Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt objektiv
Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 05-07-05 22:01

Hej NG

Så har jeg tilbragt en eftermiddag med mit nye objektiv ( Canon 500 mm ) ,
her er lidt af hvad jeg fik udaf det
http://www.pm-nielsen.dk/fugle/2005-07-05, det var et meget gråt lys på
engen og næsten ingen fugle, en del rørspurve og så lidt gæs (voksen fugle
med unger ). Da der ikke er ret mange kreatur på engene i sommer er græset
nu blevet meget højt og alle dammene er udtøret så vadefugle er nu væk.

Når nu begejstringen har lagt sig må jeg med skam konstatere at fordi man
har et super objektiv så får man ikke automatisk super billeder. Jeg kan må
samtdig erkende at jeg i en periode må tilbringe mere tid med styrketræning
end fotografering.

Peter Michael Nielsen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-07-05 23:51

"Peter Michael Nielsen" <pmn@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har et super objektiv så får man ikke automatisk super billeder. Jeg kan

> samtdig erkende at jeg i en periode må tilbringe mere tid med

Hej Peter.

Tillykke med legetøjet.
Det er nogle fine billeder du har lagt på, gode positioner men også et par
enkelte småfejl. Generelt virker det som om, at gæssene har fået lidt for
meget USM på min skærm, der er begyndt at komme haloer rundt om fuglene.
Generelt virker de meget mørke, som om du har underbelyst. Fiskehejren er
fedt fanget, men du har klippet toppen af vingerne, lidt synd, men fedt
billede, klart bedre belyst end de andre.

MVH
Thomas

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 06-07-05 00:09

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fedt fanget, men du har klippet toppen af vingerne, lidt synd, men fedt
> billede, klart bedre belyst end de andre.

Tak for kommentaren, mht USM er jeg selv kommet i tvivl om det egentlig var
nødvendigt, mht tilbelysningen er exif info således

img_1701: f:6.3 1/2000 iso400
img_1703: f:6.3 1/3200 iso400
img_1704: f:6.3 1/4000 iso400
img_1706: f:6.3 1/800 iso400

Konklusionen er således at jeg ikke var opmærksom på solen da jeg forsøgte
at følge gæsene da de lettede. Så jeg må på den igen , heldigvis, når jeg
har samlet kræfter til at løfte legetøjet.
Jeg går og overvejer at anvende stativ men mangler et flexibelt hoved da jeg
syntes at jeg er forfastlåst med mit nuværende og derfor ikke anvender
stativ (monopod).

Peter Michael Nielsen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-07-05 00:16

> [...]
jeg
> syntes at jeg er forfastlåst med mit nuværende og derfor ikke anvender

Ja, umiddelbart virker det til, at du sagtens kunne have brugt en lidt
langsommere lukker uden at opleve uskarphed.
Stativer er tricky, jeg går selv og leder efter et godt hoved jeg både kan
bruge på monopoden og på tripoden, Manfrotto har et ret fedt et, kan ikke
lige huske modelnavnet på det, men det er ganske fikst, Max ved hvad det er
for et

MVH
Thomas

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-07-05 01:53

"Thomas Pedersen"
> [...]
> lige huske modelnavnet på det, men det er ganske fikst, Max ved hvad det er

Vi er et par stykker der syns denne her fungerer med de lange objektiver,
men det er et action hovede, ikke tænkt til at låse objektivet fast til lange
eksponeringer. Objektivet kan monteres som på billedet (upsidedown)
eller med bøjlen nede, som jeg foretrækker. Har prøvet med div. kuglehoveder
denne her er bedre, fordi kameraet blir nærmest "vægtløst" -max-
http://manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=103&itemid=349

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-07-05 06:20

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Stativer er tricky, jeg går selv og leder efter et godt hoved jeg både kan
> bruge på monopoden og på tripoden,

Winberley (http://www.tripodhead.com/) laver nogle (Winberley Head og
Sidekick) som skulle være gode - jeg har ikke prøvet dem.
Om de er velegnet til monopod er nok et godt spørgsmål.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-07-05 14:07

"Mogens Hansen"

> [...]
> Sidekick) som skulle være gode - jeg har ikke prøvet dem.
> Om de er velegnet til monopod er nok et godt spørgsmål.

Jeg har prøvet sidekick - nej tak.. for kringlet og for dyrt.
Wimberly hovedet er for tungt og alt for dyrt. (Wimberly
bliver anbefalet af stort set alle de kendte websites).
Jeg fandt frem til nogle få alternativer, men det er et
exklusivt marked, der findes en Canadisk og en Tysk
model, der muligvis er bedre, lettere og billigere, men
hovedet fra Manfrotto var det jeg faldt for, det er det
letteste og billigste af den type hoveder. -max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-07-05 18:51

-max- wrote:

> [...]
> hovedet fra Manfrotto var det jeg faldt for, det er det
> letteste og billigste af den type hoveder. -max-

Det ser så enkelt og let ud, at jeg vil lave nogle tegninger og få "en
eller anden" til at smede mig sådan een. Ophængspunktet skal jo bare
være over tyngdepunktet for optik/kamera...

Bo //

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 06-07-05 19:33

> Det ser så enkelt og let ud, at jeg vil lave nogle tegninger og få "en
> eller anden" til at smede mig sådan een. Ophængspunktet skal jo bare være
> [...]

Det var også min tanke , men når jeg kan se man kan få den til 1300,- inkl
holderen så fandt jeg det ikke umagen værd at gå igang med et sådan projekt,
jeg har bestilt en hos PhotoShop, håber så de levere relativt hurtigt

Peter Michael Nielsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 07-07-05 15:44

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> Generelt virker det som om, at gæssene har fået lidt for
> meget USM på min skærm, der er begyndt at komme haloer rundt om fuglene.
>
> MVH
> Thomas
+++++++++++++++++++

Hej Thomas.

Hvad er haloer, og havd kommer det af?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Ved svar på E-mail fjern "NOMORESPAM"

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 07-07-05 21:01

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969@hotmailNOMORESPAM.com> skrev i en meddelelse

> "Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Haloer er de lyse kanter man ser på kanten af fuglen, og kommer ofte når man
anvender for meget UnSharpenMask (også kaldet USM) i PhotoShop eller
lignende redigeringsprogram. De kan også fremkomme ved kameraets egne
skarphedsalgoritmer, så nogle ved min D70, derfor har jeg valgt alt skarphed
fra på det, jeg vil selv kunne styre om der skal være haloer eller ikke

MVH
Thomas

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 08-07-05 06:44

Peter Michael Nielsen wrote:

> [...]
> samtdig erkende at jeg i en periode må tilbringe mere tid med styrketræning

Hej Peter

Tillykke med dit nye "legetøj", det kan godt være at det ikke
umiddelbart gør dig til en bedre fotograf, men det gør det altså nemmere
at tage brugbare billeder da man ikke behøver at croppe så meget som man
gør på et kortere objektiv.

Har du købt brugt eller ?

Tommy

Som selv lige har fået 500mm kanon

Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 08-07-05 14:14

> Har du købt brugt eller ?
>
> Tommy
>
> Som selv lige har fået 500mm kanon

Jeg har rigtigt brugt af bankens penge og købt et nyt. Jeg må sige at det
krævede lidt tilvending med sådan i kæmpe objektiv, både den fysiske
størrelse og mængden af lys. Jeg glæder mig til der rigtigt kommer gang i
fugle trækket igen. Indtil videre planlægger jeg et par ferieture til
vadehavet for at se om ikke jeg skulle "rende" i et par regnspover.

Peter Michael Nielsen