Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon skærm
Fra : Jens Olsen

Dato : 02-07-05 14:26

Den vrid/vendbare skærm på mit Canon G3 går lidt trægt. Kan man mon
give den en dråbe olie? Jeg er ikke rigtig klar over hvorledes de
elektriske signaler overføres fra kameraet til skærmen, og om jeg
måske vil kunne forstyrre dem med olien.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 16:16

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> elektriske signaler overføres fra kameraet til skærmen, og om jeg
> måske vil kunne forstyrre dem med olien.

Du må ikke smøre plastic med olie. Det kan opløse overfladen på plasten i
uheldige tilfælde. Man plejer at smøre plast med silicone - men i SMÅ
mængder. Ellers spreder det sig ud over skærm og ind i kameraet. Silicone
kan være svær at holde på et lille areal.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jens Olsen

Dato : 02-07-05 16:54

On Sat, 2 Jul 2005 17:16:15 +0200, "Claus Petersen" <clapet AT
bolignet-aarhus.dk> wrote:

> [...]
>mængder. Ellers spreder det sig ud over skærm og ind i kameraet. Silicone
>kan være svær at holde på et lille areal.

Det er hængslet til skærmen som jeg mener.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-05 17:41

> Det er hængslet til skærmen som jeg mener.
>
> Jens

Ja, det er også det led, jeg mener. Jeg har ikke selv det kamera, men er det
ikke plast der gnider mod plast?

Claus

Fra : Jens Olsen

Dato : 02-07-05 22:49

On Sat, 2 Jul 2005 18:40:57 +0200, "Claus Petersen" <clapet AT
bolignet-aarhus.dk> wrote:

>Ja, det er også det led, jeg mener. Jeg har ikke selv det kamera, men er det
>ikke plast der gnider mod plast?
>
>Claus

Det er jeg ikke rigtig klar over. Det kunne godt ligne og føles som
plast. Jeg troede egentlig at det var en eller form for letmetal.

Jens

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-07-05 06:47

In article <42c70b8e.313661@dtext.news.tele.dk>, Jens Olsen wrote:

> Det er jeg ikke rigtig klar over. Det kunne godt ligne og føles som
> plast. Jeg troede egentlig at det var en eller form for letmetal.

Polycarbonat (som nogle kalder plastic) har en brudstryrke der er højere
end de fleste standard metallegeringer - Men er dog lidt tungere. Så man
kunne sagtens lave det i polycarbonat. (Også kaldet plexiglas når det
brugeres til cockpit-glasboblen på jagerfly).

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-05 09:29

> [...]

> elektriske signaler overføres fra kameraet til skærmen, og om jeg
> måske vil kunne forstyrre dem med olien.

Hvis du bruger olie, så *skal* det være syrefri, men jeg vil ikke anbefale
mineralsk olie til den slags. Brug hellere en silicone eller teflon baseret
olie. Jeg bruger selv meget af dette: www.tersgov.dk/silisol.jpg Det er
siliconeolie og det har næsten lige være på tilbud i Aldi, måske du kan
finde dem endnu. Det er kanongodt til at smøre plastik og alle andre
materialer med, og det er heller ikke temperaturpåvirkeligt.

Claus

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-07-05 09:40

On Sun, 3 Jul 2005 10:29:25 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>finde dem endnu. Det er kanongodt til at smøre plastik og alle andre
>materialer med, og det er heller ikke temperaturpåvirkeligt.

Det lyder interessant. Jeg prøver at kigge forbi min lokale Aldi.

Hvad med overførslen af signaler fra kameraet til skærmen. Foregår det
mon via kontakter i drejehængslet? I så fald skal jeg vel ikke forsøge
med smøremidler?

Jens

Fra : .J.S...

Dato : 03-07-05 12:04

> [...]
>
> Hvad med overførslen af signaler fra kameraet til skærmen. Foregår det
> mon via kontakter i drejehængslet? I så fald skal jeg vel ikke forsøge

Det er højst sandsynligt et flexprint som bruges til signalerne.

