Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Negativ vs. print
Fra : Dennis Kruse

Dato : 05-07-05 12:45

Skulle have taget billeder af den lille til babysvømning. Løsningen blev
et engangs-undervandskamera med en iso 800.

Jeg har fået billederne fremkaldt og i forhold til det er en iso 800 kan
jeg nok ikke forlange mere af dem.

Vil det give mig mere at arbejde med digitalt at scanne negativerne i
forhold til at scanne de 10x15 billeder jeg har fået lavet?
Jeg tænker på om jeg kan arbejde med billederne lidt ala når jeg
arbejder med mine raw filer?

--
Med Venlig Hilsen
Dennis Kruse - Aalborg

Fra : KNL DtP

Dato : 05-07-05 12:58

"Dennis Kruse" <dghk03FjerN@ist.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det give mig mere at arbejde med digitalt at scanne negativerne i
> forhold til at scanne de 10x15 billeder jeg har fået lavet?

Ja, der er klart mere information at hente i negativet end printet lavet fra
dem. Når du scanner papirkopierne kan du ikke hive mere guf ud af dem, end det
papir, som de er trykt på, tillader.

I tilfældet med 800 ISO og engangskamera kan det naturligvis godt blive
bekrænset hvad der i det hele taget er at hente i negativerne, men det bedste
resultat får du ved at bruge det oprindelige kildemateriale.

> Jeg tænker på om jeg kan arbejde med billederne lidt ala når jeg
> arbejder med mine raw filer?

Negativer har en ganske stor eksponeringstolerance, så det skulle være rimelig
nemt at scanne dem og få detaljer frem i både højlys og skygge. Du kan dog ikke,
som med RAW justere hvidbalance, hvilket nok ville være en fin håndsrækning med
farverne, når nu billederne er optaget under vand.

For det bedste udgangspunkt for den videre redigering vil jeg anbefale, at du
scanner dem i højeste optiske opløsning, som scanneren tillader og i
16-bits/kanal (hedder mulighed 48-bits farvedybde ved scanning). På den måde har
du mere information at arbejde med, når du justerer kontrast og toneomfang. Når
billedet står som det skal konverterer du bare om til alm. 8-bits/kanal.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Dennis Kruse

Dato : 05-07-05 13:08

> [...]
> billedet står som det skal konverterer du bare om til alm. 8-bits/kanal.

Tak for det hurtige svar :)
Så har jeg lidt udfordring her i feriedagene :)

--
Med Venlig Hilsen
Dennis Kruse - Aalborg