Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Telelinse til Olympus E300
Fra : ivan

Dato : 29-06-05 21:14

Hej

Jeg står og vil anskaffe mig en telelinse til mit kamera. Jeg har
forestillet mig en ca. 300mm, men har lidt svært ved at finde ud af hvilke
muligheder jeg har. Og ikke mindst hvad der er bedst

Mon ikke der er en kyndig person der har stået i samme situation

mvh
ivan

Fra : Brian Lund

Dato : 29-06-05 23:17

> [...]
> muligheder jeg har. Og ikke mindst hvad der er bedst
>
> Mon ikke der er en kyndig person der har stået i samme situation

Det vigtigste er måske at finde ud af hvad dit budget tillader ;)

Brian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 29-06-05 23:23

"ivan" <ivan@aub.dk> wrote in message
> [...]
> muligheder jeg har. Og ikke mindst hvad der er bedst
>
> Mon ikke der er en kyndig person der har stået i samme situation

Du skal tænke på at der er ikke mange objektiver i lav prisklasse til det
kamera. Og det faktum at kameraet har en crop factor på 2.0. Egentlig er der
kun Olympus' egen objektiver, Sigma laver en meget lille serie men altså
lavpris objektier der ikke er at anbefale og ingen med fast brændvidde.

Med crop faktoren på 2.0 får du med en 150mm det der svarer til en 300 mm på
film panel. Der er der deres 150 f/2.0 hvilket er et fantastisk lysstærkt
objektiv men prisen er også der efter. Så er der også deres 300mm og så
koster det kassen. Mit bedste bud ville være deres 50-200 et zoom tele
objektiv som suplement til det medfølgende, så får du 14-45 mm + 50-200
som så giver en kompatibilitet på 100-400 og så har du en tele der vil
noget.

(priser hentet fra technikdirekt.de og er tyske priser, danske priser er alt
for høje)
Olympus Zuiko D 2,0/150 ED - EUR 2460,-
Olympus Zuiko D 2,8/300 ED - EUR 7368,-
Olympus Zuiko D 2,8-3,5/50-200 - EUR 1080,-
http://kortlink.dk/vfx
(Direkte link til technikderikt.de's olympus objektiver)

Mit bud ville være den sidste både af økonomiske henseen men også det at du
får objektiv du kan bruge til lidt mere end bare fast tele. Hvad angår glas
kvali og lysåbning så er 50-200'eren bestemt et godt objektiv. Desuden er
alle Olympus ZUIKO objektiver et godt køb, med deres køb af mærkefri ZEISS
optik sikrer du at du får godt glas der bare funker.

God fornøjelse med at finde et tele objektiv til dit ganske fede kamera.

Kig evt. lige her for at se hvilke objektiver olympus tilbyder, jeg har ikke
lige set om det er alle de har inde på technikdirekt.
http://www.letsgodigital.org/html/events/PHOTOKINA-2004/news/olympus-e300/E300_en.html

Mvh
Simon

Fra : Jens Holm

Dato : 09-08-05 22:08

ivan skrev:
> [...]
> muligheder jeg har. Og ikke mindst hvad der er bedst
>
> Mon ikke der er en kyndig person der har stået i samme situation

Lidt sent... Men overvej et OM objektiv. De er ret billige på ebay (hvis
man ser bort fra 50mm'erne og 90mm macro). Manuel fokus og 'kun''
Aperture mode, men ellers en prisbillig løsning.

Et alternativ er Ex14 og 50-200 mm'eren, en Hel del billigere end
300mm'eren, mne mindre lysstærkt..

Og discount løsningen, ex25 og 50-200 mm'eren

Hvis du har en 6 pack med, så har jeg et 300mm Makinon du kan bytte
dig til, omfatning og ikke det mest lysstærke, men det virker ok til
prisen

Jens