J.C.Kløve wrote:
> Calle Nielsen wrote:
>>
>> Hvad mener du med "savtakket dækmønster"?
>> Tænker du på mønsteret fra fabrikken?
>
>
> Nej, det kaldes også "spidsslidt". prøv at stryge hånden hen over
> fordækket, der hvor mønstret (rillerne) i dækket ved midten støder op
> mod hinanden vil du kunne mærke en tydelig højdeforskel på fladerne på
> den ene og den anden side af rillerne - det er "savtakket"
Fejl!
"savtakker" er når mønsteret bliver slidt så de enkelte "blokke" i
mønsteret slides kraftigt kun i den ene ende!
Spidsslidning derimod, er når manglende (for)dæktryk forårsager at
midten af dækket bliver trykket ind og derved ikke bliver slidt nært så
meget som mønsteret lige ved siden af midten. Resultatet efter længere
tids fejl-dæktryk bliver at midten af mønsteret fremstår nærmest friskt
mens mønsteret på begge sider er kraftigt slidt - Hvorved at
tvær-profilen nærmest bliver spids, og tydeligt kan mærkes som sådan
hvis man stryger med hånden på langs af dækket.
Mit bud på subj, vil netop være et spidsslidt fordæk, der kan få
motorcyklen til at føles som kørte man på æg - En nylig udskiftning af
et fladslidt bagdæk vil gøre modellen mere styrevillig, hvorved at et
spidst fordæk vil indvirke voldsomt!
Derudover kan sympomerne skyldes overspænding af kronrørslejerne á
punkttrykning i lejebanerne hvori kugler/ruller vil låse sig i en vis grad.
Er sådanne mærker forekommende omkring midterstyrestiling vil man
konstant kæmpe imod en "låsning" á svagt styrende til én side
Men jeg finder det spidse fordæk for sandsynligst, ikke mindst p.g.a.
forhistorien á nyligt bagdækskifte :-|
--
Armand.