|
| tilsodet tændrør i den ene side - GS500E Fra : Tom Nielsen |
Dato : 22-06-05 18:41 |
|
Hejsa,
Min maskine begyndte idag at drille - da jeg kom på arbejde gik den ud da
jeg havde parkeret og sluppet gassen.
På hjemturen var den også ret sløv og hakkende når den var under de
3000omdr.
Vel hjemme lod jeg den stå i tomgang, og den klarede den også ok, måske
200rpm lavere end normalt.
Nå, men efter aftenmaden skulle jeg ud og tjekke. Først olie, det var ok,
så tændrør. Tændrøreret i højre side var helt sort (sod), mens det i venstre
så ganske fornuftigt ud.
Når det stormer har den det også med at hakke lidt i det... måske er det
bare vinden der tager hårdt fat.
Nå, men i.flg. haynes skyldes det forkert brug af choker eller forkert
blanding af luft/benzin.
Når jeg starter den får den choker indtil jeg får handsker og hjelm på, dvs
et lille minuts tids eller to. (den får lige lidt omdr indtil den kan holde
tomgang)
Luft filteret har jeg ikke tjekket, det samme gælder oliefilteret.
Har i nogen ideer til hvad jeg skal kigge nærmere på, det undre mig nemlig
at det kun er den ene side der soder til.
- Tom
| |
Eg Egemarke (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 22-06-05 18:57 |
| | |
Hekto (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 22-06-05 19:56 |
|
In article <42b9a2b2$0$63701$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com says...
> Har i nogen ideer til hvad jeg skal kigge nærmere på, det undre mig nemlig
> at det kun er den ene side der soder til.
>
>
membranerne i kaburatorerne!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Jesper Hedegaard (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Hedegaard |
Dato : 22-06-05 20:17 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d23d2a1a6b3a1c989715@news.tele.dk...
> In article <42b9a2b2$0$63701$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com says...
>> Har i nogen ideer til hvad jeg skal kigge nærmere på, det undre mig
>> nemlig
>> at det kun er den ene side der soder til.
>>
>>
> membranerne i kaburatorerne!
> --
> /Hekto
> Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
Det der med "Når det stormer har den det også med at hakke lidt i det" lyder
bekendt - men ikke fra denne maskine...mon alligevel der er et sammenhæng ?
Er luftfilterkassen på plads og intakt ? På den anden side sku det vel gå ud
over begge cylindre....
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder
| |
Calle Nielsen (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 22-06-05 21:13 |
|
Hekto wrote:
> In article <42b9a2b2$0$63701$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com says...
>
>>Har i nogen ideer til hvad jeg skal kigge nærmere på, det undre mig nemlig
>>at det kun er den ene side der soder til.
>>
>>
>
> membranerne i kaburatorerne!
Hej Hekto
Hvorfor mener du der er membranen?
Får den ikke først indflydelse når maskinen får lidt omdrejninger og den
skal begynde at trække spjældet op?
Mvh. Calle
| |
Hekto (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 22-06-05 21:27 |
|
In article <42b9c657$0$31801$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
calle.nielsenslet@gmail.com says...
>
> Hvorfor mener du der er membranen?
> Får den ikke først indflydelse når maskinen får lidt omdrejninger og den
> skal begynde at trække spjældet op?
>
Det er det eneste jeg kan forestille mig der lige pludselig giver
ændret blanding på den ene cylinder.
Virkningen af en utæt membran vil være størst ved lavt vacuum = lavere
omdrejninger. Den tår og 'kører op og ned' i forhold til den intakte,
og derved får motoren fed blanding på den defekte side.
Som jeg husker det gik min GS450'er ujævnt ved jævn fart og ca. i det
omdrejningsområde, med en defekt membran.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Steen Gruby (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 22-06-05 21:59 |
|
On Wed, 22 Jun 2005 22:27:05 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
Hej.
>>
>Det er det eneste jeg kan forestille mig der lige pludselig giver
>ændret blanding på den ene cylinder.
>
Et defekt tændrør, en defekt tændrørshætte eller en defekt tændspole
vil kunne forårsage det samme.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ulvir (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Ulvir |
Dato : 22-06-05 23:12 |
|
Steen Gruby wrote:
> On Wed, 22 Jun 2005 22:27:05 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
>
> Hej.
