Hvor slemt er vinterkørsel?
Fra : Mikkel Hesselager Bl~

Dato : 01-07-05 23:32

Hej!

Jeg er på førstegangsudkig, og er af en forhandler blevet tilbudt en
CB500S fra 98 med 27.000 helårskilometer på bagen for 35K. Det er jo
temmelig billigt for sådan en, men der er jo altså hagen med at den har
været kørt året rundt, og derfor ikke ser for køn ud. Der er faktisk en
del rust hist og pist.

Mit spørgsmål er nu hvor slemt sådan noget er for en stakkels mc? Da den
ikke er så gammel ville jeg tro (håbe) at det mere eller mindre kun er
kosmetisk, men jeg mangler erfaringen til at vurdere det. Nogen
kommentarer til den funktionelle betydning? Risikerer jeg at skulle skifte
halvdelen af cyklen ud hen ad vejen?

Jeg bilder mig ind at jeg har et godt stykke under 10 tommelfingre, og at
jeg derfor godt kunne skille cyklen delvist ad for at pudse det hele op og
se hvor slemt det står til. Men større reparationer og udskiftninger vil
jeg helst ikke lige kaste mig ud i fra starten. Og så skulle det helst
ikke koste en bondegård, for så vil jeg hellere købe en der er i ordentlig
stand fra starten.

Fra : Richard

Dato : 02-07-05 00:29

Mikkel Hesselager Blanné wrote:
> [...]
> temmelig billigt for sådan en, men der er jo altså hagen med at den har
> været kørt året rundt, og derfor ikke ser for køn ud. Der er faktisk en

Ja det er jo synd for sådan en fin cykel at blive udsat for vinterkørsel

> Mit spørgsmål er nu hvor slemt sådan noget er for en stakkels mc? Da
> den ikke er så gammel ville jeg tro (håbe) at det mere eller mindre kun
> er kosmetisk, men jeg mangler erfaringen til at vurdere det.

Ud over det kosmetiske mess, kan saltet i værste fald trænge ind til
lejer i hjul, bagsvinger og måske kronrørsditto. Tager du højde for
udskiftning af dem og evt. tilhørende pakdåser, kan du jo vurdere, om
prisen passer

Motoren tager næppe skade indvendigt, men er det virkelig en stand, du
vil køre cykel i? - hvis ikke må du lægge timerne og kronerne til
kosmetisk udbedring oveni. Og der løber hurtigt mange på til polering af
korroderet aluminium, lak og chrom...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 02-07-05 09:07

Richard wrote:
> Mikkel Hesselager Blanné wrote:

[klip - en masse jeg er enig i]

> [...]
> lejer i hjul, bagsvinger og måske kronrørsditto. Tager du højde for
> udskiftning af dem og evt. tilhørende pakdåser, kan du jo vurdere, om

Her må jeg anke dit "evt. tilhørende pakdåser" de _skal_ også skiftes.
Når de først er taget ud efter lang tids brug er de ikke værd at sætte
ind igen - idet man er ude i en GSG (gå'rn så gå'rn) og da de ikke er
volsomt dyre så skift dem nu skidtet _er_ skildt ad.

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Richard

Dato : 02-07-05 09:45

J.C.Kløve wrote:

> [...]
> ind igen - idet man er ude i en GSG (gå'rn så gå'rn) og da de ikke er
> volsomt dyre så skift dem nu skidtet _er_ skildt ad.

Du har helt ret, og jeg mente egentlig "pakdåserm hvor de forekommer ved
nævnte lejer" eller noget i den retning. Der er jo sjældent pakdåser i
de nævnte kronrørslejer

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 08:34

Mikkel Hesselager Blanné skrev i meddelelsen ...
> [...]
>del rust hist og pist.
>
>Mit spørgsmål er nu hvor slemt sådan noget er for en stakkels mc?

