Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Købe kamera...
Fra : Hans J. Jensen

Dato : 04-07-05 12:45

Hej
Jeg skal på ferie til udlandet senere på sommeren og jeg har ikke noget
kamera. Så det skal jeg have købt. Budgettet siger max 10.000 kr inkl.
_alt_. Jeg har besluttet mig for at det skal være digitalt. Jeg har flere
gange haft mulighed for at lege med et kompakt digital kamera og det går
altså for langsomt med at tage billederne. Jeg har en beskeden erfaring med
analoge SLR-kameraer, så jeg har set lidt på DSLR-kameraer. Desuden vil jeg
meget gerne købe i en butik (i Århus), hvor det er muligt at få gode råd og
vejledning. Jeg har læst lidt om: Nikon D50 /D70, Olympus E-300 og Canon EOS
350D.

Jeg har læst flere der har skrevet at Canon EOS 350D er for lille og at
søgeren (det man kigger ind i) er for lille, og det gider jeg altså ikke.
(Jeg skal nok prøve det på et tidspunkt.)
Så valget står (indtil videre) mellem Nikon D50/D70 og Olympus E-300. Jeg
har på fornemmelsen at D70 nok er det "bedste" kamera af de tre, men hvordan
ser det ud i forhold til prisen, når jeg insisterer på at købe det hos en
forhandler med en butik (gerne i Århus) ? Jeg har jo kun op til 10.000 kr.
til alt (inkl. taske og hukommelses kort). Og det gør ikke noget hvis det
kun kommer til at koste 8.000 kr.

- For en god ordens skyld har jeg altså ikke helt afskrevet Cannon. Er den
ikke så absolut meget bedre en de bedste kompakte kameraer? (specielt hvad
angår hastighed og lysfølsomhed)

- Er det fuldstændigt åndsvagt at insistere på at ville købe kameraet i en
butik hvor man kan se sælgeren i øjnene? Jeg ved godt at det ikke gør det
billigere.

- Kan man sige noget om Olympus E-350D vs. Nikon D50 / (D70) ?

Undskyld at jeg udstiller min totale uvidenhed!

Mvh. Hans

Fra : .J.S..

Dato : 04-07-05 13:45

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> wrote in message

> [...]
> (Jeg skal nok prøve det på et tidspunkt.)
> Så valget står (indtil videre) mellem Nikon D50/D70 og Olympus E-300.
Søgeren i D50/D70 er samme størrelse som i 350D.
Kender ikke E300.
I den prisklasse skal du nok prøve også at kigge i søgeren på en Pentax *ist
DS, den skulle være bedre.
Mener jeg så sådan en Pentax hos Mimosa på storetorv.
Ved Canon og Nikon skal du op i dyrere modeller, som ligger uden for det
budget du nævner, for at få en bedre søger.

mvh/JS

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-07-05 14:53

"I den prisklasse skal du nok prøve også at kigge i søgeren på en Pentax
*ist DS, den skulle være bedre"

Lige mine ord. Har selv lige købt en DS'er. Og så høre det til blandt de
mindste DSLR, Nikon er meget stor.
Og så tager de billeder lynhurtigt. Og hvad er så lynhurtigt.... tja, tag
ind og prøv det Har selv købt mit i Århus. Og er indtil nu rigtig glad
for det. Og så kan jeg bruge mine gamle linser også....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 04-07-05 15:01

"Henrik Nielsen" skrev
> [...]
> ind og prøv det Har selv købt mit i Århus. Og er indtil nu rigtig glad
> for det. Og så kan jeg bruge mine gamle linser også....

Hvor i Århus har du købt den? Hvad gav du for den?

Jeg havde faktisk fået indtrykket af, at de eneste "ordentlige" mærker var
Nikon, Olympus eller Canon. Jeg går ud fra, at Pentax ikke er så "stort" et
mærke. Kan man så sige at prisen er lavere, men mulighederne for "ekstra
udstyr" er mindre?