>>>
>> Det er det eneste jeg kan forestille mig der lige pludselig giver
>> ændret blanding på den ene cylinder.
>>
> Et defekt tændrør, en defekt tændrørshætte eller en defekt tændspole
> vil kunne forårsage det samme.
Hej-
Hvis tændrøret er olie tilsodet (våd eller fugtig) kan det skyldes en slap
stempel/ringe, for meget frigang i ventilværket, eller slør i lejer..
Hvis den er 'tør' sort, kan det skyldes en (for) kold tændrør, svag tænding,
en for fed blanding eller for meget tomgang..
| |
Tom Nielsen (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Tom Nielsen |
Dato : 22-06-05 23:29 |
|
> Et defekt tændrør, en defekt tændrørshætte eller en defekt tændspole
> vil kunne forårsage det samme.
Hvordan tester jeg de enekelte dele ?
- Tom
| |
Steen Gruby (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 22-06-05 23:59 |
|
On Thu, 23 Jun 2005 00:28:44 +0200, "Tom Nielsen"
<tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com> wrote:
Hej Tom.
>> Et defekt tændrør, en defekt tændrørshætte eller en defekt tændspole
>> vil kunne forårsage det samme.
>Hvordan tester jeg de enekelte dele ?
>
Byt tændrør og hætte til en anden cylinder - Hver sin.
hvis det ikke virker så byt tændspolerne.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (24-06-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-06-05 23:34 |
|
Tom Nielsen wrote:
>>Et defekt tændrør, en defekt tændrørshætte eller en defekt tændspole
>>vil kunne forårsage det samme.
>
> Hvordan tester jeg de enekelte dele ?
>
Ved at bytte om på sagerne, én ting af gangen, og se om fejlen flytter
med over til den modsatte cylinder
--
Armand.
| |
Calle Nielsen (23-06-2005)
| Kommentar Fra : Calle Nielsen |
Dato : 23-06-05 23:33 |
|
Hekto wrote:
> Virkningen af en utæt membran vil være størst ved lavt vacuum = lavere
> omdrejninger. Den tår og 'kører op og ned' i forhold til den intakte,
> og derved får motoren fed blanding på den defekte side.
Ok, den går altså i en form for selvsving.
Jeg er ikke ekspert, men kunne en defekt ventil i svømmerhuset ikke give
lignende symptomer? (Ikke fordi jeg udelukker det med membranerne, da
det også lyder som et godt bud)
Det er fordi min GPZ600R har samme problem og jeg mistænker lidt
ventilen i svømmerhuset.
Mvh. Calle
| |
Hekto (24-06-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 24-06-05 08:35 |
|
In article <42bb38b3$0$31807$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
calle.nielsenslet@gmail.com says...
> Ok, den går altså i en form for selvsving.
>
> Jeg er ikke ekspert, men kunne en defekt ventil i svømmerhuset ikke give
> lignende symptomer? (Ikke fordi jeg udelukker det med membranerne, da
> det også lyder som et godt bud)
>
> Det er fordi min GPZ600R har samme problem og jeg mistænker lidt
> ventilen i svømmerhuset.
>
Det kan da være mange ting; men det tager altså kun 10 min. at smutte
de membraner ud og sikre sig at de ihvertfald er i orden!
Skruerne kan være lidt drilske første gang og kan med fordel erstattes
af unbraco'er.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (24-06-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-06-05 23:36 |
|
Hekto wrote:
>
> Det kan da være mange ting; men det tager altså kun 10 min. at smutte
> de membraner ud og sikre sig at de ihvertfald er i orden!
>
> Skruerne kan være lidt drilske første gang og kan med fordel erstattes
> af unbraco'er.
- - - - - Samt smøre gevindene behørigt med molykote eller kobber -fedt!
--
Armand.
| |
Armand (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-06-05 20:30 |
|
Tom Nielsen wrote:
> Hejsa,
>
> Min maskine begyndte idag at drille - da jeg kom på arbejde gik den ud da
> jeg havde parkeret og sluppet gassen.
> På hjemturen var den også ret sløv og hakkende når den var under de
> 3000omdr.
> Nå, men i.flg. haynes skyldes det forkert brug af choker eller forkert
> blanding af luft/benzin.
>
Det ville som altid være rart at vide hvilken model vi taler om her!
Choker?
