Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt nye billeder....
Fra : Gert Medom

Dato : 12-07-05 07:36

Hej Gruppe.

Jeg prøver igen at lægge lidt nye skud ud til ris / ros. Jeg arbejder med
at
finde inspiration og at blive bedre til det tekniske.Har både besøgt mit
eget hjemmebibliotek og det fysiske folkebibliotek ude i samfundet. Som
sædvanlig kan modellerne ikke bebrejdes evt mangler, men de falder tilbage
på fotografen

http://www.megapixel.dk/vis/billede/345258/3//skygge_RJ_crop-rs.jpg
Syntes dette var et sjovt motiv, men det er der nok delte meninger om?

http://www.megapixel.dk/vis/billede/345259/3//n_rmilj__RJ_crop-rs.jpg
På en lille fotosafari med Claus fik vi taget nogle sommerfugle billeder.
De
rigtige fugle holdt sig væk, mon de var advaret?

http://www.megapixel.dk/vis/billede/345257/3//stormm_ge_RJ-rs.jpg
Lykken er en stor luns kød, selvom andre skuler misundeligt....

http://www.megapixel.dk/vis/billede/345260/3//morgendis_RJ-rs.jpg

Med dette billede har jeg bevidst valgt at sætte skarphed og kontrast =
low
for at understrege tågen.

Sommerhilsen

/ Gert

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-07-05 08:03

Gert Medom wrote:
> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345258/3//skygge_RJ_crop-rs.jpg

Meget uskarpt. Bare se hvor der er tekstur. Hvad eller hvor er fokus?

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345259/3//n_rmilj__RJ_crop-rs.jpg

Uskarp, fladt. Hvor sidder fokus punktet?

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345257/3//stormm_ge_RJ-rs.jpg
> Lykken er en stor luns kød, selvom andre skuler misundeligt....

Uskarpt, fladt og rodet ikke mindst. Hvorfor må den forreste måges vinge
ikke komme med?

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345260/3//morgendis_RJ-rs.jpg
> Med dette billede har jeg bevidst valgt at sætte skarphed og kontrast =
> low for at understrege tågen.

Det må man sige er lykkedes for dig Tåge er i mine øjne ualmindelig
kedelig uden nogen form for lys. Måske er det bare mig.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-07-05 08:52

Thomas Schreiber wrote:
> Det må man sige er lykkedes for dig Tåge er i mine øjne ualmindelig
> kedelig uden nogen form for lys. Måske er det bare mig.

Tåge ->
http://gallery.nathue.dk/tingsager/vinterdis.jpg

Det er nu også lidt til hest, da det er et ufrivilligt crop.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-07-05 08:16

Gert Medom wrote:
> [...]
> sædvanlig kan modellerne ikke bebrejdes evt mangler, men de falder tilbage

Tja... det er tydeligt, at du har du har forsøgt dig med nogle af de
motiv-genrer, som man ser i de fleste fotobøger, men det er desværre
lige så tydeligt, at du ikke har særlig meget sans for billedsproget
komposition....

> Den har indtil videre sparet mig for at få 1687 spam-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk

Kunne du ikke ta' og rette din signatur, der mangler et ordmellemrum
i signaturseperatoren efter de to "--", for som den er nu, så
overholder den ikke netetiketten, læs mere her
http://usenet.dk/ord/lokal.html#signatur

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kenneth

Dato : 12-07-05 19:53

> [...]
> motiv-genrer, som man ser i de fleste fotobøger, men det er desværre lige
> så tydeligt, at du ikke har særlig meget sans for billedsproget

Måske du kunne uddybe det lidt mere så det kunne blive positiv kritik i
stedet for et udslag af dårlig ånde og sure tæer ..

/Kenneth

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-07-05 20:35

Kenneth skrev:
> [...]

> Måske du kunne uddybe det lidt mere så det kunne blive positiv kritik i
> stedet for et udslag af dårlig ånde og sure tæer ..

Og ti minutter efter skriver du:

"Hej Hans, det er en rigtig god serie billeder du har skudt her "

Altså uden den mindste forklaring. NRE gav dog lidt forklaring(sans for
billedsprog, komposition)

Så kan jeg ikke lade være med at tænke: Mon det kun er de kritiske
udtalelser, du ønsker forklaret?

