Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterbehandling af billeder (D70s)
Fra : [NH]7H

Dato : 10-07-05 19:49

Hej alle

Jeg har lige fået mit nye kamera D70s og det er kanon må man sige. En
kollega jeg har siger at han altid efterbehandler sine billeder i photoshop
cs. Jeg har dog ikke hørt hvad det er han efterbehandler, derfor denne
"mail".

Gør I også det ved alle Jeres billeder, og hvordan gør I?

Jeg har photoshop CS, men er ikke en ørn til det endnu, så lidt tips ville
være dejligt. Jeg tager mest billeder af ungerne, og i naturen. Skal dog
tage en 400-500 billeder af en festival her næste weekend, og det er mest om
aftenen, natten i et stort telt.

Jeg har til mit D70s en SB-600 og en 70-300 F4-5.6 fra Sigma.

Undskyld mit måske dumme spørgsmål, men jeg har sku fundet ud af at det er
her expertene opholder sig.

Bo

Fra : Eivind

Dato : 10-07-05 20:27

> [...]
>"mail".
>
>Gør I også det ved alle Jeres billeder, og hvordan gør I?

Jeg gør det, fordi jeg vil have fuld kontrol med billedet. Jeg skyder
Raw+Jpeg
Man behøver ikke gøre dette, man kan sætte forskellige indstillinger
på kameraet så billederne bliver ligesom man kender dem fra
point&shoot, dvs masser af farve,kontrast og ekstra skarphed
Man kan også installere custom curves i kameraet.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-07-05 21:17

"[NH]7H"
> [...]
>
> Jeg har til mit D70s en SB-600 og en 70-300 F4-5.6 fra Sigma.
>
> Undskyld mit måske dumme spørgsmål, men jeg har sku fundet ud af at det er

Wow det er sku da et spørgsmål der vil noget
Der er skrevet mange hyldemeter bøger der prøver
at besvare det. Så et godt tip, gå ned på biblioteket,
søg på nettet og læs hjælpefilerne der ligger i dit
photoshop CS.. Det har vi andre gjort, der findes
desværre ingen genveje til visdom - Kun hårdt
arbejde, så se du bare at komme igang.. -max-

Fra : Steen

Dato : 10-07-05 21:26

"[NH]7H" <nh7h@nighthawks.dk> skrev i en meddelelse

> Gør I også det ved alle Jeres billeder, og hvordan gør I?

Jeg giver ofte en Auto-Enhance i PictureProject.

/Steen

Fra : Tommy H. Jørgensen

Dato : 11-07-05 00:06

> [...]
>
> Jeg har til mit D70s en SB-600 og en 70-300 F4-5.6 fra Sigma.
>
> Undskyld mit måske dumme spørgsmål, men jeg har sku fundet ud af at det er

Faktisk er jeg af den holdning, at des mindre efterredigering jo bedre. Så
hvis man kender sit kamera og kan indstille det rigtigt, behøver man ikke at
efterredigere i Photoshop... Men det er nok et lidt gammeldags ideal, når de
mest garvede fotografer bruger RAW, og laver al redigering på PC'en...

Men hvis du ikke er en ørn, så forsøg at indstille kameraet så billederne
bliver så gode som muligt, uden at de skal igennem Photoshop. Desuden ville
du meget hurtigt blive meget træt af at skulle hive 400-500 igennem
photoshop for at rette på ting som kameraet kunne have klaret under
skydningen. Det vigtigste i den forbindelse er whitebalance.

Men hvis der er enkelte billeder som skal være specielt gode, kan de jo godt
piftes lidt op. Jeg plejer at øge kontrasten lidt, og måske putte lidt
ekstra farve på ved at øge saturation. Ved at bruge 'Curves' kan du styre
både lyse og mørke toner (rod lidt rundt med det indtil det ser godt ud .
Du kan også bruge 'Levels', som er lidt enklere...

Som de andre siger kræver det at du selv roder rundt med det - erfaring med
den slags er svært at vie videre. Prøv at se om du kan finde nogle
'Beginners guides' på nettet om digital fotografering og Photoshop.

