet den en gang kobberfedt.

Så er det bare med at komme ind i kampen!

> Noget helt andet - nogen her på DFM har engang sagt, at formålet med
> EXUP'en er at dæmpe lyden ved lave omdrejninger, og IKKE at hæve
> effekten ved lave omdrejninger ?? Hvis det er rigtigt, så kan man vel
> bare blokere den i åben stilling og fjerne trækkablerne til servomotoren
> og evt. omdyse den ?

Formålet med EXUPen er netop - som Moller skriver - at få højnet
momentet ved lave omdrejninger. Jeg ved ikke om det i praksis betyder
noget for lyden.

Jeg vil anbefale dig at få smurt den så snart som muligt, Steen - men nu
har du vist slet ikke kørt i regnvejr på din så måske er den ikke groet
så meget sammen som på min endnu. Måske trænger dine kabler også -
ligesom mine - til at blive strammet. De må kun have 1,5 mm slup - og på
min sad de og slaskede noget så jammerligt!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Steen E. (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 06-07-05 10:45


> Jeg vil anbefale dig at få smurt den så snart som muligt, Steen - men
> nu
> har du vist slet ikke kørt i regnvejr på din så måske er den ikke
> groet så meget sammen som på min endnu. Måske trænger dine kabler
> også - ligesom mine - til at blive strammet. De må kun have 1,5 mm
> slup - og på min sad de og slaskede noget så jammerligt!
>
> --
> Tony
> Fazer 1000 o>'o

Der er så nok ingen vej udenom - selvom den ikke er ude i regnvejr - så
får vi se hvormange bolte det lykkes at knække

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Tony Lorentzen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 06-07-05 11:05

Steen E. wrote:

> Der er så nok ingen vej udenom - selvom den ikke er ude i regnvejr - så
> får vi se hvormange bolte det lykkes at knække

Jep - jeg har købt nogle nye bolte i bedre kvalitet som jeg skal have
monteret hvis jeg ellers kan få den knækkede ud

Sig til hvis du har brug for hjælp - eller en til at kigge dig over
nakken som har været der før

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Kai Harrekilde-Peter~ (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 06-07-05 14:26

Tony Lorentzen <spam@dfmc.dk> writes:

> Steen E. wrote:
>
>> Der er så nok ingen vej udenom - selvom den ikke er ude i regnvejr -
>> så får vi se hvormange bolte det lykkes at knække
>
> Jep - jeg har købt nogle nye bolte i bedre kvalitet som jeg skal have
> monteret hvis jeg ellers kan få den knækkede ud
>
> Sig til hvis du har brug for hjælp - eller en til at kigge dig over
> nakken som har været der før

Det kan være at jeg skal lokke dig med ned i klubben og kigge mig over
nakken, mens jeg giver EXUP'en en over nakken...

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Tony Lorentzen (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 06-07-05 19:37

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Det kan være at jeg skal lokke dig med ned i klubben og kigge mig over
> nakken, mens jeg giver EXUP'en en over nakken...

Det kan du såmænd godt - men jeg er bange for at Fazeren ikke kører lige
pt. Jeg fik boret et fint 3mm hul i bolten og satte så den
nyindkøbte "skrue-udtrækker" i (Er det mon sådan en, der kaldes en
ornepik?). Efter nogle få omgange bed den fast og jeg gav den stille og
roligt lidt mere indtil også den knækkede... Så nu er jeg rigtigt fucked
- og ved faktisk ikke rigtigt hvad hulen jeg skal gøre... og det så tæt
på turen til Sturup at det nok desværre ender med at jeg må aflyse

--
Tony (der aldrig mere begynder på sådan noget så tæt på en banedag)

Moller (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-07-05 19:46

Tony Lorentzen wrote:
> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
>> Det kan være at jeg skal lokke dig med ned i klubben og kigge mig over
>> nakken, mens jeg giver EXUP'en en over nakken...
>
>
> Det kan du såmænd godt - men jeg er bange for at Fazeren ikke kører lige
> pt. Jeg fik boret et fint 3mm hul i bolten og satte så den
> nyindkøbte "skrue-udtrækker" i (Er det mon sådan en, der kaldes en
> ornepik?). Efter nogle få omgange bed den fast og jeg gav den stille og
> roligt lidt mere indtil også den knækkede... Så nu er jeg rigtigt fucked
> - og ved faktisk ikke rigtigt hvad hulen jeg skal gøre... og det så tæt
> på turen til Sturup at det nok desværre ender med at jeg må aflyse

   Og detsvære må vi endnu engang konkludere at en Ornepik ikke kan bruges
til en skid :( for de knækker evigt og altid.