Personligt synes jeg at "kan lide" er lige så meget/lidt værd som "kan
ikke lide" I ingen af tilfældene har hverken afsender (fordi han ikke
har overvejet hvorfor han mener...) eller modtager (fordi han ikke ved
hvorfor afsender mener...)...hvis du forstår hvad jeg mener: Et udsagn,
positivt eller negativt, er mest værd når det er begrundet.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-07-05 21:20

Ole Larsen wrote:
> Og ti minutter efter skriver du:
> "Hej Hans, det er en rigtig god serie billeder du har skudt her "
> Altså uden den mindste forklaring. NRE gav dog lidt forklaring(sans for
> billedsprog, komposition)

Nu bad jeg jo heller ikke om kritik

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-07-05 21:48

Hans Joergensen skrev:

> Nu bad jeg jo heller ikke om kritik
>
> // Hans

Nej, det skrev jeg ikke ;-O

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-07-05 22:26

"Kenneth"

> "Niels Riis Ebbesen"> >

> Måske du kunne uddybe det lidt mere så det kunne blive positiv kritik i
> stedet for et udslag af dårlig ånde og sure tæer ..
>

> /Kenneth

DUM komentar Kenneth - og hvis du læser Gerts livløse respons til
de samlede kommentarer - damn så er det spild af tid at bruge energi
på at være konstruktiv..
I fremtiden vil jeg ikke give kritik til folk der bare poster billeder uden
at de samtidig kommer med noget omkring deres egne overvejelser og
tanker om billedet/billederne - Hvis folk bare vil ha'et klap på skulderen
så post det i fotokritik.dk - der får du lige præcis det. -max-

Fra : Gert Medom

Dato : 13-07-05 05:13

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
skulderen
> så post det i fotokritik.dk - der får du lige præcis det. -max-

Hej Max.

Når jeg ikke fortæller så meget om billederne på forhånd, er det fordi jeg
vil have folk til at tage stilling til billederne på deres eget grundlag.
Jeg synes ikke det er sagen at klistre billederne til med forklaringer på
forhånd. Hvis de idéer jeg har er gode nok, kan folk se dem uanset om jeg
skriver om det eller ej. Hvis mine billeder er afhængige af at gå med
rollator og korset i form af forklarende tekster for at blive forstået, så
er mit arbejde med det ikke lykkedes.

Når jeg poster herinde er det ikke for at få et "klap på skulderen". Hvis
intentionen var sådan, kunne jeg nøjes med at vise mine billeder til min
omgangskreds for de roser billederne til skyerne. Det er jo på den ene
side
dejligt at høre, men det sætter samtidig grænser for, hvor langt man vil
kunne komme som fotograf, når modspillet udebliver...

Jeg synes det ville være synd hvis du holder dig tilbage fra at give
kritik,
men du må bruge din tid som du synes det er bedst.

/ Gert

Fra : ;o\)-max-

Dato : 13-07-05 06:00

"Gert Medom"

> [...]

> skriver om det eller ej. Hvis mine billeder er afhængige af at gå med
> rollator og korset i form af forklarende tekster for at blive forstået, så

Men sjovt nok skriver du meningsløse one-liners til hvert billede. Hvis du
ikke er villig til at forklare eller forsvare dine billeder, kan jeg ikke se
nogen grund til at give kritik.. Højtragende citater imponerer heller ikke.

> [...]
> side dejligt at høre, men det sætter samtidig grænser for, hvor langt man
> vil kunne komme som fotograf, når modspillet udebliver...

Modspil kræver at der er en dialog, og du er ikke villig til at tale om
dine billeder - så er det altså lidt vanskeligt at komme videre..

> Jeg synes det ville være synd hvis du holder dig tilbage fra at give
> kritik, men du må bruge din tid som du synes det er bedst.
>
> / Gert

Ja nu er det jo altså bare ikke det jeg skriver. -max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-07-05 09:06

Gert Medom skrev:

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345258/3//skygge_RJ_crop-rs.jpg
> Syntes dette var et sjovt motiv, men det er der nok delte meninger om?

Skygger er altid fascinerende, meen denne funger ikke

> [...]
> De
> rigtige fugle holdt sig væk, mon de var advaret?

Gider ikke næroptagelse. Macro er det vel ikke?

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345257/3//stormm_ge_RJ-rs.jpg
> Lykken er en stor luns kød, selvom andre skuler misundeligt....

Tæt på at være spændende, men du skulle have skåret det forstyrrende i
h. side, sigtet lidt højere - og så skulle det være helt skarpt

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345260/3//morgendis_RJ-rs.jpg
>
> Med dette billede har jeg bevidst valgt at sætte skarphed og kontrast =
> low
> for at understrege tågen.

Kan se din ide, men den virker ikke. Lysne og hæve kontrast i forggrund
ville hjælpe lidt

> Sommerhilsen
>
> / Gert

> Den har indtil videre sparet mig for at få 1687 spam-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk

I mozilla thunderbird er der spamfilter, der ikke fylder en hel signatur
med reklame (slet ikke noget) Og i øvrigt er spamfilter ikke aktuelt på
usenet ;-O

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-07-05 12:51

"Gert Medom"
> [...]
>

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345258/3//skygge_RJ_crop-rs.jpg
> Syntes dette var et sjovt motiv, men det er der nok delte meninger om?

