/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Honda CB modellerne, generel info
Fra : LasseChristensen


Dato : 23-06-05 16:29

Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)

Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.

 
 
Richard (23-06-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 23-06-05 17:05

LasseChristensen wrote:

> Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)

Jaeh, når du sådan falder over den daglig, er det jo let at blive fristet


> Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.

Til de fircylindrede CB'er fra 70-80erne er der en del info på:
http://www.honda4fun.com/

Men sikkert også mange dedikerede sites og grupper på Yahoo m.fl. - prøv
at søge dig frem, hvis ikke du får flere hints her

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Kenneth Østrup (23-06-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 23-06-05 18:11

LasseChristensen wrote:
> Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)
>
> Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.

Hej Lasse,

Nu har jeg godt nok ikke haft/prøvet en CB 500 Four, men jeg har haft et
par CB 400 Fours. Og de er rimelig ens hvad angår motor og opbygning
generelt.

Alt i alt, så synes jeg sgu at det er nogle gode cykler, jeg kan godt
lide de gamle Fours.

Hvis du gerne vil have en rigtig flot Four, skal du nok bare forberede
dig på at komme til at bruge en MASSE penge på den, som du nok kun
tjener hjem igen i form af køreglæde.

Jeg måtte give op med mine 400 Fours da jeg til sidst havde brugt for
mange penge på dem og allerede før jeg blev færdig, var blevet træt af den.

Så hvis du gerne vil have en cykel som du virkelig kan gøre flot og
lækker, i form af istandsættelse, så vil jeg næsten anbefale dig at
finde en CB 750 Four.
<http://www.riskoger.net/pic/tor750k273.jpg>

Jeg kan især godt lide den første af dem fra 1969.

Der findes stadigvæk masser af reservedele og jeg synes de er rimelig
gode og nemme at skrue på.


Et problem som er kendt på Honda's CB Fours kan være raslende
knastkæder, på CB400'eren var en såkaldt "selvdestruktiv
knastkædespænder" skyld i dette.

Da knastkædespænderen er meget anderledes på CB 500-750 F tror jeg ikke
det skulle være ligeså omfattende problem. Men igen, det er jo noget som
kan laves!

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
(Som har sin SOHC Four .NET t-shirt på! <http://www.sohc4.net/>)

LasseChristensen (23-06-2005)
Kommentar
Fra : LasseChristensen


Dato : 23-06-05 18:48

Kenneth Østrup wrote:
> LasseChristensen wrote:
>
>>Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)
>>
>>Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.
>
>
> Hej Lasse,
>
> Nu har jeg godt nok ikke haft/prøvet en CB 500 Four, men jeg har haft et
> par CB 400 Fours. Og de er rimelig ens hvad angår motor og opbygning
> generelt.
>
> Alt i alt, så synes jeg sgu at det er nogle gode cykler, jeg kan godt
> lide de gamle Fours.
>
> Hvis du gerne vil have en rigtig flot Four, skal du nok bare forberede
> dig på at komme til at bruge en MASSE penge på den, som du nok kun
> tjener hjem igen i form af køreglæde.
>
> Jeg måtte give op med mine 400 Fours da jeg til sidst havde brugt for
> mange penge på dem og allerede før jeg blev færdig, var blevet træt af den.
>
> Så hvis du gerne vil have en cykel som du virkelig kan gøre flot og
> lækker, i form af istandsættelse, så vil jeg næsten anbefale dig at
> finde en CB 750 Four.
> <http://www.riskoger.net/pic/tor750k273.jpg>
>
> Jeg kan især godt lide den første af dem fra 1969.
>
> Der findes stadigvæk masser af reservedele og jeg synes de er rimelig
> gode og nemme at skrue på.
>
>
> Et problem som er kendt på Honda's CB Fours kan være raslende
> knastkæder, på CB400'eren var en såkaldt "selvdestruktiv
> knastkædespænder" skyld i dette.
>
> Da knastkædespænderen er meget anderledes på CB 500-750 F tror jeg ikke
> det skulle være ligeså omfattende problem. Men igen, det er jo noget som
> kan laves!
>

Jo tak jeg er godt klar over hvordan det er når et projekt er blevet
omfattende og noget dyrere end beregnet :)

Ivan Nielsen (23-06-2005)
Kommentar
Fra : Ivan Nielsen


Dato : 23-06-05 19:08


"LasseChristensen" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
news:42bad4b3$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)
>
> Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.

