Søren Jacobsen wrote:
> Jeg har Yamaha R6 fra 99 der har et problem.Når den kommer over 10000omdr.
> altså der hvor den trækker mest giver den et ryk og et 1sek.efter springer
> den ud af gear og det er kun 2.gear det sker.Det er lige startet og den har
> kørt 37000km.
> Nogen der kan give en forklaring på hvad der sker?
Måske en forklaring til den overordnede årsag:
Kører du mon ikke med for stram kæde??
Kæden skal være løs for ikke at blive strammet for meget op ved
bagsvingerens indfjedring og selv ved kun lidt stram kæde hæømmed
gearskifte-arbejdet, så man skal lægge flere kræfter i og derfor
belaster mekanismen. Samtidig vil utilstrækkeligt med kraftanvendelse
medføre halvgjorte skifts der medfører at den springer ud af gear!
2.gear er specielt hårdt ramt derved at forskellen mellem 1. og 2. gears
gearing er den største i gearkassen samtidig med at gearkassens fysiske
bevægelse er større p.g.a. frigearets forekomst imellem de to
Kædens opspænding er let at erkende: Ved kørsel med jævn fart i højt
gear skal kæden på undersiden af svingeren hænge let ned i én jævn bue.
Slår/sitrer den sig er den for stram ligesom at for løs opspænding vil
give længde til at den istedet kan "slange" sig i et par bugter!
Få en makker til at kigge efter og få straks slækket kæden hvis den
sitrer det mindste :-|
Har man en gang fået justeret kæden til den optimale opførsel, er det
let at løfte den op midt på nedhænget og tage et mål mellem kæde og
bagsvinger til senere brug (á efter dækskifte)!
--
Armand.