Tobias Møller Larsen wrote:
> Hvad skal man regne med i driftsomkotninger om måneden med et par bane dage
> om ugen? 500lr? 1000kr?
Det er ikke lige til at sige, for det afhænger meget af:
- Hvilken stand den cykle du køber er i
- Hvor meget og hvor hårdt du kører
- Hvor meget du kan skrue selv
Det er lidt halvdyrt at køre cross, men det mest irriterende er, at
udgifterne ikke er jævnt fordelt over året. Konen har ret svært ved at
forstå, at man lige skal bruge 3000 på stempelskift og kædekit denne måned.
> Jeg vil gerne prøve krafter med GN eller andet tærren cross, når engang jeg
> har fået lidt erfaring. Men det bliver nok ikke det første stykke tid.
Njah... Når du har trænet længe nok til at være fortrolig med
spillereglerne på motocross banen, så melder du dig til et C-løb
(pokalløb). Hvis det går glat (det er kun 2 x 15 min), så kan du roligt
melde dig til GN eller terræncross, eller markrace eller hvad der nu
dukker op først. Til de lange løb er det let at tøffe rundt i dit eget
tempo uden at være hverken til grin eller til gene, bare du er fortrolig
med hvad du skal gøre når der kommer hurtige kørere bagfra.
> Er en 500 2 takter ikke et monster af den anden verden? Jeg mindes at have
> hørt skrækhistirier om et grønt eksemplar af racen fra en vis Hr. Lund.
Hr. Lund er en god historiefortæller. Det er også imponerende kræfter
sådan en 500 kan hoste op med, men går man lige et gear op, vil man opdage
at den pludselig er from som et lam og med et bundtræk som en XT350. Især
CR500 er jo uden udstødningsventil, og derfor relativt billig at holde
kørende. De første gange, hvor du ikke er fortrolig med cyklen, vil der
komme et par hårrejsende oplevelser "Lund-style", men efter nogle gange,
når du lissom føler dig hjemme på den, så er den lettere at styre trækket
på. 500cc 2T er bare nogle fossiler, så de styrer ikke videre imponerende.
> Men en 360 eller 380 to takter kunne også godt komme ind i billedet, hvis
> jeg kan finde en, så vidt jeg ved er det kun KTM og Husqvarna der laver
> crossere i de størrelser. Og hvordan ser det ud med klasserne for de
> "ukorante" størrelser som fx 380, kører de med 525 og 600 4 takt eller hvor
> hører man hjemme?
Jep, de kører i "MX3", det der i gamle dage hed "500" eller Open, sammen
med 525, 600, 650. I enduroløb og løb med enduroklasse (GN, terræncross)
er motorstørrelsen ligegyldig, og hvis du kører Old Boys er det også
ligemeget.
Undgå 360cc (både Husky og KTM), for de kører som en grovtunet 250'er og
er meget hidsige. 380 er et meget bedre alternativ (Erfaring, jeg har mest
kørt 250 og 380, og har haft dem samtidig, og nogle gange skiftet mellem
dem når jeg var ude at træne). Man kan "blødgøre" motoren lidt med 1 eller
2 ekstra bundpakninger (sænker kompression, hæver skyllekanaler), men
træerne vokser ikke ind i himlen.
> Jeg har fundet følgende på DBA:
> KTM sx , 360 ccm, '97, en meget fin maskine med 60-65hk. Ny bagpot. Går
> meget godt i motoren og er meget stærk. Nyere bagskærm. Sælges pga ny-køb
> 9.999KR.
Hidsig satan. En af mine venner havde en fra helt ny. Ond tyr. Kunen være
fin
> KTM 380 SX, 380 ccm, '99, Super fed crosser. 3 extra luftfiltre, 3 extra
> bagdæk og 1 extra fordæk medfølger. Hydr. kobling. Kørt meget få timer de
> sidste to år. Fin stand. 11.500kr
Tjek den. Nyere og med lidt stumper, men ikke meget dyrere.
> Er det noget i den stil jeg skal satse på? Eller skal jeg ud tigge mig til
> prøveture på lidt forskelligt før jeg besluter mig?
Jeg tror ikke prøveture vil hjælpe dig. Bare spring ud på den dybe ende,
og se om ikke det kan lykkes at redde sig på land igen
Jeg ville lade cyklernes stand afgøre hvad jeg kom til at køre på, for et
lig kan blive et meget dyrt bekendtskab. Tag en af teknik-nørderne med ud
at kigge på potentielle emner, og få dem til at fortælle dig hvad du skal
tjekke.
Rittig