Vurderingspris for Kawa ZZR600 årgang 1993
Fra : nicolai@sonder.dk

Dato : 03-07-05 17:28

Hejsa
Jeg har netop købt en MC importeret fra Tyskland, og vil gerne høre
om den vurderede Registreringsafgift jeg har modtaget fra Told&Skat
(T&S) er i orden - eller om jeg skal få min MC genvurdet.

MCen er som sagt en Kawasaki ZZR600, fra 1993, den har gået 55180 KM,
og synsreporten melder ingen fejl eller mangler :).
T&S har sat import-værdien til 22.000 kr og registreringsafgiften til
37.500 kr - hvilket jeg synes er lidt højt !

Tager jeg fejl angående registreringsfgiften, dvs. er den i orden,
eller kan jeg få den vurderet lavere. Eller vil den tværtimod blive
højere ?!

Hjælp udbedes til disse økonomiske spørgsmål, idet det er min
første MC og jeg er meget grøn :)

På forhånd tak for hjælpen,
Nicolai

Fra : Armand

Dato : 03-07-05 20:03

nicolai@sonder.dk wrote:
> [...]
> højere ?!
>
> Hjælp udbedes til disse økonomiske spørgsmål, idet det er min

I den skrivelse du har modtaget fra T&S fremstår også hvilken værdi man
har lagt til grund for beregningen, og hvis dén lyder tilforladelig (á
dagsprisen i D.B.A.), er der vel ikke meget at argumentere overfor T&S
med, vel?
Hvis dét tal holder, men din endelige pris alligevel bliver rigelig høj,
må det skyldes at du har købt for dyrt syd for grænsen

--
Armand.
(der kan genkende afgiftsniveau'et som på højde med CBR600 fra samme

Fra : Richard

Dato : 03-07-05 20:10

Armand wrote:

> [...]
> har lagt til grund for beregningen, og hvis dén lyder tilforladelig (á
> dagsprisen i D.B.A.), er der vel ikke meget at argumentere overfor T&S

Den tilgrund liggende handelsværdi burde jo være lig de nævnte
reg.pligtig værdi 22.000 + reg.afgift 37.500 = 59.500 kr.

I mine Kaw-uvante øjne lyder 60 kkr ikke helt galt for en '93 600cc
japanske kåbecykel, men det kan dba.dk sikkert hurtigt afsløre...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 03-07-05 20:12

nicolai@sonder.dk wrote:

> Hjælp udbedes til disse økonomiske spørgsmål, idet det er min
> første MC og jeg er meget grøn :)

I tillæg til min kommentar til Armands udmærkede svar og med forlov:
Hvort meget havde du regnet med, inden du købte hhv søgte om vurdering?
- og hvor/hvordan havde du undersøgt det?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Nicolai

Dato : 04-07-05 09:27

> tillæg til min kommentar til Armands udmærkede svar og med forlov:
>Hvort meget havde du regnet med, inden du købte hhv søgte om vurdering?
>- og hvor/hvordan havde du undersøgt det?

Jeg havde regnet med ca 50-55.000 baseret på de (korrekt udregnede)
19.000 kr i anskaffelse plus de vurderinger der kan findes på T&S's
hjemmeside <URL:http://makeashorterlink.com/?E21616F5B> punktet:
"Registreringsafgift og vurderinger af brugte motorkøretøjer" hvor
T&S skriver at 1. indregistrering fra 1993, af en kawak 600cc zzr og zx
koster mellem 30- og 35 k.
Det burde give en samlet pris på ca 50 til 56k i anskaffelse MED
plader.

[snip/]
T&S har sat import-værdien til 22.000 kr og registreringsafgiften til
37.500 kr - hvilket jeg synes er lidt højt !
[\snip]
Men hvis deres givne vurdering på 57k er ok, samt at den kan sælges
(hvis det bliver aktuelt) for ca 60k, så skal man ikke klage. DBA
giver at ZZR fra 93 med 55.000 km på klokken sælges for ca 59- til
90.000 kr, hvilket er mere end min anskaffelsespris.
[uddrag fra DBA:]
Kawasaki ZZR600 0, '93, km 49.334, , kr 89.900 (Link:www.mc-center.dk)
Kawasaki zzr 600, 600 ccm, '93, km 69.000, sort/blå 64.000,-
Kawasaki ZZR , 600 ccm, '92, km 52.812, Sort, u.afgift 19.800,-
[END uddrag]
Så set i dette lys skal man nok bare spise en tudekiks, købe pladerne
og nyde cyklen, for sjov er den - så skal jeg bare passe på jer andre
og mig selv :)

Tak for at sætte økonomien i perspektiv - det lader til at det bare
er mig der synes det er mange penge - men gode ting koster.

Fra : Ole Hansen

Dato : 04-07-05 09:43

Nicolai wrote:

> [uddrag fra DBA:]
> Kawasaki ZZR600 0, '93, km 49.334, , kr 89.900 (Link:www.mc-center.dk)

90K for en ZZR fra 93? Han har røget, har han så.. Ahhh.. Det er jo Køge
MC :)

> Tak for at sætte økonomien i perspektiv - det lader til at det bare
> er mig der synes det er mange penge - men gode ting koster.

Man vil jo helst ha' tingene så billigt som muligt - Det er der vel ikke
noget underligt i?

--
Ole Hansen

Fra : Richard

Dato : 04-07-05 10:30

Nicolai wrote:

> Jeg havde regnet med ca 50-55.000 baseret på de (korrekt udregnede)
> 19.000 kr i anskaffelse plus de vurderinger der kan findes på T&S's
> [...]