Hvad er det du syns er sjovt her.? Forestil dig at du ikke selv har
taget billedet og ikker kender til historein bag og omgivelserne.
Den slags kunsteriske billeder kan ikke være enkelstående, der
må være en klar tanke og filosofi bag for at de skal have nogen
værdi. Hvis det var et ud af en serie, hvor du undersøger mulig-
hederne i a lave billeder af skygger. Uden fordybelse og indsigt
er det bare meningsløst knips.

> [...]
> De
> rigtige fugle holdt sig væk, mon de var advaret?

pas.

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345257/3//stormm_ge_RJ-rs.jpg
> Lykken er en stor luns kød, selvom andre skuler misundeligt....

Du ser historien, men glemmer at formidle den billedligt, igen handler
det om at tænke over det du laver, hvorfor den vinkel, hvorfor modlys,
hvorfor nu. hvorfor denne kmposition etc. Du har taget billedet med
lukkede øjne, det har altså ikke meget med fotografi at gøre - Og du skal
ikke komme med unsdkyldninger at en anden vinkel ikke var mulig og
lyset var noget lort etc etc..Jeg kender dem allesammen og bruger dem
flittigt selv Undskyldninger kan ikke bruges til noget, så prøv at
tage billeder du ikke behøver at undskylde, billeder hvor du ved med
dig selv at her gjorde jeg mit bedste, jeg lærte noget og næste gang
blir det bedre endnu.. Tror ikke måge hjerner er store nok til at
føle misundelse, eller skadefro, men det skal jo ikke afholde s fra at
skrive eventyr om dem, vi skal bare passe på vi ikke kompenserer
et dårligt billede med overførsel af menneskelige emotioner, billedet
skal først og fremmest fungere som billede.

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345260/3//morgendis_RJ-rs.jpg
>
> Med dette billede har jeg bevidst valgt at sætte skarphed og kontrast =
> low
> for at understrege tågen.

Elsker tåge og man kan lave spændende billeder, den eneste måde at
fotografere tåge på er at sætte noget ind i den, helst noget spændende

> Sommerhilsen
>
> / Gert

En kombination af dårlig teknik og for lidt omtanke, men du skal bare
arbejde lidt mere med det, jeg har sagt det før studer de gamle mestre,
læs fotografiets historie, meget meget meget mere værdifuldt end de der
"hvordan blir du en bedre fotograf" .. -max-

Fra : Gert Medom

Dato : 12-07-05 20:22

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> http://www.megapixel.dk/vis/billede/345260/3//morgendis_RJ-rs.jpg
>
> Med dette billede har jeg bevidst valgt at sætte skarphed og kontrast =

Jeg takker for svarene idag og de er taget til efterretning.

Jeg vil ud på fin-havnen imorgen og fotografere måger igen. Nu har de haft
fred for mig en uge så de må nok kunne tage en ny sesion. så vil jeg prøve
med åbne øjne denne gang, det gør det nok også lidt lettere.....

Hilsen Gert

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-07-05 21:01

Gert Medom skrev:

> [...]
> fred for mig en uge så de må nok kunne tage en ny sesion. så vil jeg prøve
> med åbne øjne denne gang, det gør det nok også lidt lettere.....

Tror det var -maxder foreslog at se mestrenes billeder. At forsøgsvis
efterligne er ingen skam - så opdager man hvor svært det kan være. Så
lige et link:

http://www.masters-of-photography.com/B/brandt/brandt.html

Fra : Gert Medom

Dato : 12-07-05 21:21

> [...]
>
> --
> Med venlig hilsen, Ole Larsen.
> Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Tak for linket. har taget et grov-kik idag, men vil tage et grundigere kik i
de næste uger.

Det er ikke alle billeder der taler ligemeget til mig.

Jeg synes det bedste til nu er "Portrait of a Young Girl, Eaton Place,
London". Det virker næsten surrealistisk..Men er der ikke problemer med
udbrændinger ( for eks. over øjnene på ansigtet). Jeg fornemmer at der er en
del modlys, men det er lykkedes at få mange detaljer i bygningerne på den
anden side af gaden.

/ Gert

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-07-05 21:40

Gert Medom skrev:
> [...]
> del modlys, men det er lykkedes at få mange detaljer i bygningerne på den

Jo da, og skyggerne kuller ud - and so what? Billedet ER der på den måde
og beviser egentlig bare at reglerne kun skal betragtes som udgangspunkt.

Mener det var sidste år der var en retrospektiv på den sorte diamant -
eller var det 2003 - det var rejsen værd fra verdens navle ;-O. Jeg
omtalte den her på gruppen og en eller to reagerede. Det kunne være
sjovt at vide hvor mange der så den ;-I

Desværre mangler der mange af hans billeder her, bl. a. flere af de mest
kendte.

Men se også de andre - sitet er en guldgrube, intet mindre..