Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problem med 1GB CF-kort
Fra : Lars Troels

Dato : 30-06-05 14:14

Hej

Jeg har en periodisk fejl med et bestemt kort. Det er et 1GB SanDisk Ultra
II, der en gang i mellem volder problemer når jeg overfører billeder via
kortlæser. Midt i overførslen stopper det og jeg kan derefter kun få resten
af kortet tømt via SanDisk resque el. lign.

Jeg har flere andre kort af præcist samme type, der ikke har dette
periodiske problem.

Kortet har været sendt ind, men det kom tilbage fra SanDisk med det svar at
der ikke var fundet fejl....Nej det gør jeg jo også kun periodisk...

Er der andre der har oplevet noget lignende, og hvad gjorde i ved det.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Henning

Dato : 30-06-05 15:48

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kortlæser. Midt i overførslen stopper det og jeg kan derefter kun få
> resten af kortet tømt via SanDisk resque el. lign.

Det at du bliver nød til at bruge SanDisk resque el. lign. antyder at
filsystemt på kortet bliver defekt.

Nu skriver du "overfører" og jeg går derfor ud fra at du bruger "flyt
hertil". D.v.s. et billede kopieres og slettes når kopieringen er færdig,
derefter fortsættes med næste billede o.s.v. Hvis der opstår fejl i
forbindelse med sletningen kan det forklare din fejl.

Prøv evt. kun at "kopier" derved bliver der kun læst fra kortet og det burde
ikke kunne skades.

mvh Henning

Fra : Lars Troels

Dato : 30-06-05 17:21

> [...]
> forbindelse med sletningen kan det forklare din fejl.
>
> Prøv evt. kun at "kopier" derved bliver der kun læst fra kortet og det

Hej Henning

Jeg overfører med Nikon View. Der bliver ikke slettet noget i den process.
Og husk på at det er kun dette bestemte kort. Alle mine andre kort fungerer
perfekt.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Henning

Dato : 30-06-05 16:33

> Hej Henning
>
> Jeg overfører med Nikon View. Der bliver ikke slettet noget i den process.
> Og husk på at det er kun dette bestemte kort. Alle mine andre kort
> fungerer perfekt.

Tja.. der var også et rent gæt og et forker et af slagsen viser det sig. Det
næste gæt er en periodisk defekt ved kortet desværre.

mvh Henning

Fra : Kim

Dato : 30-06-05 17:41

> [...]
> kortlæser. Midt i overførslen stopper det og jeg kan derefter kun få
> resten af kortet tømt via SanDisk resque el. lign.

Prøv med en anden kortlæser, eller lad det sidde
i kameraet.

Mvh, Kim

Fra : Viggo Brøndegaard Ni~

Dato : 01-07-05 19:49

Hej Lars

Prøv at formatere kortet.

Jeg har haft et tilsvarende problem på nogle mindre CF-kort og fik det løst
ved reformatering. Det kan f.eks. gøres med en kortlæser, men muligvis også
med kameraet. Jeg fik en den forklaring af en fotohandler, at der
efterhånden bliver flere og flere områder af kortet, hvor der opstår
bitfejl. Det ser du ikke umiddelbart, for der bruges en fejlkorrigende
kodning af de data som ligger på kortet. Men når der kommer mange nok
bitfejl, så kan "systemerne" ikke mere håndtere kortet korrekt. Med en
reformatering skulle ligesom få "nulstillet" kortet igen. Det skulle derfor
være en idé at formatere et CF kort en gang imellem.

Mvh. Viggo

Fra : Lars Troels

Dato : 01-07-05 21:19

> Hej Lars
>
> Prøv at formatere kortet.
>

> Mvh. Viggo

Hej Viggo

Tak for reaktionen. Jeg har nu prøvet at formatere omtalte kort i både
kortlæser og flere forskellige af mine kameraer. Lige lidt hjælper det.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk