Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Raw: Redde skygger eller højlys, I stand
Fra : Ole Larsen

Dato : 30-06-05 20:25

Fjolset her tog fejl. Der _kan_ hentes information, selvom højlys
blokker ifgl. kamera og ARC
Skyder jeg exp. ned på eks -2 i ARC, kommer der tegning hvor der før
kunne måles 255 (og ikke var antydning af tegning, solidt
blokkede/kridtede højlys) i alle 3 kanaler, og målingen modsvarer tegningen.
Og tilmed:
Skruer jeg så op for brightness, for at kompensere, forbliver højlys og
skygger tilnærmelsesvist på plads -

Hvorfor har i ikke fortalt det før.........så tumpen her kunne forstå
det ;-O
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : KNL DtP

Dato : 30-06-05 23:09

> Der _kan_ hentes information, selvom højlys
> blokker ifgl. kamera og ARC

Længe leve RAW :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : .J.S...

Dato : 30-06-05 23:26

> [...]
> måles 255 (og ikke var antydning af tegning, solidt blokkede/kridtede
> højlys) i alle 3 kanaler, og målingen modsvarer tegningen.

Hvilken kontrast setting har du kørt med i kameraet ??

Hvad sker der hvis du sætter kontrast til minimum i ARC ??

mvh/JS

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-07-05 05:37

..J.S... skrev:

> Hvilken kontrast setting har du kørt med i kameraet ??

Custom/+1

> Hvad sker der hvis du sætter kontrast til minimum i ARC ??

Tilsyneladende ikke meget hvad angår højlys

Fra : .J.S..

Dato : 01-07-05 14:27

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Custom/+1

Ok, min pointe var at hvis man vil se om der er mere at 'hente' i RAW, så
skal man nok sætte kontrast i kameraet til minimum så.JPG filer får så lidt
kontrastbehandling som muligt.
Kommer an på hvordan kontrast er implementeret i kameraet, men det er jo
noget med at gøre det mørke mørkere og det lyse lysere, og det må øge
eventuel klipning.

mvh/JS

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-07-05 15:45

..J.S.. skrev:
> [...]
> Kommer an på hvordan kontrast er implementeret i kameraet, men det er jo
> noget med at gøre det mørke mørkere og det lyse lysere, og det må øge

Tråden var: Raw:Redde....så mon ikke en evt. kontrastindstilling er uden
betydning?

Fra : .J.S...

Dato : 01-07-05 19:24

> Tråden var: Raw:Redde....så mon ikke en evt. kontrastindstilling er uden
> betydning?

Ikke hvis .jpg kontrastindstillingen har indflydelse på det histogram du ser
på kameraet ? .. kan jo komme an på en test...
Så er der bare tale om at du tror det er brændt ud fordi du ser på et
histogram som er med kontrast+, mere end det er fordi der er mere dynamik i
RAW filen.

mvh/JS

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-07-05 21:44

..J.S... skrev:

> [...]
> Så er der bare tale om at du tror det er brændt ud fordi du ser på et
> histogram som er med kontrast+, mere end det er fordi der er mere dynamik i

Ja, den er snedigt tænkt, men
måler jeg værdien før konv. i ACR, er der blokket og det er der også i
den konverterede tiff hvis jeg ikke korrigerer med exposure. Jeg tror
det holder.

Fra : .J.S...

Dato : 02-07-05 01:05

> Ja, den er snedigt tænkt, men
> måler jeg værdien før konv. i ACR, er der blokket og det er der også i den
> konverterede tiff hvis jeg ikke korrigerer med exposure. Jeg tror det
> holder.

Jeg er ikke meget for at indrømme det, men det ser ud til at du har ret
http://www.slrcamerainfo.com/article.php?filename=Dynamic-Range-and-Clipping

Mere interressant læsning
http://www.normankoren.com/digital_tonality.html

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-07-05 08:07

> Hvorfor har i ikke fortalt det før.........så tumpen her kunne forstå
> det ;-O

Velkommen i KFFRF (Klubben For Frelste RAW-Fetichister).

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 6/30/05)

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-07-05 09:13

Jens Bruun skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Velkommen i KFFRF (Klubben For Frelste RAW-Fetichister).

Det lyder en anelse fræk, så..eh