Mvh. Hans

Fra : .J.S...

Dato : 04-07-05 15:13

"Hans J. Jensen" <jjjg3401@hotmail.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nikon, Olympus eller Canon. Jeg går ud fra, at Pentax ikke er så "stort"

Her er et lidt anderledes review :
http://photo.net/equipment/pentax/istds/

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-07-05 15:38

Det er vist kun i DK det er et lille mærke..... I Japan er det vist det mest
solgte...

Der er masser af udstyr til fornuftige priser, jeg købte fx. trådløs
fjernbetjening til 200,-

Men Pentax er ikke billig i forhold til andre mærker. Det billigeste hus
hedder DL og koster 6500,- vejl. Men priser kan jo forhandles. Jeg købte til
en god pris, men handlede også en del udstyr + digital videokamera.
DS koster 8500,- vejl. Men du kan sagtens handle prisen lidt ned. Du burde
kunne få DS + zoomlinse til max 9-9500,- og er du ikke så kræsen kan du købe
DL, som oven i købet har 2,5" LCD skærm, de fleste andre har 2". Den burde
du kunne få for 7-7500 med linse. Jeg har handlet i photocare. Men de vil
hellere sælge Canon (man skulle tro de fik provision fra Canon...det gjorde
forhandlerne i gamle dage, gør de stadig det?) og har ikke Pentax på deres
hylder. Men de var villige til at gå ned i pris.... Jo mere du købe jo
større rabat :-/

Du kan bruge alle gamle linser med K-bajonet.

Iflg. Pentax er det verdens mindste DSLR. Jeg synes det er et lækkert hus,
og føles som kvalitet.... Tiden må vise om det er.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 04-07-05 15:15

".J.S.." skrev
> "Hans J. Jensen" wrote
[snip]

> [...]
> Ved Canon og Nikon skal du op i dyrere modeller, som ligger uden for det
> budget du nævner, for at få en bedre søger.

Tak for svaret. Jeg vil da lige besøge Mimosa på Storetorv, næste gang jeg
kommer forbi. Jeg kan i øvrigt ikke finde så mange steder hvor de forhandler
lige den model du model du nævner (Pentax *ist). Jeg har bl.a. set på
www.kamerashop.dk, www.kamerahuset.dk, www.bingofoto.dk, www.mimosa.dk.

Mvh. Hans

Fra : .J.S...

Dato : 04-07-05 15:25

> [...]
> forhandler
> lige den model du model du nævner (Pentax *ist). Jeg har bl.a. set på

Der er tre modeller
*ist D
*ist DS
*ist DL (på vej)

D er lidt ældre og dyrere, og den nye DL har vist ikke den gode søger så jeg
tror det er DS modellen man skal gå efter.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-07-05 20:20

"og den nye DL har vist ikke den gode søger så jeg tror det er DS modellen
man skal gå efter"

Korrekt. Den skal vist konkurrere med Canon 350 og Nikon. Så nu har de alle
prisklasser "dækket ind".
Så det er kun et spørgsmål om behov mm.

Mener også at DL kun kan synkronisere 1/150 med flash, hvor DS kan
synkronisere 1/180. Måske en detalje for nogen. Måske husker jeg forkert.
Men det er da værd lige at undersøge...
En smart feature DS har (ved ikke om det er standard for alle Pentax DSLR)
er, at man kan lukke blænden ned til den ønskede værdi, og vurdere
dybdeskarphed inden man tager billedet...... Det er trodsalt nemmere at
vurdere det i søgeren, end på LCD skærmen bagefter.

Fra : Jacob

Dato : 04-07-05 21:48

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dybdeskarphed inden man tager billedet...... Det er trodsalt nemmere at
> vurdere det i søgeren, end på LCD skærmen bagefter.

Det kan man da også på en canon. og sandsynligvis også en nikon.