Det virker som om, du ikke har forstået T&S' beregningsmetode vedr.
afgift på brugtimporterede køretøjer:
De tager udgangspunkt i forhandlernes salgspriser for en tilsvarende
cykel og beregner andelen af afgift i den handelspris. Så trækker de
afgiften fra handelsprisen og får cyklens afgiftspligtige værdi = kr.
22.000 i dit tilfælde, idet de afrunder værdien til hele tusind kr.,
inden de så slår op i tabellen og finder den tilhørende
registreringsafgiften = 37.500 kr i dit eksempel. Pga afrundingen kan
den resulterende pris derfor svinge lidt ifht den handelspris, de tager
udgangspunkt i

> T&S har sat import-værdien til 22.000 kr og registreringsafgiften til
> 37.500 kr - hvilket jeg synes er lidt højt !

Det er altså handelsprisen, T&S - og du selv - bruger til at beregne
afgiften. Begrebet importværdi er ikke relevant i sammenhæng med denne
udregning, højst ved beregning af told og moms ved brugtimport fra et
ikke-EU-land.

> Men hvis deres givne vurdering på 57k er ok, samt at den kan sælges
> (hvis det bliver aktuelt) for ca 60k, så skal man ikke klage.

Nej, de har taget udgangspunkt i en handelsprisen på ca. 59.500 kr, og
med de priser du citerer fra DBA, er det jo en fair pris, ikke?

Bliver den dyrere end kr. 59.500 for dig inkl. den nævnte afgift, har du
blot købt den for dyrt

> Tak for at sætte økonomien i perspektiv - det lader til at det bare
> er mig der synes det er mange penge - men gode ting koster.

Igen, hvad havde du regnet med? - det er formentlig sjældent, man sparer
10 kkr eller mere på brugtimport i denne prisklasse. Et par tusind eller
fem og/eller en cykel håndplukket ud af et meget større udvalg - eller
et udvalg i det hele taget - af den ønskede cykel plejer at være en
accepteret gevinst IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Kong

Dato : 10-07-05 20:14

Du skal 100% tage til vurdering.

Mig selv og en kammerat har lige haft en magen til igennem møllen. Jeg fik
7200 tilbage, men havde en smadret top kåbe og vindskærm, en revne i
forskærm og ellers lidt buler og ridser. 48000 har min kørt.

Min kammerats har kørt 33000, har et par MEGET små skrammer, ellers intet at
pege fingre på. Han har lige netop fået 5400 tilbage. Sgu ikke meget ekstra
man fik for en smadret kåbe og 15000 km mere på klokken.

/Palle

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 21:00

Kong skrev i meddelelsen
<42d1737b$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Sgu ikke meget ekstra man fik for en smadret kåbe og 15000 km mere på
klokken.

Du havde vel også handlet mere fordelagtigt ind ? Det skal "væsnet" vel ikke
nødvendigvis præmiere dig for !

mvh
Orla

Fra : Kong

Dato : 10-07-05 21:09

Næh, havde desværre selv forvoldt skaden på den under transport.

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:42d17e7b$0$60173$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 21:33

Kong skrev i meddelelsen
<42d18059$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Næh, havde desværre selv forvoldt skaden på den under transport.

Surt

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 10-07-05 23:53

Orla Pedersen wrote:
> Kong skrev i meddelelsen
> <42d18059$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> Surt

Men mindre surt end at ups'e på vej fra vurdering!

--
Armand.
(der heller ikke synes at dén vurdering harmonerer med markedsprisen,

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 08:20

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>argumentet med at man har sparet ve dkøbet p.g.a. tilstanden ikke,
>vurderingen burde ske på baggrund af en tilsvarende dansk indregistret

Du nævnte det selv engang, og det er vel betinget af at vurderingsfolkene
faktisk _har_ set det defekte kåbesæt, der igen og igen møder op til
vurdering :-/ Og sådan ender det jo med at gå ud over alle, også dem med
rent mel i posen.....

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 12-07-05 01:04

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> faktisk _har_ set det defekte kåbesæt, der igen og igen møder op til
> vurdering :-/ Og sådan ender det jo med at gå ud over alle, også dem med

Jup!
Jeg vár forøvrigt lige ved at spinde samme ende ind i mit indlæg.

B&K designstudio CBR'eren fik forøvrigt monteret det originale
udstødning efter hjembringelsen, og dét var JJB lynhurtig til at opfatte
på Klemmen. Citat: "sådan en original potte hvor lakken tydeligt er
afslidt i enden lugter langt væk af at være en "gå på omgang
syns-stump", som derimellem står på enden, lænet op af væggen i
kælderen/garagen"!

Mon ikke at syns-ka'lene også kender dén, men ikke kan gøe noget når
blot det er et ikke larmende udstødning der ér monteret :-/

Forøvrigt:
I min verden var syns-sessioner engang noget der næsten var umuligt at
komme helskindet igennem. For B&K d.s.-CBR'eren var ALT nærmest en formsag:
Citat:
- "Skiverne ser regulære ud - - - Mnjarh bagskiven spiller da vist lidt
i solen" Hvorefter at der lige blev følt med fingrene på dén før
godkendelse
- "er det den originale udstødning?" (mig: "ja") - Og dét var den
støjtest
- "Kan det virkelig passe at du ikke kan tænde positionslyset på nogen
måde? [US-model!] Nå - Du må jo bare ud at lede efter noget at skrue på.
Mon ikke at man kan få noget diskret lysdiode-noget?, og en kontakt kan
jo placeres hvorsomhelst på sådan en moderne motorcykel!"

--
Armand.