Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billeder af mennesker?
Fra : Ole Madsen

Dato : 01-07-05 20:47

hvordan gør i? tager i bare mod til jer og fotografere løs og så spørger
folk bagefter om det var iorden eller hvad gør i? jeg kunne godt tænke
mig selv at tage billeder af mennesker

Ole

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-07-05 23:07

In article <F4hxe.103$xs5.9@news.get2net.dk>, Ole Madsen wrote:
> hvordan gør i? tager i bare mod til jer og fotografere løs og så spørger
> folk bagefter om det var iorden eller hvad gør i? jeg kunne godt tænke
> mig selv at tage billeder af mennesker

Jeg tager bare billederne. Hvis de ikke ønsker offentliggørelse,
så må de sige til.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 01-07-05 23:41

> Jeg tager bare billederne. Hvis de ikke ønsker offentliggørelse,
> så må de sige til.

Lad os håbe at du aldrig kommer til at fotografere de forkerte mennesker
så...

Det bedste er da helt klart at spørge folk først før man stiller op og
fotografere løs.
Men alt efter opgave, for vil du fotografere en masse gående mennesker på
strøget, så er det nok nemmeste bare at køre løs, men skyder efter en
bestemt person, vil en hurtigt spørgen være på sin plads til denne.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
Har meget mørkekamre udstyr samt digitale proff printere til salg lige nu.

Fra : Søren Thorsen

Dato : 02-07-05 08:48

> Jeg tager bare billederne. Hvis de ikke ønsker offentliggørelse,
> så må de sige til.

Hvad er da det for en måde at atge billeder på. Du ikke bare stjæler dem, og
det er i orden, hvis du ikke bliver opdaget.
Du går også glip af en masse gode billeder og oplevelser.
Synd for dig.
Med venlig hilsen
Søren Thorsen
www.thorsen.info

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-07-05 23:40

"Ole Madsen" <o-madsen@tele2adsl.dk> wrote in message
> hvordan gør i? tager i bare mod til jer og fotografere løs og så spørger
> folk bagefter om det var iorden eller hvad gør i? jeg kunne godt tænke
> mig selv at tage billeder af mennesker

Du har en ret til at tage billeder af hvem du vil hvor du vil, med mindre
det er privatlivs krænkene, det vil sige igennem et hus vindue, men ude i
offentligheden der kigger alle folk jo også på de folk. Nogen vil nok spørge
dig hvad du fotograferer til og nogle vil nok ønske billederne fjernet eller
ikke offentliggjort og det må du jo acceptere. Jeg har været ude for at jeg
tog billeder i gågaden her i byen og en person spørger om han må se
billedet, efter at han kan se hvor let genkendelig han er på det billede så
vil han have det slettet fra kameraet og det gjorde jeg så.

Så tag du bare løs og det er i orden at føle sig lidt nervøs første gang man
tager et billede af folk. Men det lærer du lige så stille. nogle folk er
også bare idioter og vil have penge for at deres ansigt er på dit kamera og
så skal man nogle gange bare være en kold skid og slette billedet foran dem
så de aldrig ser en krone lad være med at diskutere med sure mennesker og
idioter men gør hvad de vil have så ujndgår du også problemer.

Mvh
Simon

Fra : Søren Thorsen

Dato : 02-07-05 08:42

"Ole Madsen" <o-madsen@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> folk bagefter om det var iorden eller hvad gør i? jeg kunne godt tænke mig

Det kommer helt an på situationen. Hvis du vil tæt på en person og ikke kun
have et overfladisk billede, er du nødt til at kontakte personen, fortælle
om din idé og få vedkommende med på idéen.
Ser du for eksempel to ældre mænd sidde og snakke på en bænk, og der er en
god stemning mellem dem, skal du ikke ødelægge den men tage billedet, og så
bagefter kontakte dem og fortælle, at du har taget billeder af dem. Fortæl
dem også, hvad du skal bruge billederne til.

Det kommer helt an på situationen, men man stjæler altså ikke et billede,
som en anden foreslår. Det er ikke OK, hvis det ikke bliver opdaget.
Tag mod til dig. Snak med folk. Du bliver ikke bare beriget med billeder men
også med gode kontakter og oplevelser.
Med venlig hilsen
Søren Thorsen
www.thorsen.info

Fra : Michael Bothager

Dato : 02-07-05 09:07

Ole Madsen wrote:
> hvordan gør i? tager i bare mod til jer og fotografere løs og så spørger
> folk bagefter om det var iorden eller hvad gør i? jeg kunne godt tænke
> mig selv at tage billeder af mennesker
>
> Ole

Hej Ole

Først og fremmest, du skal gøre dig klart hvad du vil med dine billeder.
Vil du viser enkeltpersoner, vil du vise atmosfære og stemning ved et
givent sted, vil du viser kontraster og "anderledes" egenskaber ved
folk/dyr/huse eller lignende. Grunden til du skal gøre dig det klart er
at tilgangsmåderne er forskellige.

