/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Planet topstykke, fixet med to toppakninge~
Fra : Chris


Dato : 16-06-05 08:12

Hej,

Jeg har lige haft min Yamaha Rd350 på værksted.
Det viste sig at topstykket har været planet på min mc.
Da jeg foretrækker driftsikkerhed frem for acceleration/hastighed har jeg
fået lagt to toppakninger i ved topstykket - dette skulle iflg. mekanikeren
betyde at topstykket nu har samme "mål" som originalen (han har målt på et
originalt topstykke og sammenlignet) og derved opfylde mine ønsker.

Jeg ved godt det bedste ville være at investere i et originalt topstykke,
men jeg kunne alligevel godt tænke mig at vide om der er nogen af jer der
har gjort sig nogen erfaringer omkring ovenstående. Er det driftsikkert nok
på den måde og bedre end at køre med "rent" planet topstykke, som er
modificeret lige til grænsen af hvad en RD kan holde til ?

Mvh Chris



 
 
Hekto (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 16-06-05 21:11

In article <42b1262d$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
chl@heleneogjens.dk says...
> Hej,
>
> Jeg har lige haft min Yamaha Rd350 på værksted.
> Det viste sig at topstykket har været planet på min mc.
> Da jeg foretrækker driftsikkerhed frem for acceleration/hastighed har jeg
> fået lagt to toppakninger i ved topstykket - dette skulle iflg. mekanikeren
> betyde at topstykket nu har samme "mål" som originalen (han har målt på et
> originalt topstykke og sammenlignet) og derved opfylde mine ønsker.
>
> Jeg ved godt det bedste ville være at investere i et originalt topstykke,
> men jeg kunne alligevel godt tænke mig at vide om der er nogen af jer der
> har gjort sig nogen erfaringer omkring ovenstående. Er det driftsikkert nok
> på den måde og bedre end at køre med "rent" planet topstykke, som er
> modificeret lige til grænsen af hvad en RD kan holde til ?
>
Generelt er der i forvejen problemer med toppakningerne og deres
holdbarhed/tæthed.
Nøjes med een, og lad som om at det var dét!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

OlIvEr [6000] (16-06-2005)
Kommentar
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 16-06-05 21:53

> > Jeg har lige haft min Yamaha Rd350 på værksted.
> > Det viste sig at topstykket har været planet på min mc.
---
Hvad giver det egentligt? Skulle man måske pille det af hornetten og give
det en tur på fortorvet som de gamle puch maxi dage?

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





Ukendt (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-06-05 06:58


Hekto skrev i meddelelsen ...
>In article <42b1262d$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
>chl@heleneogjens.dk says...

>Generelt er der i forvejen problemer med toppakningerne og deres
>holdbarhed/tæthed.
>Nøjes med een, og lad som om at det var dét!


Nemlig ja, Chris' største problem lige nu er at "squish" båndet er sat ud af
kraft, dvs. der er et smalt skivelignende forbrændingskammer, foruden
"tophatten", som det er komplet umuligt at få en ordentlig forbænding i.
:-/ Det kan i praksis give detonationer ved selv et lavt
kompressionsforhold -> døde stempler. Så hellere et kontrolleret højt
kompressionsforhold begrænset til "tophatten". Som Walter Kaaden siger:
"Squish-båndet skal være nul + en ganske lille tolerance til at optage den
"strækning" der er i komponenterne ved høje omdrejninger."

mvh
Orla





Hekto (17-06-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-06-05 10:23

In article <42b2680c$0$63623$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> Nemlig ja, Chris' største problem lige nu er at "squish" båndet er sat ud af
> kraft, dvs. der er et smalt skivelignende forbrændingskammer, foruden
> "tophatten", som det er komplet umuligt at få en ordentlig forbænding i.
> :-/ Det kan i praksis give detonationer ved selv et lavt

Ja, problemer, problemer problemer!
De bliver bare ikke løst af to toppakninger.
Skulle man gå systematisk til værks kunne man jo måle squish-band'et
(med et stykke loddetin f.eks.)

Alternativt kunne man finde en ny top på f.eks. ebay (der forhåbentlig
var original) ... eller bearbejde den eksisterende top.
En anden løsning vil være at sætte flere bundpakninger i. Det vil
flytte udstødningsporte og skyllekanaler lidt højere op, og måske endda
give en mer-effekt (med de omkostninger det så har).

> kompressionsforhold -> døde stempler. Så hellere et kontrolleret højt
> kompressionsforhold begrænset til "tophatten". Som Walter Kaaden siger:
> "Squish-båndet skal være nul + en ganske lille tolerance til at optage den
> "strækning" der er i komponenterne ved høje omdrejninger."
>
Ja, igen forudsat at der er en tollerance tilbage imellem squish og
stempel.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (16-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-06-05 23:22

Chris wrote:
>
> ...................Er det driftsikkert nok
> på den måde og bedre end at køre med "rent" planet topstykke, som er
> modificeret ..........

Modificeret? Læs: Knallert-tunet :-|

--
Armand.


Hans Joergensen (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 20-06-05 11:36

Armand wrote:
> Modificeret? Læs: Knallert-tunet :-|

Det er vist nu nok meget fornuftigt på en RD.

De originale topstykker har et squishband der er så "tykt" at det
reelt ikke har nogen effekt, en let planing skulle løse det problem.

Jeg har haft toppen af min RD her sidste weekend, og det ser
ud som om det er blevet gjort ved den på et tidspunkt.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste