hjælp til installation af tændingsforskyde~
Fra : Peter Hasselby

Dato : 05-07-05 09:58

Har skal til at installere en tændingsforskyder på min gpz500s, men er lidt
i tvivl om hvordan det gøres helt præsist, der er denne korte tekst med.

Remove rotor bolt. Remove flywheel with supplied puller. Rotate crank so
that the keyway slot is up. Install new key with offset right to advance
timing.

Min over sættelse:
Fjerne rotor bolten. Fjern svinghjulet med tilhørende aftrækker. Roter
krumtappen så notgangens slidse er oppe. Installer den nye not med OFFSET???
til højre for at forskyde tændingen.

Skal jeg have hele sideskjoldet af?

Er det nødvendigt at tappe olien af?

hvad menes helt præcist med
Install new key with offset right to advance timing.

Fra : Peter Hasselby

Dato : 05-07-05 10:17

Efter at have gennemlæst min haynes manual, mangler jeg kun at finde ud af
hvordan noten skal vende.

Altså stadig hvad der helt præcist menes med
Install new key with offset right to advance timing.

Jeg har lagt en tegning af noten på
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1169&pid=11628

er det siden A eller B der skal vende til højre?

Tændingen skal forresten forskydes +5 grader.

Fra : Moller

Dato : 05-07-05 10:29

Peter Hasselby wrote:
> [...]
> http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1169&pid=11628
>
> er det siden A eller B der skal vende til højre?
>
> Tændingen skal forresten forskydes +5 grader.

   Hvad maskine snakker vi om ? og hvad vej drejer akslen ?

   Nå, men hvis det er en helt alm. cykel, og den sider i højre side,
sådan at når du kigger på akslen vil den dreje med uret når du køre,
skal du sørge for at armende ud fra din klods sider 5 grader mod uret i
forhold til din originale klods.

   Hvis det er en fast advancer, så bør den ikke kunne vendes forkert(men
man ved aldrig), men er det en justerbar(som den jeg selv bruger), så
kan det godt være forvirende, men så længe du husker på at mere advance
= signalet kommer tidligere end normalt, så er det ik så svært igen :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Peter Hasselby

Dato : 05-07-05 10:48

Det er en kawasaki gpz500s. tændingen sidder i venstre side af motoren.

Har lige tilføjet et billede mere på
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1169

hvis det kan være til hjælp.

Fra : Moller

Dato : 05-07-05 10:55

Peter Hasselby wrote:
> Det er en kawasaki gpz500s. tændingen sidder i venstre side af motoren.
>
> Har lige tilføjet et billede mere på
> http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1169
>
> hvis det kan være til hjælp.

   Der må jeg stå af :( sorry, den ligner på ingen måde de tændings
advancere jeg har set indtil nu, men de har også været til Suzuki, og så
nogen til yamaha.

   Jeg har kun et stykke info, da den sider i venstre side, skal du ha
rykket rotor delen med uret, da det er den som gir signalet, når dens
arme pasere hall sensoren(hvis det er den type tænding). Og da du fra
den side vil se at aksen vil køre mod uret, når motoren starter.

   Kan du ik lige tage et bilelde af selve tændings advancer klodsen ?
eller et link på hvor du har købt den ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 05-07-05 11:24

In article <42ca5022$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>, spam@spam.com
says...
> Efter at have gennemlæst min haynes manual, mangler jeg kun at finde ud af
> hvordan noten skal vende.

Hvis du forestiller dig en normal not, og så placerer 'forskydningen'
til højre, så må det da være det de mener?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Hekto

Dato : 05-07-05 11:20

In article <42ca4b82$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>, spam@spam.com
says...
> Fjerne rotor bolten. Fjern svinghjulet med tilhørende aftrækker. Roter
> krumtappen så notgangens slidse er oppe. Installer den nye not med OFFSET???
> til højre for at forskyde tændingen.

Ja!

Du har sikkert til overpris; men pænt indpakket, købt en not med
offset. De fås i forskellige gradstørrelser, og anvendes til blandt
andet knasttiming på en Duc.
Jeg ved ikke om pick-up'erne er monteret inden i motoren, men så er det
olie af/olie på og det samme med sideskjoldet.

Fra : Peter Hasselby

Dato : 05-07-05 11:29

Overpris kan vi godt blive enige om 499..

Fra : Peter Hasselby

Dato : 05-07-05 21:29

kan ikke få svinghjulet af, da aftrækkeren ikke passer...
Hvad gør jeg???

Fra : Armand

Dato : 05-07-05 21:42

Peter Hasselby wrote:
> kan ikke få svinghjulet af, da aftrækkeren ikke passer...
> Hvad gør jeg???

Skaffer den aftrækker der passer :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 06:31

Armand skrev i meddelelsen ...

>Skaffer den aftrækker der passer :-|

Ja, nemlig ja ! Eller leverer det overprissatte stykke metal tilbage til
leverandøren. For hvorfor i alverden skulle Kawazaki have regnet
tændingstidspunktet 5° forkert ? Fakta er nok at de har regnet det helt fint
ud, da det faktisk er sjældent at en tocylindret 500 cm³ fra fabrikken har
over 60 Hk.

Og for tidlig tænding kan på rekordtid ødelægge en sund motor, såe..... :-|

mvh
Orla

Fra : Anton Hansen

Dato : 06-07-05 05:57

Peter Hasselby wrote:

> [...]

> Er det nødvendigt at tappe olien af?

> hvad menes helt præcist med
> Install new key with offset right to advance timing.

Hej Peter.
Hvis det er den GPZ på billedet i din profil, du kører på, så tror jeg det
er min gamle cykel.
Der skal ikke være olie inde ved svinghjulet, men det er der på den... der
er en utæt pakdåse.
Jeg har en aftrækker til svinghjulet stående, og jeg vil gerne hjælpe dig
med at skifte den not, hvis du har mod på at køre en tur til Østbirk
(8752). Jeg har selv gjort det på min SV650S
Med venlig hilsen
Anton

Fra : Peter Hasselby

Dato : 07-07-05 12:30

Hvis det er den passer.. kan du så ikke bare lige skrive hvad diameteren og
stigningen.. Så får jeg nemlig lavet en der passer.. Så vidt jeg selv kan
måle er stigningen 1,5 men er lidt i tvivl om diameteren.

Fra : Anton Hansen

Dato : 07-07-05 17:08

Peter Hasselby wrote:

> Hvis det er den passer.. kan du så ikke bare lige skrive hvad diameteren og
> stigningen.. Så får jeg nemlig lavet en der passer.. Så vidt jeg selv kan
> måle er stigningen 1,5 men er lidt i tvivl om diameteren.

Det er 18x1,5 mm gevind.