Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon d70 og sb-800
Fra : JH

Dato : 04-07-05 21:32

Skal man fortælle flashen at der er en crop-faktor på X1,5 når man bruger
den på dSLR?
Jeg synes mine billeder er lidt underbelyste med sb-800 i forhold til når
jeg bruger den indbyggede.
Er det bare mig eller...
JH

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-07-05 22:04

JH wrote:
> Skal man fortælle flashen at der er en crop-faktor på X1,5 når man bruger
> den på dSLR?

Hvad mener du?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-07-05 22:08

"JH" <nospam@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> den på dSLR?
> Jeg synes mine billeder er lidt underbelyste med sb-800 i forhold til når

Er du sikker på, at du ikke har sat flashen til at undereksponere eller den
indbyggede flash til at overeksponere?

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-05 23:07

> Skal man fortælle flashen at der er en crop-faktor på X1,5 når man bruger
> den på dSLR?

Jeg går fra at din flash vil fungere på nøjagtigt samme måde, hvis den er
monteret på et filmkamera. Da din D70 har en crop factor på 1,5 og derfor
bare beskærer billedet, ja skal blitzen jo ikke levere mere lys.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Simon Nielsen

Dato : 04-07-05 23:31

"JH" <nospam@nospam.nospam> wrote in message
> Skal man fortælle flashen at der er en crop-faktor på X1,5 når man bruger
> den på dSLR?
Nej den leverer det lys der brug for, crop faktoren betyder egentligt at du
får rigeligt med lys til siderne så du i hvert fald ikke får mørke kanter.

> Jeg synes mine billeder er lidt underbelyste med sb-800 i forhold til når
> jeg bruger den indbyggede.
> Er det bare mig eller...

Du skulle helst gerne bare være dig Den eksterne skulle gerne give meget
bedre og mere præcist lys. Kig lige i dine indstillinger om du har over
eller undereksponeret nogle steder.

MVh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-07-05 05:38

"Simon Nielsen"
> Du skulle helst gerne bare være dig Den eksterne skulle gerne give meget
> bedre og mere præcist lys.
>
> MVh
> Simon

- Hvorfor det, det kan jeg ikke se nogen logisk forklaring på..??-max-

Fra : Steen

Dato : 05-07-05 06:04

"JH" <nospam@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> Jeg synes mine billeder er lidt underbelyste med sb-800 i forhold til når
> jeg bruger den indbyggede.
> Er det bare mig eller...

Er du sikker på, at det er præcis det samme motiv du fotograferer? Jeg lånte
en gang en SB-800 og fik præcis det samme belysningsmæssige resultat med den
indbyggede og SB-800 monteret på kameraet - indendørs på ca. 3 meters
afstand, vel at mærke. Men er der noget hvidt i det ene billede, som ikke er
i det andet, bliver det første nemt mørkere for ikke at overbelyse det
hvide. Prøv at tage to billeder med hver sin blitz, hvor du har præcis den
samme genstand i midten af søgeren.

/Steen

Fra : Esben

Dato : 05-07-05 07:23

Når du tænder din SB 800 starter den som regel med TTL BL i displayet.
BL er balanceret udfylningsblitz, det er lavet til når du egnetligt har lys
nok & bare vil opbløde skygger, hvis du bruger BL hvor der ikke er lys nok
får du nogle meget uforudsigelige resultater.
Tryk på mode knappen så der kun står TTL i disp. der er den tilgengæld meget
forudsigelig.
Du kan også lyse skygger op om dagen i TTL, så sætter du den bare til -2
eller -3 ev.
BL virker sikkert fint for mange men jeg synes det er nemmere at sætte ev
+/- selv - så ved jeg hvad resultatet bliver.(jeg undrede mig ofte til at
starte med da min SB stod i BL)
Hvis du har tændte lamper med i billedet (fx indendørs aften) er det også
helt nornalt at skulle kompensere +1 eller +2 ev på exponeringen, for ikke
kon at have et meget velexponeret billede af lampen, jeg har et 10,5mm
fiskeøje til mit D70, det krever altid mindst +1 til den slags billeder, for
med 180 grader billedvinkel er der altid lamper med i billedet.

Håber det hjælper dig lidt videre.
Ps. hvis du ikke har læst manualen til den, kan det også være du vil falde
over et par guldkorn hvis du gør det (den kan mange smarte småting)