Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
korrekt justering af skærm
Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 08-07-05 22:30

Hej NG

Jeg er faldet over sådan et stykke værktøj til at justere sin skærm med
http://www.colorvision.com/profis/profis_view.jsp?id=281 Er der nogen som
har erfaringer med en sådan sag eller en tilsvarende ?

Peter Michael Nielsen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-07-05 05:55

Peter Michael Nielsen wrote:
> [...]
> http://www.colorvision.com/profis/profis_view.jsp?id=281 Er der nogen som
> har erfaringer med en sådan sag eller en tilsvarende ?

Ja, jeg har storesøsteren til den, og den er jeg glad for. Den tager 3-4
minutter om at kalibrere skærmen. Der har været nogle test af
forskellige kalibrerings tingester, og der er den også bedømt som fornuftig.

Bo //

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-07-05 06:59

On Sat, 09 Jul 2005 06:54:57 +0200, Bo Bjerre
<post@fjernes-sidebanen.dk> wrote:

>Ja, jeg har storesøsteren til den, og den er jeg glad for. Den tager 3-4
>minutter om at kalibrere skærmen. Der har været nogle test af
>forskellige kalibrerings tingester, og der er den også bedømt som fornuftig.

Er det Spyder 2 du har?

Der har været skrevet om at Spyder ikke er så god til Fladskærme - er
der nogen som har erfaring hermed?

Hvor kan disse købes her i Danmark - eller er det kun via nettet, da
jeg selv er på jagt efter kalibereringsudstyr.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-07-05 07:18

In article <42cf66e1.560437@news.inet.tele.dk>, Henning Jensen wrote:

> Er det Spyder 2 du har?

Jeg har Spyder 2

> Der har været skrevet om at Spyder ikke er så god til Fladskærme - er
> der nogen som har erfaring hermed?

Har ikke haft den gamle. Men med Spyder 2 er der et farvefilter der
sættes foran når man kalibrerer fladskærme.

> Hvor kan disse købes her i Danmark - eller er det kun via nettet, da
> jeg selv er på jagt efter kalibereringsudstyr.

Fandt et billigt sted i UK. Den danske distributør er for grådig.

Fra : Henning Jensen

Dato : 09-07-05 08:38

On 09 Jul 2005 06:17:36 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Har ikke haft den gamle. Men med Spyder 2 er der et farvefilter der
>sættes foran når man kalibrerer fladskærme.

Jo, så det er 2-eren man skal gå efter.

Rent praktisk - hvor stor afvigelse er der på nye(re) skærme?

Man vil gerne have vished for at man er på rette spor ... Men jeg har
ikke med f.eks. Adobe Gamma kunne se væsentlig ændring på skærmen.

Hvor ofte skal skærmen løbende efterjusteres?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-07-05 10:08

In article <42cf7dd1.286234@news.inet.tele.dk>, Henning Jensen wrote:

> Jo, så det er 2-eren man skal gå efter.
>
> Rent praktisk - hvor stor afvigelse er der på nye(re) skærme?

Det kommer an på hvordan lys/kontrast står. Jeg kan se tydelig forskel
på en standard profil (Windows og Mac) og så en kalibreret. Man vil dog
kunne nå en del af vejen med Adobe Gamma.

> Man vil gerne have vished for at man er på rette spor ... Men jeg har
> ikke med f.eks. Adobe Gamma kunne se væsentlig ændring på skærmen.

Den hjælper helt klart.

> Hvor ofte skal skærmen løbende efterjusteres?

CRT siger man hver måned, LCD siger man 1-3 mdr.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-07-05 10:46

Henning Jensen skrev:

> Der har været skrevet om at Spyder ikke er så god til Fladskærme
> - er der nogen som har erfaring hermed?

Det er ret længe siden, at det var tilfældet. Spyder 1 kom i to
udgaver og den første kunne ikke kalibrere og profilere fladskærme,
men det kunne nr. 2, som kom engang sidst i 2001.

Senere er der så kommet en Spyder 2, som nok er den man bør satse
på, hvis man har planer om at købe nyt fra Colorvision i dag.

Jeg har tidligere brugt Spyder 1 i den udgave, som kan kalibrere
og profilere fladskærme. Den var ca. 10 gange så lang tid om at
klare en fladskærm ifht. en CRT, men man kunne jo bare give sig
til noget andet imens.

Senere har jeg købt GretagMacbeths EyeOne Display 2. Den virker
mere præcis end min gamle Spyder 1, og softwaren er nemmere at gå
til. Hvordan den er sammelignet med Spyder 2, ved jeg dog ikke,
men der er mange sammenligningstests rundt omkring på nettet.
Her f.eks.:
<http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration_tools.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Emil

Dato : 09-07-05 06:07

> [...]

>http://www.colorvision.com/profis/profis_view.jsp?id=281 Er der nogen som
>har erfaringer med en sådan sag eller en tilsvarende ?

Jeg bruger
http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html
(freeware). Det virker fint for mig.

m.v.h. Emil

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-07-05 07:35

In news:pmmuc15sq8ngkc2f8ao99pp3r69lhumnqa@4ax.com,
Emil <emilsen@nowhere.invalid> Typed:

> Jeg bruger
> http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html
> (freeware). Det virker fint for mig.

Jeg bruger Displaymate http://www.displaymate.com/

Demo version kan hentes her
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,985935,00.asp

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : AS

Dato : 09-07-05 08:13

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message

> Jeg bruger
> http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html
> (freeware). Det virker fint for mig.

It's something totally different... Dvs., til test af monitor, men ikke
til farveprofildannelse.

Fra : Emil

Dato : 09-07-05 08:37

AS wrote:

> It's something totally different... Dvs., til test af monitor, men ikke
>til farveprofildannelse.

Ja, det fandt jeg også lige ud af. Jeg undrede mig over priserne,
og kiggede på hele sitet.

Det overrasker mig, at den slags ikke er dyere.

m.v.h. Emil