Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken brænvidder er det ?
Fra : Ole Larsen

Dato : 06-07-05 08:43

Næsten på vej ud af døren på vej til Vesterhavet, og man kører vel mc.,
ikke, skulle jeg lige lave en lille test af min kit 18-70 vs. en lidt
ældre 24 mm. f:2,8. (91-92 ifgl. serie#)
En avisside sat op og 24 mm. på f:2,8 gør det lige så godt eller bedre
end 18-70 på f:8, men i en lidt varmere farve.
Men - og det fatter jeg ikke - 18-80´eren skal stilles på 25 mm (exif)
for at give et udsnit som 24 mm´eren (der jo skulle give ca 36 mm. på D 70)
Har du en god forklaring på det tilsyneladende misforhold i angivelse af
brændvidde?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-07-05 09:11

Ole Larsen skrev:
> [...]
> Har du en god forklaring på det tilsyneladende misforhold i angivelse af

Ja, den er lidt uklar: Exif angiver 25 mm. som brændvidde for 18-70 når
jeg har stillet til samme udsnit som 24 mm´eren giver

Fra : Martin K. R.

Dato : 06-07-05 09:17

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Ja, den er lidt uklar: Exif angiver 25 mm. som brændvidde for 18-70 når
> jeg har stillet til samme udsnit som 24 mm´eren giver

Er det ikke fordi EXIF informationen er uden forlængelsesfaktoren? Hvad
siger EXIF når du stiller 18-70 i yderstillingerne? 18 og 70?

Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 06-07-05 09:33

Martin K. R. skrev:
> [...]
>

> Er det ikke fordi EXIF informationen er uden forlængelsesfaktoren? Hvad
> siger EXIF når du stiller 18-70 i yderstillingerne? 18 og 70?

Ja, det ville være den logiske forklaring, men stiller jeg min 18-70
ifgl. skala på obj., skal den stå på godt 24 mm. for at give samme
udsnit som 24 mm.´eren giver på samme afstand.

Fra : .J.S..

Dato : 06-07-05 11:17

> [...]
70)
> Har du en god forklaring på det tilsyneladende misforhold i angivelse af

Jeg mener bestemt den reelle brændevidde er 18-70mm.
Derfor er 24mm på de 2 objektiver det samme og efter cropfaktoren i begge
tilfælde et udsnit som modsvarer 36mm.
EXIF indeholder brændviden som objektivet signalerer, som er de 24mm uden
cropfactor.

Man kunne argumentere for at EXIF burde indeholde 'brændviden' med
cropfactor indregnet, men det ville give noget kludder hvis man f.eks
ønskede at beregne dybdeskarpheden hvor man skal bruge den ægte brændvidde
og forstørrelsegrad.

mvh/JS