Som Richard nævner, så kan der være lidt med hjullejer bremsecalibre, og
eventuel linksystem til affjedringen. MEN det er der alligevel Da jeg
skilte bagsvinger/linksystem på min kun sommerkørte VTR, da råbte alle
lejerne på smørrelse, så det er en lille opgave man alligevel bør pusle med
over den første vinter. Ligeledes med rensning af bremsecalibrene, og
påfyldning af ny bremsevædske. Alt sammen relativt nemme opgaver, og da det
bliver din første cykel, (som typisk skal ned og ligge på begge sider), så
køb, det gør ikke nær så ondt at skramme en i forvejen "skrammet" cykel.

mvh
Orla
VTR som måtte lægge sig da den var første kåbeklædte cykel, efterfølgende et
antal nøgne cykler.

Fra : Michal

Dato : 02-07-05 09:39

On Sat, 2 Jul 2005 09:33:51 +0200, Orla wrote:
> og da det bliver din første cykel, (som typisk skal ned og ligge på
> begge sider), så køb, det gør ikke nær så ondt at skramme en i
> forvejen "skrammet" cykel.

Jeg vil give dig ret i at det så er bedre med en "skrammet" cykel.

Men hvorfor dog ned og ligge i første omgang?

Jeg har næsten kørt to år og ikke faldet endnu :P

*knock knock, 7-9-13, eller noget i den stil*

Det er så godt nok også kun en DT175 jeg kører på ;) Så ingen "risiko"
for at jeg pludselig giver den gas og flyver 20 meter op i luften :)

Men selvfølgelig er der den kedelige fact at det kan være en billists
skyld, øv øv :(

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Moller

Dato : 02-07-05 09:58

Michal wrote:
> Jeg vil give dig ret i at det så er bedre med en "skrammet" cykel.
>
> Men hvorfor dog ned og ligge i første omgang?

   Det er nærmest blevet reglen frem for undtagelsen ;) Men husk her at
parkerings skader osv. pga. man ik lige havde styr på vægten af cyklen
osv. også tæller med her ;) så det er ikke ment at man skal ned og lægge
og ralle ;)

> Jeg har næsten kørt to år og ikke faldet endnu :P

   Så har du stadig dit første uheld til gode ;) de fleste tilfælde sker
der ik mere end at man for lidt til eftertanke, og så er der de meget
alvorlige, men de er sjældne(7-9-13).

> *knock knock, 7-9-13, eller noget i den stil*
>
> Det er så godt nok også kun en DT175 jeg kører på ;) Så ingen "risiko"
> for at jeg pludselig giver den gas og flyver 20 meter op i luften :)

   Det har intet med maskinen at gøre... jeg har ca. 4-5 styrt med MZ'en
alle pga. vinterkørsel, men har ingen styrt med min B12, så det er ikke
kræfterne, men forholdene man kommer ud for, jeg har også et uheld med
min Ex. GT, som var om sommeren.

> Men selvfølgelig er der den kedelige fact at det kan være en billists
> skyld, øv øv :(

   Eller man blir lidt for frisk, og smider den i et sving, eller man
overser lidt grus på vejen, og smutter i det da det ligger i et sving osv.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Michal

Dato : 02-07-05 11:10

On Sat, 02 Jul 2005 10:58:22 +0200, Moller wrote:

> [snip eksempler]
> så det er ikke ment at man skal ned og lægge og ralle ;)

Ok på den måde. Jeg har ikke råd til den slags, jeg får kun lærlingeløn
;)

> Så har du stadig dit første uheld til gode ;) de fleste tilfælde sker
> der ik mere end at man for lidt til eftertanke, og så er der de meget
> alvorlige, men de er sjældne(7-9-13).

Tjaa, hvis jeg har tænkt mig at komme ud og køre lidt offroad sker det
vel før eller siden... eller at jeg stille den dumt og der kommer et
vindpust etc :/

Men forhåbentligt først når jeg får en lidt bedre løn end den jeg har
nu, så jeg har råd til at rette buler ud og lakere :)

> [...]
> alle pga. vinterkørsel, men har ingen styrt med min B12, så det er ikke
> kræfterne, men forholdene man kommer ud for, jeg har også et uheld med

Hmm det er der selvfølgelig noget om.

Dog skal man nok lige tage højde for maskinens størrelse kontra ens
dristighed. En B12 er trodsalt forskellig i hænderne på hænderne af en
dumdristig, en dristig og en som er hyperforsigtig. Til dels i hvert
fald. Og erfaring.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Moller

Dato : 02-07-05 11:17

Michal wrote:
> [...]
> dristighed. En B12 er trodsalt forskellig i hænderne på hænderne af en
> dumdristig, en dristig og en som er hyperforsigtig. Til dels i hvert

   Helt klart, eller en erfaren eller ikke erfaren ;) der var en B12 der
væltede på en pimse tur sidste år, personen havde haft kort i ca. 2 mdr.
eller derommkring, og mente at en B12 var ok start maskine, den har jo
ik så mange kræfter ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Michal

Dato : 02-07-05 17:52

On Sat, 02 Jul 2005 12:17:02 +0200, Moller wrote:

> [...]
> væltede på en pimse tur sidste år, personen havde haft kort i ca. 2 mdr.
> eller derommkring, og mente at en B12 var ok start maskine, den har jo

Høhø! =|

Jeg har planer om noget i retningen af 30-40 heste i den næste cykel...

Hvormeget er det en B12 har? Noget i retningen af 100 hypper? Ikke en
jeg vil købe lige til at starte med i hvert fald :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Moller

Dato : 02-07-05 18:52

Michal wrote:

> Jeg har planer om noget i retningen af 30-40 heste i den næste cykel...

   Jeg har hørt flere sige at alt over 60 heste er ubrugeligt til alm.
vej, og må klart give dem ret. Så en maskine med 40-50 heste er fino,
jeg vil nok sige at nu du har kørt en ledt DT175 intil nu, så vil en
lidt tungere med 40-50 heste være oplagt til næste skridt ;)

> Hvormeget er det en B12 har? Noget i retningen af 100 hypper? Ikke en
> jeg vil købe lige til at starte med i hvert fald :)

   Den vejer 220Kg. tør, og har 98 heste i motoren fra standard, hans var
så med potte, og dyset til osv... men den lagde omkring 120-125 heste på
baghjulet ;) perfect begyndermaskine.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Michal

Dato : 02-07-05 21:48

On Sat, 02 Jul 2005 19:51:51 +0200, Moller wrote:

> Jeg har hørt flere sige at alt over 60 heste er ubrugeligt til alm.
> vej, og må klart give dem ret.

Lyder rimeligt. Og det er garanteret også ubrugeligt til en græsmark
eller en grussti :)

> Så en maskine med 40-50 heste er fino, jeg vil nok sige at nu du har
> kørt en ledt DT175 intil nu, så vil en lidt tungere med 40-50 heste
> være oplagt til næste skridt ;)

Det har jeg aldeles ikke råd til ;(

Jeg har sådan set heller ikke råd til en mindre lige nu, men der skal
vel også være noget at bruge pengepungen til senerehen :)

> Den vejer 220Kg. tør,

Sikken en masse vægt. Er det ikke meningen de skal veje så lidt som
muligt? :)

> og har 98 heste i motoren fra standard, hans var så med potte, og
> dyset til osv... men den lagde omkring 120-125 heste på baghjulet ;)
> perfect begyndermaskine.

Argh...

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 02-07-05 11:52

Michal wrote:

> [...]
> dristighed. En B12 er trodsalt forskellig i hænderne på hænderne af en
> dumdristig, en dristig og en som er hyperforsigtig. Til dels i hvert

Giver mig lige lejlighed til at bringe en nylig hørt historie, om netop
en B12'er, på banen:
Nuværende ejer har købt den billigt med lavt km-tal af en ældre bekendt
"der ikke følte sig helt tryg på den", men den har altid styret
mærkeligt, og forleden opdagede en mere erfaren mc-ist hans problem:
Dækkene var i den grad slidt flade kun(!) lige akkurat på midten!
talk about "ikke føle sig helt tryg på den"

--
Armand.

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 02-07-05 16:12

"Michal" <usenet@spamwodzinskitrap.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 02 Jul 2005 10:58:22 +0200, Moller wrote:
> Men forhåbentligt først når jeg får en lidt bedre løn end den jeg har
> nu, så jeg har råd til at rette buler ud og lakere :)

Fact's of (mc-) life:

Større løn => større mc => dyrer skader

Moralen er derfor, da udgiften relativt set er identisk - motorcyklen vokser
med lønnen -, men absolut er lavest nu, skal du derfor ud og smide med
cyklen inden du får en højere løn

--
Henrik
a ka

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=161

Fra : Michal

Dato : 02-07-05 17:55

On Sat, 2 Jul 2005 17:12:12 +0200, diablo wrote:

> [...]
> med lønnen -, men absolut er lavest nu, skal du derfor ud og smide med

Med glæde ud at smide lidt med den lidt offroad... Så er problemet bare
lige at anskaffe sig cyklen først, for det har jeg heller ikke råd til
lige i øje blikket :(

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 11:51

Michal skrev i meddelelsen <42c652b8$0$683$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Men hvorfor dog ned og ligge i første omgang?

Risikoen for at tilte er ligefrem proportional med cyklens værdi, og omvendt
proportional med cyklens alder.

Derfor !

Ved sidste DFM-møde, (hvor fanden blev i af !), blev det netop foreslået som
noget af det første, at sparke sidestøtten væk under den nyindkøbte model

mvh
Orla

Fra : Richard

Dato : 02-07-05 09:40

Orla Pedersen wrote:
> Som Richard nævner, så kan der være lidt med hjullejer bremsecalibre, og
> eventuel linksystem til affjedringen. MEN det er der alligevel

Det er der jo, og det er vigtigt at få præmisserne med! Mine hensyn er
kosmetisk stand, holdbarhed og omfanget af den løbende vedligeholdelse,
der følger hermed, snarere end daglig brug

Så alle bevægelige dele på en vintercykel er et potentielt problem på
kort eller længere sigt...

> Alt sammen relativt nemme opgaver, og da det
> bliver din første cykel, (som typisk skal ned og ligge på begge sider), så
> køb, det gør ikke nær så ondt at skramme en i forvejen "skrammet" cykel.

Helt enig

> VTR som måtte lægge sig da den var første kåbeklædte cykel, efterfølgende et
> antal nøgne cykler.

*lol* ovennævnte hensyn forhindre mig simpelthen i at køre så snært på i
svingene siden jeg genindtrådte som mc'ist i '97. Husker nemlig endnu
min ærgrelse, dengang jeg væltede den endnu ret nye T500 for en
uforudsigelig fodgænger på Vordingborgvej i Næstved. T500'en blev lidt
skrammet, jeg fik en bøde - og Vordingborgvej fik sørme et fodgængerfelt
på stedet

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 11:58

Richard skrev i meddelelsen
<42c652f3$0$229$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>*lol* ovennævnte hensyn forhindre mig simpelthen i at køre så snært på i
>svingene siden jeg genindtrådte som mc'ist i '97

Det handlede nu nok nærmest mere om det fabelagtige moment en sådan V2'er
har, bremsemoment det er, jeg holdt bomstille

mvh
Orla

Fra : Mikkel Hesselager Bl~

Dato : 03-07-05 11:58

On Sat, 02 Jul 2005 09:33:51 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> over den første vinter. Ligeledes med rensning af bremsecalibrene, og
> påfyldning af ny bremsevædske. Alt sammen relativt nemme opgaver

Det kunne der være noget om. Problemet er de ting som ikke ellers ville
være rustet. Men det er da muligt at det ikke betyder det store.

> og da det bliver din første cykel, (som typisk skal ned og ligge på begge
> sider), så køb, det gør ikke nær så ondt at skramme en i forvejen
> "skrammet" cykel.

Det kunne der også være noget om, men det håber jeg sandelig ikke! Til at
starte med kiggede jeg udelukkende efter en cykel med kåbe - syntes de var
pænere. Nu kan jeg efterhånden godt se at kåben måske skal vente. Ikke
bare fordi vi risikerer at smadre den - har lige taget kortet sammen med
kæresten, og hun fik skolecyklen ned at ligge tre gange ;) - men også
fordi en cykel med kåbe føles lidt... uoverskuelig... bloatet på en
måde... Og det er slet ikke så sjovt at køre på motorvej hvor man har brug
for den, som ude på de små veje hvor det kan være ligemeget :)

Fra : Bo Christensen

Dato : 02-07-05 09:04

hejsa,
køb en lille tynd (spids) skruetrækker,
og sæt lidt tryk på de steder der er rust for at
se om den går igennem, hvis ja, så er en pudseklud
ikke nok, så er det nok mere en svejser du skal bruge
/bo

Fra : anders majland

Dato : 02-07-05 10:52

> [...]
> temmelig billigt for sådan en, men der er jo altså hagen med at den har
> været kørt året rundt, og derfor ikke ser for køn ud. Der er faktisk en

27000km på 7 år - det er kun 320km/måneden. Eller under 20km/dagen hvis det
er en der har brugt den til arbejde. Jeg tror mere at den bare har stået
stille uden vedligeholdelse i lange tider hvis den ser slidt ud.

> [...]
> kosmetisk, men jeg mangler erfaringen til at vurdere det. Nogen
> kommentarer til den funktionelle betydning? Risikerer jeg at skulle skifte

Start med at gøre op med dig selv om du ønsker et "glansbillede" eller kan
nøjes med noget der er mekanisk og elektrisk iorden. Vil du have et
"glansbillede" så køb sådan et istdet for at spilde krafter på at forsøge at
pudse en vintercykel op - det er spild af tid, bare tænk på hvor mange
skruer og umbraco bolte der har lidt misfarve hvor det ikke er til at komme
til.... Og hvis du først begynder at skifte bolte for at få den pæn så går
der mange timer ... Altså medmindre du mangler et projekt til næste vinter
.... Og hvis det er et projekt du ønsker hvorfor så ikke købe noget væsenligt
ældre og billigere ....

En vintercykel kræver selvfølgelige mere vedligeholdese end en der kun køres
i godt vejr - men som andre har nævnt så er lejer osv det mest udsatte og
koster ikke alverden. Afaik så er det stadig org. hjullejer mm på min 88'er.
Den har jeg kørt igennem de sidste vintre med ~2000km/måneden (kørt 40000km
siden den første sne i 2003) og den har nu rundet 75000km. Forrige ejer har
vist ikke kørt ret meget om vinteren og vist også oftest haft den opbevaret
inde om vinteren, men alligevel var f.eks udstødningen rustet væk.. Det jeg
døjer med på den er "kun" el-fejl. Ledningsnettet er ved at være træt - men
det er mere alder og manglende vedligeholdse fra forrige ejers værkjsted end
det er de sidste vintre...

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 << Ikke et glansbillede

Fra : Mikkel Hesselager Bl~

Dato : 03-07-05 12:05

On Sat, 02 Jul 2005 11:51:45 +0200, anders majland
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
> er en der har brugt den til arbejde. Jeg tror mere at den bare har stået
> stille uden vedligeholdelse i lange tider hvis den ser slidt ud.

Måske den kun er blevet brugt i perioder... Eller der er pillet ved
kilometertælleren. Der er mere rust end jeg umiddelbart ville mene der
kunne komme hvis den havde holdt stille, uden at køre i salt.

> [...]
> vinter
> ... Og hvis det er et projekt du ønsker hvorfor så ikke købe noget

Jeg ville da gerne have en pæn cykel, men som førstegangscykel er det
selvfølgelig vigtigst at den fungerer. Helst perfekt. Et glansbillede
behøver den ikke at være - slet ikke hvis den kommer ned at ligge på et
tidspunkt alligevel, som andre har påpeget :)

Jeg er villig til at ofre noget tid på pudsning, men de helt store
projekter bliver som regel ikke til noget pga. tidsmangel :(

> [...]
> men
> det er mere alder og manglende vedligeholdse fra forrige ejers værkjsted

Hmm... Så er det bare det der med at vurdere om forrige ejers værksted har
gjort et ordentligt arbejde, og det mekaniske og elektriske er holdt i god
stand. Fik at vide at der var servicebog på cyklen.