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-07-05 13:21

On Sun, 3 Jul 2005 13:04:23 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse

>Det er højst sandsynligt et flexprint som bruges til signalerne.

Hvorledes fungerer det?

Jens

Fra : .J.S...

Dato : 03-07-05 13:29

> Hvorledes fungerer det?

Det er printplader (kobberbaner) som er så tynde at de kan bøjes (flexe).

Eksempel billeder her, ikke lige det kamera men princippet.
Flexprintene er de brune bånd som som forbinder de forskellige dele.
http://www.astrosurf.org/buil/350d/350d.htm

mvh/JS

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-07-05 14:12

On Sun, 3 Jul 2005 14:29:13 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

> [...]
>
>Eksempel billeder her, ikke lige det kamera men princippet.
>Flexprintene er de brune bånd som som forbinder de forskellige dele.

Jeg tror nu ikke at det er sådan nogle der forbinder kamera og skærm.
Det er en af disse skærme der kan drejes ud i (næsten) alle retninger.
Det omtalte flexprint skulle i så fald være utrolig småt og ekstremt
bøjeligt.

Jens

Fra : Brian Lund

Dato : 03-07-05 19:23

> [...]
> Det er en af disse skærme der kan drejes ud i (næsten) alle retninger.
> Det omtalte flexprint skulle i så fald være utrolig småt og ekstremt

Det er/kan det! ;)

Men kan skærmen drejes eks 360° - eller så længe du har lyst... Ja så er det
ihvertfald ikke sådan et!

Brian

Fra : Jacob

Dato : 03-07-05 19:55

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det er/kan det! ;)
>
> Men kan skærmen drejes eks 360° - eller så længe du har lyst... Ja så er
> det
> ihvertfald ikke sådan et!
>

> Brian

det er ikke fleksprint men derimod helt "almindelige" ledninger der bruges.
de der tyndfilms kabler har det med et være meget brede i forhold til hvad
de indeholder af ledere. der er et ledningsbundt mere brugbart. det er også
denne løsning der benyttes på bærbare computere.

jacob

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-07-05 22:20

On Sun, 3 Jul 2005 20:54:57 +0200, "Jacob"
<Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> wrote:

> [...]
>de indeholder af ledere. der er et ledningsbundt mere brugbart. det er også
>denne løsning der benyttes på bærbare computere.

Hvis det er ledninger så skulle en dråbe olie i hængslet vel ikke
kunne skade den elektriske forbindelse?

Jens

Fra : Jens Olsen

Dato : 03-07-05 22:19

On Sun, 3 Jul 2005 20:23:00 +0200, "Brian Lund"
<geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote:

>Det er/kan det! ;)
>
>Men kan skærmen drejes eks 360° - eller så længe du har lyst... Ja så er det
>ihvertfald ikke sådan et!
>

>Brian

Den kan kun drejes 270 grader samtidig med at den kan drejes ud fra
kameraet i et andet led.

Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-07-05 12:03

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev

> Det lyder interessant. Jeg prøver at kigge forbi min lokale Aldi.

Du kan også købes andre steder, men der koster det bare 3-4 gange så meget.
Bare sørg for, at du får silicone *olie* og ikke almindelig siliconespray.
Det er to forskellige ting.

> Hvad med overførslen af signaler fra kameraet til skærmen. Foregår det
> mon via kontakter i drejehængslet? I så fald skal jeg vel ikke forsøge
> med smøremidler?

Jeg tror ikke, at der sker så meget. Det er jo digitale signaler med en
meget lav spænding, så den er næppe høj nok til, at der kan opstå
krybestrøm. Men jeg ville smøre og så vente ca 24 timer, før du sætter strøm
på igen. Selve olien tror jeg ikke er strømførende, det er nok kun
drivmidlet eller eventuelle opløsninglignende tilsætninger, og dem mener jeg
er fordampet efter en tid..

Claus