Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70s - Olympus E-300
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 06-07-05 22:21

Hej

Ja, undskyld at jeg starter endnu en tråd, men jeg har lige et par
spørgsmål.

Jeg skal have købe et spejlrefleks digital kamera. Jeg har været en tur
rundt i byen (i Århus) for at prøve de forskellige modeller. Jeg er nået
frem til at det enten skal være Olympus E-300 eller Nikon D70s. Jeg troede
egentlig at Nikon var det klart bedste køb, men jeg er kommet lidt i tvivl.
For en god ordens skyld skal det siges at jeg ikke planlægger at ville bruge
mange (dog nogen) penge på ekstre obnjektiver osv. Jeg vil bare gerne købe
et DSLR som giver gode billeder. Det må meget gerne tage tid at lære, jeg
vil nemlig gerne lære at tage gode billleder.

Jeg starter helt fra bunden. Jeg har intet, så jeg skal have både kamera,
taske og hukommelseskort. Jeg har heller ikke noget computer program ud over
paint (som følger med Windows XP home).

Angående D70s.
Jeg kan jo forstå på debatten (og forhandlerne) at man, hvis man vil have de
bedste billeder (forenklet?) skal tage billeder i RAW (NEF). Men fra

[1] http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d70s-review/

lyder det at PictureProject som er det medfølgende software ".. won't let
you adjust anything ." Vil det sige, at man skal investere i et dyrt program
for at få den fulde glæde af RAW (NEF)?

Som jeg kan forstå fra

[2] http://www.dcresource.com/reviews/olympus/e300-review/index.shtml

kan medfølgende software til Olympus E-300: "... You can change all the RAW
parameters in Olympus Master..."

Jeg er ved at have læst en del reviews af Olympus E-300 og Nikon D70s. Som
jeg kan se det er de lige gode hvad angår billedekvalitet. De har begge
fordele. De har begge ulemper.

E-300 har:
- "Very occasional vignetting from kit lens "[2]
- "Images seem a bit soft, with muddy details; high ISO performance not
quite as good as competition "[2]

D70s har
- "Moiré can be a problem" [1]
- "Images aren't overly sharp at default settings (normal for D-SLRs)"[1]

Er dette bare detaljer? Kan man sige at Nikon D70s er så meget mere et
kvalitetsprodukt, at det næsten er synd at sammenligne dem?

Fra Mht. hastigheden er D70s klart bedst. Desuden synes jeg at D70s ligger
bedre i hånden.

Dette er næsten de eneste forskelle eller hvad?

Konklusion:
Nikon D70s er meget dyere end Olympus E-300. Den har fordele ved at være
hurtigere og ligge bedre i hånden. Olympus er billigere matcher D70s rent
billedkvalitetsmæssigt. Den medfølgende software er bedre.
Jeg har tydeligtvis overset et eller andet. Hvis der var en venlig sjæl der
kunne fortælle mig hvor jeg tager fejl, så lytter jeg meget gerne.

Mvh. Hans
(Undskyld det lange indlæg)

Fra : .J.S...

Dato : 06-07-05 22:37

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse

> Jeg har tydeligtvis overset et eller andet. Hvis der var en venlig sjæl
> der
> kunne fortælle mig hvor jeg tager fejl, så lytter jeg meget gerne.

Sensoren i E-300 er jo mindre hvilket giver mere støj ved høje ISO værdier.
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/page29.asp

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-07-05 10:33

".J.S..." skrev
[snip]
> Sensoren i E-300 er jo mindre hvilket giver mere støj ved høje ISO
værdier.
> http://www.dpreview.com/reviews/olympuse300/page29.asp

Og det har stor/nogen betydning når man tager billeder hvor der ikke er
meget lys? (f.eks. inden døre?)

Mvh. Hans

Fra : Michael L

Dato : 07-07-05 10:38

Hans J. Jensen wrote:

> Og det har stor/nogen betydning når man tager billeder hvor der ikke
> er meget lys? (f.eks. inden døre?)
>
> Mvh. Hans

Ja her har det rigtig meget at sige og det er en ulempe når der er
meget støj. Samtidigt så skriver du i et andet indlæg omkring
hastigheden og her er Nikon'en anelse hurtigere - Men ingen af dem vil
du nogensinde skulle vente på. De har begge en buffer som gør at når du
har taget et billede behøver du ikke vente på den har skrevet billedet
til kortet før du tager et andet, hvilket er grunden til fx. Nikons kan
tage 3 billeder i sekundet.