Jacob

Fra : Kim

Dato : 04-07-05 13:46

> [...]
>
> - Kan man sige noget om Olympus E-350D vs. Nikon D50 / (D70) ?
>

> Undskyld at jeg udstiller min totale uvidenhed!

Hej Hans

Har netop fået 350D, købt hos www.kamerashop.dk ca. 6000 uden objektiv, så
chancen for at holde sig under 10.000, skulle være tilstede.

Gå dog ned i butikkerne at se sagerne og få de gode råd du behøver. Gå
derefter hjem og køb det i en internetbutik, på den måde får du hvad du
ønsker------ både råd og vejledning og et billigere kamera.

Kim

PS! Jeg synes ikke det er for lille, heller ikke søgeren, men jeg er også
nybegynder.....

Fra : Dennis Kruse

Dato : 04-07-05 13:57

> Gå dog ned i butikkerne at se sagerne og få de gode råd du behøver. Gå
> derefter hjem og køb det i en internetbutik, på den måde får du hvad du
> ønsker------ både råd og vejledning og et billigere kamera.

Det er da en unfair metode at benytte. Hvis man vælger at handle online
og spare penge er det da ikke fair at bruge fotohandlerens tid og
expertise samt slide på hans udstyr. Her mener jeg man skal vælge
service eller besparelse!
Okay det var OT, men synes bare ikke det er fair.

Mvh Dennis (der udelukkende handler online)

--
Med Venlig Hilsen
Dennis Kruse - Aalborg

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 04-07-05 14:54

"Kim" skrev
[snip]

Hej Kim

> Hej Hans
>
> Har netop fået 350D, købt hos www.kamerashop.dk ca. 6000 uden objektiv, så
> chancen for at holde sig under 10.000, skulle være tilstede.

Er www.kamerashop.dk et sted du kan anbefale? Havde du andre ind i dine
overvejelser? Hvad fik dig til at vælge dem?

> [...]
>
> Kim
>
> PS! Jeg synes ikke det er for lille, heller ikke søgeren, men jeg er også

Det ender måske også med at jeg køber over internettet. Jeg vil dog helst
købe det i en butik. Hvis der skulle være nogle problemer ved man jo så
hvor/hvem man skal henvende sig til. Det er ok med mig at personligt
betjening koster (lidt) .Men det er da klart, at kan man spare mange penge
køber jeg nok over nettet.

Mvh. Hans

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-07-05 15:56

In article <42c93f7b$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>, Hans J. Jensen wrote:

> [...]
> hvor/hvem man skal henvende sig til. Det er ok med mig at personligt
> betjening koster (lidt) .Men det er da klart, at kan man spare mange penge

Jeg har selv brugt Sct. Pauls foto flere gange. Er glad for servicen der,
og hvis de ikke er i den billige ende, så kan man forhandle priserne der.
Andre er ret utilfredse med servicen/behandlingen.

Mimosa foto har altid plankt afvist at give rabat, så det er kun et stativ
jeg har købt hos dem. Og det var under deres midnatsåbent tilbud. De er
vist Nikon stedet i Århus.

Fra : Kim

Dato : 05-07-05 07:44

> [...]
> hvor/hvem man skal henvende sig til. Det er ok med mig at personligt
> betjening koster (lidt) .Men det er da klart, at kan man spare mange penge

Det er en ren internet butik, men jeg ringede til dem 2 gange i forbindelse
med købet og fik begge gange fat i dem uden problemer og der var endda en
meget venlig telefonbetjening.

Jeg går udfra man blot kan køre ud og aflevere skidtet, hvis det går i
stykker.

De ligger i Egå ved Århus.

Kim

Fra : Jakob

Dato : 04-07-05 14:12

In article <42c92151$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>, jjjg3401
@hotmail.spam says...

> Undskyld at jeg udstiller min totale uvidenhed!

