Planet topstykke, fixet med to toppakninge~
Fra : Chris

Dato : 16-06-05 08:12

Hej,

Jeg har lige haft min Yamaha Rd350 på værksted.
Det viste sig at topstykket har været planet på min mc.
Da jeg foretrækker driftsikkerhed frem for acceleration/hastighed har jeg
fået lagt to toppakninger i ved topstykket - dette skulle iflg. mekanikeren
betyde at topstykket nu har samme "mål" som originalen (han har målt på et
originalt topstykke og sammenlignet) og derved opfylde mine ønsker.

Jeg ved godt det bedste ville være at investere i et originalt topstykke,
men jeg kunne alligevel godt tænke mig at vide om der er nogen af jer der
har gjort sig nogen erfaringer omkring ovenstående. Er det driftsikkert nok
på den måde og bedre end at køre med "rent" planet topstykke, som er
modificeret lige til grænsen af hvad en RD kan holde til ?

Mvh Chris

Fra : Hekto

Dato : 16-06-05 21:11

In article <42b1262d$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
chl@heleneogjens.dk says...
> [...]
> på den måde og bedre end at køre med "rent" planet topstykke, som er
> modificeret lige til grænsen af hvad en RD kan holde til ?

Generelt er der i forvejen problemer med toppakningerne og deres
holdbarhed/tæthed.
Nøjes med een, og lad som om at det var dét!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : OlIvEr [6000]

Dato : 16-06-05 21:53

---
Hvad giver det egentligt? Skulle man måske pille det af hornetten og give
det en tur på fortorvet som de gamle puch maxi dage?

--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-05 06:58

Hekto skrev i meddelelsen ...
> [...]

>Generelt er der i forvejen problemer med toppakningerne og deres
>holdbarhed/tæthed.
>Nøjes med een, og lad som om at det var dét!

Nemlig ja, Chris' største problem lige nu er at "squish" båndet er sat ud af
kraft, dvs. der er et smalt skivelignende forbrændingskammer, foruden
"tophatten", som det er komplet umuligt at få en ordentlig forbænding i.
:-/ Det kan i praksis give detonationer ved selv et lavt
kompressionsforhold -> døde stempler. Så hellere et kontrolleret højt
kompressionsforhold begrænset til "tophatten". Som Walter Kaaden siger:
"Squish-båndet skal være nul + en ganske lille tolerance til at optage den
"strækning" der er i komponenterne ved høje omdrejninger."

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 17-06-05 10:23

In article <42b2680c$0$63623$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, "Orla
Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> says...
> [...]
> "tophatten", som det er komplet umuligt at få en ordentlig forbænding i.
> :-/ Det kan i praksis give detonationer ved selv et lavt

Ja, problemer, problemer problemer!
De bliver bare ikke løst af to toppakninger.
Skulle man gå systematisk til værks kunne man jo måle squish-band'et
(med et stykke loddetin f.eks.)

Alternativt kunne man finde en ny top på f.eks. ebay (der forhåbentlig
var original) ... eller bearbejde den eksisterende top.
En anden løsning vil være at sætte flere bundpakninger i. Det vil
flytte udstødningsporte og skyllekanaler lidt højere op, og måske endda
give en mer-effekt (med de omkostninger det så har).

> [...]
> "Squish-båndet skal være nul + en ganske lille tolerance til at optage den
> "strækning" der er i komponenterne ved høje omdrejninger."

Ja, igen forudsat at der er en tollerance tilbage imellem squish og
stempel.

Fra : Armand

Dato : 16-06-05 23:22

Chris wrote:

> ...................Er det driftsikkert nok
> på den måde og bedre end at køre med "rent" planet topstykke, som er
> modificeret ..........

Modificeret? Læs: Knallert-tunet :-|

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 20-06-05 11:36

Armand wrote:
> Modificeret? Læs: Knallert-tunet :-|

Det er vist nu nok meget fornuftigt på en RD.

De originale topstykker har et squishband der er så "tykt" at det
reelt ikke har nogen effekt, en let planing skulle løse det problem.

Jeg har haft toppen af min RD her sidste weekend, og det ser
ud som om det er blevet gjort ved den på et tidspunkt.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!