Kort sagt - Med et digital SLR vil der ikke være nogen ventetid som den
du forsøger at indgå fra kompaktkameraer.

Og der findes en række programmer der kan arbejde med RAW filer og det
inkluderede program er ganske udemærket hvis man ikke har brug for at
lave de helt store og vilde ændringer.
Plus til dit brug så lyder det som om at i mange henseende kan du fint
skyde i JPG istedet hvis du skulle ønske det.

- Michael

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-07-05 15:15

"Michael L" skrev
[snip]
> [...]
> Plus til dit brug så lyder det som om at i mange henseende kan du fint
> skyde i JPG istedet hvis du skulle ønske det.

Måske nogle godt gratis programmer som man kan downloade fra internettet?

Mvh. Hans

Fra : .J.S..

Dato : 07-07-05 11:42

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> wrote in message
> ".J.S..." skrev
> [snip]
> værdier.
>
> Og det har stor/nogen betydning når man tager billeder hvor der ikke er
> meget lys? (f.eks. inden døre?)

Ja det synes jeg, men det er selvfølgelig individuelt om det er vigtigt.

Jeg vil sige at det måske er den vigtigste grund til at jeg valgte en DSLR
frem for en Sony DSC-H1 eller lignende.
Det er jo ikke kun indendørs, ofte er det det bedste lys om morgenen/aftenen
hvor der er mindre af det, og hvis man går rundt med en lang tele får man
også ofte brug for at gå op i en høj ISO indstilling.

Kan tænkes at fremskridt i teknologien om nogle år vil få sensorstørrelsen
som Olympus anvender til at fremstå som det rigtige valg, men lige nu synes
jeg ikke det er tilfældet.

mvh/JS

Fra : waal

Dato : 07-07-05 12:00

".J.S.." <nn@nn.nowhere> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan tænkes at fremskridt i teknologien om nogle år vil få sensorstørrelsen
> som Olympus anvender til at fremstå som det rigtige valg, men lige nu

Hvem ved, det er stædige folk hos Olympus.E300 er faktisk en digital
genkomst af det gamle PEN system fra 60'erne, ikke nær så elegant men hvad
pokker, selv søgeren med spejle i stedet for pentaprismet er genbrug.
http://www.cameraquest.com/olypenf.htm.

Kameraet er ganske tiltalende når man har det i hånden, men desværre lader
det til at Olympus satser ensidigt på zoomobjektiver.

mvh
Michael

Fra : .J.S..

Dato : 07-07-05 12:22

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Kameraet er ganske tiltalende når man har det i hånden, men desværre lader
> det til at Olympus satser ensidigt på zoomobjektiver.

Hmmn, ja det man gjorde den gang var jo at klippe filmen/sensoren over,
altså samme følsomhed men mindre opløsning.
Måske Olympus burde have valgt tilsvarende, altså lavet en 4-5 Mpixel sensor
med bedre følsomhed.
Til gennemsnits brugeren vil jeg påstå det ville være mere anvendeligt, men
det kan nok ikke sælges til masserne, det ser bedre ud med '8M pixel' på
pakken.

mvh/JS

Fra : Henrik Høy

Dato : 06-07-05 22:48

In article <42cc4b35$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>, jjjg3401
@hotmail.spam says...

[cut]
> [...]
> Jeg har tydeligtvis overset et eller andet. Hvis der var en venlig sjæl der
> kunne fortælle mig hvor jeg tager fejl, så lytter jeg meget gerne.

Jeg skal ikke kunne sige hvor hurtig D70s er, det kan sikkert tage mere
end de 2,5 billede i sekundet som E-300 kan præsstere, men vil dog nævne
at benytter man nyeste firmware med E-300, og har et sandisk extreme III
kort, så skriver E-300 til kortet med 9 Mb/s, og det mener jeg ikke at
der andre kameraer i denne ende af dslr klassen som kan præstere.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-07-05 10:30

"Henrik Høy" skrev

> [...]
> kort, så skriver E-300 til kortet med 9 Mb/s, og det mener jeg ikke at
> der andre kameraer i denne ende af dslr klassen som kan præstere.

Endnu engang tak for indlæg!

Det lyder lækkert med de 9 MB/s.

To af hovedargumenterne for mig til at få et DSLR, er hastighed og det at
man bedre kan tage billeder inden døre. Jeg synes kompakte kameraer er for
langsomme. Det er generende når der pludseligt sker noget om man så skal
vente mange sekunder før man kan tage et billede, og hvis man skal vente
længe før fra man har taget et billede til man kan tage det næste. Jeg går
ud fra at det er vigtigt med lav støj ved høje iso' værdier, hvis man skal
tage billeder inden døre? Lige på det punkt vinder D70s også.

http://steves-digicams.com/2004_reviews/e300_pg8.html
"...Continuous Shooting mode captured only 4 SHQ JPEG shots in 1.2 seconds,
and you must remove your finger from the shutter button before the next
sequence can be captured; buffer clearing took 5 seconds ..."

- Er det ikke for langsomt?
- Gælder disse hastigheder i øvrigt ikke når man bruger "sandisk extreme III
" som du skrev om?

Men igen: Olympus E-300
- har det der auto støv fjerner.
- har meget bedre medfølgende software. Man er nød til at anskaffe sig noget
andet til D70s.
- er noget billigere
- (har 8 megapixel mod D70s' 6, nej det er ikke vigtigt jeg ved det godt,
men alligevel.)

Mvh. Hans

Fra : MS

Dato : 07-07-05 10:40

> [...]
> - er noget billigere
> - (har 8 megapixel mod D70s' 6, nej det er ikke vigtigt jeg ved det godt,

Du kan godt finde gratis software som kan bruges. Personligt bruger jeg
Nikon View Primært og det kan downloades gratis fra nikon's side.

Jeg ved ikke om du har overvejet at købe D70(uden s) og smide den nye
2,0software i, så har du stort set det samme til mindre penge...

/Max

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-07-05 10:54

"MS" skrev
[snip]

> [...]
>
> Jeg ved ikke om du har overvejet at købe D70(uden s) og smide den nye
> 2,0software i, så har du stort set det samme til mindre penge...

Hej

Det var faktisk også det jeg havde besluttet mig for, for nogle dage siden.
De skulle have D70(uden s) hos Bingo Foto i Århus, men da jeg kom derned
havde de ikke flere (ikke engang D70s). I resten af byen var der heller ikke
nogen som havde D70(uden s) på lager. Og de får heller ikke nogen hjem. Jeg
har det sådan, at jeg meget gerne vil købe i en forretning (i Århus). Så kan
man se en forhandler i øjnene og så ved man hcvem man skal gribe fat i, hvis
der nu er problemer efter købet.

(Men det kunne da være man skulle overveje det med internet køb en ekstre
gang....)

Mvh. Hans

Fra : MS

Dato : 07-07-05 11:33

> (Men det kunne da være man skulle overveje det med internet køb en ekstre
> gang....)

Ja man kunne jo stadig vælge en dansk levenrandør så man stadig har mulighed
for at køre til butikken og klage(+dansk garanti) omend det kunne komme til
at koste nogle penge(jeg valgte selv denne løsning da jeg købte mit D70 for
nogen tid siden(før s'eren)

Men jeg kan kun sige at jeg er ovenud tilfreds med mit D70.

/Max

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-07-05 11:56

MS wrote:

> [...]
komme til
> at koste nogle penge(jeg valgte selv denne løsning da jeg købte mit

Jeg handlede hos MidtData i Viborg til priser, der slog det, man ser på
parallel import. Dansk manual, dansk garanti, importeret af Dansk
Footoagentur. Midtdata har ikke noget på lager, men skaffer fra dag til
dag. De ved heller ikke meget om kameraer.

Bo //

Fra : Bjarne K

Dato : 07-07-05 11:42

> [...]
heller ikke
> nogen som havde D70(uden s) på lager. Og de får heller ikke nogen

På Bingo's hjemmeside står der at der er 3-4 dages leverings tid på D70.
Så jeg ville prøve at ringe til dem. Eventuelt hovednummeret. (hvis du
altså helst vil et D70). Så må de da kunne finde ud af at sende en til
butikken i Århus.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-07-05 14:53

"Bjarne K" skrev
[snip]

> [...]
> Så jeg ville prøve at ringe til dem. Eventuelt hovednummeret. (hvis du
> altså helst vil et D70). Så må de da kunne finde ud af at sende en til
[snip]

Jeg har lige ringet til dem. De har kontaktet de andre forretninger. Alle
D70(uden s) er udsolgt. De får nogle flere D70s på mandag.