Der har lige kørt en omfattende tråd om netop det, den kører stadig så
kig på

http://shorterlink.com/?87A52O%3Dd

og

http://shorterlink.com/?89K8HU

Brug google grupper til at søge på gamle tråde i gruppen her, valget
mellem d70 og kunkurrenterne har været oppe mange gange.

http://shorterlink.com/?M2AKL4

Min personlige mening er at d70 nok er den der er nemmest at finde et
tilbud på da det jo er en udgående model. Afløseren d70s er stort set
samme kamera og jeg ville ikke betale ekstra for at få den.

Hvis det bliver d70 så sørg for at købe kittet med 18-70 objektivet da
det er et godt kit objektiv og en af fordelene ved at købe nikon sættet.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 04-07-05 15:07

"Jakob" skrev
> [...]
>
> Hvis det bliver d70 så sørg for at købe kittet med 18-70 objektivet da
> det er et godt kit objektiv og en af fordelene ved at købe nikon sættet.

Hej og tak for linkene. Jeg forsøger at følge så meget med i diverse tråde
som muligt, og jeg synes at der skrives meget. Men jeg håber, at det
alligevel er ok, at jeg oprettede en ny tråd(?). Jeg ville gerne høre lidt
om bl.a. Olympus og det med størelsen på søgeren. Desuden har jeg et
"konkret" budget på op til 10.000 kr. samt det at jeg _umiddelbart_ gerne
vil købe det i en forretning (gerne i Århus).

Mvh. Hans

Fra : Jakob

Dato : 04-07-05 15:08

In article <42c94269$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>, jjjg3401
@hotmail.spam says...

> Hej og tak for linkene. Jeg forsøger at følge så meget med i diverse tråde
> som muligt, og jeg synes at der skrives meget. Men jeg håber, at det
> alligevel er ok, at jeg oprettede en ny tråd(?).

Jo jo selvfølgelig men der er nok nogen der ikke gider skrive det samme
igen :+)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Høy

Dato : 04-07-05 16:23

> [...]
> "konkret" budget på op til 10.000 kr. samt det at jeg _umiddelbart_ gerne
> vil købe det i en forretning (gerne i Århus).

Jeg har et E-300 som jeg købte i et kit hvor der følger to objektiver
med så du kan dække området fra 28-300mm (35mm term).

Jeg valgte dette kamera da jeg ved at kigge lidt på nettet og forespørge
i diverse fotoforretninger, fik at vide at de medfølgende objektiver er
bedre end de kit-objektiver der som regel følger med de andre mærker, og
jeg vidste at jeg ikke lige skulle ud og investere i flere og bedre
objektiver foreløbig.

Derudover har jeg altid været glad for de farver som olympus levere.

Her ud over kan nævnes en anden feature som gør at man skulle slippe for
at tænke på støv på sensoren, den har en funktion som fjerner eventuelt
støv fra sensoren når kameraet tændes.

Og der ud over er kameraet hurtigt til at lagre billeder på kortet, har
man et sandisk ultra III gemmes billederne med 9 mb/s.

Kameraets "største" problem er hvis man har stort behov for at tage
billeder ved høj iso-værdi og samtidig lave store forstørrelser af
disse. Ved iso800 kan man være nød til at fjerne støj med neat image
eller lignende. Iso 1600 skal man forvente at bruge net image eller
lignende på. På dette punkt er canon/nikon og andre bedre. Men da jeg
ikke forventer at bruge iso 800 og i særdelshed iso 1600 ofte ser jeg
ikke dette som et problem.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 04-07-05 19:07

"Henrik Høy" skrev
[snip]
> [...]
>
> Her ud over kan nævnes en anden feature som gør at man skulle slippe for
> at tænke på støv på sensoren, den har en funktion som fjerner eventuelt

Hej og mange tak for indlæget. Det er da godt at der er nogen som har hørt
om Olympus :)

Det lyder faktisk ikke så dårligt med automatikken til at fjerne støv. Er
det generelt et "stort" problem med støv på sensoren? Gad vide om det er et
problem man slet ikke ser hos kompakte digital kameraer?

