Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ingen DK manual til Canon 580EX flash?
Fra : Birdie

Dato : 27-06-05 17:27

Jeg har lige i dag købt en Canon Speedlite 580EX flash hos Photografica
(dansk foto forretning), men nu her hvor jeg er kommet hjem med den og
har åbnet for den, så er der ikke dansk manual med til den? Skal der
ikke være det, når den er købt i Danmark eller findes der slet ikke en
DK manual til den?

Fra : Børge Larsen

Dato : 27-06-05 17:57

"Birdie" <birdie818721-12@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det, når den er købt i Danmark eller findes der slet ikke en DK manual til

Det kan godt være at det forventes, men der står ingen steder at der skal
være dansk manual.
Spørg hos Canon Danmark om det findes.

Fra : Max

Dato : 27-06-05 18:14

Hej

> har åbnet for den, så er der ikke dansk manual med til den? Skal der
> ikke være det, når den er købt i Danmark eller findes der slet ikke en

Købeloven siger der skal være en manual på et sprog man må forvente
du kan forstå, hvis andet ikke er aftalt inden købet. Og så vidt jeg kan se
af de afgørelser der er faldet i sager omkring dette er engelsk ikke et
sprog
man kan forvente alle kan forstå.

Mvh Max

Fra : Jan Strægaard

Dato : 27-06-05 18:24

Birdie wrote:
> [...]
> har åbnet for den, så er der ikke dansk manual med til den? Skal der
> ikke være det, når den er købt i Danmark eller findes der slet ikke en

Der var en kombineret dansk, svensk og finsk manual samt yderligere en
kombineret til de større sprog med min.

Mvh Jan Strægaard
--
web: http://www.straegaard.dk (se denne for brugbar mailadresse)

Fra : HKJ

Dato : 27-06-05 18:37

Birdie wrote:
> [...]
> har åbnet for den, så er der ikke dansk manual med til den? Skal der
> ikke være det, når den er købt i Danmark eller findes der slet ikke en

Der skal være en dansk manual, hvis ikke andet er aftalt.

Her er diverse forklaringer om det:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/7/

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/manglende-brugsanv/

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/aeldre-afg/aarbog-92/markedsfoeringsloven/lovens-3/

Fra : Birdie

Dato : 27-06-05 18:59

> Der skal være en dansk manual, hvis ikke andet er aftalt.

> [...]

Tak, meget fint med henvisninger. Det vil jeg gå videre med.

Fra : Jan Strægaard

Dato : 27-06-05 19:26

Birdie wrote:
> Tak, meget fint med henvisninger. Det vil jeg gå videre med.

Du kunne jo også prøve at kontakte butikken. De sender dig vel gerne en
manual.

Mvh Jan Strægaard
--
web: http://www.straegaard.dk (se denne for brugbar mailadresse)

Fra : Birdie

Dato : 27-06-05 21:15

> Du kunne jo også prøve at kontakte butikken. De sender dig vel gerne en
> manual.

Sikkert kun hvis de skal - og det ser det jo ud til, at de skal. Jeg vil
naturligvis tage kontakt til dem imorgen.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 27-06-05 21:20

> [...]
> det, når den er købt i Danmark eller findes der slet ikke en DK manual til

Jeg ved, at Photografica både sælger enheder fra den danske importør, samt
parellelimporterede produkter , oftest til en smule lavere priser.
Det lyder som om, du har fået én af de udenlandske. Du ved selv om du fik
den til reduceret pris?
Jeg ville spørge i butikken først. Det er en torn i øjet på importørerne i
Danmark, at butikker som Photografica, Kamerahuset (og sikkert næsten alle
andre) parellelimporterer, men som jeg ser det, er de nødsaget til, at have
et modtræk overfor den stigende sammenligning med, hvad tingene koster i
f.eks. Tyskland, så vi ikke allesammen render derned med vores
foto-opsparinger.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Birdie

Dato : 27-06-05 23:35

> [...]
> parellelimporterede produkter , oftest til en smule lavere priser.
> Det lyder som om, du har fået én af de udenlandske. Du ved selv om du fik

Jeg går ud fra, at jeg har betalt almindelig pris, kr. 4000.

> [...]
> et modtræk overfor den stigende sammenligning med, hvad tingene koster i
> f.eks. Tyskland, så vi ikke allesammen render derned med vores

Ja, sådan er det jo. Jeg køber dog i DK og i en forretning (og dermed
også til en højere pris), så jeg har noget at forholde mig til, hvis jeg
skal have hjælp eller skidtet går i stykker.

Fra : Søren B

Dato : 28-06-05 00:18

Du er ofre bedre stillet rent juridisk ved at købe i Tyskland over
internettet.

/Søren

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 07:59

"Birdie" <birdie818721-12@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> har åbnet for den, så er der ikke dansk manual med til den? Skal der
> ikke være det, når den er købt i Danmark eller findes der slet ikke en

Hvis der sidder et CE mærker på din flash (hvilket der sansynligvis gør) så
SKAL der være en brugsanvisning på LOKALsproget. Der er INGEN slinger i
valsen når der er tale om et produkt der købes ved en dansk forhandler i
danmark.
Bemærk at brugsanvisning ikke nødvendigvis er det samme som en manual.

--
Tom

Fra : Jacob

Dato : 28-06-05 18:05

CE mærket har noget med produktet og ikke manualen at gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-05 19:14

"Jacob" <Rocky.tmc.fjer_nes@mail.dk> skrev i en meddelelse
> CE mærket har noget med produktet og ikke manualen at gøre.

CE mærket indbærer at der SKAL være en brugsanvisning på lokalsproget, en
manual må f.eks gerne være på engelsk eller andet......eller helt udelades.
Der SKAL også være en overenstemmelseserklæring vedlagt i pakken og en hel
del mere.

Er selv blevet tæsket igenem lovgivning hos DTI, grundet mit arbejde

--
Tom

Fra : Jacob

Dato : 28-06-05 20:49

> [...]
> og en hel del mere.
>
> Er selv blevet tæsket igenem lovgivning hos DTI, grundet mit arbejde

Ok.
nå men avanceret udstyr er der intet krav om noget som helst på dansk. jeg
troede faktisk at sådanne en blitz gik under den betegnelse. Jeg har da set
mindre komplekse ting der er sluppet.

Jacob