Dårlig motorgang
Fra : Kenneth Østrup

Dato : 24-06-05 19:44

Hej NG,

Jeg har nogle problemer med motorgangen på min Honda CB750F Bol d´Or,
bemærk at det er en CB750F med CB900F motor.

Sidst jeg kørte på motorvej havde jeg problemer da jeg prøvede at trække
maskinen over 5.000 rpm, da jeg blev mødt med en hæs lyd fra
indsugningen af, ligesom hvis blandingsforholdet ændres i form af for
lidt benzin.

Problemet synes at være værst i mellemområdet eller ved høje
odmrejninger. Jeg kan dog mærke at den har mistet en del bundtræk!

Maskinen har for ca. 1.500-2.000 km (1-2 uger) siden gået ganske
udemærket, bortset fra en tiltrængt synkronisering af karburatorerne.

Jeg har tjekket tændrør og de kunne ikke umiddelbart se bedre ud, så det
er vidst ikke ved tændingen problemet ligger, da denne er styret
elektronisk på min maskine.

Så mit spørgsmål lyder, hvad skal jeg starte med at tjekke?

Kan det være ventilerne som er gået ud af justering, og hvad er ellers
symptomerne på dette?
Jeg ved ikke hvornår ventilerne sidst er stillet, men det er _mindst_
7.000 km siden.

Har aftalt med en forhandler/mekaniker, at ventilerne og karburatorerne
skal synkroniseres engang i starten af næste uge.

Bør jeg selv gøre noget yderligere inden dette som kan gøre det nemmere
for ham?

På forhånd mange tak!

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-06-05 21:49

Måske membraner i karburatorerne?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Gynex

Dato : 24-06-05 22:47

Har du renset eller bare drænet dine karbs for nyligt?
Har hørt om et lignende problem på anden cykel, og der var det benzinhanen,
der ikke lukkede ordentlig op, og derfor kunne den ikke holde svømmehusene
fyldte, med det resultat, at den godt kunne køre, men satte ud ved højere
omdrejninger, så prøv evt også at tjekke det.
MVH
Carsten Gynex Mortensen
Eks CB900FB

Fra : Armand

Dato : 24-06-05 23:17

Gynex wrote:
> [...]
> fyldte, med det resultat, at den godt kunne køre, men satte ud ved højere
> omdrejninger, så prøv evt også at tjekke det.

Hvis du for nyligt har været på reservetank (for første gang i lang
tid!?), er det højest tænkeligt at du har fået ledt vand fra bunden af
tanken ned i karbunadernes svømmerhuse hvor det lægger sig pænt på
bunden men lader sig suge op og spærre(*) for hoveddysen ved max.
forbrug á fuld roulade ved mellem-omdrejninger :-/

(*):
Forskellen på vands og bensins viskositet er så stor at vand i bensin,
nærmest opfører sig som en silikonekugle, der ikke lader sig trække
igennem givne dyser

--
Armand.