Mvh. Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-07-05 11:53

Hans J. Jensen wrote:

> Det lyder lækkert med de 9 MB/s.

Den hastighed er først interessant, når man har fyldt kameraets buffer
op. dvs har skudt en længere serie. Og der skal jo også lige være tid
til at få øje på det næste motiv.

> [...]
> ud fra at det er vigtigt med lav støj ved høje iso' værdier, hvis man skal
> tage billeder inden døre? Lige på det punkt vinder D70s også.

Du skal efter min opfattelse vælge det, der ligger bedst i hænderne, og
så nyde at der ikke er så megen støj ved svagt lys.

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 07-07-05 05:19

Hans J. Jensen wrote:
> [...]
> you adjust anything ." Vil det sige, at man skal investere i et dyrt program

Jeg har købt Nikon Capture til 1000 kr, den kan justere alt i NEF filer,
men der findes også gratis programmer der kan gøre det.

> D70s har
> - "Moiré can be a problem" [1]

> - "Images aren't overly sharp at default settings (normal for D-SLRs)"[1]

Det kan stilles i menu'et på D70, men hvis man vil efterbehandle
billeder, bør de ikke have en høj skarphedsindstilling. Det tilføres
tilsidst i efterbehandlingen med USM.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-07-05 10:11

"HKJ" skrev
> Hans J. Jensen wrote:
[snip]

> Jeg har købt Nikon Capture til 1000 kr, den kan justere alt i NEF filer,
> men der findes også gratis programmer der kan gøre det.

Hvilke programmer er det?

D-SLRs)"[1]

> Det kan stilles i menu'et på D70, men hvis man vil efterbehandle
> billeder, bør de ikke have en høj skarphedsindstilling. Det tilføres
> tilsidst i efterbehandlingen med USM.

Som kræver et andet program end det medfølgende?

Mvh. Hans

Fra : HKJ

Dato : 07-07-05 23:04

Hans J. Jensen wrote:

> Hvilke programmer er det?

Jeg kan ikke huske navnene på dem da jeg, som sagt, bruger Nikon capture.
Prøv at søge efter "raw converter" så burde du kunne finde dem.

> Som kræver et andet program end det medfølgende?

USM kræver et billedbehandlings program, det kan være Nikon Capture,
Photoshop eller mange andre.

Fra : .J.S..

Dato : 08-07-05 09:39

> "HKJ" skrev
> [snip]
> program

> Hvilke programmer er det?

Rawshooter Essentials, der kommer vist en Premium betalingsudgave, men i
øjeblikket kan man hente Essential versionen gratis :
http://www.pixmantec.com/

mvh/JS

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 08-07-05 16:54

".J.S.." skrev

[snip]

> Rawshooter Essentials, der kommer vist en Premium betalingsudgave, men i
> øjeblikket kan man hente Essential versionen gratis :
> http://www.pixmantec.com/

Tak for linket. Jeg har lige leget lidt med det, og det virker meget godt.
Er der nogen stor forskel på hvad Rawshooter Essentials kan og hvad f.eks.
et "betalings"-program som Nikon Capture kan?

Mvh. Hans

Fra : .J.S...

Dato : 08-07-05 17:14

> [...]
> Er der nogen stor forskel på hvad Rawshooter Essentials kan og hvad f.eks.
> et "betalings"-program som Nikon Capture kan?

Nu kender jeg ikke Nikon Capture, men sammenlignet med det som følger med
Canon så kan det faktisk mere, bla Noise suppression og Fill Light
funktionen.

Jeg synes indstillinger kan være lidt forvirrende, jeg er ikke helt blevet
klog hvad på det de kalder 0 på indstillingerne betyder ?
Hvis man f.eks ingen fremhævning af shadow contrast ønsker, skal skyderen så
stå på 0 eller helt til venstre på -100 ?

Især er det forvirrende at når man ændrer på Apperance fra f.eks 'flat look'
til 'out door normal' , så ændrer billedet sig men ikke skydernes position.

mvh/JS

Fra : HKJ

Dato : 08-07-05 17:57

Hans J. Jensen wrote:
> Er der nogen stor forskel på hvad Rawshooter Essentials kan og hvad f.eks.
> et "betalings"-program som Nikon Capture kan?

Jeg ved ikke hvad rawshooter kan, men en af de gode feature ved Nikon
Capture er at den gemmer alle indstillinger i nef filen. Dvs. at man kan
når som helst trække et nyt billede ud med samme indstillinger eller
fintrimme lidt, uden at skulle starte forfra.

Fra : Gert Medom

Dato : 07-07-05 06:11

> [...]
> der
> kunne fortælle mig hvor jeg tager fejl, så lytter jeg meget gerne.

Der er en vigtig forskel i kameraernes crop-faktor. Nikon har en
forlængelse
på 1,5 mens olympus har 2. Dette har noget med sensor størrelsen (jvfr
J.S)
ift obejtivet at gøre. Derfor er det sværere at få den helt store
vidvinkel,
mens det til gengæld er en fordel i tele- enden.

Jeg har læst at objektiver til Olympus er ret dyre, mens udvalget er
større
til Nikon.

Hilsen Gert

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-07-05 10:36

"Gert Medom" skrev
> "Hans J. Jensen" skrev
[snip]
> [...]
> mens det til gengæld er en fordel i tele- enden.
>
> Jeg har læst at objektiver til Olympus er ret dyre, mens udvalget er

[snip]
Tak for indlægget.

- Ok, så det med en crop-faktor på 2 kan faktisk være en direkte fordel over
f.eks. 1,5 (som på D70s) ?

- Kan man sige noget om hvor stor en fordel det er (du nævner i tele enden)?

- Vil det så faktisk sige (meget firkantet) at E-300 er bedre til at lave
close-up billeder end D70s ?

Mvh. Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-07-05 11:03

Hans J. Jensen wrote:
> - Kan man sige noget om hvor stor en fordel det er (du nævner i tele
> enden)?

Jo - det må jo være noget med 33% større televirkning ved samme brændvidde.

Men samtidig bliver vidvinkelvirkningen tilsvarende mindre ved samme
brændvidde.

Men det er jo så bare et spørgsmål om at tilpasse brændvidden efter ens
behov.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-07-05 12:00

Jan Vestergaard wrote:

> Jo - det må jo være noget med 33% større televirkning ved samme brændvidde.

-husk lige at close up ikke har noget med tele at gøre, men hænger på
nærafstanden på objektivet. Til blomster og insekter skal man enten
bruge mellemringe, fortsatslinse eller et egentligt macro objektiv.

Bo //

Fra : Gert Medom

Dato : 07-07-05 15:20

> - Kan man sige noget om hvor stor en fordel det er (du nævner i tele
> enden)?

Ja.

Cropfaktor betyder at det man ser gennem søgeren og som sensoren optager,
er
mindre end objektivets reelle brændvidde, og det ser derfor ud som om du
kommer tættere på, atd en yderste del af synsfeltet skæres væk (crop).

Når man for eks. siger en cropfaktor på 1,6 (Canon) betyder det at en
brændvidde på 18 mm ses som 18 mm X 1,6 =28,5 mm. Nikon har en cropfaktor

1,5.

/ Gert

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-05 12:11

Hans J. Jensen wrote:
> E-300 har:
> - "Very occasional vignetting from kit lens "[2]
> - "Images seem a bit soft, with muddy details; high ISO performance not
> quite as good as competition "[2]

Hm,

Gad vide hvornår mon de har tænkt sig at lave et rigtigt
standard-objektiv til deres E-system? Det burde vel være
mindstekravet hvis det skal forestille at være et nogenlunde seriøst
SLR-system.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Henrik Høy

Dato : 07-07-05 16:41

In article <slrndcq3et.1lr.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> [...]
> standard-objektiv til deres E-system? Det burde vel være
> mindstekravet hvis det skal forestille at være et nogenlunde seriøst

Hvad mener du ???, ikke fordi at jeg vil fare i blækhuset, bare fordi
jeg har nævnte kamera.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-05 17:39

Henrik Høy wrote:
> Hvad mener du ???, ikke fordi at jeg vil fare i blækhuset, bare fordi
> jeg har nævnte kamera.

Jeg mener at der da som minimum bør findes et fast objektiv der
svarer til omkring 45-50mm på 35mm film.

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Henrik Høy

Dato : 07-07-05 17:54

In article <slrndcqmla.eub.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> Jeg mener at der da som minimum bør findes et fast objektiv der
> svarer til omkring 45-50mm på 35mm film.
>
> // Hans

Mener du f.eks. et 50mm F 1.8 eller sodan noget?
--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Henrik Høy

Dato : 07-07-05 22:20

In article <MPG.1d377c8f4de7e2ab9896a3@news.tele2.dk>,
henrik@nospamhoey.dk says...
> In article <slrndcqmla.eub.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
> server.dk says...

> Mener du f.eks. et 50mm F 1.8 eller sodan noget?

Nej de har kun 100, 300 og 600 mm faste objektiver

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-05 23:19

Henrik Høy wrote:
> Nej de har kun 100, 300 og 600 mm faste objektiver

Ja, og ergo er objektivprogrammet totalt ukomplet.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Henrik Høy

Dato : 08-07-05 06:10

In article <slrndcraih.eub.haj@enterprise-server.dk>, haj@enterprise-
server.dk says...

> Ja, og ergo er objektivprogrammet totalt ukomplet.
>
> // Hans

Totalt ukomplet er måske et stærkt ord at bruge.

Det jeg trøster mig med, er at de til gengæld ikke laver decidered ringe
objektiver.

Den nævnte brændvide hvornår bruger man typisk den?

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-07-05 07:25

Henrik Høy wrote:
> Totalt ukomplet er måske et stærkt ord at bruge.

Ok, måske :)

> Det jeg trøster mig med, er at de til gengæld ikke laver decidered ringe
> objektiver.
> Den nævnte brændvide hvornår bruger man typisk den?

Når man har brug for lysstærk og skarp optik, i den normalt mest
anvendelige - eller teoretisk korrekte? - brændvidde der ligger på omkring
50mm (på 35mm kamera).

Det er også lidt en historisk ting, i gamle dage blev de fleste
kameraer leveret med standard optik på ~50mm ved 35mm film, og ~80mm
ved mellemformat.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-05 23:18

Henrik Høy wrote:
> Mener du f.eks. et 50mm F 1.8 eller sodan noget?

Nej, i Olympus tilfælde ville det være et ca. 22 til 25mm f/1.8 ca.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 07-07-05 23:58

"Hans J. Jensen" skrev
> [...]
>
> lyder det at PictureProject som er det medfølgende software ".. won't let
> you adjust anything ." Vil det sige, at man skal investere i et dyrt

Jeg tror jeg har fundet et freeware program som kan læse Nikons RAW-format:
irfanview (http://www.irfanview.com/)

Er der nogen der kender et sted hvor man kan downloade en Nikon RAW-fil
(.nef)? Det kunne være sjovt at se hvad irfanview kan.

Mvh. Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-07-05 07:15

Hans J. Jensen wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der kender et sted hvor man kan downloade en Nikon RAW-fil
> (.nef)? Det kunne være sjovt at se hvad irfanview kan.

Har du plads i din mailbox til at tage ca 20Mby, så kan jeg sende een..

Bo //

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 09-07-05 09:28

"Hans J. Jensen" skrev
[snip]

Lige et ekstra spørgsmål: Hvor stor betydning har det om kameraet bruger 3
eller 5 punkter til autofocus?
(Jeg kan godt se at 5 punkter må være bedre, men hvor meget bedre.....)

Mvh. Hans

Fra : HKJ

Dato : 09-07-05 10:00

Hans J. Jensen wrote:
> Lige et ekstra spørgsmål: Hvor stor betydning har det om kameraet bruger 3
> eller 5 punkter til autofocus?
> (Jeg kan godt se at 5 punkter må være bedre, men hvor meget bedre.....)

Det er helt op til dig, jeg har 5 punkter på mit D70, men jeg bruger
næsten kun 1.
Jeg foretrækker at auto focus altid bruger den midterste sensor og så
flytter jeg kameraet efter det har stillet skarpt.
Hvis du skal fotograferer ting i hurtig bevægelse, kan det dog være en
fordel med mange punkter og så lade kameraet selv vælge den rigtige
(Nogle gange virker det, andre gange gør det ikke).