   Nu har jeg detsvære ik mit dremel sæt i KBH mere, så jeg kan ik hjælpe
der, men Bager har snakket om han ville købe en, så måske vi kan kigge
på det med den.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Tony Lorentzen (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 07-07-05 00:34

Moller wrote:

> Og detsvære må vi endnu engang konkludere at en Ornepik ikke kan
> bruges til en skid :( for de knækker evigt og altid.

Tilsynelandende. Det er i hvert fald sidste gang jeg prøver.

> Nu har jeg detsvære ik mit dremel sæt i KBH mere, så jeg kan ik
> hjælpe der, men Bager har snakket om han ville købe en, så måske vi kan
> kigge på det med den.

Tak for tilbudet - men jeg tror vist Bager har for travlt til den slags.

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Ukendt (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-07-05 20:06


"Tony Lorentzen" <spam@dfmc.dk> skrev i en meddelelse
news:42cc24b7$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
>> Det kan være at jeg skal lokke dig med ned i klubben og kigge mig over
>> nakken, mens jeg giver EXUP'en en over nakken...
>
> Det kan du såmænd godt - men jeg er bange for at Fazeren ikke kører lige
> pt. Jeg fik boret et fint 3mm hul i bolten og satte så den nyindkøbte
> "skrue-udtrækker" i (Er det mon sådan en, der kaldes en ornepik?). Efter
> nogle få omgange bed den fast og jeg gav den stille og roligt lidt mere
> indtil også den knækkede... Så nu er jeg rigtigt fucked - og ved faktisk
> ikke rigtigt hvad hulen jeg skal gøre... og det så tæt på turen til Sturup
> at det nok desværre ender med at jeg må aflyse
>


Hvornår skal du på Sturup, så må vi se om ikke jeg kan hjælpe dig inden.

--
Mvh.
Dannie
http://www.zx-r.dk
http://www.dfmc.dk/?id=75




Tony Lorentzen (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 07-07-05 00:36

Dannie wrote:

> Hvornår skal du på Sturup, så må vi se om ikke jeg kan hjælpe dig inden.

Det er først på søndag, men jeg har reelt kun imorgen formiddag
(torsdag) til at kigge på det igen fordi jeg har aftaler de andre dage.
Så det er desværre nok meget tvivlsomt at problemet kan løses inden da -
men ellers tusind tak for tilbuddet

--
Tony
Fazer 1000


Steen E. (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 06-07-05 20:06

"Tony Lorentzen" <spam@dfmc.dk> skrev i en meddelelse
news:42cc24b7$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
>> Det kan være at jeg skal lokke dig med ned i klubben og kigge mig
>> over
>> nakken, mens jeg giver EXUP'en en over nakken...
>
> Det kan du såmænd godt - men jeg er bange for at Fazeren ikke kører
> lige pt. Jeg fik boret et fint 3mm hul i bolten og satte så den
> nyindkøbte "skrue-udtrækker" i (Er det mon sådan en, der kaldes en
> ornepik?). Efter nogle få omgange bed den fast og jeg gav den stille
> og roligt lidt mere indtil også den knækkede... Så nu er jeg rigtigt
> fucked - og ved faktisk ikke rigtigt hvad hulen jeg skal gøre... og
> det så tæt på turen til Sturup at det nok desværre ender med at jeg må
> aflyse
>
> --
> Tony (der aldrig mere begynder på sådan noget så tæt på en banedag)

En rigtig gyserhistorie - der er en god beskrivelse på
http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html og som han også
skriver, så er det "a real nightmare" at få boltene hele ud, hvis de
ikke jævnligt (hvert år) har fået en gang kobberfedt.

Men det hører ikke med i serviceeftersyn, eller nævnes i servicemanualen


Må være en sikker indtægt for værkstedet at udskifte jævnligt - hvad
siger EXUP ejere med mange år på bagen ?

--
Steen E. (som ellers er så glad for at ha' både fedt bundtræk og godt
bid over 6K rpm)
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Tony Lorentzen (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 07-07-05 00:34

Steen E. wrote:

> En rigtig gyserhistorie - der er en god beskrivelse på
> http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html og som han også
> skriver, så er det "a real nightmare" at få boltene hele ud, hvis de
> ikke jævnligt (hvert år) har fået en gang kobberfedt.

Jep - og det er lige akkurat den artikel jeg har brugt som reference til
operationen.

> Men det hører ikke med i serviceeftersyn, eller nævnes i servicemanualen
>

Nej. Og faktisk bad jeg Aagesen om at tjekke EXUPen da jeg havde den
nede for at få ordnet forsikringsskaderne og lavet service. Det havde de
så åbenbart glemt kunne jeg jo konstatere da jeg fik "låget" af til den
lille "pulley".

--
Tony
Kilofazer

Ukendt (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-07-05 20:33


Tony Lorentzen skrev i meddelelsen
<42cc24b7$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Jeg fik boret et fint 3mm hul i bolten og satte så den
>nyindkøbte "skrue-udtrækker" i (Er det mon sådan en, der kaldes en
>ornepik?). Efter nogle få omgange bed den fast og jeg gav den stille og
>roligt lidt mere indtil også den knækkede... Så nu er jeg rigtigt fucked
>- og ved faktisk ikke rigtigt hvad hulen jeg skal gøre...

Rolig nu ! Kan Du lirke stumpen af det, i krig som fred, komplet ubrugelige
stykke værktøj ud? Ellers borer Du med 1,5 - 2 mm bor små huller i en cirkel
omkring stumpen af ornevik, indtil at stumpen kan brækkes ud. Herefter borer
Du i 0,5 mm spring mere og mere af bolten væk. På et tidspunkt begynder
spånerne fra boringen at blive rustne, dvs. nu er Du ude ved gevindet. Nu
tager Du en fatningsskruetrækker, ca. 3 mm. bred, får den til at gribe
kanten af resterne af bolten, holder den i 45° ind mod midten af hullet, og
giver den et klask på skaftet med en hammer. Herefter kan du med lidt held
trække resterne af bolten,(der efter udboringen nærmest er en gevindspiral),
ud med en spidstang. Det kan godt tage flere forsøg at få det hele ud. Rens
gevindet op med en snittap efterfølgende, meget forsigtigt hvis der stadig
er smårester af bolten tilbage.

Og held og lykke med din banedag Og en ødelagt skruetrækker....

mvh
Orla

>--
>Tony (der aldrig mere begynder på sådan noget så tæt på en banedag)



Tony Lorentzen (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 07-07-05 00:42

Orla Pedersen wrote:

> Rolig nu ! Kan Du lirke stumpen af det, i krig som fred, komplet ubrugelige
> stykke værktøj ud? Ellers borer Du med 1,5 - 2 mm bor små huller i en cirkel
> omkring stumpen af ornevik, indtil at stumpen kan brækkes ud. Herefter borer
> Du i 0,5 mm spring mere og mere af bolten væk. På et tidspunkt begynder
> spånerne fra boringen at blive rustne, dvs. nu er Du ude ved gevindet. Nu
> tager Du en fatningsskruetrækker, ca. 3 mm. bred, får den til at gribe
> kanten af resterne af bolten, holder den i 45° ind mod midten af hullet, og
> giver den et klask på skaftet med en hammer. Herefter kan du med lidt held
> trække resterne af bolten,(der efter udboringen nærmest er en gevindspiral),
> ud med en spidstang. Det kan godt tage flere forsøg at få det hele ud. Rens
> gevindet op med en snittap efterfølgende, meget forsigtigt hvis der stadig
> er smårester af bolten tilbage.

Tak for din beskrivelse, Orla. Jeg vil give det et "skud" i morgen - det
er nok bedste bud på en mulig løsning indtil videre

Jeg vender (forhåbentligt ikke alt for) frygteligt tilbage!