1. "Normale" portrætter, hvis du vil gennemarbejde et portræt af en
eller flere personer, så er du nødt til at opnå en vis kontakt med
dem/den. Derfor er du nødt til at spørge, og her er det bare at gøre
det. De fleste mennesker er positivt indstillet på at høre hvorfor, og
hvis de syntes at det ikke er noget der skader dem, så siger de som
regel også ja. Du kan evt. enten få deres adresse og sende nogle af
billederne, eller give dem dit visitkort så du kan e-mail/ringe til dig
for at få nogle prints. Du skal også være forberedt på evt. at spørge om
de vil gå med runt om hjørnet hvro at baggrunden/lyset er bedre. Det
allervigtigste her er at være åben, ærlig og imødekommende. En af mine
favoritteknikker er at tage billeder af folk imens vi snakker, de første
2-3 billeder så reagere de, men herefter så lægger de ikke rigtig mærke
til det, og man kan få nogle dejlige tætte portrætter helt afslappet.

2. "Gadeportrætter", eller uposerede portrætter. Her går det stærkt, du
ser, du skyder, du fanger et udtryk hos en specifik person hvro at du
vil udeløgge det hele hvis du skal snakke med dem først. Du får til
gengæld et helt ærligt og uposeret billede. Her vil det mest rigtige
være, hvis din "model" ikke odpager det, så lige at sige det. Det
vigtigste her er igen ærlighed, åbenhed og imødekommenhed. HVis din
"model" ikke vil have billedet offentligjort, så skal du respektere det
af ren og skær respekt, men du skal ikke slette billedet, det er dit
billede og du kan lære af det.

3. Gade billeder (street photography), her er det uposerede billeder,
men ikke nødvendigvis taget "skjult". Selv foretrækker jeg 28/25/50 mm
til denne slags billder (mest 28mm), og her kræver det at man går tæt på
for at fylde billedet ud. Her er personen/personerne og hele
gade-miljøet vigtigt, det er en form for stemningsbilleder. Henri
Cartier Bresson er en af mine guder inden for denne type billeder, køb
endelige nogle af hans bøger. Når du laver denne type billeder, så skal
du påvirke gaden mindst muligt, dvs. du skal ikke rende rundt og spørge
om lov, men stille dig op åbenlyst og tage billederne. Hvis folk ikke
vil fotograferes, så siger/viser de det som regel, og så skal du bare
smile og tydeligt vise at du ikke tager noget billede. Billedet bliver
heller ikke godt hvis folk ser ud som om de ikke vil fotograferes. Men
så længe du ser ud som om at du har din fulde ret (og det har du), go du
ser ud som om at du skal være der, så ignorere folk dig som regel, men
nogen gange kommer nogen om og taler med dig. Her skal du være... ja du
gættede rigtigt... ærlig, åben og imødekommende. Denne type billeder er
grundlaget for en hel kult, søg lidt på nettet. Jeg kan anbefale pink
headbug (http://www.pinkheadedbug.com/) hvis du har svært ved at komme
igang med denne form for fotografi
(http://www.pinkheadedbug.com/techniques/shynessone.html). Nok det
vigtigste råd er at du ikke må virke usikker, fordi det kan folk mærke,
og så bliver de mistænksomme og tror ikke du har rent mel i posen.

4. Reportage om et "sted". Her kan du gennemarbejde en given lokation,
f.eks. en plads i din by. Du kommer der mange gange over en periode, og
prøver på at fange sjælen i stedet. Her kan du anvende alle 3
ovenstående, samt traditionel arkitektur-fotografi (f.eks. kameraet på
stativ, lang lukkertid og bevægelsesuskarpe mennesker i billedet). Det
er en rigtig god måde at komme igang på, fordi hvis du kommer på samme
sted mange gange, så bliver du en "del" af stedet, og så lægger folk
mindre mærke til dig og dit kamera.

Selv, så anvender jeg flere forskellige teknikker: det store kamera med
den store zoom, lige op i næsen på folk, et hurtigt smil og blink med
øjet hvsi vi har øjenkontakt, og jeg har fanget situationen som jeg så.
Hvis de først ser mig bagefter, så smiler jeg og nikker/siger tak
bagefter. Så er der HCB-metoden, her har jeg min lille 20d + 28 mm
(svarer til ~45), her stiller jeg mig også op helt åbenlyst, tager
billedet, nikker tak og går videre. Til sidst, den "naive" turist, her
har jeg anskaffet mig et lille point/shoot olympus kamera, så er
præ-fokuseret med dybdeskarphed til uendelig på 28mm og 35mm. Folk
lægger næsten ikke mærke til en med sådan et lille kamera.

