Oplader - What to buy??
Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 30-06-05 22:23

Hej!
Jeg skal bruge en oplader til værkstedet..

Hvad skal jeg kigge efter?

Hvad skal den have, og hvad behøver den egentligt ikke at have/kunne? (i
forholdt til bil)

Ampere og volt? Skal der kunne jusses på det eller er det ligemeget?

Nogen der kan anbefale en speciel?

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : Ulvir

Dato : 30-06-05 23:14

OlIvEr [6000] wrote:

> Ampere og volt? Skal der kunne jusses på det eller er det ligemeget?

'Jusses'? Hvaaad betyder det? Justeres? Korsfæstes? I'm totally lost..

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 30-06-05 23:43

> 'Jusses'? Hvaaad betyder det? Justeres? Korsfæstes? I'm totally lost..
--
Hehe..
Du har selv nævnt det i linien..

-Så må du selv om hvad der passer bedst i sætningen..

Fra : Ulvir

Dato : 01-07-05 00:34

OlIvEr [6000] wrote:

> --
> Hehe..
> Du har selv nævnt det i linien..
>
> -Så må du selv om hvad der passer bedst i sætningen..

Så er jeg med! Men jeg studsede noget.. Anyway, så'n en lader skal passe
til din batterie's kapacitet. En lader beregnet til mc brug koster vist
ikke alverden, få hundrede kroner. Fåes på Internettet og hos
velassorterede bike bikser. Der har vist tidligere været en tråde eller to
om emnet. Brug af ladere beregnet til biler, eller endnu være, lastbiler
eller traktorer, har en tendens til at ødelægge mc batterier pga. for
mange ampere i ladestrømmen. Andre kan med garanti fortælle hvordan den
skal helst være, rent teknisk, og måske hvor man kan gøre et godt køb. Jeg
følger tråden med interesse, da jeg selv skal ha' én inden vinter.

Ulvir.

Fra : Knud Rasmussen

Dato : 01-07-05 07:27

"OlIvEr [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forholdt til bil)
>
> Ampere og volt? Skal der kunne jusses på det eller er det ligemeget?

Optimate III hos f.eks. http://www.louis.de kan anbefales.
Har ingen indstillinger. Måler på batteriet og foretager selv det
fornødne. Går automatisk på vedligehold
når ladning er færdig. Stik med udtag samt krokodillenæb medfølger.
> mvh
Knud

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 01-07-05 08:57

Knud Rasmussen wrote:

> [...]
> fornødne. Går automatisk på vedligehold
> når ladning er færdig. Stik med udtag samt krokodillenæb medfølger.

Jep, jeg har også en.. Jeg bruger den både på MC- og bil-batterier med
stor succes..

Udover de 2 nævnte features er den også istand til i de fleste tilfælde
at få liv i et ellers dødt batteri. Jeg har selv oplevet det, et batteri
som ellers ikke kan lades på, efter en omgang med optimate'n er det
næsten som nyt igen..

Thore

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 01-07-05 23:27

> [...]
> at få liv i et ellers dødt batteri. Jeg har selv oplevet det, et batteri
> som ellers ikke kan lades på, efter en omgang med optimate'n er det
---
Det lyder jo til at det er sådan en jeg skal have anskaffet..

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-05 07:51

OlIvEr [6000] skrev i meddelelsen
<42c461e2$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Hej!
>Jeg skal bruge en oplader til værkstedet..Hvad skal jeg kigge efter?

Optimate III fra HG eller Louis ligner et godt bud !

>Hvad skal den have, og hvad behøver den egentligt ikke at have/kunne? (i
>forholdt til bil)

Den skal være spændingsreguleret, det er mange billige "billadere" ikke. En
god, (læs dyr) billader har spændingsregulering, og kan anvendes til MC.

Den bedste lader er faktisk MC'en selv.

>Ampere og volt? Skal der kunne jusses på det eller er det ligemeget?

Der skal ikke justeres nogetsomhelst. Spændingen skal bare være reguleret
til 14,2 volt, og når akkuen ikke længere trækker strøm, så må spændingen
gerne falde til 13,8 volt, (vedligeholdelses ladning), så sker der nemlig
ingenting ved at "glemme" laderen.

>Nogen der kan anbefale en speciel?

Optimate, og skal det være rigtig dyrt og flot, så laver norske Mascot
glimrende akkuladere.

mvh
Orla