Hej Lasse

Jeg har selv haft sådan en model i 3-4 år. Den har givet mig mange gode
timer - både kørsel og vedligeholdelse

Jeg er undevejs med at sætte den i original stand. Den er meget nem at gå
til selvom man "kun" er handelsuddannet. Der har hidtil ikke været noget,
som jeg ikke selv har kunnet fikse ved hjælp af div. rep.- håndbøger, som
der findes en del af. Som nævnt andetsteds kan der være problemer med lidt
rallelyde fra knastkæden, men med udskiftning af kædestrammerens belægning
m.v. samt hyppig justering kan det gøres tåleligt (høres ikke med lukket
hjelm). Billige stumper http://www.davidsilverspares.co.uk/ og www.cmsnl.com
.. Og masser af brugte stumper på www.ebay.de , hvis du har mod på det. Jeg
har kun gode erfaringer herfra. Jeg har for nylig købt en cd med originale
værkstedsmanual og reservedelskatalog - den kan vel kopieres.

PS Hva´ koster den der Honda som du er ved at falde over.


--
Med venlig hilsen
Ivan Bartholin Nielsen
Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1972



LasseChristensen (23-06-2005)
Kommentar
Fra : LasseChristensen


Dato : 23-06-05 20:13

Ivan Nielsen wrote:
> "LasseChristensen" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
> news:42bad4b3$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)
>>
>>Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.
>
>
> Hej Lasse
>
> Jeg har selv haft sådan en model i 3-4 år. Den har givet mig mange gode
> timer - både kørsel og vedligeholdelse
>
> Jeg er undevejs med at sætte den i original stand. Den er meget nem at gå
> til selvom man "kun" er handelsuddannet. Der har hidtil ikke været noget,
> som jeg ikke selv har kunnet fikse ved hjælp af div. rep.- håndbøger, som
> der findes en del af. Som nævnt andetsteds kan der være problemer med lidt
> rallelyde fra knastkæden, men med udskiftning af kædestrammerens belægning
> m.v. samt hyppig justering kan det gøres tåleligt (høres ikke med lukket
> hjelm). Billige stumper http://www.davidsilverspares.co.uk/ og www.cmsnl.com
> . Og masser af brugte stumper på www.ebay.de , hvis du har mod på det. Jeg
> har kun gode erfaringer herfra. Jeg har for nylig købt en cd med originale
> værkstedsmanual og reservedelskatalog - den kan vel kopieres.
>
> PS Hva´ koster den der Honda som du er ved at falde over.
>
>

18.000,- I hvad jeg synes, rigtig pæn stand :)

LasseChristensen (23-06-2005)
Kommentar
Fra : LasseChristensen


Dato : 23-06-05 20:18

LasseChristensen wrote:
> Ivan Nielsen wrote:
>
>> "LasseChristensen" <nugiz@compuclub.dk> skrev i en meddelelse
>> news:42bad4b3$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>>> Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)
>>>
>>> Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.
>>
>>
>>
>> Hej Lasse
>>
>> Jeg har selv haft sådan en model i 3-4 år. Den har givet mig mange
>> gode timer - både kørsel og vedligeholdelse
>>
>> Jeg er undevejs med at sætte den i original stand. Den er meget nem at
>> gå til selvom man "kun" er handelsuddannet. Der har hidtil ikke været
>> noget, som jeg ikke selv har kunnet fikse ved hjælp af div. rep.-
>> håndbøger, som der findes en del af. Som nævnt andetsteds kan der være
>> problemer med lidt rallelyde fra knastkæden, men med udskiftning af
>> kædestrammerens belægning m.v. samt hyppig justering kan det gøres
>> tåleligt (høres ikke med lukket hjelm). Billige stumper
>> http://www.davidsilverspares.co.uk/ og www.cmsnl.com . Og masser af
>> brugte stumper på www.ebay.de , hvis du har mod på det. Jeg har kun
>> gode erfaringer herfra. Jeg har for nylig købt en cd med originale
>> værkstedsmanual og reservedelskatalog - den kan vel kopieres.
>>
>> PS Hva´ koster den der Honda som du er ved at falde over.
>>
>>
>
> 18.000,- I hvad jeg synes, rigtig pæn stand :)

Men jeg er ikke klar over hvornår jeg overhovedet får de penge, har
nemlig lige lagt billet ind på en Kreidler mere, kommer vel aldrig ud af
det. Og det er endnu et MC projekt, som nok skal komme til og koste det
samme som CB'eren koster i indkøb, men det tilbud er for godt til ikke
at tage :)

http://www.kreidler-museum.de/pics/67-gt-sw.jpg

Der er den så, kun bygget i '67, og så er den endda fra schweiz, hvilket
det korte sæde og en anden udstødning viser :)

Christer Waleryd (24-06-2005)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 24-06-05 07:42

LasseChristensen <nugiz@compuclub.dk> writes:

> Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)
>
> Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.

Det er en mc der kan anbefales. Jeg har hatt min siden 1988, den fikk
tidlig ny motor (CB650) og ny front med bremser der _bremser_.

Pro's:
Liten, læt at køre, bliver ikke gemt bort blandt alle 750'ere


Con's:
Tja, opgrader fjedring og bræmse, og der er ikke meget at udsætte på den.


/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

LasseChristensen (25-06-2005)
Kommentar
Fra : LasseChristensen


Dato : 25-06-05 23:09

Christer Waleryd wrote:
> LasseChristensen <nugiz@compuclub.dk> writes:
>
>
>>Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)
>>
>>Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.
>
>
> Det er en mc der kan anbefales. Jeg har hatt min siden 1988, den fikk
> tidlig ny motor (CB650) og ny front med bremser der _bremser_.
>
> Pro's:
> Liten, læt at køre, bliver ikke gemt bort blandt alle 750'ere
>
>
> Con's:
> Tja, opgrader fjedring og bræmse, og der er ikke meget at udsætte på den.
>
>
> /Christer
Hvordan ligger det med TWIN udgaven af CB'erne?

Christer Waleryd (27-06-2005)
Kommentar
Fra : Christer Waleryd


Dato : 27-06-05 08:00

LasseChristensen <nugiz@compuclub.dk> writes:

> Christer Waleryd wrote:
> > LasseChristensen <nugiz@compuclub.dk> writes:
> >
> >>Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)
> >>
> >>Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.
> > Det er en mc der kan anbefales. Jeg har hatt min siden 1988, den fikk
> > tidlig ny motor (CB650) og ny front med bremser der
> > _bremser_. Pro's: Liten, læt at køre, bliver ikke gemt bort blandt
> > alle 750'ere
> > Con's: Tja, opgrader fjedring og bræmse, og der er ikke meget at
> > udsætte på den.
> > /Christer
> Hvordan ligger det med TWIN udgaven af CB'erne?

Jeg vil tro de ikke skiller sig meget fra firerne, andet end noget
færre hæster...

/Christer
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500
'88 XT600 '69 Triumph T120
'59 Amazoooon OTC#440
http://lcw.at.dod.no lcw@dod.no

Armand (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-08-05 20:22

Christer Waleryd wrote:
> LasseChristensen <nugiz@compuclub.dk> writes:
>
>>>>Er faldt over sådan en CB500 Four, der ikke står langt fra mig :)
>>>>Nogen der har noget generel info, svagepunkter, historie osv.
>>Hvordan ligger det med TWIN udgaven af CB'erne?
>
> Jeg vil tro de ikke skiller sig meget fra firerne, andet end noget
> færre hæster...

Mnjaeh :-/
Jeg tror nu ikke at de helt er oppe på samme pålidelighed; men uanset
hvad, så er de vel alle temmeligt gamle efterhånden, hvorved at det mere
er den tilfældige (indre) stand der bliver afgørende for foranstående
nedbrud.

Men alt i alt, så er det ikke uden grund at stort set alt siden
CB-four's fremkomst i slutningen af 60'erne, har været med 4 cylindre :-|

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408575
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste