Mislyd fra motoren. (Tror jeg..)
Fra : Ulvir

Dato : 30-06-05 20:14

Hejsan!

Min CMX'er gi'er en mærkelig lyd fra motoren/gearkassen.. Lyden er der kun
når den er varmet op, ved start, (kold, tykkere olie) er der ingenting. Det
er en 'hvinende' lyd, som skifter tone (lavere tone ved langsom tomgang,
højere tone ved højere omdrejninger) Den er der ved kørsel, og ved
stilstand, altså med motoren i tomgang. Jeg ved ikke om det er normalt-
eller tegn på noget andet. Rebelen har kørt 1.800 km, og fungerer godt,
gearskift, kobling, osv. Er det lejerne der 'synger'? Eller tegn på at
noget som ikke er som det skal være? Så er der jo garanti på den. 1,000 km
service er overholdt.

Tak på forhånd for eventuelle idéer eller forslag- og god weekend! Drive
carefully..

Ulvir.

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-05 07:39

Ulvir skrev i meddelelsen
<42c44481$0$50203$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Hejsan!
>
>Min CMX'er gi'er en mærkelig lyd fra motoren/gearkassen.. Er det lejerne
der 'synger'?

Det er sansynligvis tandhjulene i primærdrevet, (krumtap til kobling),
typisk Honda lyd, betyder ikke noget. Lejer er det nu nok ikke, glidelejerne
i motoren "synger" ikke, og kugle/rulle-lejerne i gearkassen står stille når
der kobles ud.

Såe, mon ikke bare at Du kører for lidt

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 01-07-05 08:18

In article <42c4e77c$0$6750$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Det er sansynligvis tandhjulene i primærdrevet, (krumtap til kobling),

Specielt hvis det er lige-skårne tandhjul.
De har netup en 'syngende' lyd der følger omdrejningerne.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-05 08:38

Hekto skrev i meddelelsen ...
> [...]
>>
>Specielt hvis det er lige-skårne tandhjul.
>De har netup en 'syngende' lyd der følger omdrejningerne.

Og glidelejrede krumtappe bryder sig ikke om aksial påvirkning, derfor duer
"lydløse" skråt- eller spiralskårne tandhjul ikke. :-/ Til gengæld tabes
der mindre effekt i ligeskårne tandhjul, og belastningen på olien er mindre,
alt i alt en god grund til at leve med musikken.

mvh
Orla

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-07-05 09:40

meddelelse news:42c4f412$0$251$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
mindre,
> alt i alt en god grund til at leve med musikken.

Det er da en dejlig lyd
--
Brian Sørup
VFR 750 F RC36 - med ligeskårne tandhjul til knasterne

Fra : Ulvir

Dato : 01-07-05 14:57

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> glidelejerne i motoren "synger" ikke, og kugle/rulle-lejerne i
> gearkassen står stille når der kobles ud.

Lige været en tur forbi min mekaniker- han siger det samme- primærdrevet-
helt normalt. Det var nu rart at vide!
Lige et spørgsmål mere- hvad hedder primærdrev på engelsk? Primary drive?

Tak for jeres feedback- Ulvir.

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-07-05 16:48

Ulvir wrote:
> Lige et spørgsmål mere- hvad hedder primærdrev på engelsk? Primary drive?

Jeps, primary drive.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Ulvir

Dato : 01-07-05 19:27