[snip]

Mvh. Hans

Fra : Henrik Høy

Dato : 04-07-05 19:40

In article <42c97ad5$0$18641$14726298@news.sunsite.dk>, jjjg3401
@hotmail.spam says...
> "Henrik Høy" skrev
> [snip]

> Hej og mange tak for indlæget. Det er da godt at der er nogen som har hørt
> om Olympus :)

Det var da så lidt

> [...]
> det generelt et "stort" problem med støv på sensoren? Gad vide om det er et
> problem man slet ikke ser hos kompakte digital kameraer?

Jeg tror det er meget forskelligt hvor stort et problem det er, når jeg
har kigget på nettet om emnet, så er der dem for hvem det er et stort
problem, og så er der dem som siger de aldrig har haft problemer med
det. Jeg har dog læst skrækhistorier om folk som er kommet galt afsted
når de selv har forsøgt at rengøre, men igen ofte er det jo også kun
skrækhistorierne man hører om, og ikke succerne.

På compactkameraerne burde det ikke være et problem, da det hele er
bygget i et.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 04-07-05 21:39

"Henrik Høy" skrev
> Hans J. Jensen says...
[snip]
> [...]
> skrækhistorierne man hører om, og ikke succerne.
>
> På compactkameraerne burde det ikke være et problem, da det hele er

Prøv lige at læs det her: http://www.kenrockwell.com/olympus/e300.htm

Under Performance: "... the dust eliminator is nice however Nikon's D70
also has that licked, and the E-300's low ISOs will give less sharp photos
due to less depth of field and motion blur compared to the 20D and D70. "

Betyder det at Nikon D70 også har en "dust eliminator" ? eller hvad betyder
det ord "licked" ?

Mvh. Hans

Fra : Henrik Høy

Dato : 04-07-05 22:06

In article <42c99e48$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>, jjjg3401
@hotmail.spam says...
> [...]
>
> Betyder det at Nikon D70 også har en "dust eliminator" ? eller hvad betyder

Ved at søge på "dust sensor nikon d70" på google, ser det ud til at være
en funktion i et stykke software fra Nikon, som jeg i øvrigt læser som
værende et ekstra stykke købe software, altså ikke hardware.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : ab©

Dato : 05-07-05 09:04

"Henrik Høy" <henrik@nospamhoey.dk> skrev i en meddelelse

> ..... the E-300's low ISOs will give less sharp photos
> due to less depth of field and motion blur compared to the 20D and D70. "

Det var dog noget af en fortolkning - man kan da ikke have meget tillid til
en beskrivelse af et kamera, der betegner en mulighed for valg af lavere ISO
som en kilde til mindre skarpe fotos og bevægelsesuskarphed.

ab

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 05-07-05 10:07

"Henrik Høy" skrev
> Hans J. Jensen skrev
[snip]

> Ved at søge på "dust sensor nikon d70" på google, ser det ud til at være
> en funktion i et stykke software fra Nikon, som jeg i øvrigt læser som
> værende et ekstra stykke købe software, altså ikke hardware.

Gad vide om det med automatisk støv fjerner bliver noget standard på de
fleste DSLR? Det gør vel kameraet lidt langsommere under opstarten, men er
der ellers nogle ulemper ved det?

Jeg synes nu at det lyder smart. Vil det virkeligt sige at man er _helt fri_
for støv, eller kan man stadigvæk godt finde lidt støv på sensoren?

Mvh. Hans

Fra : Henrik Høy

Dato : 05-07-05 17:02

In article <42ca4da4$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>, jjjg3401
@hotmail.spam says...
> [...]
>
> Jeg synes nu at det lyder smart. Vil det virkeligt sige at man er _helt fri_
> for støv, eller kan man stadigvæk godt finde lidt støv på sensoren?

