Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Justere printer?
Fra : Erling Hansen

Dato : 09-07-05 15:27

Jeg har et problem: Min Epson 850 printer laver ikke de billeder jeg kan
se på min skærm - hverken på min windows eller min Mac. Inden jeg nu
går i gang med et større eksperimenteringsarbejde, er der så en venlig
sjæl som kan fortælle mig, om det er printeren eller de to computere,
der skal justeres?
Skærmbillederne på de to computere er n-æ-s-t-e-n ens, men printet
bliver lysere, mere lyserødt og lyseblåt. Jeg har hidtil klaret den ved
at lave skærmbillederne mørkere og mere farveladeagtige end det, jeg
virkelig vil have - men det er altså LIDT træls.
Mvh
Erling

PS: Hvis det er den forkerte NG så give mig et praj, tak.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-07-05 18:55

In article <1gzfxge.1du3j8er8frwN%email@domain.com>, Erling Hansen wrote:
> [...]
> at lave skærmbillederne mørkere og mere farveladeagtige end det, jeg
> virkelig vil have - men det er altså LIDT træls.

Det du skal bruge er en scannet, et IT-8 referencekort, og så
noget software som ProfilePrism fra www.ddisoftware.com.

Så får du farver på din printer der er langt bedre end hvad man
som standard får ud af onlinefremkaldelserne, ligesom du kan
profilere online labs, og få meget mere ud af deres billeder ved
at justere dem op til deres print.

Fra : Erling Hansen

Dato : 10-07-05 02:32

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> som standard får ud af onlinefremkaldelserne, ligesom du kan
> profilere online labs, og få meget mere ud af deres billeder ved

OK - du har sat mig på sporet, selv om det ser ud til ikke at være så
let som så. IT-8 referencekortet, hvor får jeg fat i det?
Mvh
Erling
PS. Det er altså til brug efter en negativscanner, jeg skal have
materialerne. Jeg fotograferer analogt og scanner negativerne bagefter.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-07-05 10:12

In article <1gzgfg8.69suk2hffoc0N%email@domain.com>, Erling Hansen wrote:

> [...]
> PS. Det er altså til brug efter en negativscanner, jeg skal have
> materialerne. Jeg fotograferer analogt og scanner negativerne bagefter.

Du kan købe alle dine referencetargets her:
http://www.targets.coloraid.de/

Det er de billigste. De har også referencetargets til diverse film-
scanners så du også kan kalibrere den. Så er det bare at scanne uden
nogen form for korrektion i scannersoftwaren, og så bare assigne en
profil når billedet kommer ind i Photoshop.

Har kun prøvet med en flatbedscanner, og der bliver resultaterne
suverænt gode.

For at kunne kalibrere print, så skal du have en flatbedscanner.
Jeg bruger den i min Epson RX500 alt-i-en. Og den er rigelig god.
En bekendt her i gruppen fik lavet profil til sin printer, og han
jublede ret meget over forbedringen.

Fra : Erling Hansen

Dato : 10-07-05 10:55

> [...]

> Jeg bruger den i min Epson RX500 alt-i-en. Og den er rigelig god.
> En bekendt her i gruppen fik lavet profil til sin printer, og han

Min scanner er en Canon flatbed/negativ scanner. Jeg er rigtig godt
tilfreds med resultaterne - så det er en stor trøst at du nu har bragt
mig på sporet af farvekorrektionen.
Tak skal du ha'
Mvh
Erling

Fra : Bo Andersen

Dato : 10-07-05 22:19

> Min scanner er en Canon flatbed/negativ scanner. Jeg er rigtig godt
> tilfreds med resultaterne - så det er en stor trøst at du nu har bragt
> [...]

Men.....hjælper det på skærm -> printer opsætninge ? Som jeg læser
ICC profileringsværktøjet. Så sikrer det, at når du vælger "lyseblå" og
printer den så bliver den også korrekt "lyseblå" på papiret. Og kan
direkte sammenlignes med andre kalibrerede udskrifter.

Men hvis nu skærmen viser en "lys_lyseblå" så er det vel et fedt
om printeren er kalilbreret 100 % korrekt. Du vil stadig have en forskel
mellem skærm/printer. Eller har jeg misforstået totalt ?
Skal man også have et kalibreringsværktøj til sin skærm ? SUK !
-Bo-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-07-05 06:04

In article <42d190e9$0$29135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Bo Andersen wrote:

> [...]
> printer den så bliver den også korrekt "lyseblå" på papiret. Og kan
> direkte sammenlignes med andre kalibrerede udskrifter.

Til skærmkalibrering er der andre løsninger. Colourvision Spyder 2,
og en fra GretagMacbeth er vist de populære i den billige ende.

Kalibrering sikrer dig, at dit output er OK. Og du kan kompensere for
de sjove farver som uoriginalt blæk giver etc.

Du kan evt bruge gratis software til at kalibrere din skærm, specielt
når du kan sammmenholde med kalibreret output.

> [...]
> mellem skærm/printer. Eller har jeg misforstået totalt ?
> Skal man også have et kalibreringsværktøj til sin skærm ? SUK !

Ja, medmindre du vil gøre det pr øjemål.