--
Tony
Miss Fizzy

Armand (06-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-07-05 23:00

Tony Lorentzen wrote:
>
>
> .........men jeg er bange for at Fazeren ikke kører lige
> pt. Jeg fik boret et fint 3mm hul i bolten og satte så den
> nyindkøbte "skrue-udtrækker" i (Er det mon sådan en, der kaldes en
> ornepik?). Efter nogle få omgange bed den fast og jeg gav den stille og
> roligt lidt mere indtil også den knækkede... Så nu er jeg rigtigt fucked
> - og ved faktisk ikke rigtigt hvad hulen jeg skal gøre... og det så tæt
> på turen til Sturup at det nok desværre ender med at jeg må aflyse
>
> --
> Tony (der aldrig mere begynder på sådan noget så tæt på en banedag)

- - - - - Eller en anden gang burde beherske stressen og bruge godt med
rustløsner i god tid inden :-/

--
Armand.

Tony Lorentzen (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 07-07-05 00:43

Armand wrote:

> - - - - - Eller en anden gang burde beherske stressen og bruge godt med
> rustløsner i god tid inden :-/

Tsk tsk! Rigtige mænd tager heller ikke backup

--
Tony
KiloFazer


Steen E. (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 07-08-05 15:55

"Tony Lorentzen" <spam@dfmc.dk> skrev i en meddelelse
news:42cc6c70$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Armand wrote:
>
>> - - - - - Eller en anden gang burde beherske stressen og bruge godt
>> med rustløsner i god tid inden :-/
>
> Tsk tsk! Rigtige mænd tager heller ikke backup
>
> --
> Tony
> KiloFazer
>

Lykkedes det så at bore skrueresterne ud og helbrede frøken Fazer ?

--
Steen E. (som også må få taget mig sammen og givet den en gang
kobberfedt inden det er for sent ,o((
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Tony Lorentzen (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 15-08-05 20:50

Steen E. wrote:
> "Tony Lorentzen" <spam@dfmc.dk> skrev i en meddelelse
> news:42cc6c70$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>Armand wrote:
>>
>>
>>>- - - - - Eller en anden gang burde beherske stressen og bruge godt
>>>med rustløsner i god tid inden :-/
>>
>>Tsk tsk! Rigtige mænd tager heller ikke backup
>>
>>--
>>Tony
>>KiloFazer
>>
>
>
> Lykkedes det så at bore skrueresterne ud og helbrede frøken Fazer ?

Jeps :)

--
Tony
Fazer 1000 o>'o (snart med type2 styr)

Peter Jakobsen (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 07-07-05 09:26

Tony Lorentzen wrote:
> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
>> Det kan være at jeg skal lokke dig med ned i klubben og kigge mig
>> over nakken, mens jeg giver EXUP'en en over nakken...
>
> Det kan du såmænd godt - men jeg er bange for at Fazeren ikke kører
> lige pt. Jeg fik boret et fint 3mm hul i bolten og satte så den
> nyindkøbte "skrue-udtrækker" i (Er det mon sådan en, der kaldes en
> ornepik?). Efter nogle få omgange bed den fast og jeg gav den stille
> og roligt lidt mere indtil også den knækkede... Så nu er jeg rigtigt
> fucked - og ved faktisk ikke rigtigt hvad hulen jeg skal gøre... og
> det så tæt på turen til Sturup at det nok desværre ender med at jeg
> må aflyse

Du kan altså sagtens køre på din mc uden exup'en er sat i, du vil bare
mangle en smule power i det nederste af omdrejningerne... Måske det nu var
det til et komplet udstødningsanlæg UDEN exup

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152



Moller (07-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 07-07-05 09:38

Peter Jakobsen wrote:

> Du kan altså sagtens køre på din mc uden exup'en er sat i, du vil bare
> mangle en smule power i det nederste af omdrejningerne... Måske det nu var
> det til et komplet udstødningsanlæg UDEN exup

   hmmmm, er det en god ide ? mener helt bestemt at det er præcis EXUP som
er grunden til at de fleste fullsystemer til yamserne har dårligere
ydelse i bund/mellem, da de ikke kan få nær så meget bund ud, som EXUP
systemet gør... Toppen kan de god få ud, men det løser en slip-on også ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408858
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste