Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
600mm spejllinse f/8 eller ???
Fra : Jacob

Dato : 05-07-05 20:10

Jeg har luret lidt på en spejllinse. de er billige og lette. men de skulle
have en form ring blur som sigma så pænt skriver på deres hjemmeside.
Hvor slemt er det der ring blur ? gør det linsen ubrugelig til f.eks.
fotografering af et hus på lang afstand ?
ville jeg være bedre tjent med at købe en 2x tele converter til min
100-300mm canon ? ang. teleconverter jeg har læst at sigmas
2xteleconvertere skulle være bedre end canons passer det ?

Jacob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-07-05 20:25

Jacob wrote:
> [...]
> Hvor slemt er det der ring blur ? gør det linsen ubrugelig til f.eks.
> fotografering af et hus på lang afstand ?

Her er lidt taget med en 500mm f/8 spejltele

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0781.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0795-1.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0795.jpg
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0819.jpg
(ekstrem blur, bare for at vise hvor grimt det er:)

> ville jeg være bedre tjent med at købe en 2x tele converter til min
> 100-300mm canon ? ang. teleconverter jeg har læst at sigmas
> 2xteleconvertere skulle være bedre end canons passer det ?

Hvorfor ikke gå tættere på huset ?

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Jacob

Dato : 05-07-05 20:54

> [...]
> http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-02/_MG_0819.jpg
> (ekstrem blur, bare for at vise hvor grimt det er:)

Jeg syntes ikke det er helt totalt blur. men billederne er jo også i lav
opløsning.
kunne jeg lokke dig til at lægge et 100% udsnit af et billede så jeg kan se
det i original størrelse ?
det med at gå tættere på duer ikke. ned af et bjerg og op af et andet. så er
man pludselig for tæt på.

Jacob

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-07-05 22:07

Jacob wrote:
> [...]
> opløsning.
> kunne jeg lokke dig til at lægge et 100% udsnit af et billede så jeg kan se

Det er svært.. men det kan vel heller ikke bruges til meget da det
kun viser hvad denne spejltele kan, det grimme out-of-focus område
er nok ca. det samme på alle spejlteler, og ses ret tydeligt på de
fotos.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 05-07-05 20:38

> Jeg har luret lidt på en spejllinse. de er billige og lette. men de skulle
> have en form ring blur som sigma så pænt skriver på deres hjemmeside.
> Hvor slemt er det der ring blur ?

Det kommer helt an på motivet, er baggrunden meget varieret lys og mørk kan
det godt blive grimt at se på!

> gør det linsen ubrugelig til f.eks.
> fotografering af et hus på lang afstand?

Et hus med en 600mm? - Er det luftfoto du vil lave?

> ville jeg være bedre tjent med at købe en 2x tele converter til min
> 100-300mm canon ? ang. teleconverter jeg har læst at sigmas
> 2xteleconvertere skulle være bedre end canons passer det?

Du er klar over at du med en spejltele kun har manuel fokus, og ingen
mulighed for at ændre blænden?
Jeg tror du vil få bedre billedkvalitet med spejltelen end med dit 100-300 *
2, men det kommer selvfølgeligt meget an på motivet, og det er nok sværere
at bruge en spejltele :)

Her er billedeksempler:
http://www.pbase.com/cameras/sigma/600_8_mirror

Brian

Fra : Jacob

Dato : 05-07-05 21:01

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> *
> 2, men det kommer selvfølgeligt meget an på motivet, og det er nok sværere

Jeg er klar over at det er manuel fokusering. spørgsmålet er så hvor
besværligt når kameraet er med autofokus. man mangler jo den der dims i
midten af søgeren man bruger til at stille skarpt efter.
linsen er f.eks. når man er på ferie og tager billeder af lokal områderne.
f.eks. en ruin på toppen af et bjerg.

Jacob

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 06-07-05 06:56

"man mangler jo den der dims i midten af søgeren man bruger til at stille
skarpt efter"

Jep, men mit (Pentax) giver signal når billedet er i fokus, på præcis samme
måde som når jeg bruger autofokus.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Brian Lund

Dato : 06-07-05 07:16

> [...]
> skarpt efter"
>
> Jep, men mit (Pentax) giver signal når billedet er i fokus, på præcis

Det gør EOS 350D ihvertfald også! :)

Brian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-07-05 07:18

Brian Lund wrote:
> Det gør EOS 350D ihvertfald også! :)

Ja, men ikke hvis der sidder et manuelt objektiv på :)

Jeg ved så ikke om Pentax er anderledes.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 06-07-05 07:21

> Ja, men ikke hvis der sidder et manuelt objektiv på :)

Ok, jeg har ikke nogen rent MF objektiver så det vidste jeg ikke.

Brian

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 06-07-05 22:07

> Ja, men ikke hvis der sidder et manuelt objektiv på :)
>
> Jeg ved så ikke om Pentax er anderledes.

Pentax giver signal når billedet er i fokus. Både med AF og MF objektiver.
Det highlighter også det område der er i fokus.

Til Pentax kan man købe flere forskellige matteskiver, og også en med det
splitfokus felt i midten.

Det kan man sikkert også til Nikon/Canon.

Spørgsmålet er så om man gider se på det fokus felt i midten i de
situationer man bruger AF objektiver.

Mvh Jørn

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-07-05 10:31

"Spørgsmålet er så om man gider se på det fokus felt i midten i de
situationer man bruger AF objektiver"

Jeg synes ikke der er behov for det. Pentax'en signalere tydeligt nok til
mig.

Fra : Jacob

Dato : 08-07-05 19:47

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> situationer man bruger AF objektiver"
>
> Jeg synes ikke der er behov for det. Pentax'en signalere tydeligt nok til

Spørgsmålet er jo så bare om min canon 20D gør dette. jeg må vist RTFM.

Jacob