Jeg syntes i hvert fald det er smart og jeg har ikke hørt om nogen som
har haft støvproblemer med det nævnte kamera.

En anden ting man også bør tænke på er at hvis man har op til 10.000,-
at købe kamera for inkl. taske og hukommelseskort, er hvor meget og hvor
god objektiv får man så med til kameraet, dette kan i hvert fald have
betydning hvis man ikke i en længere periode har råd til ofre penge på
ekstra objektiver bagefter.

Ved E-300 kan man fint holde sig under de 10.000,- og få fornuftige
objektiver, taske og hukommelseskort med.

Med andre ord jeg er glad for mit.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-07-05 09:08

Hans J. Jensen wrote:
> Det lyder faktisk ikke så dårligt med automatikken til at fjerne støv. Er
> det generelt et "stort" problem med støv på sensoren? Gad vide om det er et
> problem man slet ikke ser hos kompakte digital kameraer?

Det kommer an på hvad type fotos du tager.. hvis du ofte har brug
for at blænde ned til mere end f/10 kan støv godt være et problem.

Jeg synes ikke det er slemt, jeg renser blot sensoren hvis jeg ved
jeg skal tage macro. Småstøv fjernes nemt i photoshop, samtidlig med
den normale efterbehandling.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 05-07-05 09:59

"Hans Joergensen" skrev
[snip]
> [...]
>
> Jeg synes ikke det er slemt, jeg renser blot sensoren hvis jeg ved
> jeg skal tage macro. Småstøv fjernes nemt i photoshop, samtidlig med

Hej og tak for indlægget. Hvilket kamera har du?

Jeg har i øvrigt et par spørgsmål om det med støv:
- Jeg har læst flere steder at man bare kan bruge en gummibold til at blæse
støvet væk, men at dette ikke altid tager alt støvet. Hvis man nu er villig
til at acceptere en smule støv, er det med gummibolden så ikke god (_og
sikker_) måde at holde sensoren ren?

- Er det ikke nemt at komme til at lave skader på sensoren, hvis man renser
den med pensel eller noget hvor man skal ind og røre selve sensoren?

Mvh. Hans

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 05-07-05 10:05

Hans J. Jensen wrote:
> - Er det ikke nemt at komme til at lave skader på sensoren, hvis man renser
> den med pensel eller noget hvor man skal ind og røre selve sensoren?

Ikke nemmere end at ødelægge en glasrude eller et UV filter. Der sidder
en glasplade foran din sensor som beskytter mod "fysiske tæsk".

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Bjarne K

Dato : 05-07-05 11:09

> [...]
kr.
> til alt (inkl. taske og hukommelses kort). Og det gør ikke noget hvis

Mener at der var et indlæg for et par dage siden, om at Bingo Foto havde
et D70 til 6999,- incl 18-70

De har en butik i Århus, men om det kun er ved køb på nettet ovenstående
pris gælder, ved jeg ikke

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 05-07-05 19:06

Hej igen

Nu har jeg været en tur rundt i byen hos diverse forhandlere (i Århus). Det
var kun et sted hvor man kunne købe Olympus E-300. Alle de andre steder stod
den på Nikon eller Cannon. Hos Mimosa havde de også lidt Pentax, men de var
tydeligtvis mest til Nikon.

Hos Sct. Pauls Foto kom jeg til at snakke med en ung dame. Hun mente ikke at
der var noget betydelig forskel på Nikon D70(s) og D50. Så hun ville næsten
kun sælge mig en D50. De havde også mange af dem stående i kasser. De andre
steder havde de ikke den holdning. Måske kom jeg bare til at snakke med den
forkerte?

Hos Japan Foto havde de vist ikke så god tid til at snakke...

Hos Mimosa var de utroligt flinke. Sælgeren fandt både D50, D70 og 350D frem
så jeg kunne prøve at tage et par billeder. Ud over at være tydelig Nikon
fan, virkede sælgeren til at have rigtigt godt styr på det hele. Der var
ikke nogen uklarheder. Men de er da klart de dyreste. De skulle have 10.000
kr. for D70s med 18 - 70 mm (den gode objektiv?). Der var ikke mulighed for
nogen rabat.

Hos Bingo Foto havde de ikke flere D70 eller D70s. Når jeg snakkede godt for
D70 sagde sælgeren at D70s alligevel var blevet billigere på det seneste, så
han mente bestemt at jeg skulle købe D70s. Han havde i øvrigt også en
Olympus E-300 hjemme. Men her følger kun et ? - 45 mm objektiv med, så hvis
man skal have lidt mere zoom, skal man vist købe et ekstra objektiv... Men
Olympus er da klart den billigste. Med to objektiver kunne man få det for
ca. 8000 kr. (hvis jeg ikke husker galt.) Men når der kommer nogle flere
D70s hjem kunne jeg godt få en sådan med taske og 1 GB kort til lige under
10.000 kr. Så det er nok her jeg ender. Er det helt hul i hovedet?

Mvh. Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-07-05 23:46

Hans J. Jensen skrev:

> når der kommer nogle flere D70s hjem kunne jeg godt få en
> sådan med taske og 1 GB kort til lige under
> 10.000 kr. Så det er nok her jeg ender. Er det helt hul i hovedet?

Og du vil ikke købe i en tysk netbutik? (hvor du kan få et D70s med 18-70
billigere end D70-kittet)
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-07-05 00:26

Hans Paulin (6310) skrev:

> (hvor du kan få et D70s med
> 18-70 billigere end D70-kittet)

Kittet hos Bingofoto forstås.
Hans

Fra : Hans J. Jensen

Dato : 06-07-05 09:51

"Hans Paulin (6310)" skrev
[snip]
> Og du vil ikke købe i en tysk netbutik? (hvor du kan få et D70s med 18-70
> billigere end D70-kittet)
[snip]

Jeg har tænkt en del over det, men jeg vil meget gerne købe hos en
forhandler med en butik i Danmark. Hvis der nu skulle opstå nogle problemer
ved jeg så hvor/hvem jeg skal henvende mig til. Jeg kan godt se at man kan
spare en del penge ved køb i f.eks. Tyskland, men alligevel. God service
koster jo selvfølgelig.

Hvis der nu opstår problemer efter køb, er man så ikke bedre stillet hvis
man kæber i en butik i Danmark? Går det ikke hurtigere med at få løst
problemerne?

Mvh. Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-07-05 10:10

Hans J. Jensen skrev:

> [...]
> godt se at man kan spare en del penge ved køb i f.eks. Tyskland, men
> alligevel. God service koster jo selvfølgelig.

Klart.

> Hvis der nu opstår problemer efter køb, er man så ikke bedre stillet
> hvis man kæber i en butik i Danmark? Går det ikke hurtigere med at få
> løst problemerne?

Ku jeg forestille mig.

Men der er jo også en økonomisk gevinst ved det.

Der ligger en fotoforretning lige syd for den danske grænse, som for nylig
har haft en annonce i den lokale sprøjte omhandlende bl.a. Nikons DSLR - jeg
har smidt adressen væk men prøver at finde den, da jeg bor i nærheden - jeg
savler selv over et D70s med 18-70

Må se hvad de forlanger hvis jeg finder den.
Hans

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 08-07-05 09:20

Hvis du har fundet en butik du synes om. Så kan de jo skaffe det meste....
Da jeg købte mit ville de også kun sælge Nikon og Canon.
Men jeg fik dem til at skaffe Pentax og oven i købet med rabat. Så find en
butik der er forhandlingsvillig og bestil det der. Når alternativet er
Tyskland, er flere villige til at slå af pris....