MVH Tommy

Fra : Erik DD

Dato : 11-07-05 11:44

> [...]
>
> Jeg har til mit D70s en SB-600 og en 70-300 F4-5.6 fra Sigma.
>
> Undskyld mit måske dumme spørgsmål, men jeg har sku fundet ud af at det er

Jeg glemte lige punkt 0:
Sørg for at din skærm er ordentligt kalibreret mht. farvebalance, gamma osv.
Ellers aner du ikke hvor du er.

Erik D.

Fra : Erik DD

Dato : 11-07-05 11:50

> [...]
>
> Jeg har til mit D70s en SB-600 og en 70-300 F4-5.6 fra Sigma.
>
> Undskyld mit måske dumme spørgsmål, men jeg har sku fundet ud af at det er

1. Læg alle originale filer ind i et bibliotek som du ikke rører.
2. Kopier det hele over i et bibliotek som kaldes f.eks. "Edit"
3. Gå fuldstændigt amok og prøv alt hvad der er at prøve i det program du
har valgt, mens du læser i diverse bøger og guides på nettet.
4. Gå i seng når det bliver lyst og resten af familien står op

Mvh. Erik D

Fra : Erik DD

Dato : 11-07-05 11:41

> [...]
>
> Jeg har til mit D70s en SB-600 og en 70-300 F4-5.6 fra Sigma.
>
> Undskyld mit måske dumme spørgsmål, men jeg har sku fundet ud af at det er

Efter fotografering:
1. Lav et bibliotek med alle de originale filer. Disse filer rører du ikke.
2. Kopier hele baduljen over i et andet bibliotek som du kan kalde Edit
f.eks. Disse manipulerer du med
3. Gå fuldstændigt amok og prøv alt hvad der er at prøve mens du sideløbende

Fra : [NH]7H

Dato : 11-07-05 12:24

takker for jeres hjælp, jeg roder lidt med det. Eller meget, hehe.

Go sommer

Bo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-07-05 22:25

[NH]7H wrote:

> Jeg har lige fået mit nye kamera D70s og det er kanon må man sige.

- endnu en knipser er født...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 11-07-05 23:38

Niels Riis Ebbesen skrev:

> - endnu en knipser er født...!

Troll!

Fra : Kenneth

Dato : 12-07-05 20:00

> - endnu en knipser er født...!

Godt at vide at du ikke er alene ...

/Kenneth

Fra : Hans Joergensen

Dato : 11-07-05 23:14

[NH]7H wrote:
> [...]
> "mail".
> Gør I også det ved alle Jeres billeder, og hvordan gør I?

Justering af eksponering, skygger, kontrast osv. i RAW-converter,
evt. SH-konvertering og beskæring.. kommer an på det enkelte foto.

> [...]
> aftenen, natten i et stort telt.
> Jeg har til mit D70s en SB-600 og en 70-300 F4-5.6 fra Sigma.

f4-5.6 er for langsomt til koncerter om aftenen/natten, med mindre
der er rigtig godt lys, og det skal man regne med at der nok ikke er.

Typisk bruger jeg omkring blænde 2 til 2.8 og iso1600 når jeg tager
koncertfotos, flash hjælper naturligvis, men hugger også en masse
stemning.

Her er et par serier der er taget dels i godt udendørs lys, og
indendørs i ret dårlig belysning... beklager den manglende exif.

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-07/2005-07-06/
(demonstration, lidt koncertskud i slutningen)

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-06/2005-06-24/
(punkfestival, gennemsnitlig blænde omkring f/2.5, primært iso1600 og 3200)

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Kenneth

Dato : 12-07-05 20:03

> [...]
>
> http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-07/2005-07-06/
> (demonstration, lidt koncertskud i slutningen)

Hej Hans, det er en rigtig god serie billeder du har skudt her

/Kenneth

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-07-05 21:18

Kenneth wrote:
> Hej Hans, det er en rigtig god serie billeder du har skudt her

Ja, det hører jeg.. jeg er nu også ret selvfed over den

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml