Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nikon D70 og 'backfocus'-problemet
Fra : Tommy H. Jørgensen

Dato : 09-07-05 16:04

Hej!

Jeg går og overvejer at anskaffe mig et brugt Nikon D70 (jeg er fattig
studerende), men har læst en del om at kameraet har problemer med at
fokusere korrekt. Det er noget med at billedet man ser i viewfinderen ikke
stemmer med det der faktisk bliver taget, og autofokus heller ikke er
nøjagtig. Fokus kommer så til at ligge bag ved det der egentlig blev
fokuseret på...

Hvad er jeres erfaringer med det problem? Kan det fikses? Er det på garanti
(en fyr fik at vide at det var da ikke slemt, så det ville de ikke fikse)?

MVH Tommy Jørgensen

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 09-07-05 16:51

"Tommy H. Jørgensen" skrev
> [...]
garanti
> (en fyr fik at vide at det var da ikke slemt, så det ville de ikke fikse)?

Jeg er selv i geng med overvejelserne om køb af DSLR. Jeg var inde hos en
forhandler som sagde at problemet med "back focus" (og vist også andre små
problemer) er løst på den nye D70s. Men igen: han vil jo gerne sælge det
nyeste/dyreste.

Mvh. Hans

Fra : Peter Bjoern

Dato : 09-07-05 17:25

On Sat, 9 Jul 2005 17:04:11 +0200, "Tommy H. Jørgensen" <tommyhj@hotmail.com>
wrote in dk.fritid.foto:

> [...]
>(en fyr fik at vide at det var da ikke slemt, så det ville de ikke fikse)?

Det er mit indtryk problemet med D70 og backfocus er mere omtalt end det er
udbredt.

Men prøv engang at se på denne side (http://md.co.za/d70/chart.html), især hvad
han skriver om back focus og hent det focus test chart han har til download (en
pdf fil).

Ved hjælp af det kan du i givet fald teste det brugte kamera du måtte overveje
at købe og se om det skulle have back focus problemet.

M.h.t. at få problemet fikset hvis man skulle have et kamera der lider af det,
så var der d. 31/3 en thread her i gruppen (søg evt. i Google Groups efter
subject "Focus på D70" fra d. 31/3).
Her skriver et par folk at de uden problemer og i løbet af 1-3 dage har fået
problemet ordnet hos DFA (Dansk Foto Agentur) til deres fulde tilfredshed.

Du kan også prøve at gå ind på Nikonians D70 forum
(http://www.nikonians.org/cgi-bin/dcforum/dcboard.cgi?az=list&forum=DCForumID86&archive=)
og søge efter hvad der er skrevet om back focus problemet her.

Forummet er da også at anbefale generelt hvis du går og overvejer at blive D70
ejer.

Med venlig hilsen

Peter

Fra : Tommy H. Jørgensen

Dato : 09-07-05 18:38

"Peter Bjoern" <PeterNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og søge efter hvad der er skrevet om back focus problemet her.
>
> Forummet er da også at anbefale generelt hvis du går og overvejer at blive

Kanon! Tak for et godt svar! Jeg har ikke rigtig råd til et splinternyt
D70s, og der bliver solgt en del brugte D70'ere rundt omkring. Så må jeg jo
bare teste dem før jeg køber

MVH Tommy

Fra : Jacob

Dato : 09-07-05 20:43

"Tommy H. Jørgensen" <tommyhj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kanon! Tak for et godt svar! Jeg har ikke rigtig råd til et splinternyt
> D70s, og der bliver solgt en del brugte D70'ere rundt omkring. Så må jeg

Jeg har lige ligget og rodet rundt på nettet om min 20D kan markere mer
autofokus lamperne når man fokuserer manuelt. jeg fandt denne side
http://www.canon-dslr.com/Canon_Jan05/Canon_SLR_Focus_Test.htm der er5 et
test ark der er lidt mere avanceret. jeg ved ikke om det er bedre. hvis man
skal tro de krittiske forbrugere så er det bedre.

Jacob

Fra : Eivind

Dato : 09-07-05 20:28

>Hvad er jeres erfaringer med det problem? Kan det fikses? Er det på garanti
>(en fyr fik at vide at det var da ikke slemt, så det ville de ikke fikse)?

Problemet er meget overdrevet og gælder kun med en mindre produktions
serie af kameraet. Prøv at søge på DPreview D70 board, der finder du
en bunke tråde.