Kontrollér at alle de enkelte karburatores chokerventiler falder ind på
plads når chokergrebet "fjernes" - Det lyder som chokerventilen kan
hænge på den sodende karbunade :-/
Bensin?
Mit ærkemantra er: Tøm svømmerhuset og se om frisk bensin ikke kan
eliminere problemet - Måske kan du ligefrem huske at problemet opstod
efter at have benyttet reservetanken (Vand i tanken lægger sig tungt i
bunden og ledes videre til karburatorerne når reservetanken "suger"
lavest muligt!
Lorte NGK-rør?
Prøv at bytte om på tændrørene og se om det stadig er samme cylindre
eller samme tændrør der soder til! Følger problemet tændrørene skal der
købes nye rør - Jeg kan ikke anbefale at generhverve NGK :-|
--
Armand.
(Der lige har oplevet en CBR600 drukne for 400 kr tændrør)
| |
"J.C.Kløve" (22-06-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 22-06-05 22:34 |
|
Armand wrote:
> Tom Nielsen wrote:
>
>> Hejsa,
>>
>> Min maskine begyndte idag at drille - da jeg kom på arbejde gik den ud da
>> jeg havde parkeret og sluppet gassen.
>> På hjemturen var den også ret sløv og hakkende når den var under de
>> 3000omdr.
>> Nå, men i.flg. haynes skyldes det forkert brug af choker eller forkert
>> blanding af luft/benzin.
>>
>
> Det ville som altid være rart at vide hvilken model vi taler om her!
>
> Choker?
> Kontrollér at alle de enkelte karburatores chokerventiler falder ind på
> plads når chokergrebet "fjernes" - Det lyder som chokerventilen kan
> hænge på den sodende karbunade :-/
>
> Bensin?
> Mit ærkemantra er: Tøm svømmerhuset og se om frisk bensin ikke kan
> eliminere problemet - Måske kan du ligefrem huske at problemet opstod
> efter at have benyttet reservetanken (Vand i tanken lægger sig tungt i
> bunden og ledes videre til karburatorerne når reservetanken "suger"
> lavest muligt!
>
> Lorte NGK-rør?
> Prøv at bytte om på tændrørene og se om det stadig er samme cylindre
> eller samme tændrør der soder til! Følger problemet tændrørene skal der
> købes nye rør - Jeg kan ikke anbefale at generhverve NGK :-|
>
Mon ikke "GS500E" i sunject er henførbar til Tom's maskine
Mener at kunne huske at det er en Suzuki *lol*
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223
DMCN #745
| |
Armand (24-06-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 24-06-05 23:32 |
|
J.C.Kløve wrote:
> Armand wrote:
>
>>> Min maskine begyndte idag at drille -
>>
>> Det ville som altid være rart at vide hvilken model vi taler om her!
>
> Mon ikke "GS500E" i sunject er henførbar til Tom's maskine
> Mener at kunne huske at det er en Suzuki *lol*
>
SHIT! (
--
Armand.
(der alligevel fastholder sine bud på fejlens årsag)
| |
Tom Nielsen (22-06-2005)
| Kommentar Fra : Tom Nielsen |
Dato : 22-06-05 23:25 |
|
> Det ville som altid være rart at vide hvilken model vi taler om her!
GS500E '99
> Choker?
> Kontrollér at alle de enkelte karburatores chokerventiler falder ind på
> plads når chokergrebet "fjernes" - Det lyder som chokerventilen kan
> hænge på den sodende karbunade :-/
Får et check i wekenden.
>
> Mit ærkemantra er: Tøm svømmerhuset og se om frisk bensin ikke kan
> eliminere problemet - Måske kan du ligefrem huske at problemet opstod
> efter at have benyttet reservetanken (Vand i tanken lægger sig tungt i
> bunden og ledes videre til karburatorerne når reservetanken "suger"
> lavest muligt!
Problemet ved vindmodtand var der også sidste efterår (mit førsteår som ny
mc'ist)
> Lorte NGK-rør?
Husker ikke mærket, det var louis.de anbefalet rør
> Prøv at bytte om på tændrørene og se om det stadig er samme cylindre
> eller samme tændrør der soder til! Følger problemet tændrørene skal der
> købes nye rør - Jeg kan ikke anbefale at generhverve NGK :-|
Tror blot jeg skiftet det "sorte" rør, da jeg har 2 xtra.
- Tom
| |
|
|