Hvis folk vil snakke, så snakker vi og de får gerne et visitkort, og jeg
tager evt. lidt flere billeder. Nogle gange så bliver jeg bedt om at
tage billeder af dem eller deres børn.

Mht. til kamera-teknik, så skal du være fortrolig med dit kamera, ikke
noget med at stå og fumle og se ud som om du ikke ved hvordan du styrer
kameraet. Så sid hjemme om aftenen og øv dig i at betjene kameraet,
hvordan skifter du lukkertid, blænde, fokuserer, skifter film eller iso
osv. indtil det sidder på rygraden. Du kan også med stor fordel
præ-fokusere på ca. 70cm-2m alt efter din brændevidde og foretrukne
lænde (see her for hyperfokusering:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html). Grunden til at du ikke må fumle
med udstyret er at du så igen virker som om du er lidt mistænkelig, og
det kan mærkes og ses på dine billeder.

Du kan anvende næsten hvilket som helst kamera, en af mine andre idoler
er S. Liu (http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=411364) som
bl.a. anvender en Holga og får nogle vidunderlige resultater med det
kamera. Men alt fra simple peg-og-skyd, til store spejrefleks, til små
smarte laicaer og store hasselblad eller speed graphics, alt kan bruges,
du skal bare være fortrolig med at bruge kameraet, noget der kun kommer
med øvelse.

Til sidst, efter denne monsterpost , så vil jeg sige som Nike: Just
do it, og for alt i verden ha' det sjovt med det. Hvis du har problemer
med at tage billeder i gaderne er fremmede til at starte, så gør evt.
som beskrevet under shyness på pink headbug. Hvis du aldrig kommer til
at syntes det er sjovt, så er det så fordi det er en form for fotografi
der ikke passer dig lige nu. Det kan være at det ændres om nogle år

Cya in'da streets
--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 02-07-05 10:22

"Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
> --
> Med venlig hilsen / Kindest regards
> Michael Bothager
> http://www.michaelbothager.dk/

Hej Michael
Jeg gemte straks dit indlæg, det sad lige i øjet
mange tak.....

--
Mvh. Kirsten Lehd
www.vejlenser.dk

Fra : Michael Bothager

Dato : 02-07-05 10:58

Kirsten Lehd wrote:
> "Michael Bothager" <not@valid.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej Michael
> Jeg gemte straks dit indlæg, det sad lige i øjet
> mange tak.....

velbekomme

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-07-05 14:05

"Michael Bothager"

> velbekomme
>
> --
> Med venlig hilsen / Kindest regards
> Michael Bothager

Hvor er folk tarvelige - det indlæg er ikke dukket
og ingen har includeret det i deres svar.;o( Måske du
kan lokkes til at poste det igen.. -max-

Fra : Brian Lund

Dato : 02-07-05 16:19

> [...]
> at syntes det er sjovt, så er det så fordi det er en form for fotografi
> der ikke passer dig lige nu. Det kan være at det ændres om nogle år

Værsgo ;) - En anden mulighed er jo altid http://groups.google.dk

Brian

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-07-05 16:26

"Brian Lund" >

> Brian

Tak Brian og Max, douple happyness
Havde sefølig prøvet google, der dukkede
den heller ikke op, den er der nu, godt nok..

Glimrende indlæg Michael og interessante
link - muchos gracias.. -max-

Fra : Ole Madsen

Dato : 02-07-05 13:48

Michael Bothager wrote:

Hej Michael

tak for det lange svar, det vil jeg se på

Ole

Fra : Max

Dato : 02-07-05 14:14

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-07-05 08:37

Ole Madsen wrote:

> hvordan gør i? tager i bare mod til jer og fotografere løs og så spørger
> folk bagefter om det var iorden eller hvad gør i? jeg kunne godt tænke
> mig selv at tage billeder af mennesker

Det at fotografere billeder af vilkårlige mennesker i det offentlige
rum, er en sport der kræver en hel del erfaring.

Men de vitigst værktøjer er professionalisme, situationsfornemmelse
og at man er god til at kommunikere med folk, dernæst skal man ha'
en seriøs, tillidsvækkende og posetiv fremtoning.

Du skal være skrap til at fotografere, du skal nemlig være
lyn-hurtig på aftrækkeren, du må på ingen måde virke som en amatør
der fumler med kameraet.

Og så skal du også være exstremt god til at bedømme situationen, og
når det er nødvendigt, så skal du virkelig kunne kommunikere
posetivt og imødekommende, så du straks opnår folks tillid...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen